Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Vanha Volkkari kait aina vähän öljyä vuotaa. Jos kyseessä ei ole häiritsevä vuoto, ympäristörikos tai suunnaton kuluerä niin enpä jaksaisi olla huolissaan. Toki öljynvaihto voi muuten olla suositeltua ja kannattaa samalla vaivalla hoitaa pois päiväjärjestyksestä.

Jani
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Eipä siinä öljyä tule enempää pihalle kuin suodattimen tilavuus, ja vesiletkut saa myös vaihdoin ajaksi varmasti puristettua kasaan, niin muutama desi korkeintaan tulee ulos.
< 15kWh/100km
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

jolkkon kirjoitti:Vanha Volkkari kait aina vähän öljyä vuotaa. Jos kyseessä ei ole häiritsevä vuoto, ympäristörikos tai suunnaton kuluerä niin enpä jaksaisi olla huolissaan. Toki öljynvaihto voi muuten olla suositeltua ja kannattaa samalla vaivalla hoitaa pois päiväjärjestyksestä.
Sambassa joku pelotteli että elä aja enää metriäkään jos tuolta välistä öljy valuu niin siksi kyselin. On kait se mahdollista että oksentaa sen tiivisteen kokonaisuudessaan ja kaikki öljyt kerralla tielle, mutta ei tuo nyt kieltämättä siltä näytä.
dmn kirjoitti:Eipä siinä öljyä tule enempää pihalle kuin suodattimen tilavuus, ja vesiletkut saa myös vaihdoin ajaksi varmasti puristettua kasaan, niin muutama desi korkeintaan tulee ulos.
Mainiota.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Outo on tuo sammuilu/käynnistymättömyysongelma. Tänään taas kotipihassa starttasi mutta sammui melkein heti ja sitten ei avaimesta tapahtunut mitään. Kakkosakulle vaihtamalla taas korjautui. Nyt oli Oberilta tullut se virtalukonpohja ja vaihdoin sen paikalleen. Ekalla startilla lähti normaalisti käyntiin, ja vähän aikaa siinä pihassa ajelin ja taisin kertaalleen avaimesta sammuttaa. Tokallakin starttauskerralla käynnistyi mutta sitten tyhjäkäynnillä sammui kun laitoin ajovalot päälle ja oli taas avain mykkä. Eli ei tainnut virtalukonpohjasta johtua. Vaihdoin kokeilumielessä valokytkimenkin kun samalla sellaisen tilasin Oberilta. Sen jälkeen taas käynnistyi mutta tuskinpa se silläkään korjautui. Toisestakin umpiosta näkyi lasi olevan irti ja vein sen sisälle liimaukseen niin ei viitsinyt nyt enempää testailla että vieläkö sammuu. Mutta tuntuisi siltä että jotain on oltava oikosulussa jossain kun tuolleen yhtäkkiä vetää tyhjäkäynniltä täysin mykäksi niin että ei edes valot syty, ja sitten taas kohta toimii ilman mitään.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Vastaavia oireita oli yhden WBX:n kanssa kun laturilta menevä johto oli huono, muistaakseni siellä startin päässä vika. Saattoi käydä maailman tappiin oman laturin varassa, mutta ajovalot yms. veti akun tyhjäksi, kun virta ei haaroittunut startin liitoksesta takaisin akkuun.
< 15kWh/100km
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

dmn kirjoitti:Vastaavia oireita oli yhden WBX:n kanssa kun laturilta menevä johto oli huono, muistaakseni siellä startin päässä vika. Saattoi käydä maailman tappiin oman laturin varassa, mutta ajovalot yms. veti akun tyhjäksi, kun virta ei haaroittunut startin liitoksesta takaisin akkuun.
Mielenkiintoista. Pitääpä tutkia tuo. Minähän vaihdoin siihen uuden kaapelin, kuten myös akulta startille, mutta se ei tietenkään ole minkään laadun tae.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Joo, sieltähän se väljyys löytyi. Ei oo sen jälkeen vittuillut, eli taisi vika olla siinä. Kiitoksia hra dmn! Jatkossa ehkä muistaa tarkastaa eka omat liitokset ja sitten vasta epäillä muita syitä :D
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Mä olen kantapään kautta oppinut, että AINA ekana tarkistetaan liitokset, omat tai orkkikset. :D

Yhden valojen releytyksenkin purin pois kun ei millään lähtenyt valot toimimaan, ja sitten oli unohtunut viiksen liitin irti... :twisted: :roll: :lol:
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Mic_Coo
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 04.06.2014 21:39
Paikkakunta: Kittilä

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Mic_Coo »

Jep! Tästä asiasta täysin samaa mieltä, pienen tarkennuksen kera. Sähköhommissa tai vioissa niin 3 viimeisintä asiaa mitä itse olet tehnyt/muuttanut niin se vika on yleensä joku niistä. :D :D Ja mitä nuihin lisävalokytkentöihin tulee niin itse purkasin kanssa lisävalo/työvalokytkennät veke kun ei syttyny valot ei sitten millään. Lopulta, sulakkeen jos olis laittanut päävirtajohdon tähellisesti rakennetun pesän sisään nii kaikki olisi pelannut ja komiasti. :roll: :lol:
Volkswagen LT45 2.4TD 4x4 Doppelkabine 1987
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Tutulta kuulostaa :lol: Onneksi näistä toivon mukaan aina oppii jotain :D
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Tänään oli vianetsintäiltapäivä. Vaihtelin kokeeksi runkoon kiinni tulevat kallistuksenvakaajan puslat. Ei helpottanut narinaan, eli varmaan se ääni lähtee ylätukivarsien puslista. Lisäksi otin kardaanin pois. Se ei merkittävästi vähentänyt värinöitä, eli senkin syy vissiin on jossain muualla. Koetin vähän haarukoida tarkemmin noita värinöitä. Ne näyttäisivät alkavan tölkin nopeusmittarin mukaan n. 50km/h nopeudessa ja vähenevän jossain 80km/h jälkeen. Värinä tuntuu sekä kaasuttaessa, moottorijarruttaessa, kytkin pohjassa, vaihde vapaalla että moottori sammutettunakin. Jonkin verran lisävärinää tulee moottorijarrutuksessa, mikä viitannee moottorin tukikumeihin? Mutta varsinaiselle värinälle pitäisi keksiä joku muu syy. Toisaalta se ei ole niin voimakasta että ihan tosissaan haittaisi; voin ihan hyvin ajella vaikka vähän värisisikin, mutta ois toisaalta ihan kiva tietää mistä se tulee. Mitä arvon raati tutkisi seuraavaksi? Vaihteisto ja etuperä näyttäisi olevan kunnossa ainakin öljyn ulkonäön perusteella, mutta ei se varmaan kaikkea kerro. Etupään vetonivelet pitäisi varmaan tarkastaa, mutta hieman toistaiseksi kammoan sitä hommaa. Kauheen monimutkaiselta näyttää/kuulostaa :D Jos tekisi jonkun yhdistelmäremontin että vaihtaisi ne ylätukivarsien puslat ja reaktiotankojen puslat sekä tarkastaisi vetoakselit samalla kertaa...
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Nyt alkaa sänky/laatikkohässäkkä olla jiirissä.
_IGP5683.jpg
_IGP5683.jpg (1.27 MiB) Katsottu 3983 kertaa
_IGP5685.jpg
_IGP5685.jpg (1.54 MiB) Katsottu 3983 kertaa
_IGP5688.jpg
_IGP5688.jpg (1.46 MiB) Katsottu 3983 kertaa
Levyjen välinen saranointi vielä uupuu, eli laatikon kansi tulee pianosaranalla sängyn päälivaneriin ja tuo sängyn jatko-osa tulee niin ikään pianosaranalla laatikon kanteen. Eli kokoonpantuna sängyn jatkopala kääntyy laatikon kannen päälle. Saa nähdä miten rimpula tulee pianosaranoilla, mutta jos ei kestä niin pitää jotain jykevämpää kehitellä. Tuosta sängyn rungon "mekanismista" eli kehikon liukumista putkien sisällä tuli loppujen lopuksi varsin jämäkkä johtuen turhan suurista toleransseista työvaiheissa :D Mutta eipähän tarvitse mitään lukituksia tehdä tuohon runkooon kun kestää aloillaan ilmankin... Moottoriluukun vanerikannen ajattelin tehdä ihan irtomallina ilman saranoita, niin saa sen kunnolla tieltä pois kun niin tarvitsee.

Sänky on varsin primitiivinen, mutta niin oli alun perin tarkoituskin että se toimii paitsi sänkynä, myös tavarankuljetuksessa yms.Sänkyvaneriin saa tarpeen tullen köytettyä vaikkapa pari koskikajakkia kiinni, ja ne kun nostaa pihalle niin mahtuu taas nukkumaan. Patjoiksi ostettiin 2kpl Ikean Släkt-taittopatjoja https://www.ikea.com/fi/fi/p/slaekt-rah ... -10362963/ joita muokatiin siten, että patjan paloista kolme on kiinni toisissaan ja yksi irtonaisena. Kaksi kolmen patjapalan hässäkkää laitettiin vierekkäin saman suojapussin sisään ja irtopalat vierekkäin toisen suojapussin sisään. Kolmen palan suojapussissa on sen verran väljää, että palat mahtuu sen sisällä taittumaan ja patjasta saa tarvittaessa alkeellisen sohvan kun nostaa yhden palan seinää vasten. Kahden irtopalan setistä saa irralisen istuintyynyn tarvittaessa. Ja patjan saa taiteltua pois tieltä jos tarvitsee tilaa johonkin muuhun käyttöön. Vaikea selittää mutta ehkä kuvia aiheesta joskus toiste.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Tänään vaihtelin moottoriöljyt ja sen öljynjäähdyttimen tiivisteen. Vähän se oli litistynyt kuten arvata saattaa mutta ihan ehjä kuitenkin. Sen sijaan se kierreputki oli ehkä vähän löysällä kun sai ihan käsin pyöritettyä sen pois. Niin että varmaan oli pääsyy siinä, oliko tiiviste sitten osasyyllisenä vaiko ei. Mutta pääasia että ei ainakaan toistaiseksi ole enää vuotanut.

Aloittelin myös etupään vetari- ja puslaremppaa. Youtubesta löytyneessä opetusvideossa ( https://youtu.be/mHn3aTu7QK4?t=452 ) kaveri näppärästi vasaralla napauttaa ylätukivarren irti yläpallonivelestä, mutta ei minulla vaan tuolleen lähtenyt. Muistaakseni oon täällä foorumilla nähnyt jonkun kakkosnelonen+rautakanki -metodin tuohon? Ei ollut kankea nyt käsillä niin jätin homman seuraavaan päivään.

edit: eikun se taisikin olla eri operaatioon liittyvä se rautakanki+2"4". https://pic.useful.fi/HJwARckDb.jpg (VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"). Milläs ilveellä tuo sitten irtoaa?
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Hyvältä näyttää systeemit! Mitä tuolla Quickfistillä on tarkoitus sitoa? Varsin isokokoiselta näyttää.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Hanttapuli kirjoitti:Hyvältä näyttää systeemit! Mitä tuolla Quickfistillä on tarkoitus sitoa? Varsin isokokoiselta näyttää.
Kiitti. Quickfistiin tulee "varatankki" eli jerrykannu. Vararengas tulee niin ikään toistaiseksi tuonne konttiin niin mahtuu jerrykannu olemaan sen jatkona.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Aivan joo tänks!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Vetarit on nyt pöydällä odottamassa purkua. Kallistuksenvakaajasta menee näköjään ne pystytangot ja kaikki puslat vaihtoon. Pitäisi vielä reaktiotankojen puslat mielellään saada uusittua, ja siitä aiheutuukin seuraava kysymys: Saako noita vaihdettua ottamatta tuota keulan pohjapanssaria pois? Aika fakiiri pitäisi kyllä olla että onnistuu. Oikeestaan huolestuttaa että miten persiistä on laittaa tuo pohjapanssari takaisin operaation jälkeen. Onko niille pohjapanssarin takareunan pulteille kierteet rungossa vai irtonaiset mutterit jossain vastapuolella? :D
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Etupanssari on kyllä yleensä ollut helpoin irrotettava ja takaisin laitettava osa tölkissä. Takapulttien vastakappaleet on siellä rungossa, sivut ja etuset helpommin uusittavissa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

TT| kirjoitti:Etupanssari on kyllä yleensä ollut helpoin irrotettava ja takaisin laitettava osa tölkissä. Takapulttien vastakappaleet on siellä rungossa, sivut ja etuset helpommin uusittavissa.
Joo, turhaan tuli tuotakin kuumoteltua. Yksi pultti piti väkivalloin poistaa mutta muuten simppeli homma.

Vaihdoin reaktiotankojen puslat. Ylätukivarsien puslia kirosin jonkin aikaa, mutta ei ruuvipenkissä riittänyt leukojen leveys että olisi päässyt niitä poistamaan. Käytin ylätukivarret puslarempassa paikallisella volkkaripajalla. Loppui muuten narinat siihen paikkaan :) Vetonivelien kanssa puuhastelin aikani, mutta päädyin sitten ajanpuutteen vuoksi ostamaan toveri Caravellix:lta vähän käytetyt vetoakselit. Pistin tänään paikalleen ja kasasin etupään, kallistuksenvakaajaa lukuunottamatta. Kallistuksenvakaajan päätytangot tulee joskus ensi viikolla kaiketi. Ajovärinät väheni selkeästi vetonivelten vaihdon myötä, ja isommissa nopeuksissa auto on melko värinätön. Nyt värisee lähinnä hiljaisissa, tölkin mittariin ~40-60km/h nopeuksissa ja välillä melko voimakkaastikin. Kummallinen oire, mutta olkoon nyt toistaiseksi. Huomiselle kaiketi pyöränkulmien säätöä volkkaripajalla ja viikonloppuna sisustan sipistelyä ynnä muuta. Kuva tämän illan testiajolta:
_IGP5737.jpg
_IGP5737.jpg (554.01 KiB) Katsottu 3615 kertaa
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
keikaloine
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 172
Liittynyt: 12.08.2015 21:02

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja keikaloine »

Oon tullu siihen tulokseen että varsinkin 3 vaihteella noin 50 ajaessa wbx vaan tykkää täristä. En oo pariin vuoteen syytä löytäny vaikka kaikennäköstä vaihdettu/korjattu.
Vastaa Viestiin