Sivu 1/2

1.6d ja käyntiinlähtö nollakelillä

Lähetetty: 25.03.2012 22:48
Kirjoittaja lode
Mikähän on kun saa joka helvetin päivä olla auto johdossa tai tallissa että lähtee nollakeleilläkään käyntiin? Jos on yhtään pakkasta niin saa starttailla huoletta akut melkein tyhjäksi ennen kuin saa käyntiin, hehkutuksella ei ole väliä vaikka kuin kauan hehkuttaa.
Kone muuten hyvässä kunnossa, ei syö öljyä eikä vettä, uudet hehkut laitettu ja mitattu mutta ei vaikutusta.
Johtuuko siitä että kone on jo niin vanha ja maailmaa nähnyt vai mistä?
Kesää odotellessa :evil:

Re: 1.6d ja käyntiinlähtö nollakelillä

Lähetetty: 26.03.2012 02:21
Kirjoittaja Eicca_
Ettei vetäs ilmaan pumpun kaasuakselin juuresta? kokeileppa ajaa nokka johonkin ylämäkeen parkkiin niin jos käyntiin lähtö paranee niin vika johtuu ilman hörimisestä :roll: :roll:

Re: 1.6d ja käyntiinlähtö nollakelillä

Lähetetty: 26.03.2012 03:56
Kirjoittaja lode
Lämpimänä lähtee käyntiin hyvin ja johdon päästäkin kuin palmun alta mutta kylmällä kelillä joku tökkii.
On laitettu uudet tulpat, dieselsuodin ja ilmansuodin, ilmaa ei letkuissa ole.
Pitää huomenna katsella vielä.

Re: 1.6d ja käyntiinlähtö nollakelillä

Lähetetty: 26.03.2012 08:22
Kirjoittaja Eicca_
Ei se ilmavuoto letkussa näy jos kaasuakseli vuotaa.... :roll:

Re: 1.6d ja käyntiinlähtö nollakelillä

Lähetetty: 26.03.2012 17:01
Kirjoittaja väiski
Myös venttilien tarkistus ja säätö...

Re: 1.6d ja käyntiinlähtö nollakelillä

Lähetetty: 26.03.2012 17:54
Kirjoittaja resupekka
Ja kuten lahtareiden foorumilla oli aiheesta puhetta, niin pumpun päädystä varsinaisen käyttöakselin stefan välistä voi pumpun sisäinen siirtopumppu hörpätä ilmaa.

Jos joku muuten joskus tarvii, niin minulta löytyy yksi täysin käyttämätön siirtopumppukin. Valitettavasti siinä lukee made in china, mutta kaipa se voi olla ihan toimivakin.

Re: 1.6d ja käyntiinlähtö nollakelillä

Lähetetty: 26.03.2012 23:15
Kirjoittaja hege
väiski kirjoitti:Myös venttilien tarkistus ja säätö...
Kehtaanko sanoa tähän että Vurren JX moottoriin oli joku velho taikonut hydraulinostajat. Jätin säätämisen ja tarkastelemisen siihen. :D

Mulla siis yhä sama vika kuin viestiketjun aloittaneella. Ei ole parantunut vaikka lisäsin ahtoja ja syöttöjä. Öljynkulutus on välillä hurja, välillä taas mennään pidempiä matkoja eikä syö kummemmin öljyä. Kylmänä kun ajaa nätisti niin ei syö öljyä ja jos maantienopeuden pitää alle 90 niin ei syö öljyä. (ei syö öljyä = 1l/1000km, syö öljyä = 1l/100km). Varmaan öljynkulutus viittaa että huohotus on liian rajua?

Kunhan on joskus kesällä aikaa niin pitää nostaa kansi pois ja ihmetellä tarkemmin.

Re: 1.6d ja käyntiinlähtö nollakelillä

Lähetetty: 28.03.2012 23:02
Kirjoittaja redi
Onkos pumpun ennakot teillä minkälaisia? Vaikuttaako kylmäkäynnistinvipu mihinkään? Voiko suuttimissa olla vikaa?
Mulla teki pari kertaa Golfi mystisesti ja joutu sahaamaan melkeen akun halki ennen ku lähti, mutta muuten on lähteny aina ihan normaalisti :O

Re: 1.6d ja käyntiinlähtö nollakelillä

Lähetetty: 29.03.2012 00:32
Kirjoittaja lode
Joo toi kylmäkäynnistinvipu olis ihan jees jos sekin toimis mutta vaijeri on poikki eikä ole saatu aikaiseksi vaihtaa, edelleen sama ongelma. Kunhan ei tule yhtään pakkasasteita niin ei hätää, yöt auto tallissa tai johdossa ja päivällä lähtee plussakelillä työpaikan parkkipaikaltakin käyntiin.

Tänään päätin laittaa käsijarrun kuntoon ja vaihdoin sitten molemmat vaijerit, eikö sitten tullut lisäoperaatiota kun kuskinpuoleinen jarrusylinteri oli jumissa ja piti purkaa... Eikä siinä vielä kaikki, kun sain käsijarrun säädettyä ja vetäisin sen päälle niin eikö se perkeleen vaijeri katkea joka menee niiltä käsijarruvaijereilta sille kahvalle, tankin päältä katkesi. Huomenna lisää operaatiota :D
Pitää huomenna katsoa hörppiikö kone jostain ilmaa, käsijarruvaijeri ja tuo kylmäkäynnistysvivun vaijeri.

Re: 1.6d ja käyntiinlähtö nollakelillä

Lähetetty: 30.03.2012 19:20
Kirjoittaja vesku
lode kirjoitti:Mikähän on kun saa joka helvetin päivä olla auto johdossa tai tallissa että lähtee nollakeleilläkään käyntiin? Jos on yhtään pakkasta niin saa starttailla huoletta akut melkein tyhjäksi ennen kuin saa käyntiin, hehkutuksella ei ole väliä vaikka kuin kauan hehkuttaa.
Kone muuten hyvässä kunnossa, ei syö öljyä eikä vettä, uudet hehkut laitettu ja mitattu mutta ei vaikutusta.
Johtuuko siitä että kone on jo niin vanha ja maailmaa nähnyt vai mistä?
Kesää odotellessa :evil:
Moro tällekin "voorumille"!
99%:sesti hehkuvika.
Kesää odotellessa vaihda Motonetista ostamasi "NO NAME" mustassa laatikossa punaisella numerolla varustetut tulpat kunnon BOSCH platinatulppiin ja hehkurele jälkihehkuiseen.
Hege voi kertoa Wurren kirotuista uusista "ehjistä" tulpista, jotka eivät hehku!
Tulpan pitää ottaa n. 12-15A virtaa (4x12 =48A tai 4x15A = 60A) Samalla kannattaa vaihtaa hieman alamittainen 50A hehkusulake 60A:ksi ja vetää kullekin hehkulle oma johto sen kuparikiskon sijaan. On helpompi arpoa mikä tappi ei hehku!
Hehkusulakekin voi olla palanut sieltä konehuoneen mustasta laatikosta.
Tätä on puitu naapurin tölkkipalstalla. Kannatta uskoa ettei JX käynnisty kolmella toimivalla hehkulla kylmästä ja kahdella lämpimästä. Sahaamalla kone kyllä lämpiää hieman, jopa niin, että käynnistyneekin... mutta kannen saa :cry: kuntoon.
Hehkun merkkivalolla ei ole mitään tekemistä hehkutuksen kanssa, se vaan kertoo kuljettajan hehkutus pyynnistä hehkureleelle.
Mittaamalla virtoja ja jopa ruuvipenkissä akulla irtotulppaa hehkuttelemalla tulpan kunto selviää.

Re: 1.6d ja käyntiinlähtö nollakelillä

Lähetetty: 30.03.2012 23:29
Kirjoittaja väiski
Minulla on 1,6:ssa uudet ja toimivat hehkut, virtaa patterissa, venttiilit säädetty kolme kuukautta sitten, mutta silti se sahauttaa. Kone on yksinkertaisesti väljä, eikä halua enään noudattaa Herr Dieselin periaatteita, eli sytyttää puristuksen voimalla.
Nooh, ilmat lämpiää ja uusi kone valmistuu, joten luottavaisesti uusiin vastoinkäymisiin.

Kuva

Re: 1.6d ja käyntiinlähtö nollakelillä

Lähetetty: 31.03.2012 01:08
Kirjoittaja lode
vesku kirjoitti: Moro tällekin "voorumille"!
99%:sesti hehkuvika.
Kesää odotellessa vaihda Motonetista ostamasi "NO NAME" mustassa laatikossa punaisella numerolla varustetut tulpat kunnon BOSCH platinatulppiin ja hehkurele jälkihehkuiseen.
Hege voi kertoa Wurren kirotuista uusista "ehjistä" tulpista, jotka eivät hehku!
Tulpan pitää ottaa n. 12-15A virtaa (4x12 =48A tai 4x15A = 60A) Samalla kannattaa vaihtaa hieman alamittainen 50A hehkusulake 60A:ksi ja vetää kullekin sulakkeelle oma johto sen kuparikiskon sijaan. On helpompi arpoa mikä tappi ei hehku!
Hehkusulakekin voi olla palanut sieltä konehuoneen mustasta laatikosta.
Tätä on puitu naapurin tölkkipalstalla. Kannatta uskoa ettei JX käynnisty kolmella toimivalla hehkulla kylmästä ja kahdella lämpimästä. Sahaamalla kone kyllä lämpiää hieman, jopa niin, että käynnistyneekin... mutta kannen saa :cry: kuntoon.
Hehkun merkkivalolla ei ole mitään tekemistä hehkutuksen kanssa, se vaan kertoo kuljettajan hehkutus pyynnistä hehkureleelle.
Mittaamalla virtoja ja jopa ruuvipenkissä akulla irtotulppaa hehkuttelemalla tulpan kunto selviää.
Hehkut on vaihdettu, mitattu ja testattu, aidot Bosch hehkutulpat ne on. Ei luulisi johtuvan hehkuista kyseinen ongelma vaan yksinkertaisesti kone vain niin väljä, tai sitten jotain aivan muuta. Nyt ei ole ehtinyt tarkemmin katselemaan, mutta jos viikonloppuna ehtisi vähän jotain tehdä.
Lähtee siis plussakelillä ihan normaalilla hehkuttamisella käyntiin vaikka kone on kylmä, mutta pakkasen puolelle mentäessä jokin ei toimi.
Pitää uudestaan katsoa tänään vielä kaikki hehkut läpi ja releet sun muut jos jotain vikaa löytyisi.

Re: 1.6d ja käyntiinlähtö nollakelillä

Lähetetty: 31.03.2012 10:25
Kirjoittaja beretta
Moro,saman helvetin läpi käyneenä tietää miltä tuo ongelma "blackoutista"tuntuu.Tuo ongelma toistui silloin tällöin mullakin ja viimeisen kerran teki sen Norjan ja Ruotsin tunturimaastossa 30km lähimmästä tiestä.Siis ihan tuossa kulman takana.Ongelma katosi 1.9td koneen myötä mutta jälkeenpäin asiaa mietittyä mahdoinko koota koneen liian paksulla kansipahvilla kun käytetyistä osista tuon 1.6td koneen kokosin,ja jäipä vielä jälkikiristykset kannelle tekemättä laiskuuttani :mrgreen: Turbokone aika tarkka tuosta palotilan koosta.Väljyyden kannalla minäkin kyllä olen jos hehkut pelaa :D 8-)

Re: 1.6d ja käyntiinlähtö nollakelillä

Lähetetty: 31.03.2012 10:30
Kirjoittaja väiski
Tähän väljyyteen kuuluu vielä sekin, että hiemankin syöttöä lisäämällä vauhtia tuntuu kyllä olevan kun muistaa vaan pitää kierroksia. Magneettimäessäkään ei vauhti laske, päin vastoin pystyy kiihdyttämään, mutta alavääntö on täysin hukassa siihen asti että turbo herää. Savuttaa, vaikkakaan ei dramaattisen paljon ja hukkaa öljyä vaikkei merkkaa reviiriä. Sinäänsä kone voisi kestää vielä vaikka kuinka kauan, mutta ei käynnistyvyys ja öljyn syönti ainakaan parane iän myötä.

Re: 1.6d ja käyntiinlähtö nollakelillä

Lähetetty: 31.03.2012 10:36
Kirjoittaja beretta
Täysin samaa mieltä.Oireet samat.

Re: 1.6d ja käyntiinlähtö nollakelillä

Lähetetty: 31.03.2012 18:08
Kirjoittaja AT5nok
vesku kirjoitti:[Moro tällekin "voorumille"!
TerVWetuloa

Re: 1.6d ja käyntiinlähtö nollakelillä

Lähetetty: 31.03.2012 18:11
Kirjoittaja AT5nok
beretta kirjoitti:Moro,saman helvetin läpi käyneenä tietää miltä tuo ongelma "blackoutista"tuntuu.Tuo ongelma toistui silloin tällöin mullakin ja viimeisen kerran teki sen Norjan ja Ruotsin tunturimaastossa 30km lähimmästä tiestä.Siis ihan tuossa kulman takana.Ongelma katosi 1.9td koneen myötä mutta jälkeenpäin asiaa mietittyä mahdoinko koota koneen liian paksulla kansipahvilla kun käytetyistä osista tuon 1.6td koneen kokosin,ja jäipä vielä jälkikiristykset kannelle tekemättä laiskuuttani :mrgreen: Turbokone aika tarkka tuosta palotilan koosta.Väljyyden kannalla minäkin kyllä olen jos hehkut pelaa :D 8-)
Oman AAZ:n kohdalla tainnut kanssa jäädä jälkikiristys tekemättä. Öljyvuoto paikantuu tällä hetkellä kannen ja lohkon väliin. Aikaisemmin puuttuneet nelosen pakosarjan mutterit sotkivat alueeseen nokea sekaan, jolloin näytti että öljytöhnä tulisi pakosarjan ja kannen välistä.
Uskaltaakohan kantta alkaa nyt "jälkikiristämään", kun sillä on ajettu jo n 10 tKm? Ostaessa sillä oli ajettu kuulemma uudella kannella n 1000 Km, jolloin olisi ilm ollut myös jälkikiristyksen aika. Sen suorittamisesta en muistanut myyjältä kysyä ja nyt on jo yhteystiedotkin kadonneet.

Re: 1.6d ja käyntiinlähtö nollakelillä

Lähetetty: 31.03.2012 18:26
Kirjoittaja väiski
Kuinkas tämä oikeesti onkaan?
Olen antanut kertoa itselleni ettei näitä enään jälkikiristellä?

Re: 1.6d ja käyntiinlähtö nollakelillä

Lähetetty: 31.03.2012 19:20
Kirjoittaja beretta
ohjeistus on asteittain lämpimäksikäytön jälkeen kiristys ja vielä 1000km loppukiristys.Kansipahvin mukana tulevan faktan mukaan.Aika hurjalta tuntui venyviä pultteja kiriä jo 80c asteen jälkeen kun yksi kanta jo muljahti,siksi en 1000km jälkeen kirinyt,,,tämä siis1.6td pahvin ohje.Viisaammat korjatkoon jos väärää tietoa.

Re: 1.6d ja käyntiinlähtö nollakelillä

Lähetetty: 01.04.2012 09:37
Kirjoittaja hege
vesku kirjoitti:Hege voi kertoa Wurren kirotuista uusista "ehjistä" tulpista, jotka eivät hehku!

Mittaamalla virtoja ja jopa ruuvipenkissä akulla irtotulppaa hehkuttelemalla tulpan kunto selviää.
Mä en enää usko tohon virtojen mittaamiseen :D
Jos hehkut arvelluttaa niin kannattaa ottaa ne irti ja katsoa kun ne hehkuu.

Mutta joo, sanoisin että 99% käynnistymisongelmista on hehkuvikoja, kun niin mulla oli käynnistymisongelmia niin ekana kaikki hehkuja kyseli.

Dieseliä varten tarkoitetulla puristuspainemittarillahan selviäisi jotain, mutta lähipiiristä ei semmoista löydy eikä ole ollut varaa hankkia niin olen jättänyt tekemättä.