Sivu 1/1

Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?

Lähetetty: 10.01.2016 09:36
Kirjoittaja Neanterdaali
Tervehdys!

Hyviä bensakoneisia Tölkkejä putkahtaa aina silloin tällöin myyntiin ja tiedän että on varmaan muitakin harrastajia jotka eivät Tölkkiä käytä jokapäiväisessä ajossa käyttöautona vaan enemmänkin harrasteautona. Wbx remontti varmaan helposti nielaisee hyvän rivikoneen hinnan jos ei enemmänkin, toki tietysti bokserin ääni on ainutlaatuinen!!

Mutta pointtina tässä alustuksessa oli että tällöin käyttövoima maksujen perusteella uudemmasta bensakulkineesta peräisin oleva bensakone voisi olla järkevämpi vaihtoehto.

Onko kanssaharrastajilla tehtynä jo muunnoksia Vw konsernin rivikoneille, jotenkin on jäänyt takaraivoon että nyt (vuodenvaihteessa?) olisi koneen tilavuuden suhteenkin tullut lievennöksiä säädöksiin? Vai onko tullut taas nähtyä kaunista unta? :lol: :lol:

Syncro doppeli vr6 koneella ei olisi hassumpi! :)

Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?

Lähetetty: 10.01.2016 12:04
Kirjoittaja hillitty
Pari irrallista ajatusta:

VR6 ei ole rivikone, SA kytkikopalla kai saa kiinni. Onhan noita tehty maailmalla. Vääntöä ehkä liikaakin syncrolle? Bensaa vie hurjasti.
AAG tms bensarivi jxn kopalla kiinni. Sähköt ei kai paha rasti. Kanssa maailmalla tehty ja englanniksi löytyy juttuja.
Vaihtoehtoina kyllä hyvä wasseriin vaikka tehottomampi. Koneita löytyy ja osatarjontaa eli pitemmässä jouksussa voi olla järkeä.

Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?

Lähetetty: 10.01.2016 14:06
Kirjoittaja Cuuca
Tämä kiinnostaa itseäkin. Mitenköhän 16V-1.8 vw KR kone menisi kiinni? Tuntuu, että tuo oma dj kone alkaa kuolemaan vähän liian useasti. KR löytyisi vielä ylimääräisenä tallilta! Pitää selvittää tuo litratilavuusteho juttu!

Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?

Lähetetty: 10.01.2016 14:28
Kirjoittaja dmn
Kohta vois tulla myyntiin sisääajettu 1P 1.8 (~100hp) moottori sopivalle pelle pelottomalle, joka haluaa tälläistä tölkissä kokeilla :-)

Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?

Lähetetty: 10.01.2016 18:47
Kirjoittaja Jukkapoika
AAG tms bensarivi jxn kopalla kiinni. Sähköt ei kai paha rasti. Kanssa maailmalla tehty ja englanniksi löytyy juttuja.
Vaihtoehtoina kyllä hyvä wasseriin vaikka tehottomampi. Koneita löytyy ja osatarjontaa eli pitemmässä jouksussa voi olla järkeä.
115 hv eli hurjat 3 kaakkia enemmän kuin DJ:ssä. AGG:ssä ('95-'96) huipputeho saavutetaan pienemmillä kierroksilla kuin aiemmissa ADY:ssä ('94-'95) ja 2E:ssä ('92-'94).
Todennäköisesti "helpoin" ja edullisin vaihtoehto VW:n bensa-rivikoneista. Pasi_T:n Pritschenissä näytti olevan tämä moottorivaihtoehto lavan alla.
jotenkin on jäänyt takaraivoon että nyt (vuodenvaihteessa?) olisi koneen tilavuuden suhteenkin tullut lievennöksiä säädöksiin? Vai onko tullut taas nähtyä kaunista unta?
Säilyi entisellään.
VR6 ei ole rivikone, SA kytkikopalla kai saa kiinni. Onhan noita tehty maailmalla. Vääntöä ehkä liikaakin syncrolle? Bensaa vie hurjasti.
"Vee Reihenmotor" eli tavallaan "V-rivimoottori". ;) Alavääntö kyseisessä kutosessa on aika ohut ja on muutenkin aika painava malmikasa, joten ei ihan paras voimanpesä syncroiluun. Bensaa vienee todennäköisesti hurjasti, koska Tölkkien pisimmätkin vakiovälitykset ovat liian lyhyet tuollaiselle moottorille.
Ysäri-Pasuunan olen saanut matka-ajossa näyttämään 7,6l / km. Sekalaisessa "normaaliajossa" kulutus pyörii 9 litran nurkissa.

Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?

Lähetetty: 10.01.2016 19:32
Kirjoittaja Neanterdaali
Arvasin että täällä löytyy tietoa! :)
Kysytään nyt sitten vielä tämmöisiä ihan perustavanlaatuisia kysymyksiä kun oma tietotaito on aika vajavainen noitten koneitten (myös niitten :lol: ) suhteen, miten tuo kaasutin/ruisku asia, vaatiiko millaisia toimenpiteitä vai onnistuuko käyttö alkuperäisellä kaasu vaijerilla? Siis onko se kaasutin vai ruiskukone?

Ja mistä Vw malleista löytyy Jukkapojan mainitsemaa AAG konetta?

Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?

Lähetetty: 10.01.2016 19:59
Kirjoittaja TT|
Ihan ne on kaasuvaijerilla alunperinkin, että senkun tyrkkää tölkin vaijerin paikalleen.
VR ei sitten ole minkään tölkin kytkinkopan kanssa yhteensopiva, että omaa soveltamista joutuu käyttämään. Eikä taida mennä tehot ja tilavuus muuten kun erikoisluvalla laillisesti.

Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?

Lähetetty: 10.01.2016 20:27
Kirjoittaja Roiala
Millainen savotta olisi esim SA kytkinkopalla tuollainen rivi viitonen mitä vissiin SA vehkeissä jopa vakiona?

Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?

Lähetetty: 10.01.2016 20:35
Kirjoittaja Tölkki81
Ventosta nyt ainakin löytyy AGG-moottoria, omistin aikanaan sellasen, vuosimallia -96.

Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?

Lähetetty: 10.01.2016 21:19
Kirjoittaja hillitty
TT| kirjoitti:VR ei sitten ole minkään tölkin kytkinkopan kanssa yhteensopiva, että omaa soveltamista joutuu käyttämään...
Pienellä googletuksella tuentaa ja muuta vr6-konversioonhttp://vw-winkler.de/VW-VR6

Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?

Lähetetty: 10.01.2016 21:40
Kirjoittaja TT|
Yksi helppo vaihtoehto tuohon wbx-->R4 swappiin on MV Engineering valmistama adapteri, jolla saa suoraan wbx kytkinkoppaan rivi4 koneen joko 15 tai 50 asteen kulmaan asennettua. Ja wbx tankki ja startti käy luonnollisesti syncrossakin. Oma valinta bensakoneeksi olisi 1.8T.
Kuva

Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?

Lähetetty: 10.01.2016 23:01
Kirjoittaja Jukkapoika
Ja mistä Vw malleista löytyy Jukkapojan mainitsemaa AAG konetta?
Se on AGG. 2.0 8V koneita löytyy ainakin Golf III / Vento, Passat, Sharan vuosimallihaarukassa 92-96.

Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?

Lähetetty: 10.01.2016 23:29
Kirjoittaja dmn
Roiala kirjoitti:Millainen savotta olisi esim SA kytkinkopalla tuollainen rivi viitonen mitä vissiin SA vehkeissä jopa vakiona?

Been there, done that!

Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?

Lähetetty: 13.01.2016 21:15
Kirjoittaja JX16
Saako esim. tuosta AGG:stä ohitettua ajoneston jollakin helpolla konstilla? Eikös ajonestot tulleet joskus vm 95 nurkilla..?

Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?

Lähetetty: 13.01.2016 21:43
Kirjoittaja Neanterdaali
Osaisikohan joku tarkemmin kertoa mitä kaikkea ko. swapissa pitäisi ottaa huomioon?

Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?

Lähetetty: 13.01.2016 21:49
Kirjoittaja AT5nok
JX16 kirjoitti:Saako esim. tuosta AGG:stä ohitettua ajoneston jollakin helpolla konstilla? Eikös ajonestot tulleet joskus vm 95 nurkilla..?



Jos on kaikki osat ja avaimet olemassa, kannattaako ohittaa vai jättä tölkkivarkaan riesaksi?

Ihan veikkauksena, ECU:n ohjelmoinnilla kuten dieseleissäkin.

Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?

Lähetetty: 13.01.2016 22:27
Kirjoittaja JX16
Eipä ole tullut tehtyä dieseliinkään moista operaatiota. Eli mitenkäs se käytännössä tapahtuu..?

Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?

Lähetetty: 24.02.2016 15:31
Kirjoittaja Hudemi
TT| kirjoitti:Yksi helppo vaihtoehto tuohon wbx-->R4 swappiin on MV Engineering valmistama adapteri, jolla saa suoraan wbx kytkinkoppaan rivi4 koneen joko 15 tai 50 asteen kulmaan asennettua. Ja wbx tankki ja startti käy luonnollisesti syncrossakin. Oma valinta bensakoneeksi olisi 1.8T.
Mitäs muuta palikkaa tähän 1.8 R4 swappiin tarvitsisi hommata / on valmiiksi saatavilla? Moottorinkannakkeet yms?
Syncroon WBX:n tilalle jos sovittelisi esim. Octavian vapari 1.8 20v (AGN) konetta. Onko kukaan foorumilainen tehnyt vastaavaa vaihtoa turbolla tai ilman? Ja se, että olisiko tässä mitään järkeä on sitten toinen asia.

Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?

Lähetetty: 25.02.2016 08:57
Kirjoittaja Caravellix
"Ja se, että olisiko tässä mitään järkeä on sitten toinen asia."
On siinä järkeä, jos tavoitteena on WBX:ään verrattuna painavampi moottori ja huonompi vääntö.

Re: Wbx koneen vaihtaminen Vw konsernin bensakoneeseen?

Lähetetty: 26.02.2016 21:56
Kirjoittaja TT|
JX16 kirjoitti:Eipä ole tullut tehtyä dieseliinkään moista operaatiota. Eli mitenkäs se käytännössä tapahtuu..?
ECU:n uudelleen ohjelmoinnilla se järjestyy, mutta tosiaan kun on siruavain ja ajoneston boksi lukijalla niin varsin hyvä varkaudenesto.