VW Transporter T3 Syncro, ensirekisteröinti Suomessa 31.8.1990 N1 4x4 pakettiautoksi.
Ostin auton 12/2009 n 340 tKm ajettuna.
Projektikertomusta ja rakenteluhistoriaa:
![Kuva](http://i1.aijaa.com/b/00022/13879841.jpg)
Alla naurettavan pienet 185R14 renkaat ja koneena lähes loppuun ajettu 1.6 TD. Välillä auto kulki mittarin mukaan jopa ylinopeuttakin ja toisinaan sai tehdä töitä että 80 Km/h onnistui.
Renkaat vaihtuivat 195/70R15 kitkoihin, koska sellaiset sattui olemaan itsellä jemmassa.
"Jumissa" vetokoukun varassa, tunkilla piti nostaa koukun taakse jääneen kiven yli, että pääsi ottamaan vauhtia.
![Kuva](http://i10.aijaa.com/b/00116/13887826.jpg)
15" Vanteille oli tarkoitus ostaa isommat renkaat myöhemmin, koska auto kaipasi selkeästi pientä maavaran korotusta
Valoa piti saada ajoradalle lisää, joten katolle laitoin 2x Hella Jumbo ref40 100W "työvalot", joita ei tietenkään käytetty yleisellä tiellä.
![Kuva](http://i10.aijaa.com/b/00287/13887827.jpg)
Googlella ja VW-aiheisten foorumien kautta moottoria etsimään. Omasta varaosa-autoista löytyi nesteet kadottanut JX elinluovuttajaksi
Holysmokesta löytyi ilmoitus AAZ:sta 1000 Km ajetulla kannella, pakkohan se oli sitten lähteä reissuun länsirannikolle. Heti alkumatkasta lähti kaasupolkimesta lattian läpi menevä tanko alapäästään irti. "Tyhmänä" nilkutin lähimmälle öljymontulle ja purin etupanssarin saadakseni korjattua vian. Jälkeenpäin sama oireilu jatkunut, mutta sen saakin paikalleen yläkauttakin, jopa auton rullatessa
![Silmänisku ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Kuva](http://i11.aijaa.com/b/00638/13887828.jpg)
Ajan ja tilan puutteen vuoksi annoin swapin tehtäväksi Tölkkejä paljon korjanneelle korjaamolle, jossa auto oli sitten puoli vuotta työan alla.
Tölkkimodauksen tein etukäteen ja kone meni korjaamolla nopeasti paikalleen,
Ongelmaksi tuli käyntiin saaminen, koska polttoaine ei suostunut liikkumaan. Tölkkiforumin kautta löytyi onneksi apu
ja käynnistyksen esto saatiin ohitettu "lievintä toimivaa voimakeinoa käyttäen"
Koska autoon oli vaihdettu "isolohko" kone, niin piti aloittaa virittämiseen liittyvä tuning ahtopainemittarin asennuksella.
Mittari kertoi, että paineet katoaa varoventtiilistä 0,6 bar paineella, joten varoventtiili tukkoon.
KKK K14:ssa olikin hukkaportti jumissa, eli hetki ajeltiin sitten max 1,8 bar paineilla. Useamman ihmisen suosituksesta säädin varoventtiilin 1,4 bar aukeavaksi.
Jostain syystä öljyn mittatikuksi jäi AAZ:n orgistikku ja minä lisäsin ensimmäisen maantieajon jälkeen öljyt "ylärajaan". Varmaankin toista litraa ylimääräistä öljyä.
Muutaman kerran motarilla annoin paineiden nousta ja varoventtiilin päästää ylimääräiset ulos, neljännen kerran jälkeen kone alkoi käydä moottoriöljyllä ja eikä sammunut ennen kuin auton sai pysähtymään.
Eipä lähtenyt enää seuraavana päivänä käyntiin, joten etuveto Seatilla piti hinata tolppapaikalle, jossa sai tolpasta sähköä lämmitintä ja valoa varten. Kokeilin lohkolämmittimellä lämmittää konetta ja käyntiinhän se lähti, tosin savutti melkoisesti.
Hehkut olivat ottaneet itseensä motarilla tekemistäni ahtopaine kokeiluista
Hehkujen vaihdon jälkeen auto lämpimään talliin, öljyt pihalle ja ahtimen vaihto
Parilla brandypullolla sain yhden kyläsepän irrottamaan kierteisiin katkenneet pultit kaverin osista löytyneestä ahtimesta
Sitten ajeltiinkin 0,7 bar paineilla toista vuotta, kunnes sininen savu ja öljyn kulutus alkoi v-tuttamaan tarpeeksi. Olin jo ehtinyt myydä kaikki omat ahtimet, mutta nimim Coach neuvoilla löytyi Ebayn kautta KKK K24 Espanjasta. (KKK K24 ahtimen osanrot 068145703C ja 068145703d)
Eican toimesta siihen ilmaantui öljyn paluuletku sekä ilman imuputket ja ahdin pääsi puhdittamaan Syncron liikkumista.
Nimetty "Simoksi" 2013 maalausprojektin perusteella, syyn saattaa joku arvatakkin...
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kuvakansio tästä autosta ja sen rakentelun etenemisestä.
Tältä foorumilta löytyy kaksi auton aikaisempaa omistajaa.