Silloin se kertoo öljynlämpöä, joka ymmärtääkseni voi olla useinkin enemmän kuin vedenlämpö.Araikko kirjoitti:Meneekö pahasti lämpöteknisesti pieleen, jos laitan sen kiertovesipumpun anturin kiinni lohkon päätyyn (samaan kohtaan missä JX:ssä on öljynpaineanturi)? Kierteeltään se siihen sopii.
1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Re: JX --> AAZ swappi - AAZin lämpötila-anturit
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: JX --> AAZ swappi - AAZin lämpötila-anturit
JX koneessa on alumiininen vesi lähtö kannen päässä jossa paikka hehkun ja lämpömittarin anturille. Joten tässä varmaan tarkoitettiin sitä eikä öljynpaine reikää.
Re: JX --> AAZ swappi - AAZin lämpötila-anturit
Tarkoitin sitä, että laittaisin pumpun lämpökytkimen tuohon kuvassa ympyröityyn kohtaan. Kuvassa siis AAZ-lohkon pääty. Samassa kohdassa JX:ssä on öljynpaineanturi. Tuon kuvassa näkyvän AAZ-vesilähdön (jossa ei siis ole antureita) olen jo korvannut JX-vesilähdöllä, jossa on kaksi anturia hehkulle ja lämpömittarille.
Lähinnä tässä nyt kiinnostaa se, tuleeko tässä jotain oleellista eroa lämpökytkimen toimintaan, jos se onkin lohkon päädyssä eikä vesilähdössä?
Minulla on vielä tallessa se JX:n alumiininen vesilähtö lohkon sivulta, jossa on anturi vesipumpulle ja voin laittaa senkin.Lähinnä tässä nyt kiinnostaa se, tuleeko tässä jotain oleellista eroa lämpökytkimen toimintaan, jos se onkin lohkon päädyssä eikä vesilähdössä?
Re: JX --> AAZ swappi - AAZin lämpötila-anturit
Tulee öljyn lämpö on eri kuin vedenlämpö kuten yllä mainittiin.
JX --> AAZ swappi - jäähdytinnesteen vaihto
Moro,
Swappi-projektini alkaa olla siinä vaiheessa, että AAZi paikoilleen ja letku/johto/vaijeri -kytkentöihin mars:)
Mitenkä olette tehneet jäähdytinnesteiden kanssa näissä swapeissanne? Uudessa moottorissahan on kaiketi poikkeuksetta punaiset nesteet. JX:n jäljiltä putkistossa ja syylärissä on vihreät. Oletteko huuhdelleet tölkin järjestelmän (putket, syyläri, lämppärin kenno) vedellä ja sitten vasta letkut kiinni ja uudet nesteet sisään?
Swappi-projektini alkaa olla siinä vaiheessa, että AAZi paikoilleen ja letku/johto/vaijeri -kytkentöihin mars:)
Mitenkä olette tehneet jäähdytinnesteiden kanssa näissä swapeissanne? Uudessa moottorissahan on kaiketi poikkeuksetta punaiset nesteet. JX:n jäljiltä putkistossa ja syylärissä on vihreät. Oletteko huuhdelleet tölkin järjestelmän (putket, syyläri, lämppärin kenno) vedellä ja sitten vasta letkut kiinni ja uudet nesteet sisään?
Re: JX --> AAZ swappi - jäähdytinnesteen vaihto
Vedellä huuhtelu ja vihreet tilalle. Joku voi punaista nestettä pitää long lifenä mutta ajan myötä sekin kerää sakkaa ja muuta mukaansa.
Kannattaa huuhdella ainakin jos väri vaihtuu. Vihree ja punanen ei tykkää toisistaan.
Omasta sain juuri letkut paikoilleen ja kaupasta 10l kanisteri vihreetä kiertoon.
Kannattaa huuhdella ainakin jos väri vaihtuu. Vihree ja punanen ei tykkää toisistaan.
Omasta sain juuri letkut paikoilleen ja kaupasta 10l kanisteri vihreetä kiertoon.
Säästän sähköä, ajan dieselillä
T3 Caravelle syncro -91
Volvo 240 5d GL Diesel -89
Sisu Kontio LV131 CVT -76
T3 Caravelle syncro -91
Volvo 240 5d GL Diesel -89
Sisu Kontio LV131 CVT -76
Re: JX --> AAZ swappi - jäähdytinnesteen vaihto
Jos sulla on moottorista ollut termostaatti irti, niin eipä sinne mainittavia määriä punaista nestettä jää
< 15kWh/100km
Re: JX --> AAZ swappi - jäähdytinnesteen vaihto
Kiitos vastauksista. AAZi on pyörinyt "vartaassa" sen verran ilman termaria, ettei sen sisälle juurikaan jäähdytinnestettä jäänyt.
Re: JX --> AAZ swappi - jäähdytinnesteen vaihto
Vihreillä on menty niin ALH AHU AEF kuin myös tietenkin JX.
Ei mulla ainakaan ongelmia tuon suhteen ole ollut tärkein tietenkn että kaikki samaa kuten yllä mainittu.
Ei mulla ainakaan ongelmia tuon suhteen ole ollut tärkein tietenkn että kaikki samaa kuten yllä mainittu.
JX --> AAZ swappi - Öljymäärä ja JX öljytikku
Moro,
Jätin JX-mittatikun lohkoon ja tarkistin öljypohjan ollessa auki, että tikun putken pää tuli AAZ-lohkossa ulos yhtä paljon, kuin JX:n lohkostakin. Tästä päättelin, että JX:n tikku toimisi.
Nyt kun lisäsin öljyä 4.6 litraa (desin verran lorahti enemmän, kuin mitä meinasin:) ), niin öljyä on hieman mittatikun alemman merkin alapuolella.
Öljynsuodatin on uusi.
Onko tässä jokin juttu, mitä en nyt ole huomannut tehdä mittatikun suhteen?
Jätin JX-mittatikun lohkoon ja tarkistin öljypohjan ollessa auki, että tikun putken pää tuli AAZ-lohkossa ulos yhtä paljon, kuin JX:n lohkostakin. Tästä päättelin, että JX:n tikku toimisi.
Nyt kun lisäsin öljyä 4.6 litraa (desin verran lorahti enemmän, kuin mitä meinasin:) ), niin öljyä on hieman mittatikun alemman merkin alapuolella.
Öljynsuodatin on uusi.
Onko tässä jokin juttu, mitä en nyt ole huomannut tehdä mittatikun suhteen?
Re: JX --> AAZ swappi - Öljymäärä ja JX öljytikku
Itsellä näissä oli eroa yli 5cm. Lyhensin aazin tikun putkea sen verran että jäi samoihin tasoihin. Pieni ylitäyttö ei haittaa.
Omassa jxssä öljytikun öljypohjaan tulevan putken päästä jäi noin 5 senttiä ylimäärästä ja tikku jäi piiloon mutta putken viereen verratessa oli putkea lyhyempi
Omassa jxssä öljytikun öljypohjaan tulevan putken päästä jäi noin 5 senttiä ylimäärästä ja tikku jäi piiloon mutta putken viereen verratessa oli putkea lyhyempi
Säästän sähköä, ajan dieselillä
T3 Caravelle syncro -91
Volvo 240 5d GL Diesel -89
Sisu Kontio LV131 CVT -76
T3 Caravelle syncro -91
Volvo 240 5d GL Diesel -89
Sisu Kontio LV131 CVT -76
Re: JX --> AAZ swappi - Öljymäärä ja JX öljytikku
1.9 lohko on korkeampi mitä 1.6 josta tuo ero johtuu. Itse olen lorottanut ison öljynsuodattimen kanssa 5 litraa koneeseen ja kalibroinut sen jälkeen JX tikun näyttämään oikein. Siitä pään silmukasta lisäpituutta saa helposti. Toinen vaihtoehto on hitsailla siihen lisää mittaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
-
- AktiVWisti
- Viestit: 143
- Liittynyt: 24.02.2012 11:46
Re: JX --> AAZ swappi - Öljymäärä ja JX öljytikku
Minullakin on niin että 5 litraa täytetty, katsottu pinta tikulla, siihen viilalla ylämerkki, sitten sopivalla suhteella ikäänkuin huomion kiinnittämiseksi alamerkki ja keskimerkki.
Re: JX --> AAZ swappi - Öljymäärä ja JX öljytikku
Moro,
Mitä tarkoittaa "iso öljynsuodatin" tässä tapauksessa? Laitoin itse Motonetin suodattimen (15-1337), joka sopi sekä AAZille että JX:lle.
-Ari
Mitä tarkoittaa "iso öljynsuodatin" tässä tapauksessa? Laitoin itse Motonetin suodattimen (15-1337), joka sopi sekä AAZille että JX:lle.
-Ari
Re: JX --> AAZ swappi - Öljymäärä ja JX öljytikku
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=638 T4 2.5TDI suodatinAraikko kirjoitti:Mitä tarkoittaa "iso öljynsuodatin" tässä tapauksessa? Laitoin itse Motonetin suodattimen (15-1337), joka sopi sekä AAZille että JX:lle.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Apuva! Pääsin starttaamaan aaz swapin jälkeen ekaa kertaa, mutta nyt ei ota kierroksia. Tyhjää käy komeasti, mutta kun kaasun pumpulta vääntää täysille, nousee kierrokset max. 300rpm. Pelasi ennen swappia hyvin. Herättääkö kellään ideoita, itsellä ei ihan vielä kokemus riitä siihen
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
- Oliko kaasuvipu irti, jos oli niin väärillä booreilla
- Banjot sekaisin pumpussa (paluupuolella pitää olla kuristus, ei imussa)
- PA suodatin tukossa (huomaa sammuttaessa että ilmakuplat vauhdilla juoksevat suodattimeen päin)
- Banjot sekaisin pumpussa (paluupuolella pitää olla kuristus, ei imussa)
- PA suodatin tukossa (huomaa sammuttaessa että ilmakuplat vauhdilla juoksevat suodattimeen päin)
< 15kWh/100km
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Kaasuvipu oli väärillä booreilla. Olin niin kauan sitten sitä räplännyt etten muistanut edes koskeneeni siihen. Kiitos!
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
AAZ omalla pumpulla tuli tällainen ongelma. LDA-tötsä ei ota kiinni mutta kaasuvipu makaa vahvasti ilman vaijeria luukussa kiinni. Kaksi samanlaista pumppua löytyy ja molemmissa identtiset vivut. Syncro kyseessä joten luulin että homma ok mutta ei sittenkään.
- Liitteet
-
- AAZ_pumppu.jpg (128.49 KiB) Katsottu 1225 kertaa
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)
Kaasuvaijeri alempaan vipuun ja ylempi pois kokonaan, muistaakseni jatkomutterilla kiinni …
< 15kWh/100km