Pate postitölkin töihin paluu
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Nyt alkaa olemaan asiat niin onnellisesti, että moottorin kasaaminen voi alkaa. Eli ilmajäähypornoa pukkaa tällä kanavalla
Ihan siltä varalta, että joku on syvällisemminkin kiinnostunut ilmajäähymoottorista, liitän mottia koskeviin postauksiin linkkejä käyttämiini osiin. En sillä, että haluaisin kyseisiä osia tai puulaakeja erityisesti mainostaa, vaan ihan vaan puhtaasti tietopläjäyksenä.
Ensimmäisenä työlle pääsivät kannet. Uudet kannet saivat moottorikoneistamolla varmuuden vuoksi k-linerit (tarvikeosien laatuun ei voi liikaa luottaa), avarruksen 90,5 mm sylintereille ja seetien kolmekulma koneistuksen. Ensimmäinen itsetehty työvaihe oli kanavien ja palotilojen siistiminen ja imusarjojen sovitus kansiin. Sen jälkeen osien pesu UÄ pesurilla ja kokoonpano. Osien valinnassa on luotettavuuteen pyrkimisellä ollut suurempi vaikutus kuin normaalisti moottoreitani rakantaessa ja vastaavasti moottorin huipputeho ei ole ollut päällinmäinen asia. Yhtenä erityisteemana on ollut venttiilikoneiston osien painon kurissa pitäminen ja sitä kautta yksinkertaisilla venttiilijousilla selviäminen.
Sälää pestynä
Titaaninen jousilautanen versus cromoly
Imukanavat 80:n jäljiltä, palotilat ja pakokanavat nysvätty aavistuksen verran kiiltävemmiksi. Palotiloja myös viimeistelty ja muovattu jonkin verran seetien ympäristöstä.
Ja kansi kasassa.
Linkkejä käytettyihin osiin:
Kannet nämä, mutta itse ostin tyhjinä http://www.aircooled.fi/tuote/6063/syli ... t-855mm-cb
Venttiilit 40/35,5 mm http://www.aircooled.fi/tuote/1744/vent ... 5-mm-t1-cb
Venttiililautaset http://www.aircooled.fi/tuote/1497/vent ... pergrip-cb
Venttiililautasen lukot http://www.aircooled.fi/tuote/36/ventti ... tiiliin-cb
Venttiilijouset http://www.aircooled.fi/tuote/4915/vent ... 17-logmech
Tulpat http://www.aircooled.fi/tuote/1709/syty ... kierre-ngk
Imusarjat http://www.aircooled.fi/tuote/374/imusa ... ikoilla-cb
---------------------------------------
Seuraavana olisi sitten työlistalla männänrenkaiden välyksen tarkistaminen ja mäntien punnitseminen, sekä noiden osien pesu. Vapuksi ajoon
Ihan siltä varalta, että joku on syvällisemminkin kiinnostunut ilmajäähymoottorista, liitän mottia koskeviin postauksiin linkkejä käyttämiini osiin. En sillä, että haluaisin kyseisiä osia tai puulaakeja erityisesti mainostaa, vaan ihan vaan puhtaasti tietopläjäyksenä.
Ensimmäisenä työlle pääsivät kannet. Uudet kannet saivat moottorikoneistamolla varmuuden vuoksi k-linerit (tarvikeosien laatuun ei voi liikaa luottaa), avarruksen 90,5 mm sylintereille ja seetien kolmekulma koneistuksen. Ensimmäinen itsetehty työvaihe oli kanavien ja palotilojen siistiminen ja imusarjojen sovitus kansiin. Sen jälkeen osien pesu UÄ pesurilla ja kokoonpano. Osien valinnassa on luotettavuuteen pyrkimisellä ollut suurempi vaikutus kuin normaalisti moottoreitani rakantaessa ja vastaavasti moottorin huipputeho ei ole ollut päällinmäinen asia. Yhtenä erityisteemana on ollut venttiilikoneiston osien painon kurissa pitäminen ja sitä kautta yksinkertaisilla venttiilijousilla selviäminen.
Sälää pestynä
Titaaninen jousilautanen versus cromoly
Imukanavat 80:n jäljiltä, palotilat ja pakokanavat nysvätty aavistuksen verran kiiltävemmiksi. Palotiloja myös viimeistelty ja muovattu jonkin verran seetien ympäristöstä.
Ja kansi kasassa.
Linkkejä käytettyihin osiin:
Kannet nämä, mutta itse ostin tyhjinä http://www.aircooled.fi/tuote/6063/syli ... t-855mm-cb
Venttiilit 40/35,5 mm http://www.aircooled.fi/tuote/1744/vent ... 5-mm-t1-cb
Venttiililautaset http://www.aircooled.fi/tuote/1497/vent ... pergrip-cb
Venttiililautasen lukot http://www.aircooled.fi/tuote/36/ventti ... tiiliin-cb
Venttiilijouset http://www.aircooled.fi/tuote/4915/vent ... 17-logmech
Tulpat http://www.aircooled.fi/tuote/1709/syty ... kierre-ngk
Imusarjat http://www.aircooled.fi/tuote/374/imusa ... ikoilla-cb
---------------------------------------
Seuraavana olisi sitten työlistalla männänrenkaiden välyksen tarkistaminen ja mäntien punnitseminen, sekä noiden osien pesu. Vapuksi ajoon
Viimeksi muokannut ketsa, 28.03.2019 19:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Just mun tuuria, kerrankin ihan HC-kamaa tarjolla pyytämättä ja yllättäen, ja sitten kuvat ei näy...
Olisko jossain yksityisessä pilvessä kuvat tms?
Olisko jossain yksityisessä pilvessä kuvat tms?
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Hö, mun tuuria. Joku haluaisi nähdä kuvia ilmajäähyn osista ja minä mokaan linkeissä. Näkyykö nyt?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Näin aprillipäivänä pitäisi varmaan yrittää viilata porukkaa linssiin ja väittää sopivan TDi Seatin löytyneen moottorin luovuttajaksi
No, jos kuitenkin vain muutama kuva ja kuvateksti moottorin rakentamisen edistymisestä... Tähän moottoriin tulee 90,5 mm AA:n valmistama putkimäntäsarja. Netissä on aina silloin tällöin keskustelua siitä mikä näiden kiinalaisten osien laatu on verrattuna brassi Mahleen. Urhossa oli AA:n männät ja ne kestivät siinä rääkissä hintaansa nähden vallan hyvin. Putkina tosin Urhossa oli aina Mahlet.
No, jostain se halpa hinta aina revitään, joten tämän projektin putkimäntäsarjasta meni suosiolla putket koneistamoon hoonattaviksi ja alkuperäiset männänrenkaat ja männäntapin lukot lastuämpäriin. Tilalle tuli Scatin paketissa olevat Grantin valmistamat männärenkaat ja niiden päittäisvälyksen mittaminen oli ensimmäinen homma. Hyvin osuivat kohdalleen, kaikissa ylimmissä renkaissa välys 0,4 - 0,45 mm ja alemmissa puristusrenkaissa 0,35 - 0,4 mm. Kohtuu harvinaista, että jokin on ihan bolt-on
Hooverin lentokonemoottoriopeista on myös meitsiin tarttunut ajatus sylinteriputkien maalaamisesta, joten putket saivat ohuen kerroksen mattamustaa pintaansa. Periaatteestahan maali heikentään jäähtymistä, mutta maalattu putki on kuitenkin jäähtymisen kannalta parempi vaihtoehto kuin vahvasti pintaruosteinen putki.
Männät olivat hyvin samanpainoisia ja tapeissakaan ei ollut kuin yksi gramman muita kevyempi. Tarkempi vaaka oli mailla, joten osagrammoihin ei päässyt, mutta renkaita ja tappeja sekottelemalla kaikki männät varusteineen näyttivät samaa grammamäärää, joten riittävän tarkkaa tähän moottoriin.
Muutamasta suunnasta saanut sellaista infoa, että liika öljy sylintreissä on pahasta alun sisäänajossa, putket ja männänrenkaat eivät hioudu pariksi jos öljyä on liikaa. No, nyt kokeilen sitten silleensä, että öljysin putket kevyesti, painoin männät yläkautta putkiin ja en lisännyt öljyä sen jälkeen kun renkaat tietysti kaapivat suurimman osan öljystä pois. Kuivaltahan tuo alemmassa kuvassa näyttää, mutta jos tämän säädyllisessä ajassa saa kasaan, niin ajattelin kyllä tuollaiseksi jättää.
Putkimäntäsarja valmiina ja asennuspaikat ja suunnat merkattuina loppukokoonpanoa odottamassa
Kampiakselin osakokoonpanossa ensimmäinen homma tasapainoituksen jälkeen oli huolellinen puhdistus ja sen jälkeen vauhtipyörän asennus ja päittäisvälyksen mittaaminen. Tarkistan toki päittäisvälyksen loppukokoonpanon jälkeen, mutta rakotulkilla on helppoa esivalita shimmilevyt hyvin lähelle totuutta. Koska välys on vain 0,85 mm, niin perinteistä kolmea shimmiä tähän on turha haaveilla, kun havittelen 0,12 - 0,16 mm haarukassa olevaa päittäisvälystä.
Sitten kankien punnitus, yksi kanki oli gramman alle muiden, joten ei ollut tarvetta tehdä mitään. Rattaiden lämmitys töhöllä ja asennus, kanget paikoilleen ja momenttiin. Sitten piti harmitukseksi huomata, että öljynheittorengasta kammen päähän ei löydy kotitallista, eli vähän jäi vaille tämä osakokoonpano valmistumista.
Viimeisenä hommana nokka-akselin kimppuun ja terävien reunojen poisto nokista hiomakivellä. No, sitten hokasin, että nokkapyörääkään ei löydy kotitallista ja aloinkin kirjailemaan listaa takavarastolta noudettavista puutteella olevista osista. Samaan aikaa työllä kaksi saman kokoista ilmajäähymottia, joten aika lista sälästä vain kertyi. Olisi voinut tarkistaa aikasemmin ja olisi päässyt hommissa sujuvammin eteenpäin... No, ensi kerralla sitten
Nokka itsessään on sellainen mistä ei kovinkaan paljoa löydy tietoa edes netistä. Vähän vakiota kireämmän, mutta polttoainetaloudellinen kepakko oli haussa ja jotenkin päädyin tuota kokeilemaan.
------------------
Ja taassa osalistaa:
Putkimäntäsarja http://www.aircooled.fi/tuote/386/manta ... cc-tako-aa
Männänrenkaat http://www.aircooled.fi/tuote/197/manna ... 48mm-grant
Lukkorenkaat http://www.aircooled.fi/tuote/362/manna ... iperf-scat
Kiertokanget https://www.cbperformance.com/product-p/1290.htm
Scatin kampiakseli 69 mm iskulla ja cromoly vauhtipyörä http://www.rjvolksperformance.com/scat-products.html
Nokka-akseli https://www.cbperformance.com/product-p/2209.htm
Hommat jatkuu, kunhan pääsen käymään takavarastolla.
No, jos kuitenkin vain muutama kuva ja kuvateksti moottorin rakentamisen edistymisestä... Tähän moottoriin tulee 90,5 mm AA:n valmistama putkimäntäsarja. Netissä on aina silloin tällöin keskustelua siitä mikä näiden kiinalaisten osien laatu on verrattuna brassi Mahleen. Urhossa oli AA:n männät ja ne kestivät siinä rääkissä hintaansa nähden vallan hyvin. Putkina tosin Urhossa oli aina Mahlet.
No, jostain se halpa hinta aina revitään, joten tämän projektin putkimäntäsarjasta meni suosiolla putket koneistamoon hoonattaviksi ja alkuperäiset männänrenkaat ja männäntapin lukot lastuämpäriin. Tilalle tuli Scatin paketissa olevat Grantin valmistamat männärenkaat ja niiden päittäisvälyksen mittaminen oli ensimmäinen homma. Hyvin osuivat kohdalleen, kaikissa ylimmissä renkaissa välys 0,4 - 0,45 mm ja alemmissa puristusrenkaissa 0,35 - 0,4 mm. Kohtuu harvinaista, että jokin on ihan bolt-on
Hooverin lentokonemoottoriopeista on myös meitsiin tarttunut ajatus sylinteriputkien maalaamisesta, joten putket saivat ohuen kerroksen mattamustaa pintaansa. Periaatteestahan maali heikentään jäähtymistä, mutta maalattu putki on kuitenkin jäähtymisen kannalta parempi vaihtoehto kuin vahvasti pintaruosteinen putki.
Männät olivat hyvin samanpainoisia ja tapeissakaan ei ollut kuin yksi gramman muita kevyempi. Tarkempi vaaka oli mailla, joten osagrammoihin ei päässyt, mutta renkaita ja tappeja sekottelemalla kaikki männät varusteineen näyttivät samaa grammamäärää, joten riittävän tarkkaa tähän moottoriin.
Muutamasta suunnasta saanut sellaista infoa, että liika öljy sylintreissä on pahasta alun sisäänajossa, putket ja männänrenkaat eivät hioudu pariksi jos öljyä on liikaa. No, nyt kokeilen sitten silleensä, että öljysin putket kevyesti, painoin männät yläkautta putkiin ja en lisännyt öljyä sen jälkeen kun renkaat tietysti kaapivat suurimman osan öljystä pois. Kuivaltahan tuo alemmassa kuvassa näyttää, mutta jos tämän säädyllisessä ajassa saa kasaan, niin ajattelin kyllä tuollaiseksi jättää.
Putkimäntäsarja valmiina ja asennuspaikat ja suunnat merkattuina loppukokoonpanoa odottamassa
Kampiakselin osakokoonpanossa ensimmäinen homma tasapainoituksen jälkeen oli huolellinen puhdistus ja sen jälkeen vauhtipyörän asennus ja päittäisvälyksen mittaaminen. Tarkistan toki päittäisvälyksen loppukokoonpanon jälkeen, mutta rakotulkilla on helppoa esivalita shimmilevyt hyvin lähelle totuutta. Koska välys on vain 0,85 mm, niin perinteistä kolmea shimmiä tähän on turha haaveilla, kun havittelen 0,12 - 0,16 mm haarukassa olevaa päittäisvälystä.
Sitten kankien punnitus, yksi kanki oli gramman alle muiden, joten ei ollut tarvetta tehdä mitään. Rattaiden lämmitys töhöllä ja asennus, kanget paikoilleen ja momenttiin. Sitten piti harmitukseksi huomata, että öljynheittorengasta kammen päähän ei löydy kotitallista, eli vähän jäi vaille tämä osakokoonpano valmistumista.
Viimeisenä hommana nokka-akselin kimppuun ja terävien reunojen poisto nokista hiomakivellä. No, sitten hokasin, että nokkapyörääkään ei löydy kotitallista ja aloinkin kirjailemaan listaa takavarastolta noudettavista puutteella olevista osista. Samaan aikaa työllä kaksi saman kokoista ilmajäähymottia, joten aika lista sälästä vain kertyi. Olisi voinut tarkistaa aikasemmin ja olisi päässyt hommissa sujuvammin eteenpäin... No, ensi kerralla sitten
Nokka itsessään on sellainen mistä ei kovinkaan paljoa löydy tietoa edes netistä. Vähän vakiota kireämmän, mutta polttoainetaloudellinen kepakko oli haussa ja jotenkin päädyin tuota kokeilemaan.
------------------
Ja taassa osalistaa:
Putkimäntäsarja http://www.aircooled.fi/tuote/386/manta ... cc-tako-aa
Männänrenkaat http://www.aircooled.fi/tuote/197/manna ... 48mm-grant
Lukkorenkaat http://www.aircooled.fi/tuote/362/manna ... iperf-scat
Kiertokanget https://www.cbperformance.com/product-p/1290.htm
Scatin kampiakseli 69 mm iskulla ja cromoly vauhtipyörä http://www.rjvolksperformance.com/scat-products.html
Nokka-akseli https://www.cbperformance.com/product-p/2209.htm
Hommat jatkuu, kunhan pääsen käymään takavarastolla.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Kuitenkin vain odotat, että koskahan tuota pääsee hinaamaanDJSigma kirjoitti:Kyllähän tässä alkaa joku Juhla Mokka -tunnari pyöriä päässä kun tätä seuraa.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
No olishan se tietty vaihtelua, tottunut olemaan se hinattava...ketsa kirjoitti:Kuitenkin vain odotat, että koskahan tuota pääsee hinaamaanDJSigma kirjoitti:Kyllähän tässä alkaa joku Juhla Mokka -tunnari pyöriä päässä kun tätä seuraa.
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Aikun ihanan halpoja CroMo kampuroita. Joskus kattelin bensavitoseen pitkäiskuista CroMo kampuraa, mutta hinnat liikkuivat x10 mitä kuplan koneeseen. Jäi sitten leijuvaksi haaveeksi.
T4 2.5tdi ACV/EFA, yeti, erilaisia härpättimiä
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Rojekti ei ole edennyt mihinkään, mutta raktoribensalla käyvien riviin ilmestyi valtion rautateillä palvellut yksilö. Äkkiseltään katseltuna tosi kovapeltinen tapaus. Pitää pähkiä tarkasti laittaakko osiksi, myydäkkö eteenpäin, vai pitääkö vaan jemmassa pahan päivän varalle
- Liitteet
-
- 50173ACE-59B4-4709-9E6A-FD24CE62AECC.jpeg (1.07 MiB) Katsottu 8692 kertaa
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Pidä jemmassa, niin voit nuita boksereita käydä aina hinaamassa takas tallille
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Pate postitölkin töihin paluu
TT, New Beetle saa koukun, luotan sen hinaskykyyn enemmän
Mutta itse asiaan. Kesä lähestyy ja kesällä pitäisi harrasteprojektien olla maalauskunnossa... Taitaa tulla kiire tällekkin kesälle
Moottorin kasaaminen on edennyt odotettua verkkaisemmin, mutta edennyt kuitenkin. Nokkapyöräksi löytyi mailta monenlaista vaihtoehtoa tehdastekoisista aftermarket pyöristä alkuperäisestä muokattuun. Valinta kohdistui vasemmalta laskettuna kolmanteen rattaaseen, koska en usko näin miedossa moottorissa näin miedolla nokalla olevan tarvetta nokan ajoituksen säätöön.
Nostimien valinnalla oli tarkoitus keventään venttiilikoneiston edestakaisin liikkuvia massoja. Isommalla rahalla toki saisi vielä kevyempiä työkaluteräksestä valmistettuja, mutta päädyin budjettisyistä CB:n valmistamiin kaksiosaisiin nostimiin. Eli vakiot ovat yhtä metallipalaa ja näissä kaksiosaisissa sisäosa on erillinen ja lukittu paikoilleen lukkorenkaalla. Keventyminen luonnollisesti johtuu siitä, että nostin on voitu jättää ontoksi. Alla kuvat vakiosta ja näistä kaksiosaisista. Ei paljoa grammoina, mutta prosentteina merkittävä säästö.
Linkki nostimeen Mikon kaupassa http://www.aircooled.fi/tuote/1475/nost ... ng-30mm-cb
Seuraava homma oli lohkon kaunistelu. Jostain syystä tuo made in Mexico lohko on valultaan paljon kapisemman näköinen kuin Saksassa valetut. Liekö säästetty viimeistelyssä vai mistä johtuu. Toisaalta lohko tuntuu jostain syystä olevan myös herkempi hapettumaan, vaikka periaatteessa samaa valua pitäisi olla. No, vinkua, hiomakonetta, nauhahiomahärpäkettä ja muita työkaluja käyttäen lohko muuttui maalauskelpoiseksi. Maalin pysyminen käytetyssä lohkossa on aina ollut niin ja näin (iskun kesto tai bensan kesto), joten päätin kokeilla tähän jotain erilailla. Olin jossain kohtaan ostanut kokeiltavaksi 2K kilikolipullon ja funtsin, että tässähän on hyvä kohde kokeiluun. No, vaati puolitoista purkkia, joten vähän suotta kalliiksi tuli maalaus... Kokemukset tähän asti, kuivui sika hitaasti (2 vrk ennen kuin lakkasi jäämästä sormenjäljet), mutta pinnan kesto vaikuttaa hyvältä. Kestää nuijia kumivasaralla jne.
Useamman kerran on tullut tehtyä sellainen moka, että moottori on tullut kasttu ilman tietoa tulevasta lisäöljypohjasta tai sitten vain on öljynsuodattimen vaihtoluukun pinnat tulleet kiristäessä lohkosta pihalle. Tällä kertaa tuli onneksi kiinnitettyä asiaan huomiota ja vaihdettua pidemmät pinna (tai oikeammin pultit sisäpuolelta) silloin kun se on vielä helppoa, eli moottorin ollessa kampiakselin sovitus vaiheessa ja menossa vielä osiksi. Valittu lisäöljypohja on sieltä pienemmästä päästä, mutta eipä sitten pitäisi kopsahtaa mihinkään liian herkästi kiinni. Istuvuus oli hyvä, yleensä pitää ähistä, mutta tämä oli helppo tapaus. Osaltaan varmasti vakiota isompi pohjaluukkuu auttoi asiaa.
Mikon kauppaan öljypohjasta linkki http://www.aircooled.fi/tuote/5119/lisa ... in-line-cb
Kun kaikki osat olivat mielestäni sitä vailla, niin ei muuta kuin moottoria niputtamaan. Tuo lohko on yllättävän vaikea halkaistava, johtuen lisätyistä suffle pin:eistä, joten päätin olla laiska ja olla kuivakasaamatta moottoria kaikki osat paikoillaan. Kampiakselin yksistään olin lohkoon koekasannut, mutta silloin puuttui nokka-akselin ratas, joten täydellistä kasaamista en päässyt suorittamaan. No, laiskuus tuli näpeille, moottori ei pyörinyt kepeästi momentissa kaikki osat paikoillaan... Auki, putsausta, kirousta, lisää putsausta ja lisää kirousta. Muutamien kokeilujen jälkeen tulin siihen tulokseen, että vika lienee nokkalaakereissa, koska toisella setillä nokka pyörii kepeästi, toisella ei. Tältä moottori näytti ennen viimeisellä hetkellä ennen vastustamisen alkamista. Tänään ehkä uusi yritys liimojen kanssa.
Pajalla huomio on keskittynyt vaihteensiirtovivuston rakenteluun. Päätin toteuttaa uhkaukseni kuplan kepin hyödyntämisestä, joten aloitin homman rakentamalla sille kiinnitysadapterin alkuperäisen kepin asennuspaikkaan. Sen jälkeen mittailin kuinka paljon pidemmälle kepin pää pitää ylettyä auton alla verrattuna kuplaan, nopeaa laskentaa ja toteamus, että kepin liikkeet nupin korkeudella saattavat jäädä vallan järkeviksi.
Seuraavaksi funtsimaan laatikon päähän, että millä sieltä matkaan lähdettäisiin. Pystärikuplan laatikon pään "nivel" sopi heittämällä paikoilleen, joten sillä lähdettiin. Osaavammat ovat opettaneet, että värinänvaimennusta tarvitaan keppilinjassa ja sillä vältin ajatuksen kovasta nivelestä.
Ja kuten edellinen kuva jo paljastikin, niin luonnollisintahan tuosta "nivelestä" oli jatkaa kuplan vaihteensiirtotangolla eteenpäin. No, välimatka on sen verran pitkä, että itse asiassa rakennelmaan tarvittiin kaksi kuplan vaihteensiirtotankoa ja yksi putki tölkin ohjauksesta. Tuo tölkin ohjauksen akseli sopii täydellisesti kuplan vaihteensiirtotangon sisälle ja niitä kun sattui makaamaan pajan lattialla Seuraavakin ratkaisu syntyi hyvin luonnollisesti, linjausvirhettä ja osiksi saatavuutta oli helppo toteuttaa volkkarin ohjausakselin "rättinivelellä". Voipi olla, että tuohon tarvii vähän jäykistettä ajanmyötä, mutta ainakin uutena vaikuttaa hyvältä.
Ja jälleen edellinen kuva antaa vihjettä tulevasta Todettuani, että omista varastoista ei oikein löydy sopivaa tukilaakerivärkkiä vaihteensiirtotangolle, päädyin Puuiloon haahuilemaan hyllyjen väliin. Johtoajatus oli, että sopivasti pitää saada välystä, rasvaaminen pitää olla helppoa ja vaihteensiirto parempaa kuin palotölkissä. Kuplan vaihteensiirtotanko on 22 mm päältä ja toimii runkotunnelin sisällä suojassa paskalta muovipuslien varassa. No, täyspitkää tunnelia en halunnut rakentaa, joten jotain muuta piti keksiä ja Puuiosta, jotta pääsisin rakentamaan hommaa eteenpäin eilen. Palasin puuilosta kahden 22 mm hylsyn ja rasvanippapussin kanssa kotiin ja pääsin toteuttamaan itseäni eilen... Kuvat kertokoon lopputarinan
Tuohon homma jäi tällä kertaa. Neljä vaihdetta menee hienosti päälle, pakkilukon estäessä kahden muun löytymisen. Idea tuossa laakeroinnissa on se, että hylsyt toimivat rihloina joihin on mahtuu rasvaa. Hylsyn päät on sorvattu siten, että päädyn aukko on 0,2 mm suurempi kuin vaihdeakseli, eli paskaa ei pitäisi sisälle mennä, eikä vassukaan karkaa ulos saman tien. Niin ja se laakerointi... Hylsyt on niin paljon parempaa matskua, että niiden ja vaihteensiirtotangon välillä on riittävä kovuusero. Ainakin hoppas så
Vielä tuohon pitää tehdä:
- Rakentaa toimiva pakkilukko
- Vahvistaa vaihteensiirtoputken kiinnitykset + tehdä takakiinnityksestä irtipultattava
- Koteloida vaihdekepin alapää täysin paskatiiviiksi
- Mitoittaa sopivan pituinen vaihdekeppi ja haalia sitä varten kevyttä 12,5 mm sisähalkaisijaltaan olevaa putkea
- Keksiä mitä tekee eberin matkustamon lämpöpuhallusaukoille, koska niiden suulake piti purkaa pois tieltä
- Rasvata
Mutta itse asiaan. Kesä lähestyy ja kesällä pitäisi harrasteprojektien olla maalauskunnossa... Taitaa tulla kiire tällekkin kesälle
Moottorin kasaaminen on edennyt odotettua verkkaisemmin, mutta edennyt kuitenkin. Nokkapyöräksi löytyi mailta monenlaista vaihtoehtoa tehdastekoisista aftermarket pyöristä alkuperäisestä muokattuun. Valinta kohdistui vasemmalta laskettuna kolmanteen rattaaseen, koska en usko näin miedossa moottorissa näin miedolla nokalla olevan tarvetta nokan ajoituksen säätöön.
Nostimien valinnalla oli tarkoitus keventään venttiilikoneiston edestakaisin liikkuvia massoja. Isommalla rahalla toki saisi vielä kevyempiä työkaluteräksestä valmistettuja, mutta päädyin budjettisyistä CB:n valmistamiin kaksiosaisiin nostimiin. Eli vakiot ovat yhtä metallipalaa ja näissä kaksiosaisissa sisäosa on erillinen ja lukittu paikoilleen lukkorenkaalla. Keventyminen luonnollisesti johtuu siitä, että nostin on voitu jättää ontoksi. Alla kuvat vakiosta ja näistä kaksiosaisista. Ei paljoa grammoina, mutta prosentteina merkittävä säästö.
Linkki nostimeen Mikon kaupassa http://www.aircooled.fi/tuote/1475/nost ... ng-30mm-cb
Seuraava homma oli lohkon kaunistelu. Jostain syystä tuo made in Mexico lohko on valultaan paljon kapisemman näköinen kuin Saksassa valetut. Liekö säästetty viimeistelyssä vai mistä johtuu. Toisaalta lohko tuntuu jostain syystä olevan myös herkempi hapettumaan, vaikka periaatteessa samaa valua pitäisi olla. No, vinkua, hiomakonetta, nauhahiomahärpäkettä ja muita työkaluja käyttäen lohko muuttui maalauskelpoiseksi. Maalin pysyminen käytetyssä lohkossa on aina ollut niin ja näin (iskun kesto tai bensan kesto), joten päätin kokeilla tähän jotain erilailla. Olin jossain kohtaan ostanut kokeiltavaksi 2K kilikolipullon ja funtsin, että tässähän on hyvä kohde kokeiluun. No, vaati puolitoista purkkia, joten vähän suotta kalliiksi tuli maalaus... Kokemukset tähän asti, kuivui sika hitaasti (2 vrk ennen kuin lakkasi jäämästä sormenjäljet), mutta pinnan kesto vaikuttaa hyvältä. Kestää nuijia kumivasaralla jne.
Useamman kerran on tullut tehtyä sellainen moka, että moottori on tullut kasttu ilman tietoa tulevasta lisäöljypohjasta tai sitten vain on öljynsuodattimen vaihtoluukun pinnat tulleet kiristäessä lohkosta pihalle. Tällä kertaa tuli onneksi kiinnitettyä asiaan huomiota ja vaihdettua pidemmät pinna (tai oikeammin pultit sisäpuolelta) silloin kun se on vielä helppoa, eli moottorin ollessa kampiakselin sovitus vaiheessa ja menossa vielä osiksi. Valittu lisäöljypohja on sieltä pienemmästä päästä, mutta eipä sitten pitäisi kopsahtaa mihinkään liian herkästi kiinni. Istuvuus oli hyvä, yleensä pitää ähistä, mutta tämä oli helppo tapaus. Osaltaan varmasti vakiota isompi pohjaluukkuu auttoi asiaa.
Mikon kauppaan öljypohjasta linkki http://www.aircooled.fi/tuote/5119/lisa ... in-line-cb
Kun kaikki osat olivat mielestäni sitä vailla, niin ei muuta kuin moottoria niputtamaan. Tuo lohko on yllättävän vaikea halkaistava, johtuen lisätyistä suffle pin:eistä, joten päätin olla laiska ja olla kuivakasaamatta moottoria kaikki osat paikoillaan. Kampiakselin yksistään olin lohkoon koekasannut, mutta silloin puuttui nokka-akselin ratas, joten täydellistä kasaamista en päässyt suorittamaan. No, laiskuus tuli näpeille, moottori ei pyörinyt kepeästi momentissa kaikki osat paikoillaan... Auki, putsausta, kirousta, lisää putsausta ja lisää kirousta. Muutamien kokeilujen jälkeen tulin siihen tulokseen, että vika lienee nokkalaakereissa, koska toisella setillä nokka pyörii kepeästi, toisella ei. Tältä moottori näytti ennen viimeisellä hetkellä ennen vastustamisen alkamista. Tänään ehkä uusi yritys liimojen kanssa.
Pajalla huomio on keskittynyt vaihteensiirtovivuston rakenteluun. Päätin toteuttaa uhkaukseni kuplan kepin hyödyntämisestä, joten aloitin homman rakentamalla sille kiinnitysadapterin alkuperäisen kepin asennuspaikkaan. Sen jälkeen mittailin kuinka paljon pidemmälle kepin pää pitää ylettyä auton alla verrattuna kuplaan, nopeaa laskentaa ja toteamus, että kepin liikkeet nupin korkeudella saattavat jäädä vallan järkeviksi.
Seuraavaksi funtsimaan laatikon päähän, että millä sieltä matkaan lähdettäisiin. Pystärikuplan laatikon pään "nivel" sopi heittämällä paikoilleen, joten sillä lähdettiin. Osaavammat ovat opettaneet, että värinänvaimennusta tarvitaan keppilinjassa ja sillä vältin ajatuksen kovasta nivelestä.
Ja kuten edellinen kuva jo paljastikin, niin luonnollisintahan tuosta "nivelestä" oli jatkaa kuplan vaihteensiirtotangolla eteenpäin. No, välimatka on sen verran pitkä, että itse asiassa rakennelmaan tarvittiin kaksi kuplan vaihteensiirtotankoa ja yksi putki tölkin ohjauksesta. Tuo tölkin ohjauksen akseli sopii täydellisesti kuplan vaihteensiirtotangon sisälle ja niitä kun sattui makaamaan pajan lattialla Seuraavakin ratkaisu syntyi hyvin luonnollisesti, linjausvirhettä ja osiksi saatavuutta oli helppo toteuttaa volkkarin ohjausakselin "rättinivelellä". Voipi olla, että tuohon tarvii vähän jäykistettä ajanmyötä, mutta ainakin uutena vaikuttaa hyvältä.
Ja jälleen edellinen kuva antaa vihjettä tulevasta Todettuani, että omista varastoista ei oikein löydy sopivaa tukilaakerivärkkiä vaihteensiirtotangolle, päädyin Puuiloon haahuilemaan hyllyjen väliin. Johtoajatus oli, että sopivasti pitää saada välystä, rasvaaminen pitää olla helppoa ja vaihteensiirto parempaa kuin palotölkissä. Kuplan vaihteensiirtotanko on 22 mm päältä ja toimii runkotunnelin sisällä suojassa paskalta muovipuslien varassa. No, täyspitkää tunnelia en halunnut rakentaa, joten jotain muuta piti keksiä ja Puuiosta, jotta pääsisin rakentamaan hommaa eteenpäin eilen. Palasin puuilosta kahden 22 mm hylsyn ja rasvanippapussin kanssa kotiin ja pääsin toteuttamaan itseäni eilen... Kuvat kertokoon lopputarinan
Tuohon homma jäi tällä kertaa. Neljä vaihdetta menee hienosti päälle, pakkilukon estäessä kahden muun löytymisen. Idea tuossa laakeroinnissa on se, että hylsyt toimivat rihloina joihin on mahtuu rasvaa. Hylsyn päät on sorvattu siten, että päädyn aukko on 0,2 mm suurempi kuin vaihdeakseli, eli paskaa ei pitäisi sisälle mennä, eikä vassukaan karkaa ulos saman tien. Niin ja se laakerointi... Hylsyt on niin paljon parempaa matskua, että niiden ja vaihteensiirtotangon välillä on riittävä kovuusero. Ainakin hoppas så
Vielä tuohon pitää tehdä:
- Rakentaa toimiva pakkilukko
- Vahvistaa vaihteensiirtoputken kiinnitykset + tehdä takakiinnityksestä irtipultattava
- Koteloida vaihdekepin alapää täysin paskatiiviiksi
- Mitoittaa sopivan pituinen vaihdekeppi ja haalia sitä varten kevyttä 12,5 mm sisähalkaisijaltaan olevaa putkea
- Keksiä mitä tekee eberin matkustamon lämpöpuhallusaukoille, koska niiden suulake piti purkaa pois tieltä
- Rasvata
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Hienon ennakkoluulotonta rakentamista!
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Thänxs! Tölkit on mukavia rakentaa, koska näille ei ole vielä ainutta oikeaa hyväksyttyä reseptiä olemassa
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Kesäloma meni ja tälle ei ehtinyt tapahtumaan oikein mitään - pitäisikö olla huolissaan?
Vähät tekemiset ovat olleet oikeastaan varusteluhitsauksia. Pöydän ja mahdollisesti muiden seinälle ripustettavien asioiden takia päädyin hitsaamaan vasemman kyljen sisäyläreunaan vahvikelattaraudan. Pöydän alareunaan tein simppelin kiinnityspisteen ja vahvistelin vähän osan johon sen hitsasin kiinnityksiä myös, kun keinui pistehitseistään kohtuu paljon.
Penkin kiinnityspaikat tuli myös hitsailtua valmiiksi. Niin toiselle puolelle selkänojan stoppari, kuin kiskojen kotelot, kuin sängyn ja takatasanteen väliin tulevan "kukkalaudan" kiinnityspisteet.
Samaten hitsailtua tuli turvavöiden muttereita ja laatikon kiinnityskorvat valmiiksi asti. Viimeisenä tekona konehuone ja takapyöränkotelot tuli hiekkapuhallettua pintaruosteesta. Tästä eteenpäin pohjan pintaruosteet saavat jäädä paikkaansa ja saavat päällensä vaanöljytectyl -sekoituksen. Oikeastaan vaan konehuoneen aisat olisivat hiekkaa kaivanneet.
Paklaus/hionta homma ovat myös alkaneet ja toivottavasti tulevana viikonloppuna ainakin konehuone saa jo epoksia ja lavamassaa niskaansa.
Vähät tekemiset ovat olleet oikeastaan varusteluhitsauksia. Pöydän ja mahdollisesti muiden seinälle ripustettavien asioiden takia päädyin hitsaamaan vasemman kyljen sisäyläreunaan vahvikelattaraudan. Pöydän alareunaan tein simppelin kiinnityspisteen ja vahvistelin vähän osan johon sen hitsasin kiinnityksiä myös, kun keinui pistehitseistään kohtuu paljon.
Penkin kiinnityspaikat tuli myös hitsailtua valmiiksi. Niin toiselle puolelle selkänojan stoppari, kuin kiskojen kotelot, kuin sängyn ja takatasanteen väliin tulevan "kukkalaudan" kiinnityspisteet.
Samaten hitsailtua tuli turvavöiden muttereita ja laatikon kiinnityskorvat valmiiksi asti. Viimeisenä tekona konehuone ja takapyöränkotelot tuli hiekkapuhallettua pintaruosteesta. Tästä eteenpäin pohjan pintaruosteet saavat jäädä paikkaansa ja saavat päällensä vaanöljytectyl -sekoituksen. Oikeastaan vaan konehuoneen aisat olisivat hiekkaa kaivanneet.
Paklaus/hionta homma ovat myös alkaneet ja toivottavasti tulevana viikonloppuna ainakin konehuone saa jo epoksia ja lavamassaa niskaansa.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Oikeasti ei suurta muutosta edellisiin kuviin, mutta henkisesti niin suuri helpotus, että pakko julkaista pari kuvaa
Eli konehuone ja tavaratilan osuus sai päällensä sävytetyn lavapinnoiteen. Eli ei vielä oikeaa maalia, mutta lopullista pintaa kuitenkin:)
Eli konehuone ja tavaratilan osuus sai päällensä sävytetyn lavapinnoiteen. Eli ei vielä oikeaa maalia, mutta lopullista pintaa kuitenkin:)
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Hyvältä näyttää mitä lavapinnoitetta laitoit, mistä hommasit, paljonko maksoi ja onko hyvänoloista kamaa?
Pitäis kohta jotsin tehdä tolle jubniksen lattialle kun saan sen nyt ensin loppunasti hitsattua.
Pitäis kohta jotsin tehdä tolle jubniksen lattialle kun saan sen nyt ensin loppunasti hitsattua.
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Automaalit.netistä ole jo vuosia ostanut maalini.
Pohjalle vedin tämän epoksin
https://www.automaalit.net/epages/autom ... ucts/02627
Pintaan vedin Troton Rangers 2k polyuretaani pinnoitteen. Jostain syystä tuota ei enää löydy automaalit.net sivustolta. Pitääkin kysellä perään, koska tarvitsen sitä lisää. Ohensin tuota niin paljon, että maalaus onnistui ihan normi bilteman maaliruiskulla. Pinnasta tuli todella paljon parempi kuin kaverin Raptorilla ja sen erikoismassaruiskulla vetelemistä pinnoista.
Pohjalle vedin tämän epoksin
https://www.automaalit.net/epages/autom ... ucts/02627
Pintaan vedin Troton Rangers 2k polyuretaani pinnoitteen. Jostain syystä tuota ei enää löydy automaalit.net sivustolta. Pitääkin kysellä perään, koska tarvitsen sitä lisää. Ohensin tuota niin paljon, että maalaus onnistui ihan normi bilteman maaliruiskulla. Pinnasta tuli todella paljon parempi kuin kaverin Raptorilla ja sen erikoismassaruiskulla vetelemistä pinnoista.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Pate postitölkin töihin paluu
Kuka sävytti vai tilasitko sävytettynä ja miten osui väri?