Sivu 1/1

Öljypumppu AAZ-Tölkkiin

Lähetetty: 17.12.2021 14:09
Kirjoittaja Araikko
Moro,

Epäilen käyttötölkissäni (-88 takaveto, AAZ-moottorilla) öljypumppua syypääksi öljynpaineen hitaaseen nousuun startatessa. Ongelma on se, että öljynpaine valo jatkaa vilkkumistaan noin 20s startin jälkeen ja sammuu sitten. Kertaalleen olen jo alapaineanturin vaihtanut (testattuani, että se maadottaa edelleen, vaikka yläpaineanturi tunnistaa riittävän paineen) ja luulin vian korjaantuneen. Tarkistan tietty vielä anturin uudelleen. En ole myöskään vielä mitannut öljynpaineita mittarilla.

Varsinainen kysymykseni on, että ovatko AAZ ja JX öljypumput erilaisia ja kumpi niistä pitää laittaa AAZ-konversio -Tölkkiin?

Re: Öljypumppu AAZ-Tölkkiin

Lähetetty: 21.12.2021 11:30
Kirjoittaja TT|
JX öljypumppu, joku merkkiversio. Itsellä samat oireet liittyi tuohon imutötterössä olevaan kuulaventtiiliin, joka voi vanhemmiten jumittaa. Vaihdoin uuden kokonaisen JX pumpun, ja sen jälkeen on toiminut hyvin jo kymmeniä tuhansia km.

Re: Öljypumppu AAZ-Tölkkiin

Lähetetty: 21.12.2021 16:53
Kirjoittaja Araikko
Kiitos. Mikä mahtaisi olla suositeltava merkkiversio? Autonvaraosat24 tarjoaa: Ridex, Topran, BGA, Stark, Febi Bilstein ja hinta kasvaa samaisessa järjestyksessä. Korrelloiko hinta näiden osalta laadun kanssa?

Re: Öljypumppu AAZ-Tölkkiin

Lähetetty: 21.12.2021 21:51
Kirjoittaja AT5nok
Minä olen käyttänyt viime aikoina TDI moottorin mukana tuleiita pumppuja.
Orggis TDI pumpun vetoakseli on yli300 tKm ajettunakin kuin uusi, mutta AAZ ja JX akselit ovat kaikki oleet kuluneita.

Voisi veikata että vamistusmateriaalissa on tapahtunut kehitystä.

Re: Öljypumppu AAZ-Tölkkiin

Lähetetty: 03.01.2022 12:42
Kirjoittaja Araikko
Vaihdoin vanhan pumpun tilalle uuden (Febi Bilstein) ja siihen loppui öljyvalon vilkuttelu startin jälkeen. Tein vielä kokeen vanhalla pumpulla ja täytin sen öljyllä - takaiskuventtiili vuotaa ja öljy tippui hiljalleen pois (tätähän TT| jo epäilikin). Tämän takia öljynpaineen nousuun meni vanhalla pumpulla noin parikymmentä sekuntia. Tonnin tyhjäkäynnillä tuo tarkoittaa sitä, että ensimmäiset reilut kolmesataa kierrosta eivät juurikaan kovasta öljynpaineesta nauttineet.