Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Ylläpito voinee päättää, onko tässä kyseessä projekti vai “käyttäjän auto”. Henkilökohtaisesta näkökulmasta tämä on nimenomaan projekti, mutta toisaalta auto on huomattavasti paremmassa hapessa kuin täällä olevat projektit keskimäärin, ja täysin kulkeva peli.

Mutta tuli siis hankittua tällainen Tölkki. Kyseessä on täällä foorumillakin myynnissä ollut entinen Tervakosken paperitehtaan paloauto. Auto on ilmeisestikin säilytetty sisätiloissa paloautouransa ajan, ja entisen omistajan toimesta on uusittu kone ja vaihteisto. Eli tekniikaltaan ja koriltaan aika loistoyksilö kyseessä. Ja tämä sopii minulle, koska autojen korjaamisesta ei ole vanhastaan juurikaan kokemuksia. Osaan purkaa ja koota esimerkiksi tietokoneita ja polkupyöriä, mutta jotenkin autojen kanssa on aina tuntunut siltä että ei oikein uskalla edes yrittää mitään tehdä itse. Halua sinänsä kyllä olisi tämä puute korjata, ja tölkki valikoitui koekaniiniksi tähän projektiin. Uskoisin, että tässä vehkeessä tekniikka on sen verran yksinkertainen, että minullakin olisi hyvät mahdollisuudet jotain oppia. Ja asiantuntemusta selkeästi löytyy tältä foorumilta ja muualtakin internetistä.

Suunnitelmana olisi muokata tästä omiin tarpeisiin sopiva reissuauto. Ei siis mitään matkailuauton kriteerit täyttävää kulkinetta mutta sellainen jolla saa harrastusvälineet kulkemaan ja pystyy tarvittaessa yöpymään yms. Paljolti tulee reissattua ja mukana on esimerkiksi maastopyöriä, suksia, kajakkeja tai mitä milloinkin. Sisätiloista pitäisi saada sellaiset, että tosiaan majoitustilat löytyy tarpeen tullen, mutta kaikki on toisaalta mahdollisimman helposti raivattavissa pois tieltä jos tarvitsee jotain isompaa saada autossa kuljetettua. Eli mahdollisimman monikäyttöinen ajoneuvo kiikarissa.

Tätä foorumia on tullut viime viikkoina hyvin paljon selattua, ja monia hyviä ideoita on jo tullut auton ehostukseen. Projekti käynnistynee äänieristyksellä jota seuraa lämpöeristys (Ewona?), sähköjen rakennus (hupiakku, invertteri jne), jonkinlaisen laverin värkkäily ja niin pois päin.

Tietoja autosta:
Transporter vm 86
Syncro, decouplerilla, viskolla ja molempien päiden lukoilla
2.1 WBX

Muutamia kysymyksiä heti alkuun:
- Auto on tällä hetkellä rekisteröity viidelle, ja kontissa on kahden istuttava bussin penkki josta olisi tarkoitus hankkiutua eroon. Pitääkö auto muutoskatsastaa kolmepaikkaiseksi tässä yhteydessä? Tai muuttuuko penkkien määrä ylipäätään otteeseen? Ja jos penkkejä haluaa myöhemmin lisätä, saanko halutessani heittää tuon turvavyöttömän bussin penkin sinne konttiin takaisin, vai vaaditaanko silloin nykyasetusten mukaiset jakkarat?

- Myyjän mukaan autossa on VW:n decoupler. Googlella olen asiasta koittanut löytää tietoa, mutta laihoin tuloksin. http://www.gowesty.com/tech-article-details.php?id=19 kertoo asiasta näin “The decoupler option was never offered widely by VW. ” Minkä perusteella Volkkari on ilmeisesti noita muutaman tehnyt, mutta onko jollakulla tästä lisätietoa?

- Onko jollakulla pidemmän kaavan kokemusta tuosta Ewona-villasta? Sitä tuntuu aika moni laittaneen lämpöeristeeksi. Vakaana aikomuksena olisi lämpöeristeet laittaa, mutta huolenaiheena on kosteuden kertyminen tuonne seinärakenteisiin. Ewonan ei itsessään pitäisi kosteutta imeä, mutta maalaisjärjellä ajateltuna sen olemassaolo ei ainakaan paranna mahdollisen kondenssiveden haihtumista tuolta seinärakenteesta.

- Majoituskäyttö vaatinee lämmittimen lisäksi jonkinlaisen poistoilmaventtiilin. Tää on toinen asia joka vähän enemmän huolestuttaa. Auton katossa ei toistaiseksi ole mitään reikiä, ja mielellään tietysti tekisi mahdollisimman vähän uusiakaan reikiä. Vaihtoehtoina on varmaan perinteinen kattoluukku joko tuulettimella tai ilman, ja sitten sellainen aurinkopaneelilla varustettu tuuletin. Riittäisikö tuollainen aurinkopaneelilla varustettu yksistään? Kaamoksen aikana tietysti sähkön saatavuus vähän huonoa sille paneelille. Olisiko suosituksia ihan malleista kattoluukuksi/tuulettimeksi? Melko matala malli saisi olla, jotta pystyy samaan aikaan kattotelineillä kuljettamaan tavaraa.

- Ajovalot on kieltämättä aivan hirveät tuossa vehkeessä. Erilaisia releytysvaihtoehtoja olen punninnut, ja lisäksi olen vähän kuolannut tuota GoWestyn LED sarjaa https://campervanculture.com/shop/vw-t2 ... grade-kit/ Onko tuosta kokemuksia jollain tai käsityksiä siitä onko Suomessa laillinen?

Sitten se tärkein, eli kuva:
Likaisena 750km ajon jälkeen
Likaisena 750km ajon jälkeen
tölkki.jpg (400.54 KiB) Katsottu 9513 kertaa
Loppuun paikallislehdestä bongattu sarjakuvastrippi, joka päätyi jääkaapin oveen. Tuntui lähes ennustukselta kun tuo julkaistiin päivää ennen auton hakuun lähtöä :D
20181112_001.jpg
20181112_001.jpg (779.47 KiB) Katsottu 9513 kertaa
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Tervetuloa.

Autohan on projekti jos se siltä tuntuu. Omani on "Käyttäjien autoissa", koska oli tarkoitus ajaa sillä, eikä rakentaa sitä. No nyt se odottaa kolmatta kertaa sitä, että saan aikaiseksi avattua/vaihdettua moottorin... :D

Lähtötilanne mulla oli aika sama, tölkillä on opeteltu autojen korjaamista, aiemmin olin vaihtanut jotain pisteosia johonkin aiempaan autoon. Tässä sitä on sitten kokemus karttunut. :lol:

Penkkien suhteen ei pitäisi olla huolia, ei siihen kukaan puutu jos sulta takaa se penkki puuttuu, voi sanoa että se on tilapäisesti pois. Ja takaisin voi laittaa jos se yleensäkään täyttää määräykset, joko sen penkin tai jotain muuta.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Joo noi penkki ongelmat on aina niinpäin että pois voi surutta ottaa eikä tarvii katsastaa mutta jos laittaa enemmän penkkejä kuin papereissa lukee pitää katsastaa. Voi tulla esim isot auto tai käyttövoima mätkyt rikesakon päälle jos esim paku tai dieseli jonka penkkejä lisätty jos niitä on enemmän kuin papereissa.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Osku kirjoitti:Voi tulla esim isot auto tai käyttövoima mätkyt rikesakon päälle jos esim paku tai dieseli jonka penkkejä lisätty jos niitä on enemmän kuin papereissa.
Joo siis dieselissä asia ois tavallaan yksinkertaisempi; kolmepaikkaisena on paku ilman käyttövoimaveroa ja viisipaikkaisena verollinen henkilöauto (pl. matkailuautoviritelmät). Mutta bensiinissä penkkien määrä ei taida ainakaan verotukseen vaikuttaa. Jossain vaiheessa tuo penkkien määrä on otteeseen muuttunut, koska myyjän mukaan tuolla on alun perin ollut enemmänkin penkkejä kontissa kuin tuo kaksi.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

DJSigma kirjoitti:Autohan on projekti jos se siltä tuntuu. Omani on "Käyttäjien autoissa", koska oli tarkoitus ajaa sillä, eikä rakentaa sitä. No nyt se odottaa kolmatta kertaa sitä, että saan aikaiseksi avattua/vaihdettua moottorin... :D

Lähtötilanne mulla oli aika sama, tölkillä on opeteltu autojen korjaamista, aiemmin olin vaihtanut jotain pisteosia johonkin aiempaan autoon. Tässä sitä on sitten kokemus karttunut. :lol:
Hyvältä kuulostaa :D Joo itsekin oon lähinnä jotain polttimoita vaihdellut yms. Paljolti hommat on kaatuneet myös työkalujen puutteeseen. Joka syksy ja kevät renkaita vaihtaessa mietin että kunnon tunkki pitäisi ostaa, mutta silti vaihdan aina sillä auton omalla hätätunkilla ja tunkin osto siirtyy "seuraavaan kertaan" :D Tää projekti on toisaalta hyvä tekosyy hankkia kaikki ne työkalut jotka olisi ollut hyvä ostaa jo vuosia sitten.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
ossiwho
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 25.05.2016 21:48
Paikkakunta: Turku

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja ossiwho »

jos valovoimaa ja hieman ulkonäköä haluat niin 7" pyöreitä led valoja löytyy edim defendereistä ja jeepeistä. pitäisi sopia lähes suoraan tuohon pyöreälamppuiseen maskiin ja kiinnikkeisiin.
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... order=desc tuossa ketjussa esim hyvä esimerkki.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Ilmari kirjoitti:
DJSigma kirjoitti:Autohan on projekti jos se siltä tuntuu. Omani on "Käyttäjien autoissa", koska oli tarkoitus ajaa sillä, eikä rakentaa sitä. No nyt se odottaa kolmatta kertaa sitä, että saan aikaiseksi avattua/vaihdettua moottorin... :D

Lähtötilanne mulla oli aika sama, tölkillä on opeteltu autojen korjaamista, aiemmin olin vaihtanut jotain pisteosia johonkin aiempaan autoon. Tässä sitä on sitten kokemus karttunut. :lol:
Hyvältä kuulostaa :D Joo itsekin oon lähinnä jotain polttimoita vaihdellut yms. Paljolti hommat on kaatuneet myös työkalujen puutteeseen. Joka syksy ja kevät renkaita vaihtaessa mietin että kunnon tunkki pitäisi ostaa, mutta silti vaihdan aina sillä auton omalla hätätunkilla ja tunkin osto siirtyy "seuraavaan kertaan" :D Tää projekti on toisaalta hyvä tekosyy hankkia kaikki ne työkalut jotka olisi ollut hyvä ostaa jo vuosia sitten.
Mulla oli 15 vuotta vanha räikkäsarja ja hallitunkki vähän ennen kun ekaa kertää lähti Tölkistä kansi auki. Ja tietty jotain ruuvimeisseleitä ja vasara yms.. Siitä sitten pikkuhiljaa niitä on kertynyt, kun on tarvinnut. :D

Tölkissä on muuten "farmitunkki" erittäin kätevä, mielestäni kätevämpi kuin hallitunkki, sellainenkin tuli hankittua sen jälkeen kun huuli pyöreänä katselin kun moista livenä käytettiin. ;)

https://www.puuilo.fi/Farmitunkki-/-Offroadtunkki-48

Tietty muita autoja varten on sitten parempi se hallitunkki, niin pitäähän sitä molemmat olla... :D
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

DJSigma kirjoitti:Tölkissä on muuten "farmitunkki" erittäin kätevä, mielestäni kätevämpi kuin hallitunkki, sellainenkin tuli hankittua sen jälkeen kun huuli pyöreänä katselin kun moista livenä käytettiin. ;)

https://www.puuilo.fi/Farmitunkki-/-Offroadtunkki-48
Kiitos vinkistä. Tollanen ois varsinkin reissun päällä varmaan ihan näppärä. Tölkin kontissa näkyy joku köyhän miehen malli tuollaisesta olevankin, liekö ihan auton alkuperäinen? Se ei kyllä erityisesti luottamusta herätä.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Yksi kysymys lisää. Ajaessa tuntuu tärinää (lähinnä ratissa ja ohjaamon kovissa pinnoissa) kun kolmosella ajaa jotain viittäkymppiä tai nelosella kahdeksaakymppiä (nämä siis auton mittarin ilmoittamia). Vauhtia kun nostaa niin tärinä vaimenee (tai alkaa koko tölkki tärisemään vauhdin hurmasta niin ettei enää huomaa :D ). Ei oo mitenkään häiritsevän voimakasta, ja oikeastaan itse en alkuun edes huomannut, mutta kaverilla T4:ssa kardaanivika ja samantyyppistä oiretta niin pisti merkille. Kysymys kuuluukin että mahtaako olla ominaisuus vai onko jossain vikaa? Tärinä tuntuu ihan suoraan ajaessa asfaltilla ja ratin kääntely ei vaikuta. Ja tämä siis takavetoisena (decoupler käytössä), decoupler irrotettuna en ole vielä testannut. Tosiaan aika vaimeaa on tuo tärinä eikä haittaa vaikka olisi ihan ominaisuus.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Normaalisti tölkki värisee kardaanista tai vetereista mutta jos nopeus muutuu todellakin vaihteiden mukana niin se viitaisi johonkin ennen vaihdelaatikkoa (kytkin/vauhtipyörä mootori) tai vaihdelaatikossa esim laakerointi.
Miten muuten värisee ykkös ja kakkos vaihteella?
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Ykkösellä ja kakkosella en huomaa mitään värinöitä, ja kolmosella ja nelosellakin vaan noissa tietyissä nopeuksissa (=suht alhaisilla kierroksilla). Myyjä tosiaan kehui vaihtaneensa koneen ja laatikon 20tkm sitten (uudella koneella kuulemma 30tkm ajettu ennen Syöksysämpylään päätymistä ja ehostettu viimeisen päälle vaihdon yhteydessä), niin siksi en haluaisi epäillä konetta ja lootaa. Mutta kyllähän varmaan kaikki on mahdollista.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Niin siis jos vika on laatikon jälkeen sen putäisi ilmetä aina tietyssä nopeudessa riippumatta millä vaihteella ajaa.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Tuo on varmastikin totta. Mutta nyt kun puhutaan sen verran suurista nopeuksista niin ei oikein pysty koittamaan että tuntuuko tärinä ykkösellä kahdeksankympin vauhdissa :D Niin nuo havainnot on toistaiseksi niiltä vaihteilta joilla noita nopeuksia yleensä tulee ajettua. Tuossa nelilovisessa laatikossa jokainen vaihde on sen verran pitkä että ei tee mieli useammalla vaihteella ajaa samaa nopeutta. Pitänee ajella ja kuulostella vähän lisää. Loppuviikosta pitäisi olla tallitila ja tunkkikin lopulta käytössä niin pääsee kurkkimaan että miltä auton alla näyttää.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

ossiwho kirjoitti:jos valovoimaa ja hieman ulkonäköä haluat niin 7" pyöreitä led valoja löytyy edim defendereistä ja jeepeistä. pitäisi sopia lähes suoraan tuohon pyöreälamppuiseen maskiin ja kiinnikkeisiin.
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... order=desc tuossa ketjussa esim hyvä esimerkki.
Joo, oishan ne nuokin passelit. Lähinnä kiinnosti että onko noita LED-valoja kohtaan Suomessa jotain säädöksiä. Pitänee trafilta kysyä näkemystä.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Aloita tarkistamalla kardaani nivelet se on yleisin syy.
Kai nelosen saa jo pesään 60kmh.
Mic_Coo
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 04.06.2014 21:39
Paikkakunta: Kittilä

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Mic_Coo »

Joo. Kardaani ja sen ristikot syyniin. Pienikin välys niin värinää tulee. Itselläki juuri vaihdetut nivelet kummassaki päässä kardaania ja pikkusta ennen 80km/h tulee värinää ja katoaa jälkeen 80km/h.
Jos kerran vaihteisto ja moottori on käytetty irti niin voimalinjan "linjaus" on myös hyvä tehdä. Itse suoritin linjauksen löysäämällä hieman etuperän kiinnityksiä, sekä moottorin taimman tuen kiinnitystä ja vaihteiston etupään kiinitystä. Sitten pykälä silmään ja pientä liikuttelua edespäin ja pakilla taaksepäin. Sen jälkeen kiristin paikat kiinni. Tämä lievensi värinää kummasti. Mutta kardaaninristikoiden vaihdon jälkeen Syncro ei ole ollut 100% värinätön. Uskonpa että ristikot ei ihan samoille sijoille vanhojen kanssa sattunut niin tästä johtuu. Kunhan tässä tulopoliittisesti rikastuu niin tuliterä kardaani asettuu paikoilleen..

Isäni syncrossa oli värinöihin syynä myös vioittunut vetonivel edessä. Tähän hätään en linkkiä osaa laittaa mutta tuolla Syncro;n tekniikka osiossa on siitä kuvat ja tarinaa..
Volkswagen LT45 2.4TD 4x4 Doppelkabine 1987
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Kiitoksia kattavasta vastauksesta! :) Pitääpä ottaa syyniin kun pääsee sisätiloihin. Ei nää rapakelit oikein inspiroi auton alla könyämiseen.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Kardaanin kannatta myös tasapainottaa varsinkin jos uusilla nivelillä värisee.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Toi on muuten pirun kivan näköinen tölkki varsinkin tuo umpi kylki yhdistettynä tuolla mustalla jutulla.
Mic_Coo
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 04.06.2014 21:39
Paikkakunta: Kittilä

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Mic_Coo »

Todellakin kardaanin tasapainotus olisi jotain. Täällä napapiirin reilusti pohjosen puolella ei vain taho löytyä seppää kuka sen tekisi. :D :D

Tämä Syncro on kyllä komian näkönen ja ilo silmälle että on noin hyvin säilynyt!!
Volkswagen LT45 2.4TD 4x4 Doppelkabine 1987
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
Vastaa Viestiin