Täällä on tapahtunnu monenlaisia asioita foorumin alaalla ollessa.. Ehkä kiinostavampana takavedon muutos nelivodeksi
Melkee alusta lähtien tää on ollu mielesse Reimon hommaamisen jälkee. Välillä lähes unohtunnukkii mut ajatus täst sytty vahvasti eloon viime syksynä. Sit ruvettii keräämää kaikki tarvittavat osat kyseiseen hommaan.
Eli purkuosia syncroista. Tähän sai suuren avun paikaliselta kanssaharrastajalta, kiitos vaa sinne jos satut tätä lukemaan! Kaikki osat hiekkapuhalutin ja maalasin. Myös puslat on kaikki uusittu samaan syssyyn. Osatku alko olee valmiina nii oli aika hommata "jigi" leikkuupöydälle. Ei muuta ku tölkin raato pihalta nurin niskoin tallin lattialle.
Kääkkä kuvassa ihmetelemässä selällää olevaa tölkkiä. Tää oliki iha loisto idea. Kyllä oli helppo rakenella tähä kaikki valmiiks, eikä tarvinnu lattialla könytä! Äkkiseltää näytti ettei iha älyttömiä vaadi tän toteutukseen mut edestähä joutuu silppomaa kaiken pois, tai kaikki etupalkit lähinnä. Hammastangon palkki muuttu 7cm edemmäs takavetoon verrattuna. Tähä löyty syncrosta irrotettu palkki. Muuten muut palkit hävitetään etuperän ja eturungon edestä pois.
Edelisessä kuvassa hammastangon palkki sekä taaempi palkki paikallaa. Taaemman joutu kans vaihtaa kun on tieteki kardaanin takia matalempi malli. Etuapurunkolle löytyy taaemmat pultin reiät valmiina rungosta joten se ei vaadi mitää sen suurempia mittailuja. Toki reikiin pitää pujottaa lattakierteillä niiku syncroissa alunperin on. Rungoaisan päähän siis reikä ja latikka sisään. Näin on rungon takakiinnitys valmis. Etukiinekkeiden alle hitsasin pellit et sain palkin pohjat umpeen. (syncrossa on kyllä jätetty auki) Etukiinnitys vaa läpipultilla rungon liepeihin, erittäin simppeli homma!
Myös rattiakseli piti vaihtaa syncron omaan kun on 7cm lyhkäsempi.
Sitte se ei ookkaa ku kasaa vaa keulaan kaiken. Perän, tukivarret ymym..
Takapäässä muutoksia on vähemmän. Syncron moottorinkannakeraudat, tankki laatikon päälle, vaihteisto..
Vaihteisto vaatii kannakkakkeiden kiinityksen runkopalkkiin jotekin. Ite ratkasin sen vaa tekemällä kierteet runkopalkkiin. (lahoon palkkiin ei olis onnistunnu
) Kardaani väliin ja avot, rupes näyttämään nelivedolta!
Tankille reikä kylkeen taakse. Lukot tähä tuli viriteltyä eteen ja taakse tietysti
Muutoskatsastus ei ollu kummonen rupeema. Reimo oli muutettu vastaamaan syncroa koriltaan ja rakenettu alkuperäisosilla nii nou problem. Kantavuus jännitti kovasti ääni sekä lämpöeristeiden takia. Mut huokaus oli suuri kun jäi viel 200kg autoo kantavuutta eikä menny heittämällä yli
hyvä niin! Tällä on nyt päristelty pääsiäisestä lähtien ilman ongelmia, vaikuttais et kaikki onnistu yhtä hyvi ku tän projektin suunittelu. Monta viikkoa omalla tallilla mietitty ja toteutettu sit pääsiäisen aikana työmaalla. Sillo huomas suunittelun toimivan ku ei tullu ongelmia vastaan operaatiossa.
Renkaat on kuvan M/T vaihtunnu A/T:eeks iha ajettavuuden takia..
Renkaat 235/75R15 ja muutoskatsastettuna nekin. Ulkokuoreenkii muutoksia on tullu, suurimpana ledibar ja rekkapeilit. Viime vuonna yövyttäjä öitä Reimossa oli reilut 50. Ja vielä jaksaa nukkuu siel, mukana vievää hommaa tää!
Enää ei jänskätä paljunkaa veto hiekalla nii kovasti
Nyt jos ollaa jumissa nii ollaanki sit iha tosissaa!
Tää oli nyt tämmönen kovin tiivistetty juttu, mut mielellää kerron kyllä jos heräs kysymyksiä