1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Re: 2,1 wbx jäähdytys paineet
Tietysti kun korkin aukaisee, niin paine muuttuu järjestelmässä ja veden pinta muuttuu (nousee) sen myötä. Ajattelin vain että jos veden pinta käydessä ja korkki kiinni on oikeasti alhaalla, niin saattaa (pakokaasu) vuotoa olla sinnepäin. Jos taas veden pinta on nähtävästi korkealla niin saattaa johtua huonosta kontaktista / johdoista.
< 15kWh/100km
-
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 16.02.2017 18:42
- Paikkakunta: Oulu
Re: 2,1 wbx jäähdytys paineet
Varmaan kyseessä pakokaasuvuoto?
Kylmänä sylki puhtaasti vettä pisaroina pakoputkesta, mutta kun lämpiää, loppu kuin seinään. Ei savuta, eikä ajossa ilmesty takaluukkuun pisarointia/sumua. Eli orastava pahvivika?
Tuollaista löytyi nyt ö korkista.
Kylmänä sylki puhtaasti vettä pisaroina pakoputkesta, mutta kun lämpiää, loppu kuin seinään. Ei savuta, eikä ajossa ilmesty takaluukkuun pisarointia/sumua. Eli orastava pahvivika?
Tuollaista löytyi nyt ö korkista.
- Liitteet
-
- IMG_20170618_212633_01.jpg (1.53 MiB) Katsottu 20730 kertaa
-
- Vasta alkaja
- Viestit: 16
- Liittynyt: 12.07.2017 18:47
WBX:n ilmamassamittari
Tuo otsikon osa maksaa käytettynäkin 200€:n pinnassa. Onko kukaan yrittänyt konstailla uutta "hiilikaarta" potikkaan.
Re: WBX:n ilmamassamittari
Onko sulla siis ko. boksi mennynnä paskaks? Ite vaan puhistin sen contact cleanerilla, oli aika törkynen mutta nyt lähes "uutta vastaava" Siis se puolikaaren muotonen kohta.
Hulluna tölökkeihin.
Re: WBX:n ilmamassamittari
Jonkun sopivan kondensaattorin asennus voisi hetkellisesti helpottaa oireita, joskaan ei aivan kokonaan poistaa niitä.
< 15kWh/100km
-
- Vasta alkaja
- Viestit: 16
- Liittynyt: 12.07.2017 18:47
Re: WBX:n ilmamassamittari
Siirsin vastuskaareen nojaavia nastoja kulkemaan eri paikkaan. Toimii ainakin tilapäisesti. Ja mikä ettei pitempäänkin.
Re: vbx:n nostinten ilmaus
Tulipa mieleen näin jälkikäteen että, miten jos tönärit tökkivät reilusti nostajien runkoon ja siten menevät banaaniksi ? Olisiko sittenkin parempi vaihtaa ne sovinnolla, kun työ ei ole vaikea. Kuskin puolella pitää irrottaa vesiputki, apparin puolella ei sitäkään. Jousi kiristeiset tönärien suoja putket on niin helppo laittaa eikä maksa paljon. Vanhoissa nostajissa ei ehkä öljy mene tahi pysy . Tässä on menossa käytännön koe, neljässä pysyy paine, kahdessa ei sitten millään.Caravellix kirjoitti:Jos haluaa hieman hellävaraisemmin koittaa herätellä nostajia, niin löpöä öljyn sekaan muutama desi ennen öljynvaihtoa ja käyttelee tyhjäkäyntiä n. 5 - 10 min.
Kierroksia voi välillä nostaakin, jos ei tunnu muuten tokenevan. Vastaa suunnilleen Forte-käsittelyä, pienemmin kustannuksin tosin.
Itse olen käyttänyt menestyksekkäästi tätä menetelmää useamman WBX:n naputuksen hiljentämiseen.
JS
Re: 1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Lisäys:
Myös keinuvipujen voitelu kärsii huonosta öljynpaineesta, joten ei kannata käyttää kovin pitkään kalisevaa hytikkaa, tulee tuhoja.
Myös keinuvipujen voitelu kärsii huonosta öljynpaineesta, joten ei kannata käyttää kovin pitkään kalisevaa hytikkaa, tulee tuhoja.
Re: 1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Ja venttilivälyksen säätöruuvin kärki kuluu myös yllättävän äkkiä jos välystä runsaasti.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: 1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Joo, kyllä kuluu. Tässä tapauksessa tyhjentynyt ja ilmaamaton hytikkanostin löytyi venakopan avaamisella ja keinuvivun painelulla. 1. sylkän pakoventtilistä, ei ollut vastapainetta, korjaantui hytikan vaihdolla. ( oli vaihdettu joku vuosi sitten uuteen, ei kestänyt ) Tämä ei siis ottanut öljyä vaikka käytetty lämpöiseksi ja tehty start-stop juttuja, mitkä tavallisesti auttavat, tämä oli "kovapäinen"
- Caravellix
- AktiVWisti
- Viestit: 347
- Liittynyt: 19.04.2012 16:12
- Paikkakunta: Perniö
Re: 1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Juuri edellämainituista syistä ehdotin löpöhoitoa vaihtoehdoksi sille, että vaan ajaa ja toivoo nostajan hiljenevän itsekseen. Jos ei löpö-/Forte-huuhtelulla saavuta toivottua tulosta, niin sitten tietysti vialliset osat vaihtoon.
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
- Matti-Pekka
- Vasta alkaja
- Viestit: 21
- Liittynyt: 06.11.2018 19:14
- Paikkakunta: Janakkala
- Viesti:
Re: 1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Terve
Onko lajitoverit tehneet jotain tuon wbx koneen (Dj 2.1)öljyn kierron parantamiseksi tai tms. Olen nyt purkanut 5 kpl wbx koneita joissa kaikissa on jonkinasteisia vaurioita kk. laakereissa ja melkein kaikissa hieman myös nokan laakereissa. Männät sylinterit kampiakseli std mitoissa ja melko kulumattomat, kiertokankien alasilmät ok. mitoissa ja pyöreät, nokka+venttiilikoneisto aika heikossa hapessa, ilmeisesti toimimattomien hydenostajien takia. Mutta miksi kohtuu vähän ajetuissa koneissa kk. laakerit tuntuu kärsivän voiteluongelmista? onko siihen jotain toimivaksi koettua ratkaisua? Öljypumput alkuperäiset ja tehtaan antamissa mitoissa.En viitsisi alkaa kasaa näitä ennen kuin saisin jotain mielipiteitä/kokemusperäisiä vinkkejä millä tämä voiteluongelma olisi ratkaistavissa...
Onko lajitoverit tehneet jotain tuon wbx koneen (Dj 2.1)öljyn kierron parantamiseksi tai tms. Olen nyt purkanut 5 kpl wbx koneita joissa kaikissa on jonkinasteisia vaurioita kk. laakereissa ja melkein kaikissa hieman myös nokan laakereissa. Männät sylinterit kampiakseli std mitoissa ja melko kulumattomat, kiertokankien alasilmät ok. mitoissa ja pyöreät, nokka+venttiilikoneisto aika heikossa hapessa, ilmeisesti toimimattomien hydenostajien takia. Mutta miksi kohtuu vähän ajetuissa koneissa kk. laakerit tuntuu kärsivän voiteluongelmista? onko siihen jotain toimivaksi koettua ratkaisua? Öljypumput alkuperäiset ja tehtaan antamissa mitoissa.En viitsisi alkaa kasaa näitä ennen kuin saisin jotain mielipiteitä/kokemusperäisiä vinkkejä millä tämä voiteluongelma olisi ratkaistavissa...
Re: 1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Imuputkeen ovat maailmalla tehneet muutoksia.
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... p?t=254338
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... p?t=254338
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
- Matti-Pekka
- Vasta alkaja
- Viestit: 21
- Liittynyt: 06.11.2018 19:14
- Paikkakunta: Janakkala
- Viesti:
Re: 1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Kiitos linkistä...kuulinkin jotain pöpinää että imuun tehtiin muutoksia, mutta kukaan ei muistanut/ymmärtänyt mitä...kiitos vielä.ketsa kirjoitti:Imuputkeen ovat maailmalla tehneet muutoksia.
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... p?t=254338
Re: 1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Eli kankien alasilmät mitoillaan ja pyöreät sen jälkeen, kun olit irroittanut ne ja kiristänyt uudelleen momenttiin? Eli se mahdollinen vika, että venyvät pultit ovat antaneet periksi, tuli korjattua ennen mittausta? Parissa pahimmassa tapauksessa mitä itsellä on tullut vastaan on yhdessä kangessa liuskat lähteneet pyörimään, mutta muuten moottori ok, eli vika jossain muualla kuin voitelun puutteessa... Ehkä tai sitten ei.Matti-Pekka kirjoitti:Terve
Onko lajitoverit tehneet jotain tuon wbx koneen (Dj 2.1)öljyn kierron parantamiseksi tai tms. Olen nyt purkanut 5 kpl wbx koneita joissa kaikissa on jonkinasteisia vaurioita kk. laakereissa ja melkein kaikissa hieman myös nokan laakereissa. Männät sylinterit kampiakseli std mitoissa ja melko kulumattomat, kiertokankien alasilmät ok. mitoissa ja pyöreät,.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
- Matti-Pekka
- Vasta alkaja
- Viestit: 21
- Liittynyt: 06.11.2018 19:14
- Paikkakunta: Janakkala
- Viesti:
Re: 1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Kankiin vaihdettu T1 pultit ja sitten mitattu tulos ok. Yhdessä koneessa oli yhden kaulan laakeri pyörinyt ja muissa jo selkeää kulumaa ,kuten kaikkien koneiden osassa nokan laakereita...vahvasti veikkaan voitelu ongelmaa, joka varmaan korostuu kun monet näistä on ollut ihan työkäytössä ja ehkä hieman pitkällä huoltovälillä...ketsa kirjoitti:Eli kankien alasilmät mitoillaan ja pyöreät sen jälkeen, kun olit irroittanut ne ja kiristänyt uudelleen momenttiin? Eli se mahdollinen vika, että venyvät pultit ovat antaneet periksi, tuli korjattua ennen mittausta? Parissa pahimmassa tapauksessa mitä itsellä on tullut vastaan on yhdessä kangessa liuskat lähteneet pyörimään, mutta muuten moottori ok, eli vika jossain muualla kuin voitelun puutteessa... Ehkä tai sitten ei.Matti-Pekka kirjoitti:Terve
Onko lajitoverit tehneet jotain tuon wbx koneen (Dj 2.1)öljyn kierron parantamiseksi tai tms. Olen nyt purkanut 5 kpl wbx koneita joissa kaikissa on jonkinasteisia vaurioita kk. laakereissa ja melkein kaikissa hieman myös nokan laakereissa. Männät sylinterit kampiakseli std mitoissa ja melko kulumattomat, kiertokankien alasilmät ok. mitoissa ja pyöreät,.
Re: 1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Tässä jo tovin vikaa hakenut ja osia vaihdellut ja ei tunnu kummenevan. Mistäs se voisi johtua että kylmänä tai puolikylmällä koneella kun käyttää kaasua tai lähtee ajamaan niin moottori jää huutamaan kierroksille. Kone on 2.1wbx MV kattikone. Kaasua antamalla ei kierrokset laske mutta vetoa vasten kytkimellä kierrokset asettuu. Taas kun kosket kaasuun nii jää kierroksille. Lämmin kone niin tätä ei tehe ollenkaan. Ajaessa hoksaa kun antaa moottorin rullata vaikka nelosella vauhtia hiljasemmaksi niin nykii kun moottorin kierrokset ja vauhti alenee.... Onko muilla ollut samaa ongelmaa. Ilmamassamittaria en ole vaihtanut koska ajattelisin että se tekisi samaa oli kone kuuma tai kylmä....
Vaihdeltuna on lämpötunnistin, termostaatti, tyhjäkäyntimoottori, bensanpaineensäädin sekä lambda. Ei toistaseksi ole vaikuttanut.
Pakoputkisto vuotaa kyllä muutamasta liitoksesta vähän. Ei paljoa mutta "sipsutuksen" kuulee korvalla, mutta voisko se vaikuttaa?? Nämähän on tätä "digiajan" alkupuolen moottoreita että ottaako näistä aina selvää mikä vaivaa..
Vastauksia tänne tai yv tavoittaa myös..
Vaihdeltuna on lämpötunnistin, termostaatti, tyhjäkäyntimoottori, bensanpaineensäädin sekä lambda. Ei toistaseksi ole vaikuttanut.
Pakoputkisto vuotaa kyllä muutamasta liitoksesta vähän. Ei paljoa mutta "sipsutuksen" kuulee korvalla, mutta voisko se vaikuttaa?? Nämähän on tätä "digiajan" alkupuolen moottoreita että ottaako näistä aina selvää mikä vaivaa..
Vastauksia tänne tai yv tavoittaa myös..
Volkswagen LT45 2.4TD 4x4 Doppelkabine 1987
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
Re: 1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
DJ koneessa vähän pienemmässä kaavassa ongelmia aiheutti jos mikrokytkin ei toimi kaasuläppäkotelon pohjassa. Lisäksi kaasuläppäakseli/kotelo saattaa olla niin kulunut että jumittelee? Ainakin jos konehuoneesta väkisin kääntämällä tilanne rauhottuu.
< 15kWh/100km
Re: 1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Kokeilin tuossa aamupäivällä ku doppeli huuteli taas kierroksilla niin läppä ei jumittele, elikkäs se varmana on se vika siinä läpän kotelon alla olevassa mötikässä. Onkos siinä samantyylinen potentiometri niinku ilmamassamittarissa vai millanen se on? Ikinä en ole moiseen kapistukseen edes kajonnut. Saakohan niitä uusia ennää.
Kyllä siinä pian vikaa on koska alakierroksilta vaunu tuntuu aika vedottomalta ja jostain 2500rpm jälkeen vasta "herää" vetoihin. Niinkin paljon kun olen bokserin kanssa värkänny niin tällaista vikaa ei ole vielä tullut. Muistelisin kyllä että joissaki alkusarjan 1,8 ruisku golffeissa oli samaa vikkaa..
**mieltäni kummastuttaa lähinnä se että vetoa vasten kierrokset asettuu. Ja kun tyhjäkäyntimoottorista vetasee piuhan irti niin käynti asettuu, joskin ei niin tasaiseksi ennenku pistää pistokkeen takasin kiinni.
Mikäs muuten se on se anturi siinä imukaulan putkissa? Sekin on kummallista että minulla se anturi on nimenomaan tuossa tyhjäkäyntimoottorille tulevassa letkussa. Ja isälläni DJ koneessa se on siinä huohotinputkessa.
Kyllä siinä pian vikaa on koska alakierroksilta vaunu tuntuu aika vedottomalta ja jostain 2500rpm jälkeen vasta "herää" vetoihin. Niinkin paljon kun olen bokserin kanssa värkänny niin tällaista vikaa ei ole vielä tullut. Muistelisin kyllä että joissaki alkusarjan 1,8 ruisku golffeissa oli samaa vikkaa..
**mieltäni kummastuttaa lähinnä se että vetoa vasten kierrokset asettuu. Ja kun tyhjäkäyntimoottorista vetasee piuhan irti niin käynti asettuu, joskin ei niin tasaiseksi ennenku pistää pistokkeen takasin kiinni.
Mikäs muuten se on se anturi siinä imukaulan putkissa? Sekin on kummallista että minulla se anturi on nimenomaan tuossa tyhjäkäyntimoottorille tulevassa letkussa. Ja isälläni DJ koneessa se on siinä huohotinputkessa.
Volkswagen LT45 2.4TD 4x4 Doppelkabine 1987
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
Re: 1.9&2.1 WBX kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Läppäakselin päässä olevassa kotelossa on tavallinen mikrokytkin. Koteloa ei tarvitse purkaa, sen voi säätää kotelon takana olevasta ruuvista. Helpoiten tarkistus onnistuu mittaamalla yleismittarin vastuspuolella. Vastuksen tulee olla nolla akselin ollessa aivan auki tai kiinni. Tai sitten vain kuuntelee napsahtaako kytkin, vaikka tämä ei kerro itse kytkimen toimivuudesta.
Säätö tapahtuu isommasta kuusiokoloruuvista.
Säätö tapahtuu isommasta kuusiokoloruuvista.
- Liitteet
-
- Säätö
- thumbnail_WP_20190302_09_47_25_Rich.jpg (24.32 KiB) Katsottu 8944 kertaa
-
- Mikrokytkin
- thumbnail_WP_20190302_09_46_40_Rich.jpg (27 KiB) Katsottu 8944 kertaa