T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?
T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?
Lämmöt nousee aloittaessani normaalisti 90 asteeseen mutta varsinkin maantiellä kesken ajon voi laskea 70 asteeseen ja pysyy sitten siinä. Saattaa hidastaessa nousta 90 taas takasin. Välillä pelaa normaalisti myös maantiellä? Auto vm 2001 ajettu 220 tkm. Siniset mittarivalot eli uudemmat. Mikä vois olla. Termari uusittu 2000km sitten. Nestetasot on normaalissa. Vesipumppu vaihdettu 2000km sitten?
Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?
Mistä olet nuo lukemat katsonut? Koska se auton oma mittari on lähinnä suuntaa antava.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?
siis häh? Mikä osuus tosta kertomuksesta on outoa? Eikös noi lämpötilat oo juuri sellaiset kuin pitääkin? Tottakai se lämpö tippuu kun ajetaan rauhallista vauhtia ja ajoviima jäähdyttää? Vai pitääkö tommosissa vehkeissä olla lämpötilat jotain muuta?
Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?
Auton lämpömittarista olen katsonut. Kyllä termostaatin tehtävä on käsittääkseni pitää käyntilämpö vakiona viimasta huolimatta. Sehän aukoo ja sulkee vesikiertoa syyläriin senmukaan, että lämmöt on vakio koneessa.
Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?
Noissa sini mittarisissa porttereissa auton lämpömittari näyttäessä 90 astetta auton oikean lämpötilan liikkuu 80-110 astetteen välillä. VDCS:llä kun kattelee niin lämmmöt seilaa aikalailla ajossa. Tosin toi mitarin heilahtelu voi viitata maadoitus vikaan mittaristossa? tai lämpötila-anturin(mittarin anturi) vikaan.
Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?
Kattosin koodit ja moottorin ohjaus lohkosta moottorin lämpöjen näyttämän lämpimällä koneella. Jos lämmöt erit kuin mittarissa, niin helposti anturivika. En nyt muista ulkoa, mutta voisin veikata noissa olevan G62, eli moottorin lämpöanturi, kahdella sensorilla, eli toinen Eeculle ja toinen mittarille, viisaammat korjatkoon. Kuitenkin näissä Vaggineissa on G62 kulutusosa, vaihtoon 150tkm välein helposti. Toi olis helppo poissulkea. Muistaakseni G62 näyttämä on ihan ilmais VCDS:n näyttämissä kanavissa, joten voit selvitä perus OBD kaapelilla, niitä on joka toisessa mökissä. Toki Bosch huollot jne voi tuon tsekata.
Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?
Kyllähän toi termarivialle vaikuttas ihan täysin.
Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?
Komppaan temeä, termari vika
-Pete-
-Pete-
211-Kastenwagen
Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?
Eli mittarin anturivika tai termerivika. Ryhdytään selvittelemään. Termariviasta vaan yleensä ovat sellaisia että on aika joko/tai hommia. Eli termari jumittaa tai ei tällainen välillä toimii välillä ei on harvinaisempaa.
Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?
Omassa termarivika ilmeni niin ettei lämmennyt koskaan normaaliin lämpötilaan, kesällä motarilla max 82. En olisi omasta mittarista huomannut, mutta scangauge-näyttö paljasti todelliset lämmöt. Ja uudella termarilla myös koppiin tulee erilailla lämmintä.
Että suosittelen minäkin tsekkaamaan todellisempia lämpölukemia obd:n kautta.
Että suosittelen minäkin tsekkaamaan todellisempia lämpölukemia obd:n kautta.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?
Varmaankin hyvä aloittaa siitä
Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?
Jos jostain saat infrapunamittaria millä tähtäillä konetta nin näät helposti todelliset lämmöt, jos todella laskee noin alas niin termarikauppsan, jos ei niin anturiostoksille
Tosin noi ei taida kovin kalliita kamppeita olla ostaakkaan, näppärä tsekata lämmöt esim navoista jos epäilee että jarrut laahaa jne.
Tosin noi ei taida kovin kalliita kamppeita olla ostaakkaan, näppärä tsekata lämmöt esim navoista jos epäilee että jarrut laahaa jne.
Tölkitön nyt, MB Sprinter KA käytössä
Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?
Päädyin kaiken lopuksi itse termarin jumittamisvikaan, mutta ennenkuin ehdin vaihtaa, alkoi pelata normaalisti. On pelittänyt noin pari kk ok, joten seurailen.
Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?
No niin, selkis lopulta. Alkoi nimittäin heittelehtiä tuo viisari taas silloin tällöin. Muilla asioilla ollessani vw huollossa kysyin asiasta vanhalta asentajakonkarilta ja het tuli vastaus. Tää onkin tää vanhanmallinen anturi... Näis on vikoja... Vaihdetaanko uudempaan?...vaihdettiin. Ei ollut kallis olisko ollut 30€