Toinenkin pohjoisen tölkki

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja beretta »

mie tutkin varaston löytyiskö minulta ehjää,ainakin yksi pitäis ylimääräinen olla :)
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Thank's mate!

Uusi kalvo ei tehnyt ihmeitä ahdonalaisen syötön suhteen. Heittokelloa ei heti löytynyt jotta pääsisi ajoitusta ihmettelmään.

Motonetissä on joku suorakaide valo jonka koko on äkkiä mitattuna hyvinkin lähellä (sentin sisällä?) tölkin suorakaidevaloja, sitä ei varmaan kukaan ole kokeillut.
Alvadi.ee myy jotain umpioita tölkkiin, oikean mallisia. Valeon tekeleitä ovat ja reilut viiskymppiä maksaa kpl.!?

AAZ ahdonalaisen syötön säädössä epäkeskeinen kara pitää asettaa siten että *"tyhjää" on moottorin edestä päin katsottuna vasemmalla. Osaako joku sanoa jotta onkohan tämän ohjeen kirjoittaja tarkoittanut jotta edestä on niinkuin "normaalisti" jakopäästä katsottuna, golffin tai muun poikittaismoottorisen edestä eli vasen olisikin jakopään pää vai kuinka. Nyt on kokeiltuna sekä oikea että vasen jakopäästä katsoen(ei oikeastaan mitään vaikutusta), poikittain en ole vielä kokeillut. Moottorin käynti ja veto pehmeni ja muuttui sivistyneemmäksi ja vähemmän täristäväksi ahtopaineen nostolla mutta kulkua ei siis tullut lisää jotta pystyisi mittamaan/huomaamaan.
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Edistystä kulku puolella, jakopään päähän LDA ahdonalaisen syötön karan "tyhjä" puoli niin vähän koheni teho :o
Ei vieläkään hyökkää mutta mitattavasti hiukan parempi ja tuntuukin pikkasen pirteämmältä. Eli kara ollut kokoajan "poikittain" :oops: :oops: :oops:
Tästä eteenpäin voi sitten vaikka kokeilla muokkaamalla karaa. Samalla ahdotkin nousi 0,95 asti kun soppaa vähän lisää...
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja TT| »

Onko sen käyntiääni tyhjäkäynnillä millainen? Jos selkeästi kuulostaa pehmeälle, niin käännä ajotusta vähän aikaisemmalle ja kokeile vaikuttaako.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Ei ainakaan ole "kova ääni", kohtuu siisti käy kyllä jos nuo koskaan. Heittokelloa metsästelen jotta saisi oikeasti tietää missä mennään...
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kuulostaako yhtään tältä?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

No tuota noin, tietystikin kun minulla tyhjäkäynti on isommalla, paljonkin, niin vähän vaikea verrata mutta sanoisin että tuossa videolla on terävämpi käyntiääni, turbon vinkuna kuuluu mitä minulla ei yhtään vaikka koittaisi kuinka kuunnella. Tuo minun aazi kone on vajaat 30tkm sitten laitettu kohtuu täydellinen remontti (männät kansi laakerit ym) ja turbo pikkasen reilu 10tkm sitten uusi.
Taidanpa viedä pajalle tarkastus ja säätö... katsoo sitten jatkossa itse.
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja beretta »

ha ha ha.oon päässyt filmille :mrgreen:
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tuossa taisi olla suoraputki, jos sitäkään tuon startin aikaan, joten turbon puhalteluja ei kannata vertailla.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

150-200€ ajoituksen tarkistus ja syötön säätö, jäi tekemättä eli heittokelloa metsästelen edelleen.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja jarke »

Roiala kirjoitti:150-200€ ajoituksen tarkistus ja syötön säätö, jäi tekemättä eli heittokelloa metsästelen edelleen.

kova on tuntiveloitus, sentunnin se ottaa kotioloissa :? :shock: :? , tuolla rahalla saa jo sieltä ikh:sta hyvänkin heittokellon ja siihen perään palaputkea ja sen pyörän pinnan ja jstain romupumpusta sen nestepään ruuvin ja poranterän jolla tekee sen reijän siihen ruuviin että saa sen pyöränpinnan siitä läpi.... ;)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja TT| »

Halvemmalla saa jo ihan valmiin kellosetin :D Minä koittasin ihan korvakuulolta kääntää pumppua näin alkuun. Ei tuo vakio esikammiokone ole niin tarkka, kunhan on sillä seinällä ajotus.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Joo, olikohan germaaniasta 70€+toimitus vasittu säätösetti ve pumpulle... mutta kun se on siellä.
Ei ole kovinkaan hyvää näppituntumaa mitä on edes tekemässä niin ei uskalla korvakuulolta lähteä säätämään.

Noo, nyt jo on sellainen jotta kelpaa, parempikin toki voisi olla joten jatketaan puuhaa sen suhteen.

Kolme "kalareissua" tehnyt ilman kardaania ja kahdesti ollut ihan hilkulla jotta ei ole jäänyt kiinni, kyllä tuota nelivetoa tarvitaan :shock: :lol:

Uhkailivat ammattimiehet 1,5h tuheratavansa säädön kanssa...72€/h. Syötön säätö päälle päästömittauksen kera niin siitä sitä alkaa syntyä.

Kuinkahan sen metallisen sinetin saa tuosta syöttöruuvista viksusti, onko vaaraa rikkoa jotain jos väkisin murjoo sen irti.

Ohjaustehostin hiljeni ja rupesi toimimaan täysin (ainakin vähäksi aikaa) kun vaihtoi nesteet ja puhalteli suodattimen paineilmalla ja kiristeli remmin. Oireet siis nykimistä ja tärinää ja ääntelyä.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7679
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minä olen sen sinetin rikkonut kaikista pumpuistani, joistakin viilalla, mutta helpommin se menee ruuvarilla ja vasaralla. Syöttöä saa lisättyä, vaikka se olisi paikallaankin, eli antanee periksi. Vähentäessä se jää sitten irti mutterista (miksi joku vähentää ;) )

Merkkaa se pumpun asento sen runkoon nähden, niin voit varovasti kääntää ja tarvittaessa palauttaa siihen missä oli ennen kokeilua.

Taitaa olla aina kallista, kun kysyy jotain dieseliin liittyvää korjaamolta.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

TT| kirjoitti:Tuossa taisi olla suoraputki, jos sitäkään tuon startin aikaan, joten turbon puhalteluja ei kannata vertailla.
Tossa oli turbolta pelkkä se käyrä ja 20 senttiä suoraa, eli periaatteessa puolet siitä turbon ja pöntön välisestä putkesta.

Ja pumpun säädöt oli vähän persiillään mutta ajoitus kaiketi ihan kunnossa.

Ja turbon vihellykseen saattaa vaikuttaa sekin, että juuri ennen asennusta turbon sisältä poistettiin yhden venttiilin palaset jotka olivat vähän syöneet siipiä, joten äänimaailmakin saattaa poiketi muista... :lol:
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Vaihteistö öljy vihdoin vaihdettu. Melkoinen siili oli propussa mutta kai se on kohtuu normaalia. Onhan tuota kerennyt kerätä varmaan aika pitkään. Jostain syystä ei anna lisätä kuvia :x öljy mustahkoa ja vetoakseleille lähtevissä tumpeissa selvästi havaittavissa olevaa sivuttais välystä... taitaa tulla asiaa järkiautoon jossain vaiheessa.

Jokin resonoi tai sirisee matalilla kierroksilla vedättäessä, eli alle 80 nelosella joka nyt perinteisesti ei luulisi näillä välityssuhteilla olevan kovin matalat kierrokset. Samoin tuntuu jotta joku mootorin tyyny tai muu antaa periksi koska pienillä vaihteilla kuulostaa kuin joku ottaisi runkoon kiinni ja juristaisi kovastikin.
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Jaahas, öljyt vaihdettu vaihteistoon, kusee suoraan alleen sitten. Synteettiset mobilit laitoin (SHC) ja tuo voimanulosoton akseli vuotaa ihan solkenaan öljyt. Saapas nähdä kuinka kävi, noin 400 km lenkin heitin tänään ja öljyt varmaan aika vähinä kun pääsi kotio.

Olikohan tuohon mitään patenttia millä saisi tiivistettyä paikalleen. Kovin on kivasti piilossa koko akseli. Olisi toinen rikkinäinen vaihteisto jossa olisi pääty missä ei ole voiman ulosottoa ollenkaan. (tuon auton alkuperäinen laatikko). Ei taida saada vaihdettua laatikon päätyä jos laatikko paikallaan autossa. Tuo voimanulosotto näyttää tukkivan tien parille mutterille aika tehokkaasti, tuon toisen varmaan saisi paikalleen kyllä. Toki voisi kokeilla olisiko joku oikein paksu kura sellaista jotta pysyisi laatikossa edes vähän paremmin. Nyt siis lyhyenkin pysähdyksen jälkeen 30 cm lätäkkö eli tulee ihan kunnolla ulos.

Ja tuo tölkki on siis päivittäisessä käytössä joten sen pitäisi toimia jotenkin. :?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3091
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja dmn »

Vuotaakos se akseli vai sen alapuolella oleva käyttötanko. Akseliin varmaan saa stefan vaihdettua helposti (jos on standardikoko), mutta tuon tangon tilkitseminen voi olla haastavampaa ulkoa käsin.

Pystyy paikallaan vaihtamaan kun laatikon peräpäätä vähän pudottaa. Vaatii häntäpalan vaihdoin ja yhden hammasrattaan vaihdon. Öljyt kannattaa antaa valua reilusti vaikka yön yli ihan loppuun ennenkuin häntäpään palan laittaa kiinni.
< 15kWh/100km
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Pitääpä irroitella sitten tuo nokkakappale ja katsoa mitä voi tehdä. Tankoa ei varsinaisesti ole kun siis ei ole "käytössä" koko pto kun on transportteri ilman taka penkkejä minulla, on vain tullut vaihteiston vaihdon yhteydessä. Liekkö hyvin tulpattu tuo tangon paikka. Äkkiä auton alla katsottuna vaikuttaisi jotta olisi se akseli jonka juuresta tulee mutta eipä sitä tuolla ryömiessä voi varmaksi sanoa ei.
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

No niin, nokkakappale irti ja on se akselin juuresta kun vuotaa mutta mutta.

Siinä heti PTO:n takana on se kardaanin suojarauta tms paksu palkki. Sen kiinnike ilmeisesti pitäisi olla noissa voimanulosotollisissa erillainen kuin ilman olevissa?
No, joka tapauksessa tuo ei mahdu olemaan siinä missä se on ja siksi on painunut / kulunut noin 2-3 cm syvälle nokkakappaleen sisään tai/ja läpi sen PTO:n kyhmyn kohdalta. :shock:
Tämä on selvästi voimistunut tämä ilmiö kun kardaanin otti pois ja kuten aikaisemmin tuli mainittua että tuntuu kuin ottaisi joku koneessa tai laatikossa runkoon, niin siis olikin. Samalla se on siis painunut osin myös PTO:n"stefaan" se kiinnike ja ilmeisesti sitä kupristellut tai jotain niin vuotaa.

Nyt on öljyt valumassa, yön yli. Huomenna työkalu kauppaan jotain kaluja mitä ei vielä ole ja tarvii tuossa ja sitten kokoamaan. Toivottavasti vaihdettavan keulapalan stefa pitää :?

Tässä paikallaan olevassa laatikossa näyttäisi olevan metalli kooleilla (vai mitkä ne laakeri kuulia paikallaan pitävät kehät nyt onkaan nimeltään) olevat laakerit :arrow: ilmeisesti siis joskus remontoitu laitos siis.
Vastaa Viestiin