Projekti kertomus jälkikäteen, käyttäen projektin aikana otettuja tarpeellisia ja tarpeettomia kuvia.
Lähtökohtana toimiva vuosimallin 1990 oranssi umpipaku, tekniikkana JX ja perus 4 vaihteinen manuaali. Vanhan koneen ahdin tiensä päässä, ja öljynkulutus ilmeni jo reiluna sinisenä savupilvenä. Myös krooninen tehonpuute vaivasi.
Tekniikan luovuttajaksi hankittiin (kaikista toppuutteluista huolimatta) B5 Passat vuosimallia 1998, siinä moottorina 90 hp AHU. Luovuttaja oli laatikko vikainen automaatti auto, joka oli kuitenkin koekäytettävissä ja moottorin puolesta kunnossa oleva auto ja löytyi kaiken lisäksi vain muutaman kilometrin päästä omaa pohjolan tallia.
Homma alkoi tietty vanhan moottorin ja vaihdelaatikon irroituksella, joka sujui muittamutkitta, kun ei ollut kauaa edellisestä hommasta.
Passatin luovutettua moottorinsa, alkoi selvitä pikkuhiljaa lohkolle tarvittavien muutosten laajuus. Lohkon oikealle puolelle JXn alkuperäinen moottorin kannake sattui suoraan omalle paikalleen, vasemmanpuoleinen ei niinkään...
Eli lohkosta joutui leikkaamaan yllä olevan kuvan kokoisen kaistaleen pois. Lisäksi yhtä pultin paikkaa piti lohkossa siirtää, ja se toteutettiin alla olevan kuvan siirtopalalla, lohkoon tehtiin vielä uusi kierre JXn koneenkannakkeen kolmatta pistettä varten. Eli yksi kolmesta moottorin kannakkeen kiinnityspisteestä oli oikeassa kohdassa. Lopullinen hienosäätö kannakkeen korkeuksiin toki oli tehtävä aluslevyillä. Mutta näin se toimii.
Auton hankin viime kesänä, juuri katsastettuna, ja yllättävän rapea oli tuo takapoikkipalkki siitä huolimatta. Tälläinen pieni ruostekorjaus siis hidasti projektia hiukan, mutta olihan tuo tehtävä, että uskaltaa kyytin istua. Muuten kori vaikuttaa normaaleja saumaruosteita lukuunottamatta kohtuullisen siistiltä.
Tässä välissä vieteltiin vielä pieni syysloma, ja ecu kävi ajoneston poistossa samalla reissulla. Päädyin käyttämään moottorin kanssa Passatin omaa moottorinohjausta sähköisine kaasupolkimeen, kaasupolkimen potikan asensin JXn alkuperäisen vaijerin päähän konehuoneeseen.
EGR -järjestelmä poistettiin käytöstä kokonaisuudessaan.
Ahun öljynpaluu putkea jatkettiin yltämään JXn öljypohjaan omalle paikalleen, koska Ahun oma öljynpaluu putki kulki pahasti moottorin kannakkeen tiellä. Hyvin tuntuisi toimivan.
Vauhtipyörä, kytkinlevy ja -asetelma, ja vaihdelaatikko säästettiin JXn perästä, toki kytkin samalla uusittiin painelaakereineen, kun kerran laatikko irrallaan käy. Siltä osin luotettavia kilsoja tiedossa.
Yhtenä iltana sitten pari kaveria avuksi ja tölkki nosturin nokkaan, "uusi" moottori vaihdelaatikoineen alle ja kone paikalleen. Oli sen verran pimeä syysilta ja nopea tempo, että kuvat jäi ottamatta.
Seuraava vaihe tekniikan paikoilleen saamisen jälkeen oli ahtoputkien suunnittelu. Materiaalii oli 48mm ruostumaton teräsputki, hinnan ja saatavuuden vuoksi. Mutkaa ja pätkää ja sinne se alkoi muotoutua...
Parin kehitysvaiheen jälkeen ahtoputki alkoi sopia paikalleen. Tässä yhteydessä varmaan huomaa että välijäähdytin on jätetty pois laskuista, ja pyritty pitämään matka ahtimelta imusarjaan lyhyenä. Ahdin määrää tahdin.
Putkeen lisättiin vielä paikka Ahun map anturille, joka onnistui mielestäni kohtuullisen hyvin.
Viimeiseen kehitysvaiheeseen päässyt ahtoputki yhtä saumaa vajaa.
Ahto- ja imuputket paikoilleen ja kokeilemaan!
https://www.youtube.com/watch?v=fc_f6q299HY
Sähkötöitä jäi vielä jonkin verran tehtäväksi, OBD pistokkeen asennus jne. Alkuperäinen ylipaisunta(?)säiliö ei mahtunut enää moottorin vaihdon jälkeen paikoilleen, vaan ottaa kiinni moniurahihnan kiristimeen. Myös laturi on Ahun kannakkeen kanssa melko korkealla, jonka takia sille piti tehdä tilaa moottoritilan kanteen. Lentävällä reikä ja niittaamalla alumiini levy paikaksi. Kansi tarkoitus äänieristää kuitenkin vielä uudelleen tulevissa vaiheissa.
Ekat pidemmät reissut motonetin pihalle ja töihin, ja hyvin vaikuttaisi kulkevan. Nesteentaso-/lämpöanturin valo vilkkui vielä tuossa vaiheessa, kun siltä osin johtosarja oli vielä vajaa. Uusi liitin ja johdotukset ja hyvä tuli.
Öljynpaineelle ja jäähdytysnesteen lämpötilalle asenneltiin vielä lisämittarit, voi seurata mahdollisia muutoksia tarkemmin.
Jatketaan projektia kokoajan pikkuhiljaa kun osia ja tarvikkeita saadaan hankituksi ja aikaa tekemiseen.
EDIT: Kuvien linkit vaihdettu jaetusta albumista, toivottavasti nyt näkyisivät...
Umpipaku tölkin moottorinvaihto JX to AHU ja retkeilypaku
Umpipaku tölkin moottorinvaihto JX to AHU ja retkeilypaku
Viimeksi muokannut T4VI, 04.01.2020 11:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Umpipaku tölkin moottorinvaihto JX to AHU ja retkeilypak
Toivottavasti yksikään kuva näkyy, en ole aikaisemmin koittanut googlen kautta kuvia ladata mihinkään.
Re: Umpipaku tölkin moottorinvaihto JX to AHU ja retkeilypak
Juu ei näy kuvat.
Re: Umpipaku tölkin moottorinvaihto JX to AHU ja retkeilypak
Googlen kautta kuvien linkittäminen kyllä onnistuu, mutta ensin sinun pitää tehdä kuville kansio google kuviisi ja linkittää kansiossa oleva kuva tähän ketjuun. Suoraan kuvavirrasta linkitys ei onnistu.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Umpipaku tölkin moottorinvaihto JX to AHU ja retkeilypak
Kävipä tuossa vielä sillein, että Tölkki otti ja jätti tielle.
Sammui rampilta aivan täydestä laukasta, ihan kuin olis avaimesta kääntänyt. Hinailtiin lämpimään ja tutkittiin ja pähkättiin, yksi ilta täysin tuloksetta.
Ilmattiin, vaihdettiin AHUn oma suodatin tölkin vanhan mallisen tilalle, uusittiin kaikki konehuoneen polttoainelinjat, sammutussolenoidi vaihdettiin (olikin aika kulunut) sähköjä tutkittiin eikä mitään löytynyt... Kunnen pumpun kansi auki ja....
Aikaisemmin oli kyllä jo huomattu, että jotain pumpulle on joskus joku tehnyt, ja sieltähän paljastui jonkun (toivottavasti) kotisepän haljenneet juotukset. Kunnon puhdistus ja uudet turaukset ja homma käyntiin.
Sammui rampilta aivan täydestä laukasta, ihan kuin olis avaimesta kääntänyt. Hinailtiin lämpimään ja tutkittiin ja pähkättiin, yksi ilta täysin tuloksetta.
Ilmattiin, vaihdettiin AHUn oma suodatin tölkin vanhan mallisen tilalle, uusittiin kaikki konehuoneen polttoainelinjat, sammutussolenoidi vaihdettiin (olikin aika kulunut) sähköjä tutkittiin eikä mitään löytynyt... Kunnen pumpun kansi auki ja....
Aikaisemmin oli kyllä jo huomattu, että jotain pumpulle on joskus joku tehnyt, ja sieltähän paljastui jonkun (toivottavasti) kotisepän haljenneet juotukset. Kunnon puhdistus ja uudet turaukset ja homma käyntiin.