Laulubussi "Caravelle"
Lähetetty: 09.01.2016 01:54
Moikka!
On aika ryhtyä tuumasta toimeen ja kerrankin kirjoittaa itsekin jotain tänne foorumille. Tuli tuossa viime kesänä ostettua kaverin kanssa (foorumilla Muska_25) puoliksi 9 paikkainen volkswagen Caravelle. Pitkään olin tätä vastaan mutta kaveri sai ylipuhuttua, onneksi.
Moottorina toimii vielä toistaiseksi 2.1 WBX "DJ" tai niin kuin jotkut tituleeraavat: Arpakoneeksi.
Auton sisustana toimi mitä ilmeisimmin vanhat veolian penkit sekä itsetehty katto "kanootti" niin kuin me sitä kutsumme. (Eli siis jonkin sortin puukyhäelmä jossa kulkee ledivalot sekä spotteja ja sähköjä..)
Auton kunto oli ajettava, kun me sen saimme.
Tallin pihaan saapuessamme kuitenkin innostuin jarrupoljinta painamaan oikein urakalla ja eiköhän jarruputki napsahtanut rikki. Onneksi tämä ei käynyt moottoritiellä..
Pientä laittoa oli leimalle, mutta todella kivuttomasti saimme sen läpi. Eikun homma rokkaamaan. Otin itse auton ns. käyttöautoksi kesänajaksi. Tulihan sillä varmaankin rullailtua n.1000km, kun tajusimme, että auto kaipaa ehostusta. Ensimmäisenä sai vanha lattiamatto lähteä autosta. Korvasimme sen toimistotila käyttöön tarkoitetulla laminaatilla. Laminaatti itsessään on hieno, mutta yhdistelmä humalaisia suomalaisia ja liikkuva auto sekä laminaatti ei. Tottakai laminaatti sitten meni rikki ja turposi. Se ei kuitenkaan meitä haitannut.
Ensimmäinen kunnon ostos oli autoon äänentoisto. Kaksi kappaletta subwooffereita 4 kappaletta midejä sekä 4 kappaletta bulletteja tuhoaa tällä hetkellä tärykalvojamme, kaikki mallia Digital Design!
Tulihan myös samalla tehtyä itse pöytäkin sinne. Ei se hieno ole, mutta 0,33 tölkit pitää pystyssä.
Tällä setupilla menimme n. 2-3kk, kunnes alkoi tulemaan ongelmia. Huomasin, että aamulla käynnistäessä ei auto pysy käynnissä tyhjänkäynnillä ja käy vajailla. Hieman tutkiskelimme asiaa niin venttiilien säädöllä homma rokkasi taas! Kauaa ei ollut lippu korkealla mastossa, kun oireet alkoivat taas. Alkoi olla jo kylmä ulkona joten päätimme viedä Caravellen sisätiloihin.
Nyt saimme idean laittaa autoon ilmajousituksen. Pienen internet seikkailun jälkeen löysimme suomalaisen firman, joka maahantoi ilmajousituksia niin sanotulla "bolt on" muutospaloilla. Eikun semmoinen tilaukseen.
Sattuipa hassusti, että saimme 4 henkilön istuimenkin caravelleen - 2015 vuosimallin Ford Transitista. Täysin korkkaamattomat! Kuosi on mielestäni jopa siedettävä ja ehkä uusin asia mitä olen koskaan elämäni aikana omistanut!
Jotain tummennusta saimme auton ikkunoihinkin tehtyä.
Päätimme tiputtaa koneen pois autosta ja tehdä jonkunmoinen katselmus, että mitä se on syönyt! Ihan hyvä, että katsoimme. Olihan kannet halki tosiaan venttiilien välistä. Kumpikin. Nyt kannet ovat vielä tätä kirjoittaessa (9.1.2016) koeponnistettavana Kansisetillä lohjalla. Toivotaan parasta, pelätään huonointa. Myös kansia ulosvetäessä yksi sylinteriputkikin päätti, että on aika tulla ulos. Nätisti tuli kannen mukana. Vissiin hieman hankala homma saada paikoilleen? (Otetaan huomioon, että olemme kummatkin vain putkiaivoisia rakennusmiehiä..)
Eli kesäksi pitäisi vielä tehdä:
- Uusi lattia autoon
- Asentaa ilmajouset ja leimata ne
- Saada kone kuntoon.
- Mahdollisesti uudet vanteet?
On aika ryhtyä tuumasta toimeen ja kerrankin kirjoittaa itsekin jotain tänne foorumille. Tuli tuossa viime kesänä ostettua kaverin kanssa (foorumilla Muska_25) puoliksi 9 paikkainen volkswagen Caravelle. Pitkään olin tätä vastaan mutta kaveri sai ylipuhuttua, onneksi.
Moottorina toimii vielä toistaiseksi 2.1 WBX "DJ" tai niin kuin jotkut tituleeraavat: Arpakoneeksi.
Auton sisustana toimi mitä ilmeisimmin vanhat veolian penkit sekä itsetehty katto "kanootti" niin kuin me sitä kutsumme. (Eli siis jonkin sortin puukyhäelmä jossa kulkee ledivalot sekä spotteja ja sähköjä..)
Auton kunto oli ajettava, kun me sen saimme.
Tallin pihaan saapuessamme kuitenkin innostuin jarrupoljinta painamaan oikein urakalla ja eiköhän jarruputki napsahtanut rikki. Onneksi tämä ei käynyt moottoritiellä..
Pientä laittoa oli leimalle, mutta todella kivuttomasti saimme sen läpi. Eikun homma rokkaamaan. Otin itse auton ns. käyttöautoksi kesänajaksi. Tulihan sillä varmaankin rullailtua n.1000km, kun tajusimme, että auto kaipaa ehostusta. Ensimmäisenä sai vanha lattiamatto lähteä autosta. Korvasimme sen toimistotila käyttöön tarkoitetulla laminaatilla. Laminaatti itsessään on hieno, mutta yhdistelmä humalaisia suomalaisia ja liikkuva auto sekä laminaatti ei. Tottakai laminaatti sitten meni rikki ja turposi. Se ei kuitenkaan meitä haitannut.
Ensimmäinen kunnon ostos oli autoon äänentoisto. Kaksi kappaletta subwooffereita 4 kappaletta midejä sekä 4 kappaletta bulletteja tuhoaa tällä hetkellä tärykalvojamme, kaikki mallia Digital Design!
Tulihan myös samalla tehtyä itse pöytäkin sinne. Ei se hieno ole, mutta 0,33 tölkit pitää pystyssä.
Tällä setupilla menimme n. 2-3kk, kunnes alkoi tulemaan ongelmia. Huomasin, että aamulla käynnistäessä ei auto pysy käynnissä tyhjänkäynnillä ja käy vajailla. Hieman tutkiskelimme asiaa niin venttiilien säädöllä homma rokkasi taas! Kauaa ei ollut lippu korkealla mastossa, kun oireet alkoivat taas. Alkoi olla jo kylmä ulkona joten päätimme viedä Caravellen sisätiloihin.
Nyt saimme idean laittaa autoon ilmajousituksen. Pienen internet seikkailun jälkeen löysimme suomalaisen firman, joka maahantoi ilmajousituksia niin sanotulla "bolt on" muutospaloilla. Eikun semmoinen tilaukseen.
Sattuipa hassusti, että saimme 4 henkilön istuimenkin caravelleen - 2015 vuosimallin Ford Transitista. Täysin korkkaamattomat! Kuosi on mielestäni jopa siedettävä ja ehkä uusin asia mitä olen koskaan elämäni aikana omistanut!
Jotain tummennusta saimme auton ikkunoihinkin tehtyä.
Päätimme tiputtaa koneen pois autosta ja tehdä jonkunmoinen katselmus, että mitä se on syönyt! Ihan hyvä, että katsoimme. Olihan kannet halki tosiaan venttiilien välistä. Kumpikin. Nyt kannet ovat vielä tätä kirjoittaessa (9.1.2016) koeponnistettavana Kansisetillä lohjalla. Toivotaan parasta, pelätään huonointa. Myös kansia ulosvetäessä yksi sylinteriputkikin päätti, että on aika tulla ulos. Nätisti tuli kannen mukana. Vissiin hieman hankala homma saada paikoilleen? (Otetaan huomioon, että olemme kummatkin vain putkiaivoisia rakennusmiehiä..)
Eli kesäksi pitäisi vielä tehdä:
- Uusi lattia autoon
- Asentaa ilmajouset ja leimata ne
- Saada kone kuntoon.
- Mahdollisesti uudet vanteet?