Taitaa olla meikäläisen ensimmäinen viesti palstalle, mutta mielenkiinnolla olen keskusteluja ja projekteja seuraillut jo pitempään, vaikka nykyisellään ei tölkkiä enää taloudessa olekkaan. Tauti on kuitenkin sen luonteinen, että lienee vain ajan kysymys, milloin...
Kun nyt langan aloittajalla olisi tarve saada jerkkua keskialueelle, samalla pitäytyen WBX-perheessä, tulee äkkiseltään mieleen mekaaninen ahtaminen. Oikein ja maltillisesti toteutettuna ja riittävällä moottorinohjauksella (Megasquirt?) lopputulos voisi olla sekä luotettava että vääntökäyrältään tyydyttävä. Sopivia ahdinmalleja voisi löytyä mm. Kompressor-mallisista Mersuista, joissa muistaakseni on useita moottorityyppejä tuossa parin litran luokassa, ja purettuja/kunnostettuja/viritystoiminnan takia vaihtoon päätyneitä ahtimia on ymmärtääkseni liikkeellä runsaasti ja edullisesti. Moottorin olisi toki kernaasti oltava peruskunnostettu ennen ahdisteluja, ja veivipuolelle olisi ehkä syytä vaihtaa vahvempaa tavaraa? Voimansiirto ahtimelle on myös kysymysmerkki, onko yhden siivapyörän lisääminen lyhyelle kampuralle jo tuoreena kuolleena syntynyt ajatus? Onhan perusajatus toteutettavissa myös pakokaasuahtimella, mutta siivapyörien välityssuhteella halutun ahtoalueen löytäminen ja pitäminen voisi olla miedossa virityksessä helpompi ja varmempi ratkaisu.
Hyödyt ovat ilmeiset, mutta miinuksina tulee mieleen seuraavat:
-Ahtimen sijoitus mahdollisesti vaikeuttaa huoltoja
-Moni mekaanikko nostanee kädet pystyyn, jos reissun päällä menee tarjoamaan "helppoa keikkaa" koneeseen, jossa remmiahdin ja megasquirt.
Tähdennän vielä, että WBX on sivuunkirjoittaneelle verrattaen vieras konstruktio, muutaman DJ-koneellisen olen huoltanut ja ajanut, mutta siinä se.
Tyrmätkää ajatukseni, niin ei tarvitse itse miettiä sen WBX-raadon hankkimista faijan pihavajaan pukille