Sivu 8/11

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 02.06.2015 18:30
Kirjoittaja Roiala
Nyt olisi ahdin vaihdettu, KKK K14 tuli tilalle, käytetty. Ei klappia akselin suuntaan havaittavasti.
Öljypumppu ja ahtimen paluuletku vaihdettu. Tuloletku puhdistettu huolellisesti.
Ei ole tarkistettu öljynpainemittarin näyttämää millään, on Motonetin AG elektroninen mittari. Pitää vielä tehdä tarkastusmittauksia tarkalla mittarilla.

Edelleen kun laittaa auton käyntiin niin paineet komeasti 6-7bar, siitä sitten kohtuu nopeasti muutaman minuutin joutokäynnin jälkeen tippuu noin 2-3 bar.
1km lenkki ja jo puolessa välin oli tyhjäkäynti paine alle 0,5, pihassa sitten juuri mittarin viisarin verran yli 0. Ajossa kun on kunnolla kierroksia paine noin 2-3. Taitaa jostain falskata tuo moottori (apuakseli tai muut laakerit).
Yhtään ei enää savuta eli ahdin se oli joka siellä sausti ja oli kyllä oikein selvästi pitkittäisvälystä kyllä.

Öljypohjan irroituksessa ei ollut yhtään piilossa olevaa pulttia :shock: :o
Siis toki neljä oli siellä kytkimen päässä öljypohjan ja kytkinkopan välissä mutta vauhtipyörää ei todellakaan näkynyt mailla halmeilla tms, kolot kytkinkopassa (?) joista pääsi suoraan käsiksi pultteihin. Mikähän viritys tämä nyt on, mitä tein väärin?

Seuraava steppi lie sitten TDI tai tuon jo olemassa olevan AAZ:n "varamoottorin" asennus. :evil:
Jos joku haluaa rahaa vastaan tehdä TDI swapin niin olen valmis maksamaan... itsellä ei taida vielä rohkeus riittää. Toki voin (jos vain sopii) niin osallistua oppimismielessä projektiin.

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 02.06.2015 18:38
Kirjoittaja Roiala
Niin, ja tuo KKK mahtuu juuri ja juuri paikalleen, ottaa itseasiassa kiinni moottorinkannakkeeseen. Kyseessä on siis AAZ pakosarja joita ollut ennen takaisinkierrätystä elikäs luulen että ennen -92, kumpikin laippa turbossa ovat neljällä pultilla, samanlaiset kuin JX:ssä Tämä K14 on ihan erinäköinen kuin K14 uudemmasta AAZ:sta jossa on kolmepulttinen laippa pakosarjaan, hukkaportin osasia näkyvissä pakoputken laipan alla jne... sellainenkin turbo ja laippa jne löytyy nyt varastosta.

Myös ahtoilman ulostulo ahtimesta on ihan eri kokoinen noissa. Tuossa uudemmassa on paljon pienempi "reikä" josta ilma tulee imusarjalle johdettavaksi kuin tuossa vanhemmassa nelipulttisessa.
Tällä ahtimella paineet nousevat selvästi heikommin kuin T2 garretilla mutta toisaalta tuntuu hengittävän jotenkin vapaammin eli huolimatta vain 0,6 maksimi ahdoista niin kulku oli kohtuu asiallista, sen mitä tuossa pikku lenkillä nyt kokeili maltillisesti.

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 03.06.2015 06:13
Kirjoittaja AT5nok
Roiala kirjoitti:Öljypohjan irroituksessa ei ollut yhtään piilossa olevaa pulttia :shock: :o
Siis toki neljä oli siellä kytkimen päässä öljypohjan ja kytkinkopan välissä mutta vauhtipyörää ei todellakaan näkynyt mailla halmeilla tms, kolot kytkinkopassa (?) joista pääsi suoraan käsiksi pultteihin. Mikähän viritys tämä nyt on, mitä tein väärin?
Sinulla on ilmeisesti JX:n vauhtipyörä, jolloin pultteihin kuuluukin päästä käsiksi
Roiala kirjoitti:Seuraava steppi lie sitten TDI tai tuon jo olemassa olevan AAZ:n "varamoottorin" asennus. :evil:
Jos joku haluaa rahaa vastaan tehdä TDI swapin niin olen valmis maksamaan... itsellä ei taida vielä rohkeus riittää. Toki voin (jos vain sopii) niin osallistua oppimismielessä projektiin.
Rohkeasti alat vaan swappaamaan, tee se TDI ensin asennusvalmiiksi. Ohjeita na neuvoja löytyy varmasti :!:

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 03.06.2015 09:51
Kirjoittaja DJSigma
Tuo kuulostaa edelleenkin, uuden ahtimen myötä jopa entistä enemmän, samalta kuin minun Sinikkani. Eli AAZ+K14 (mulla tosin JX:n pakosarja), juuri tuoreilla öljyillä, kylmänä öljynpaineet aika lailla tapissa, taitaa olla sama mittarikin, ja sitten lämmettyään tyhjäkäynnillä ihan pohjassa, ajossa jossain parissa bar:ssa.

Jos noissa arvoissa on jotain vikaa, on meillä sitten sama vika. :lol: ;)

Tuo mittarin pieni näyttämä tyhjäkäynnillä voi johtua muuten varmaan jostain häviöistäkin, joku voltin puolikas siinä matkalla katoaa kun pienillä johdoilla viedään pitkää matkaa. Ainakin volttimittarin kohdalla mulla näyttää kojelautaan lyöty mittari pikkaisen vähemmän kuin suoraan akusta mitattuna, niin miksei olisi samoin muidenkin mittareiden kohdalla.

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 03.06.2015 10:07
Kirjoittaja Jouni
Mihin olet Roiala asentanut öljypainemittarin anturin?

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 03.06.2015 14:45
Kirjoittaja Roiala
Hmm, pitää siis oikeasti hankkia se tarkka mittari ja ihmetellä sillä suoraan ilman johdotuksia.
Mitkä öljyt on Sinikassa?

ÖP mittari on suodattimen jalassa.

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 03.06.2015 20:16
Kirjoittaja DJSigma
5w-40, Teboil Diesel Diamondia tai jonkun toisen merkkistä. Just vaihdoin, mutta en tietenkään enää muista... :lol:

Taisi olla niin, että ostin sitä merkkiä jota sai 5 litran pöntössä, eli teboili se ei silloin ollut, mutta tuo 5w40 se kuitenkin mielestäni oli.

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 11.06.2015 20:59
Kirjoittaja Roiala
Jaa, ei ole tölökkijumalat minun puolella.
Työreissuusta paluu tökkii, ensin kaasuvaijeri poikki ja sitten kumi puhki.
No, onneksi ei ole kuin 187km enää kotiin jotta mitähän sitä vielä kerkiää tapahtua.

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 11.06.2015 21:22
Kirjoittaja Neanterdaali
Ompas vastustanut ihan tosissaan, toivottavasti pääset perille!

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 12.06.2015 21:13
Kirjoittaja Roiala
Olipahan reissuu, ensin ensimmäiseksi yöksi "myöhästyin" hotellista jotta ei enää päässyt sisään... nukkuminen autossa, sitten freesinä aamulla työmaalle, illalla 10h työpäivän jälkeen kotia kohti niin ensin lopetti puhelin otimimasta muuten kuin "hand free":llä, sitten kaasuvaijeri poikki, sen kun sai korjattua niin uusista (oisko alle tuhat km ajetut) Hankook RF10 kumeksesta meni kivi läpi, keskeltä nappulaa :o . Pari tuntia kun odotteli hinuria (ei vararengasta, vain paikka-ainepullot jotka ei vaikuttaneet mitään) niin pääsi lähimmän kumikorjaamon pihalle. Puolen yön silmässä ei enää huvittanut kotia lähteä käymään (n180km suunta) niin lähi hotelliin johon pääsi onneksi vielä sisään sentään. Toki niin jotta kun sitten nukkumaan mennessä kävi vielä huoneen vesiklosetissa ilta pisulla niin joku oli sinne rikkonut pullon tai jotain lasista kuitenkin ja jalkapohjat täynnä pikku lasin siruja. Meinasi jo ruveta naurattamaan matkan totaalinen onnistuminen siruja nyppiesä. :evil:

Seuraavana aamuna onneksi sitten paikallinen kumikorjaaja laittoi "apilapaikan" kumin sisäpuolelle. Jutteli toisen kumiukon kanssa jotta pitää karhentaa varovasti kun Hankookeissa on tuota kumia kovin ohuesti!
Ja taas matka jatkui, vain 14h myöhässä kotiin/töihin suoraan.

Eli lienee se nöyrryttävä ja laitettava vararengas kyydille vaikka tähän mennessä on tullut taitettua tuota matkaa joitakin kymmeniä vuosia ilman ainottakaan rengas rikkoa. Kovin vain painava ja tilaa viepä tuollainen varakumi. :roll: Tai sitten luotettava siihen jotta seuraavan kerran se sattuu aikaisintaan 25v päästä seuraavan kerran :lol:

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 12.06.2015 21:18
Kirjoittaja Hanttapuli
Perkule. Eipä tätä oikein voi muutenkaan tiivistää. Silläpä itekin olen koittanut löytää oikeankokoista vararengasta, kun pitäisi Saksaan asti elokuussa uskaltaa. Rinta leukaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä vai miten se menikään! Olihan tiedossa, että minulle voi soittaa, jos Oulun alueella tulee ongelmia? 100-200 km on ihan ok säde :)

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 13.06.2015 07:15
Kirjoittaja Roiala
OK, kiitos avun tarjoamisesta. Pitäsi olla joku paikka missä olisi yhteystietoja (vai onkohan tällä foorumilla jo) mistä eri paikallisia tahoja saisi kiinni pikaisemmallakin aikataululla.
Olin siis Jounin valtakunnassa (Inarissa) käymässä ja Jounin juuri lähtiessä näinkin, jäi vain puoliväliin kotimatkaa. Sinänsä muuten tuo Autoliiton plus jäsenyys homma toimi hienosti.
Hinaus ja sijaisauto hoituivat sovitulla tavalla ja korjaamon selvittelyt ym. Ensimmäistä kertaa joutui moiseen palveluun turvautumaan.

Siis voi sanoa samaa jotta etelä-Lapin alueella, vaikka tuon 100-200 km alueella Rovaniemestä minua voi ahdistella josko kerkiäisi apuun.

Ryppy II, butjetti välijäähy

Lähetetty: 21.06.2015 20:42
Kirjoittaja Roiala
:o
Valmisteilla motonetin osasista välijähdytin. Täytyy tehdä kotelo sille tavaratilaan mutta tulee samaan riviin tarvikelaatikoiden kanssa niin ei tulevaisuudessa tule olemaan noin häiritsevästi töröllään tuossa.
Toistaiseksi kutannusarvio noin 500€ kun mukana on putketkin ahtimelle/ahtimelta. Itse jäähdytin 120€, puhallin 50€
Melko mötky on tuo motonetin pieninkin jäähy joten luulisi tehon riittävän.

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 22.06.2015 00:35
Kirjoittaja TT|
En nyt ihan selostuksesta ymmärtänyt että miten sen jähyn sinne sovitat, mutta tehon riittävyys on enemmän siitä kiinni että saat ilmavirran riittäväksi.

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 22.06.2015 07:58
Kirjoittaja Roiala
Joo, tuossa piti olla kuvia mutta teknisten ongelmien (ukossa) takia niin puuttuvat :)
Leikoin siis coolerin kokoisen reiän tavaratilan seinään siihen kanavaan joka tulee ilmanotolta moottoritilaan ja tulppasin sen moottorikopan pohjan korkeudelta. Seinää vasten kokonaan tavaratilan puolelle cooleri ja sen tavaratilan puoleiseen pintaan imevä puhallin.
Coolerin ympärille sitten laatikko joka ulottuu moottoritilan luukkuun saakka ja ilma poistuu sieltä lähes koko laatikon pohjan kokoisesta aukosta alaspäin konetilaan .
Olisi kyllä paljon halvempi ja helpompi kun olisi cooleri missä olisi lähdöt valmiiksi sopivan kokoiset ja kumpikin alaspäin valmiiksi eli nyt olevan kokemuksen perusteella ei kannata ostaa ensin cooleria ja rakentaa sen ympärille putkituksia ym vaan vaikka teettää sopiva cooleri niin todennäköisesti mahdollisesti säästää jopa rahassakin kun nuo putket helposti maksaa enemmään kuin itse jäähdytinpömpeli. Toki taas jos jossain saa hitsautettua edulliseti alumiini tms putkesta putkistoja niin homma helpottuu mutta kun rakentelee silikoni yhtein alumiiniosista niin hintaa tulee.

Tarkoitus on laittaa jonkinlainen "scooppi" vai mikä se on niin tuohon kyljen ilmanottoon myös avittamaan puhallinta. Valmiita ei lie saatavilla tai tiedossa kellään? Kohtuu maltillinen lie riittävä.
Sitten vielä kun keksii miten ja millä tuota ohjaisi tuota puhallinta. Termostaatti olisi hyvä mutta millainen ja millä arvoilla eli mikä on tavoiteltava lämpötila imuilmassa. Toki voisi olla käsikäyttöinenkin mutta jotenkin ei tunnu hyvältä jotta pitäisi muistaa laittaa päälle ja poikkeenkin.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/521045/O ... kierteella
Tuollaisen "anturin paikan" voisi laittaa jos noihin kierteisiin olisi joku termostaatti tai muu logiikka millä sitä puhkua ohjaisi.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/480960/S ... 23cm-imeva
Tuommoinen on puhallin, ei kauhean tehokas mutta toivottavasti riittää, "kanavat" nyt ainakin on kohtuu väljät vaikkakin mutkaiset.

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 13.07.2015 17:56
Kirjoittaja Roiala
Koitin viritellä tölkkiä vähän urheilullisempaan suuntaan. Kulkee muuten kepeän oloisesti satasta (mittari nopeutta) noilla kumeilla. :o
sportti2.jpg
sportti2.jpg (371.29 KiB) Katsottu 4355 kertaa
sporttitölkki.jpg
sporttitölkki.jpg (356.16 KiB) Katsottu 4355 kertaa

No, varsinainen syyhän oli jotta mahtuu junaan, noillakin kumeilla piti päätä pitää alhaalla kun ajoi junaan ja ovea ei ihan kauheasti saanut auki mutta tälläinen hoikkanen :roll: pullero tuli kuiten juuri ovenraosta ulos vielä.
junatölkki.jpg
junatölkki.jpg (309.41 KiB) Katsottu 4355 kertaa

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 10.08.2015 07:33
Kirjoittaja Roiala
Nyt on sitten -TDI moottori "Rypyssä", ensimmäinen vajaa tuhat on eilen tullut koeajoa suoritettua ja toimii ilman ensimmäistäkään vikaa tai ongelmaa.
Kulutus tippui AAZ:aan nähden yhden tankkauksen (690km/58l) laskelmien perusteella noin 1,5-2,5 litraa eli oli noin 8,5. Tosin oli melkoinenkin vastatuuli ainakin puolet matkasta ja keskinopeus aikaisempaan normaaliin nähden pikkasen kovempi mutta ei paljoa, ei laskettu mutta lienee ollut noin 85-90. Auto kulkee todella vaivattomasti 90km/h matkanopeutta, satanenkin menee kohtuu kivuttomasti. Välitykset on lopulta aika pitkät kun on 16" pyörät (225/75-16) ja 5.43 perät sekä 0.74 nelonen eli matkan tekeiseen mukava mutta leikkaa jo vakio TDI koneelta suurimmat ryntäilyhalut ohituksissa. Mutta siis mukava tehdä matkaa ja näyttäisi olevan melko taloudellinenkin! Minulle aika lailla sopiva :D

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 10.08.2015 14:46
Kirjoittaja SyncroVWaari
Eikä näy enää perävalotkaan... ;) ja olihan siinä se "shake"-koeajokin maastossa, joten pitäisi olla koeajettu :lol:

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 10.08.2015 20:29
Kirjoittaja Roiala
Ja syy miksi tuo AAZ tuntui puhdittomalta selvisi sekin nyt kun tuli tuo kone vaihdettua ja samalla selvisi myös vaihteiston tyyppi :oops: :oops: :oops: :oops: .
Koko ajan ollut siinä uskossa (tarkistamatta, pöljää juu mutta kun ollut niin "varma") että autossa on 6,03 perävälitys, eipä ollutkaan vaan 5,43 -> kesyttää aasin kummasti :roll: :oops:
Elikäs tuo kone joka tuli pois vaihdettua vetää sittenkin varmasti ihan asiallisesti, AAZ:ksi.

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Lähetetty: 10.08.2015 20:42
Kirjoittaja AT5nok
AAZ + 5,43 + 215/85R16 Malatestat olivat ainakin toimimaton yhdistelmä, ei vaan jaksanut mennä, saati vetää perässä trailerilla toista tölkkiä.

1Z + 5,43 + 215/75R16 ja 1Z + 5,83 + 215/85R16 tuntuvat toimivan, nelonen saisi olla jopa pikkasen pidempi nyt jälkimmäisellä.