Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Lähetetty: 12.11.2018 02:10
Ylläpito voinee päättää, onko tässä kyseessä projekti vai “käyttäjän auto”. Henkilökohtaisesta näkökulmasta tämä on nimenomaan projekti, mutta toisaalta auto on huomattavasti paremmassa hapessa kuin täällä olevat projektit keskimäärin, ja täysin kulkeva peli.
Mutta tuli siis hankittua tällainen Tölkki. Kyseessä on täällä foorumillakin myynnissä ollut entinen Tervakosken paperitehtaan paloauto. Auto on ilmeisestikin säilytetty sisätiloissa paloautouransa ajan, ja entisen omistajan toimesta on uusittu kone ja vaihteisto. Eli tekniikaltaan ja koriltaan aika loistoyksilö kyseessä. Ja tämä sopii minulle, koska autojen korjaamisesta ei ole vanhastaan juurikaan kokemuksia. Osaan purkaa ja koota esimerkiksi tietokoneita ja polkupyöriä, mutta jotenkin autojen kanssa on aina tuntunut siltä että ei oikein uskalla edes yrittää mitään tehdä itse. Halua sinänsä kyllä olisi tämä puute korjata, ja tölkki valikoitui koekaniiniksi tähän projektiin. Uskoisin, että tässä vehkeessä tekniikka on sen verran yksinkertainen, että minullakin olisi hyvät mahdollisuudet jotain oppia. Ja asiantuntemusta selkeästi löytyy tältä foorumilta ja muualtakin internetistä.
Suunnitelmana olisi muokata tästä omiin tarpeisiin sopiva reissuauto. Ei siis mitään matkailuauton kriteerit täyttävää kulkinetta mutta sellainen jolla saa harrastusvälineet kulkemaan ja pystyy tarvittaessa yöpymään yms. Paljolti tulee reissattua ja mukana on esimerkiksi maastopyöriä, suksia, kajakkeja tai mitä milloinkin. Sisätiloista pitäisi saada sellaiset, että tosiaan majoitustilat löytyy tarpeen tullen, mutta kaikki on toisaalta mahdollisimman helposti raivattavissa pois tieltä jos tarvitsee jotain isompaa saada autossa kuljetettua. Eli mahdollisimman monikäyttöinen ajoneuvo kiikarissa.
Tätä foorumia on tullut viime viikkoina hyvin paljon selattua, ja monia hyviä ideoita on jo tullut auton ehostukseen. Projekti käynnistynee äänieristyksellä jota seuraa lämpöeristys (Ewona?), sähköjen rakennus (hupiakku, invertteri jne), jonkinlaisen laverin värkkäily ja niin pois päin.
Tietoja autosta:
Transporter vm 86
Syncro, decouplerilla, viskolla ja molempien päiden lukoilla
2.1 WBX
Muutamia kysymyksiä heti alkuun:
- Auto on tällä hetkellä rekisteröity viidelle, ja kontissa on kahden istuttava bussin penkki josta olisi tarkoitus hankkiutua eroon. Pitääkö auto muutoskatsastaa kolmepaikkaiseksi tässä yhteydessä? Tai muuttuuko penkkien määrä ylipäätään otteeseen? Ja jos penkkejä haluaa myöhemmin lisätä, saanko halutessani heittää tuon turvavyöttömän bussin penkin sinne konttiin takaisin, vai vaaditaanko silloin nykyasetusten mukaiset jakkarat?
- Myyjän mukaan autossa on VW:n decoupler. Googlella olen asiasta koittanut löytää tietoa, mutta laihoin tuloksin. http://www.gowesty.com/tech-article-details.php?id=19 kertoo asiasta näin “The decoupler option was never offered widely by VW. ” Minkä perusteella Volkkari on ilmeisesti noita muutaman tehnyt, mutta onko jollakulla tästä lisätietoa?
- Onko jollakulla pidemmän kaavan kokemusta tuosta Ewona-villasta? Sitä tuntuu aika moni laittaneen lämpöeristeeksi. Vakaana aikomuksena olisi lämpöeristeet laittaa, mutta huolenaiheena on kosteuden kertyminen tuonne seinärakenteisiin. Ewonan ei itsessään pitäisi kosteutta imeä, mutta maalaisjärjellä ajateltuna sen olemassaolo ei ainakaan paranna mahdollisen kondenssiveden haihtumista tuolta seinärakenteesta.
- Majoituskäyttö vaatinee lämmittimen lisäksi jonkinlaisen poistoilmaventtiilin. Tää on toinen asia joka vähän enemmän huolestuttaa. Auton katossa ei toistaiseksi ole mitään reikiä, ja mielellään tietysti tekisi mahdollisimman vähän uusiakaan reikiä. Vaihtoehtoina on varmaan perinteinen kattoluukku joko tuulettimella tai ilman, ja sitten sellainen aurinkopaneelilla varustettu tuuletin. Riittäisikö tuollainen aurinkopaneelilla varustettu yksistään? Kaamoksen aikana tietysti sähkön saatavuus vähän huonoa sille paneelille. Olisiko suosituksia ihan malleista kattoluukuksi/tuulettimeksi? Melko matala malli saisi olla, jotta pystyy samaan aikaan kattotelineillä kuljettamaan tavaraa.
- Ajovalot on kieltämättä aivan hirveät tuossa vehkeessä. Erilaisia releytysvaihtoehtoja olen punninnut, ja lisäksi olen vähän kuolannut tuota GoWestyn LED sarjaa https://campervanculture.com/shop/vw-t2 ... grade-kit/ Onko tuosta kokemuksia jollain tai käsityksiä siitä onko Suomessa laillinen?
Sitten se tärkein, eli kuva: Loppuun paikallislehdestä bongattu sarjakuvastrippi, joka päätyi jääkaapin oveen. Tuntui lähes ennustukselta kun tuo julkaistiin päivää ennen auton hakuun lähtöä
Mutta tuli siis hankittua tällainen Tölkki. Kyseessä on täällä foorumillakin myynnissä ollut entinen Tervakosken paperitehtaan paloauto. Auto on ilmeisestikin säilytetty sisätiloissa paloautouransa ajan, ja entisen omistajan toimesta on uusittu kone ja vaihteisto. Eli tekniikaltaan ja koriltaan aika loistoyksilö kyseessä. Ja tämä sopii minulle, koska autojen korjaamisesta ei ole vanhastaan juurikaan kokemuksia. Osaan purkaa ja koota esimerkiksi tietokoneita ja polkupyöriä, mutta jotenkin autojen kanssa on aina tuntunut siltä että ei oikein uskalla edes yrittää mitään tehdä itse. Halua sinänsä kyllä olisi tämä puute korjata, ja tölkki valikoitui koekaniiniksi tähän projektiin. Uskoisin, että tässä vehkeessä tekniikka on sen verran yksinkertainen, että minullakin olisi hyvät mahdollisuudet jotain oppia. Ja asiantuntemusta selkeästi löytyy tältä foorumilta ja muualtakin internetistä.
Suunnitelmana olisi muokata tästä omiin tarpeisiin sopiva reissuauto. Ei siis mitään matkailuauton kriteerit täyttävää kulkinetta mutta sellainen jolla saa harrastusvälineet kulkemaan ja pystyy tarvittaessa yöpymään yms. Paljolti tulee reissattua ja mukana on esimerkiksi maastopyöriä, suksia, kajakkeja tai mitä milloinkin. Sisätiloista pitäisi saada sellaiset, että tosiaan majoitustilat löytyy tarpeen tullen, mutta kaikki on toisaalta mahdollisimman helposti raivattavissa pois tieltä jos tarvitsee jotain isompaa saada autossa kuljetettua. Eli mahdollisimman monikäyttöinen ajoneuvo kiikarissa.
Tätä foorumia on tullut viime viikkoina hyvin paljon selattua, ja monia hyviä ideoita on jo tullut auton ehostukseen. Projekti käynnistynee äänieristyksellä jota seuraa lämpöeristys (Ewona?), sähköjen rakennus (hupiakku, invertteri jne), jonkinlaisen laverin värkkäily ja niin pois päin.
Tietoja autosta:
Transporter vm 86
Syncro, decouplerilla, viskolla ja molempien päiden lukoilla
2.1 WBX
Muutamia kysymyksiä heti alkuun:
- Auto on tällä hetkellä rekisteröity viidelle, ja kontissa on kahden istuttava bussin penkki josta olisi tarkoitus hankkiutua eroon. Pitääkö auto muutoskatsastaa kolmepaikkaiseksi tässä yhteydessä? Tai muuttuuko penkkien määrä ylipäätään otteeseen? Ja jos penkkejä haluaa myöhemmin lisätä, saanko halutessani heittää tuon turvavyöttömän bussin penkin sinne konttiin takaisin, vai vaaditaanko silloin nykyasetusten mukaiset jakkarat?
- Myyjän mukaan autossa on VW:n decoupler. Googlella olen asiasta koittanut löytää tietoa, mutta laihoin tuloksin. http://www.gowesty.com/tech-article-details.php?id=19 kertoo asiasta näin “The decoupler option was never offered widely by VW. ” Minkä perusteella Volkkari on ilmeisesti noita muutaman tehnyt, mutta onko jollakulla tästä lisätietoa?
- Onko jollakulla pidemmän kaavan kokemusta tuosta Ewona-villasta? Sitä tuntuu aika moni laittaneen lämpöeristeeksi. Vakaana aikomuksena olisi lämpöeristeet laittaa, mutta huolenaiheena on kosteuden kertyminen tuonne seinärakenteisiin. Ewonan ei itsessään pitäisi kosteutta imeä, mutta maalaisjärjellä ajateltuna sen olemassaolo ei ainakaan paranna mahdollisen kondenssiveden haihtumista tuolta seinärakenteesta.
- Majoituskäyttö vaatinee lämmittimen lisäksi jonkinlaisen poistoilmaventtiilin. Tää on toinen asia joka vähän enemmän huolestuttaa. Auton katossa ei toistaiseksi ole mitään reikiä, ja mielellään tietysti tekisi mahdollisimman vähän uusiakaan reikiä. Vaihtoehtoina on varmaan perinteinen kattoluukku joko tuulettimella tai ilman, ja sitten sellainen aurinkopaneelilla varustettu tuuletin. Riittäisikö tuollainen aurinkopaneelilla varustettu yksistään? Kaamoksen aikana tietysti sähkön saatavuus vähän huonoa sille paneelille. Olisiko suosituksia ihan malleista kattoluukuksi/tuulettimeksi? Melko matala malli saisi olla, jotta pystyy samaan aikaan kattotelineillä kuljettamaan tavaraa.
- Ajovalot on kieltämättä aivan hirveät tuossa vehkeessä. Erilaisia releytysvaihtoehtoja olen punninnut, ja lisäksi olen vähän kuolannut tuota GoWestyn LED sarjaa https://campervanculture.com/shop/vw-t2 ... grade-kit/ Onko tuosta kokemuksia jollain tai käsityksiä siitä onko Suomessa laillinen?
Sitten se tärkein, eli kuva: Loppuun paikallislehdestä bongattu sarjakuvastrippi, joka päätyi jääkaapin oveen. Tuntui lähes ennustukselta kun tuo julkaistiin päivää ennen auton hakuun lähtöä