Miksin turjake
Lähetetty: 22.02.2018 21:37
Hei kaikki, alias miksi koittaa kirjailla jotain omasta turjakkeesta vai pitäskö sanoa nirppanokasta. Aluksi meillä oli erimielisyyksiä vähän kaikesta pienestä, mutta nyt on ruvennut yhteiselo jollain tasolla sujumaan.
Alunperin tämä komia kaveri (en siis minä vaan tölkki) oli maansiirtofirman polttoaineautona jolla ajettiin 8km hallilta montulle ja takasin joka päivä, pääosin kesäaikaan. On saanut kaiketi hieman pusuja kaivurin kauhasta persauksiinsa ja keulan eläin rauta on muotoutunut jonkin asian vuoksi myös, kosmeettista haittaa lähinnä ja ne ei minua haittaa.
Autossa on siis ollut 1m3 polttoaine tankki ties kuinka kauan kontissa ja se on loiskunut varmasti joka suuntaan tai vuotanut sisuksiin löpöä. Auto tuli mulle tavallaan lahjana, ajokunnottomana. Maansiirtofirman ajatus oli ajaa tämä totaalisesti loppuun ja puristaa kuutioksi mutta kaverin kautta sain viestiä kulkemaan jotta ei kuutioksi ja ei sitä saa loppuun ajettua.
Omistajalle tuli kuitenkin mitta täyteen kun takapyörän laakeri oli antautunut ja pyörä oli ihan kenallaan. Ostivat tilalle T5 syncron automaatilla ja tekivät ensimmäisenä siihen konepokan. Auto oli siis jo hilkulla lähteä johonkin suuntaan, onneksi tässä kohtaa mä pääsin peliin mukaan.
Ei kun osia ostamaan ja keräämään työkaluja matkaan ja mettään tekemään pyöränlaakeri jumppaa. Sinä päivänä sato lunta 25 senttiä tässä etelä suomessa ja pihalla tehden oli todella ihanaa rassata autoa.
En siis ruvennut purkamaan mitään isompia osia pois koska mielikuva oli jotta syncrosta huolimatta takavetari mahtuu pois välistä ja laakerin voi vaihtaa navan ollessaan paikallaan. Kuvia joutuu hieman nyt vekslaamaan kun photobucketti kuoppas ittensä ja kuvat on nyt vähän missä sattuu, sori siitä.
Tähän kuva hajonneesta laakerista.... POKS
Tällänen laakeri jäi kun vetoakselin sai pois...
Pyärän laakeri vaihtui hangessa maaten pariin tuntiin, ei kaikista miellyttävämpiä maata märkänä ja askarrella. Siinä hajos parit työkalut.
Auton kesärenkaat vaihtui samalla talvikäikäileisiin mutta tässä hajotettin sitten pitkät vääntimet kun joku oli kääntänyt todella tiukkaan ja tervannut mutterit. Parit voimasanat siinä lens.
Sitten päästiin liikkumaan pikkuhiljaa kotia kohti, ajovalot toimi... muut meinas olla hiukka kadoksissa, lämppärin puhallinta myöten.
Tähän huono kuva pimeessä kotipihalla.
Ja en oo tosiaan ihan ensimmäistä kertaa tekemässä volkkariin remppaa eikä varmasti viimeistä, mutta ensimmäinen T3 ja vielä syncro talossa. T4sten kanssa pelannut 10 vuotta kohta, niistäkin voi näkyä huonoja kuvia.
Ai niin, heti piti vaihtaa renkaat alle. Joku pieni perverssio on että näissä nelikoissa pitää olla jonkun kokosta rengasta alla. 215/75r15 ja marsupilamin 7x15 vanteet et 37 on keskustana.
Tuossa takaluukun kulmassa on jännä kuoppa varmaan kauhalla työnnetty jumista pois, takaluukku on vaihdettu jostain. "caravelle" Transsuportteri tuo on, ei oo takalasin pyyhkimelle kytkimiä ja pissapoikia ja kaikki niiden piuhat puuttuu.
Lisävalot piti heti rakentaa keulaan kiinni.
Katsastuksen jälkeen meni hermot vilkkuvaan jarruvaloon niin tein normikytkennän ja kytkimelle pitäs askarrella varmaan vielä kanssa sellanen..
Niiin, tässähän on/oli automaattinen sivuovi, pari sopivaa pikku monttua ja sivuovi aukes. Epäilin yhdeksi syyksi ihan mekanismin olennaista osaa joka tekee T4 sivuoven kanssa bussiverhoilujen kanssa saman tyylistä ongelmaa.
Tanko on pikkasen oudon lyhyt kun mekanismit on vapaasti nollilla. En ruvennut katkasemaan ja jatkamaan sitä vielä vaan säätämällä vastakappaletta kikkailin sen sellaiseen asentoon ettei oveen kohdistu painetta ponnistaa ulos, eli ihan ns tiivisteen huulille mutta silleen ettei se takaa nouse kylkilinjaa korkeammalle, siis tule pykälää.
Kojelaudan olen purkannut kerran osiin jo lämppärin moottorin herkistelin, joo olin laiska ja rahaton niin tyydyin puhdistamaan ja voitelemaan sen kun se ei ollut loppu eikä edes paha, jumittava vain. Olis pitänyt tässä kohtaa olla ns fiksu ja purkaa tuo koko lämppäri eikä suorittaa kirurgisesti tarkastuskameran ja pitkien pillien kanssa operaatio. Tässä kuitenkin etsittiin sähköjä mittaristolle ja merkkivaloille. Tästä tiedän ettei putket ole irti ja olen sen kerran senkin jälkeen tarkastanut.
Samalla lisävalojen johdotukset tuli tehtyä.
Tässähän on nyt ilmennyt sellanen hauskuus että kojelautaan muodostuu huurretta kun ajaa -20 lämpötilassa 80km/h. Heti kun pysähtyy niin se sulaa pois ja lasin reunatkin rupee kirkastumaan. Takalämppäri tässä on kun tämä on bus versio mutta ei ole tietääkseni autoveroa maksettu, mikä on tosi harmi mun mielestäni, vaan rekisteröity pakettiautoksi suoraan.
Lattialla oli alkuperäinen äänieristys ja paksu kumimatto mikä harmittaa äärettömän paljon että se on löpöstä kyllästynyt ja pilalla. Siitä valui pois ottaessa kolmatta litraa löpöä, samoin kaikki sivuverhoilut on löpöä imeny riittävästi. Haju rupee lievittymään jo onneks parin kuukauden kuurauksella ja pesuilla. Löpö on onneks suojannut tätä autoa ja alustassa ei juurikaan ruosteita näy vielä. Massattava kesällä koko pohja ja fiksattava konehuoneen sivussa olevan palkin turvotus, edessä on A-pilarissa pieni reikä kasa, siinä on nyt talven suojana kontaktimuovi ettei puhalla sisään raakaa ilmaa.
Eli kaipailisin edukkaasti takatilan kumimattoa, sivuverhoilupaneeleita, voi kyllä olla jotta teen uudet vanerista ja verhoilen keinoeläimen nahkalla ja laitan vanerin lattialle jollain kokolattiamatolla... ei vielä mitään tietoa mitä touhuan tuolle, aluksi meinasin kevyttä reissuautoa tai entisen elämän tyylisesti liikkuvaa työkalukaappia. Jälkimmäinen on kait iso ei...
Myös koko lämppärille vois olla markkinarako. Tai jos siellä on vedet ja öljyt sekottunut niin pitää putsata tai vaihtaa kaikki lämmönvaihtimet. Eli askartelua.
Boonuskuva tän hetken volkkareista, kaikki olis tieliikennekelpoisia mutta kaks on vain nyt liikenteessä.
Alunperin tämä komia kaveri (en siis minä vaan tölkki) oli maansiirtofirman polttoaineautona jolla ajettiin 8km hallilta montulle ja takasin joka päivä, pääosin kesäaikaan. On saanut kaiketi hieman pusuja kaivurin kauhasta persauksiinsa ja keulan eläin rauta on muotoutunut jonkin asian vuoksi myös, kosmeettista haittaa lähinnä ja ne ei minua haittaa.
Autossa on siis ollut 1m3 polttoaine tankki ties kuinka kauan kontissa ja se on loiskunut varmasti joka suuntaan tai vuotanut sisuksiin löpöä. Auto tuli mulle tavallaan lahjana, ajokunnottomana. Maansiirtofirman ajatus oli ajaa tämä totaalisesti loppuun ja puristaa kuutioksi mutta kaverin kautta sain viestiä kulkemaan jotta ei kuutioksi ja ei sitä saa loppuun ajettua.
Omistajalle tuli kuitenkin mitta täyteen kun takapyörän laakeri oli antautunut ja pyörä oli ihan kenallaan. Ostivat tilalle T5 syncron automaatilla ja tekivät ensimmäisenä siihen konepokan. Auto oli siis jo hilkulla lähteä johonkin suuntaan, onneksi tässä kohtaa mä pääsin peliin mukaan.
Ei kun osia ostamaan ja keräämään työkaluja matkaan ja mettään tekemään pyöränlaakeri jumppaa. Sinä päivänä sato lunta 25 senttiä tässä etelä suomessa ja pihalla tehden oli todella ihanaa rassata autoa.
En siis ruvennut purkamaan mitään isompia osia pois koska mielikuva oli jotta syncrosta huolimatta takavetari mahtuu pois välistä ja laakerin voi vaihtaa navan ollessaan paikallaan. Kuvia joutuu hieman nyt vekslaamaan kun photobucketti kuoppas ittensä ja kuvat on nyt vähän missä sattuu, sori siitä.
Tähän kuva hajonneesta laakerista.... POKS
Tällänen laakeri jäi kun vetoakselin sai pois...
Pyärän laakeri vaihtui hangessa maaten pariin tuntiin, ei kaikista miellyttävämpiä maata märkänä ja askarrella. Siinä hajos parit työkalut.
Auton kesärenkaat vaihtui samalla talvikäikäileisiin mutta tässä hajotettin sitten pitkät vääntimet kun joku oli kääntänyt todella tiukkaan ja tervannut mutterit. Parit voimasanat siinä lens.
Sitten päästiin liikkumaan pikkuhiljaa kotia kohti, ajovalot toimi... muut meinas olla hiukka kadoksissa, lämppärin puhallinta myöten.
Tähän huono kuva pimeessä kotipihalla.
Ja en oo tosiaan ihan ensimmäistä kertaa tekemässä volkkariin remppaa eikä varmasti viimeistä, mutta ensimmäinen T3 ja vielä syncro talossa. T4sten kanssa pelannut 10 vuotta kohta, niistäkin voi näkyä huonoja kuvia.
Ai niin, heti piti vaihtaa renkaat alle. Joku pieni perverssio on että näissä nelikoissa pitää olla jonkun kokosta rengasta alla. 215/75r15 ja marsupilamin 7x15 vanteet et 37 on keskustana.
Tuossa takaluukun kulmassa on jännä kuoppa varmaan kauhalla työnnetty jumista pois, takaluukku on vaihdettu jostain. "caravelle" Transsuportteri tuo on, ei oo takalasin pyyhkimelle kytkimiä ja pissapoikia ja kaikki niiden piuhat puuttuu.
Lisävalot piti heti rakentaa keulaan kiinni.
Katsastuksen jälkeen meni hermot vilkkuvaan jarruvaloon niin tein normikytkennän ja kytkimelle pitäs askarrella varmaan vielä kanssa sellanen..
Niiin, tässähän on/oli automaattinen sivuovi, pari sopivaa pikku monttua ja sivuovi aukes. Epäilin yhdeksi syyksi ihan mekanismin olennaista osaa joka tekee T4 sivuoven kanssa bussiverhoilujen kanssa saman tyylistä ongelmaa.
Tanko on pikkasen oudon lyhyt kun mekanismit on vapaasti nollilla. En ruvennut katkasemaan ja jatkamaan sitä vielä vaan säätämällä vastakappaletta kikkailin sen sellaiseen asentoon ettei oveen kohdistu painetta ponnistaa ulos, eli ihan ns tiivisteen huulille mutta silleen ettei se takaa nouse kylkilinjaa korkeammalle, siis tule pykälää.
Kojelaudan olen purkannut kerran osiin jo lämppärin moottorin herkistelin, joo olin laiska ja rahaton niin tyydyin puhdistamaan ja voitelemaan sen kun se ei ollut loppu eikä edes paha, jumittava vain. Olis pitänyt tässä kohtaa olla ns fiksu ja purkaa tuo koko lämppäri eikä suorittaa kirurgisesti tarkastuskameran ja pitkien pillien kanssa operaatio. Tässä kuitenkin etsittiin sähköjä mittaristolle ja merkkivaloille. Tästä tiedän ettei putket ole irti ja olen sen kerran senkin jälkeen tarkastanut.
Samalla lisävalojen johdotukset tuli tehtyä.
Tässähän on nyt ilmennyt sellanen hauskuus että kojelautaan muodostuu huurretta kun ajaa -20 lämpötilassa 80km/h. Heti kun pysähtyy niin se sulaa pois ja lasin reunatkin rupee kirkastumaan. Takalämppäri tässä on kun tämä on bus versio mutta ei ole tietääkseni autoveroa maksettu, mikä on tosi harmi mun mielestäni, vaan rekisteröity pakettiautoksi suoraan.
Lattialla oli alkuperäinen äänieristys ja paksu kumimatto mikä harmittaa äärettömän paljon että se on löpöstä kyllästynyt ja pilalla. Siitä valui pois ottaessa kolmatta litraa löpöä, samoin kaikki sivuverhoilut on löpöä imeny riittävästi. Haju rupee lievittymään jo onneks parin kuukauden kuurauksella ja pesuilla. Löpö on onneks suojannut tätä autoa ja alustassa ei juurikaan ruosteita näy vielä. Massattava kesällä koko pohja ja fiksattava konehuoneen sivussa olevan palkin turvotus, edessä on A-pilarissa pieni reikä kasa, siinä on nyt talven suojana kontaktimuovi ettei puhalla sisään raakaa ilmaa.
Eli kaipailisin edukkaasti takatilan kumimattoa, sivuverhoilupaneeleita, voi kyllä olla jotta teen uudet vanerista ja verhoilen keinoeläimen nahkalla ja laitan vanerin lattialle jollain kokolattiamatolla... ei vielä mitään tietoa mitä touhuan tuolle, aluksi meinasin kevyttä reissuautoa tai entisen elämän tyylisesti liikkuvaa työkalukaappia. Jälkimmäinen on kait iso ei...
Myös koko lämppärille vois olla markkinarako. Tai jos siellä on vedet ja öljyt sekottunut niin pitää putsata tai vaihtaa kaikki lämmönvaihtimet. Eli askartelua.
Boonuskuva tän hetken volkkareista, kaikki olis tieliikennekelpoisia mutta kaks on vain nyt liikenteessä.