Caravelle C Syncro 2.1 1992 (NAX-876) "Rajatapaus"

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
syvakma1
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 64
Liittynyt: 28.10.2019 12:25
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Caravelle C Syncro 2.1 1992 (NAX-876) "Rajatapaus"

Viesti Kirjoittaja syvakma1 »

Parinkymmenen vuoden tauon jälkeen tuli hankittua harrasteauto, joka toimittaa perheessä myös kakkosauton virkaa. Kyseessä on -92 vuoden VW Caravelle C Syncro DJ- moottorilla. Auto on rekisteröity 8 hengen maastohenkilöautoksi ja on kojelautaa sekä rengastusta lukuunottamatta alkuperäisessä kunnossa. Kilsoja nyt 430 000 ja leimattu muutama päivä sitten huomautuksitta. Alunperin auto on ollut Pohjois-Karjalan Rajavartioston käytössä Tohmajärvellä. Olen auton neljäs omistaja.

Vaimolle ajatus myytiin kuvilla kauniista rantapaikoista joihin tölkillä voi ajaa yöpymään ja nauttimaan aamukahvista auringon nousun aikaan. Eittämättä tuohon pääsemiseksi on muutama tunti käytettävä aikaa tallissa.

Projektin valmistumisen aikataulu on kutakuinkin kolme vuotta. Silloin on käyttöauton mittarissa noin parisataatuhatta kilometriä ja tämän on tarkoitus ottaa sen paikka silloin.

Projektin ensimmäinen vaihe alkaa ensi viikolla ja sisältää kaikkien ovien lukkojen ja kahvojen vaihtamisen uusiin. Nyt autoon pääsee sisälle vain liukuovesta. Lukot on sarjoitettu samalle avaimelle. Seuraava tehtävä on puhaltimen vastuksen vaihto toimivaan. Samassa yhteydessä vaihtuu joskus modatun kojelaudan vaihto Caravelle GL:n pehmustettuun kojelautaan.

Moottorina säilynee toistaiseksi nykyinen wbx mutta pohdinta tulevasta tekniikasta käy kuumana. Tavoitteena on päästä kesäkuussa uudistuvien sääntöjen mahdollistaman tehorajan ylärajalle käyttämällä kuitenkin vakiokuntoista ja virittämätöntä moottoria. Nyt mielessä siintää joko Subaru tai VW 1.8t moottori. Autolla ei möyritä metsässä tai montuilla. Ideaali tilanteessa sillä voisi ajaa huoletta hieman reilulla 100kmh marssivauhdilla Suomesta Gibraltarille ilman jatkuvaa pelkoa reissun muuttumisesta työleiriksi. Decoupler tulee varmasti laitettua nykyisen hieman jäykän viskon rinnalle melko pian.

Rekisteröin samalla http://www.syncro.fi domainin. Alkuperäinen ajatus oli dokumentoida ja laitella sinne juttuja tästä autosta. Nyt heräsi ajatus että sinne voisi myös kerätä "rekisterin" suomalaisista Syncroista. Keskustelupalstaa ei tule koska tämä on jo sellainen. Laitelkaa viestiä jos on ideoita sivujen sisällöksi tai haluatte että tehdään tarinaa omasta syncrosta sinne. Instagramista löytyy myös jatkossa https://instagram.com/syncro.fi nimellä.

Ties vaikka tämä olisi ollut virkatehtävissä joskus "Naxun"( viewtopic.php?f=20&t=4420%20kanssa). Veikkaan että ainakin ovat olleet joskus kauan sitten parissa vierekkäin VV-Auton pihassa uutena.
IMG_0707.jpeg
IMG_0707.jpeg (1.33 MiB) Katsottu 3321 kertaa
Viimeksi muokannut syvakma1, 26.06.2020 14:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Caravelle C Syncro 2.1 1991 (NAX-876) "Rajatapaus"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Uusien säännösten myötä moottorivaihtoehdoista tulee varsin mielenkiintosia. Vakio DJ on hyvä työjuhta, tehokas ja kulutuskin loppujen lopuksi kohtuullinen. Mutta ikä painaa, alumiiniosat hapettuneita, vuotoja , ilmamäärämittarit voi olla kulunut käyttökelvottomaksi ja ehkä öljynpaineongelmiakin.

Subarut varmaan mielenkiintoinen vaihtoehto, pysyisi ääni ainakin uskollisena alkuperäiselle. Se subarun varhaisempi 6-syl bokseri menisi varmaan tehorajoihin, kuten myös porschen boxsterin kone. Ainakin noista kai jälkimmäinen on ihan susi.

1.8t:ssä hyvä saatavuus, ja tuntuu kestävän. Kannattanee syncrossa ainakin asentaa pystyyn, välttyy monelta harmilta, vähän joutuu korottaa pattia.

SA-kytkinkopan kanssa menee myös 5-sylinteriset, ja VR6 kaiketi myös.
< 15kWh/100km
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Caravelle C Syncro 2.1 1991 (NAX-876) "Rajatapaus"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Muuten samaa mieltä mutta rivi kone tölkissä kuuluu olla 50° kulmassa silloin se on oikein sielä kone huoneessa. Pysty asennus on quick and dirty ratkaisu .Mitä tulee Boxterin koneeseen se on yhtä hyvä tai huono kuin muut Boxerit jota Porsche on tehny niitä vaan myytiin enemmän ja vieläpä taviksille joten ongelmat nousi enemmän päivänvaloon. Isoin ongelmahan siinä on IMS. Ja jos vertaa porschen ja volkkarin boxereita niin ainoa parempi puoli volkarin koneissa on osien halvempi hinta.
syvakma1
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 64
Liittynyt: 28.10.2019 12:25
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Caravelle C Syncro 2.1 1991 (NAX-876) "Rajatapaus"

Viesti Kirjoittaja syvakma1 »

Boxter ei Käytännössä vaihtoehto kyllä tähän. Jos kone on pystyssä, paljonko pitää korottaa ja riittääkö luukun alueelta. Joutuuko paljon sovittelemaan turboa tai apulaitteita. Siistiä olisi kun mahtuisi luulin alle mutta jos luotettavuus kärsii niin mieluummin korottaa.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Caravelle C Syncro 2.1 1991 (NAX-876) "Rajatapaus"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Kokonais korkeu ero on varmaan 10cm joka sitten koneen korkeudella päätät mihin suuntaan on laahaako maata kohden vai törkkiikö koppiin. Normisti varmaan 40 mm alas ja 60 mm ylös on aika normaali. kun kulma asennuksessa yleensä riittää hyvin asennettuna 0-25mm joka yleensä kannatta tiputtaa jos sitä tulee.
Lava autojen kohdalla tilanne on toinen koska sielä on välitila ja se sallii koneen nostamisen siihen.
Luotettavuuteen vaikuttaa paljon miten hyvin työn tekee. Itsellä kulma asennus ja ainoa joka luotettavuuta vois lisätä on öljynlauhdutin ja kestävämpi aski. Se luotettavuus ongelma yleensä on koneen osalta se että Tölkki on isolla ilmanvastuksella ja tiheällä askilla jote kone kehittää paljon lämpöä, vettä löytyy mutta öljyt käy kuumana. Apuakseli koneissa varsinkinapuakselin laakerit tahtoo olla kovilla lämpöjen takia, ja jos ne menee niin seuraavaksi menee kiertokangenlaakerit.
Myös välijäähy auttaa kantta kestämään. Bensa koneet viihtyy paremmin noilla askin kierroksilla ja ei väännä askia rikki mutta kuluttaa tolkuttomasti (kaikkihan on lompakon paksuudesta ja ajetuista kilsoista kiinni).
Viimeksi muokannut Osku, 17.04.2020 20:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Caravelle C Syncro 2.1 1991 (NAX-876) "Rajatapaus"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Nimimerkki Tixulla on jonkinverran kokemusta 1.8:n sovittelusta 2wd:hen. Siinähän kone on korkeammalla joten pakko laittaa vinoon. Noissa koneissa on se kansiosuus suuhteellisen leveä, ja letkulähtöjä moneen suuntaan (myös imu/pakosarja), vinoon asennettuna kaikki pitää tehdä uudelleen. Pystyyn asennettaessa pystyy hyödyntämään maksimäärän alkuperäisiä osia, ja Gibraltarin reissulla se tieto että pystyy minkä tahansa osan korvaamaan OEM osalla lennosta saattaa olla keventä tieto :)

Mutta SA-kopalla kyllä mahtuu kannen syncroon alle esim. audin 5-syl turbokoneita, jotka ainakin on kertaluokkaa luotettavampia kuin porschen viritelmät.
< 15kWh/100km
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Caravelle C Syncro 2.1 1991 (NAX-876) "Rajatapaus"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Rivikoneet on aina yksinkertaisempia ja täten luotettavampia kuin V- tai Boxerkoneet.
Siitä olen yhtämieltä. Ja varmaan jos sitä linjaa menee äärimilleen niin kyllä varmaan MTDi yhdellä johdolla on varmaan paras.
Itsellä oli mietinnässä kun ALH tölkin tein että teenkö MTDi:n mutta kokeilin sähköillä ja ajattelin jos on ongelmia muutan myöhemmin. Imusarja ei ole osa, joka hajoaa normi reissuajossa jos on oikein tehty, koska todennäköisesti metallinen ja jos taas toisest konsernin tuotoksesta niin sithän se löytyy hyllystä.
Mutta kannattaa muistaa että tiksun kone on kumminkin alhaalta normikorekudessa vaikka ei tekis mitään muutosta tohon niin on kompaktimpi paketti kun esim DMN pysty vitonen. DMN pysty vitosesta voi katsoa kuinka korkea se on ja muista että se on lava autossa se törkkii aika hienosti sinne väli tilaan ja myös alaspäin.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Caravelle C Syncro 2.1 1991 (NAX-876) "Rajatapaus"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Olet tekemässä juuri oikein nyt koska selvität kuoppia ja ongelmi ja koneen valinta on hyvä tehdä tarkkaan. itse halusin myös luotettavan auton itselleni ja päädyin ALH koneeseen koska halusin dieselin ja se on konsernin dieseleistä varmaan luotettavin jos 5 mukisia ei lasketa ja vaikka lasketaan saattaa silti olla. Kone huoneeseen menee ja öljypohjan joutuu tekemään kuten myös mootorin korvakkeita. Mutta tuo DMN:nän mainitsema vakio on kaunista filosofia mullakin oli eli kaikki koneessa vakiota turboa pakosarjaa imusarjaa myöten. Väli jäähy tuli Saabista ja tölkin oma ilman putsari siirty toiselle puolelle konehuonetta. Kuten sanoin itse olen muuten tyytyväinen mutta Öljyn lämmöt 35 helteillä alkaa kovemissa nopeuksissa olla turhan korkeat mutta jos ajaa nätisti kovilla helteillä niin sekin on jees. Sama koskee ahtolämpöjä eli kovilla helteillä kannattaanoudattaa nopeus rajoituksia, varmaan jossain vaiheessa asennan lisänlauhduttimen öljylle ahtolämmöt on lian korkeat vain urkuauki ajaessa ja sitä tulee vedettyä tässä iässä niin harvoin että saa kelvata. Ahtolämpöjen osalt se oli valinta yksinkertainen ilma jäähy ja hieman korkeat ahtolämmöt vai monimutkaisempi (epäluotettavampi) vesi välijäähy. Mulla tää on enemmän talvikauden auto joten valitsin Imavälijäähyn. Ainoat ongelmat autossa olleet laatikossa ja virtalukon pohjissa jne. ei mootorissa ja kilsoja tullut ihan rutkasti, noin 20tkm vuodessa ja muutama vuosi ajettu.
syvakma1
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 64
Liittynyt: 28.10.2019 12:25
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Caravelle C Syncro 2.1 1991 (NAX-876) "Rajatapaus"

Viesti Kirjoittaja syvakma1 »

Muissa asioissa on joskus oppinut että ongelmia on helpompi väistellä kuin korjata. Yksi syy bensamoottorille on myös se että ympäristöön liittyvistä syistä biokaasu ja etanoli kiinnostaa. Arvaan että nyt kun kilometrejä ei tule isoja määriä, aloitan etanolilla wbx:n kanssa ja katson lopullisen ratkaisun tuon koneratkaisun kanssa. Auto kääntyy nyt tiukoissa mutkissa melko tahmeasti ja ajattelin irroittaa ensi viikolla kardaanin. Se ei lieni iso operaatio. Samalla kysyn että pysyykö auto ajokelpoisena jos tiputan pois myös etuperän ja vetarit?
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Caravelle C Syncro 2.1 1991 (NAX-876) "Rajatapaus"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Kyllä jos sinulla on puretut ulemmat vetarin päät laittaa sinne eteen pitämään laakerit kasassa. Muuten toimii hyvin kardaani ei olennainen eikä etuperä myöskään mutta ulemmat etu vetarin nivelen päät on.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Caravelle C Syncro 2.1 1991 (NAX-876) "Rajatapaus"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Ja varmaan seuraava euroopan reissu tulee tehtyä tolla JX musoinissa olevalla tölkillä koska yksi huomioitava asia kun rakentelee ulkomaan reissu autoa on että joissainmaissa kuten esim. Saksa Hollanti jne. ei pääse enään keskustoihin jos ei ole museoauto tai vähäpäästöinen moottori ja siihen pitää sit ollakin tosi puhdas mosa jos saksassa halajaa keskustaan.
Eli jos sinne halajaa niin museoauto on järkevin valinta tai sitten sähkö, muissa mootoreissa normit tieukkenee joka vuosi. Pitää vaan varmistaa koneen kunto ennen lähtöä.
Esim saksassa pitää olla suomesta todistus mukana jonka käy näyttämässä paikalisella katsastus kontorill josta saa merkin jolla saa ajaa keskustoihin. Voi myös mennä laittomasti niin kuin itse viimeks mutta kyllähän se hieman kuumottaa kun ne sakot mitä ne iskee ei ihan pieniä ole että tuleeko riesaa. Viime reisulta ei tullut.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Caravelle C Syncro 2.1 1991 (NAX-876) "Rajatapaus"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Hieno löytö ja suunnitelmat kuulostaa hyvälle! Oma valinta olis dmn jo mainitsemistakin syistä 1.8T pystyyn asennettuna. Konekoppaa voi joutua vähän korottaa, mutta ainoastaan sen luukun kohdalta, sivuille voi tehdä vaikka säilytystilaa, tai laittaa ecut ja muut sinne.
Kardaani kannattaa irrottaa, kuten suunnittelit, jäykällä viskolla ei kannata pitkään ajaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
syvakma1
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 64
Liittynyt: 28.10.2019 12:25
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Caravelle C Syncro 2.1 1991 (NAX-876) "Rajatapaus"

Viesti Kirjoittaja syvakma1 »

Jos ja kun takapenkistä tulee mallia sängyksi taittuva, pitää takakorotusta korottaa joka tapauksessa. Luukun reunoille jää tosiaan hyvin tilaa esimerkiksi matkassa kulkeville työkaluille. Katselin eilen illalla klippejä Subarun 3.0 kutosbokserista. Vaikutti väsyneenä hyvälle vaihtoehdolle. Aamulla kun heräsin, olin aika vakuuttunut että 1.8t on fiksuin vaihtoehto. :)

Eilen totesin että takalukko menee päälle mutta ei mene pois päältä kun painaa napin pohjaan. Kellosta letkut irrottamalla lukko aukeaa ja tappi liikkuu siis ihan hyvin. Ilmeisesti kello on rikki ja toimii vaan toiseen suuntaan. Decouplerin hankinta heti alkuun kyllä polttelee aikalailla. Semijäykkä visko ei ole parasta kaupungissa, mutta ilmeisesti auttaa kun ajelee suoraa tietä tuulisella ja uraisella tiellä peltoaukean kohdalla. Ennen talvea on kuitenkin kardaani laitettava paikalleen.
Una
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 17.08.2017 07:40
Paikkakunta: Lohja

Re: Caravelle C Syncro 2.1 1991 (NAX-876) "Rajatapaus"

Viesti Kirjoittaja Una »

Mites ois tähän tuo tuoreempi jenkkimallin Jetan 2.5 bensakone 150 / 170 heppaisena? :D Ite jossain vaiheessa semmostakin himoitsin. Jenkki-ebaystä niitä sais alkaen 400 dollarilla joten kotipihaan toimitettuna tulleineenkaan tuskin ois paljoa yli tonnin moottori. Käsittääkseni se menee myös suoraan SA-kytkinkoppaan ja perusmoottori on pitkälti sama kuin Audi RS3:n 400 heppainen turbopata.

Ja ihan oikein arvelit, tuo mun Naxu on perimätiedon mukaan myös ollut jossain itärajalla työtehtävissä alkujaan, josta joku kalustovastaava on sen hankkinut virkakäytön päätyttyä itselleen.
T3 Caravelle 2.2 10v Syncro -92
T4 Transporter 2.4D Syncro -96 Pritschenwagen
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Caravelle C Syncro 2.1 1991 (NAX-876) "Rajatapaus"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kaverilla oli passatissa vr5 kone. Onnistuin melkein joka kerta stumppaamaan sen lähdössä, joten tuolla kokemuksella en itse ainakaan tölkkiin laittais. Voi tietty olla että autossa oli pitkät vaihteet, eikä tölkin välityksellä tulisi ongelmaksi.
Mutta oli siinä ihan mukavat äänet.
< 15kWh/100km
Una
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 17.08.2017 07:40
Paikkakunta: Lohja

Re: Caravelle C Syncro 2.1 1991 (NAX-876) "Rajatapaus"

Viesti Kirjoittaja Una »

dmn kirjoitti:Kaverilla oli passatissa vr5 kone. Onnistuin melkein joka kerta stumppaamaan sen lähdössä, joten tuolla kokemuksella en itse ainakaan tölkkiin laittais. Voi tietty olla että autossa oli pitkät vaihteet, eikä tölkin välityksellä tulisi ongelmaksi.
Mutta oli siinä ihan mukavat äänet.
Ihan eri pata tuo 2.5l suora vitonen (moottorikoodit BGP, BGQ, BPR, BPS). Siinä ois tyhjäkäynnillä jo 190nm vääntöä kun vr5:ssa taitaa olla just ja just 150 Newtonmetriä.
T3 Caravelle 2.2 10v Syncro -92
T4 Transporter 2.4D Syncro -96 Pritschenwagen
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Caravelle C Syncro 2.1 1991 (NAX-876) "Rajatapaus"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ai, katos vaan. Yleissivistyksessä oli näköjään aukko, luulin että rivivitoset on jo kuopattu ikuisesti.

Varmasti hyvä vaihtoehto!
< 15kWh/100km
syvakma1
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 64
Liittynyt: 28.10.2019 12:25
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Caravelle C Syncro 2.1 1991 (NAX-876) "Rajatapaus"

Viesti Kirjoittaja syvakma1 »

Jos näitä moottorivaihtoehtoja pitäisi punnita johonkin järjestykseen toteutuksen helppouden, lopputuloksen ominaisuuksien, kustannusten näkökulmasta niin kuinka mahtaisi mennä. Tavoitteena siis luotettava moottori jolla mahdollista marssia hyviä teitä pitkin pitkiä matkoja leppoisaa maantienopeutta. Ympäristöystävällisyydestä toteutuksen helppoudesta plussaa. Saisiko apuja pohdintaan? Voisin päivitellä alle keskustelun ja argumenttien edetessä. Tavoiteteho lienee jossain 150-200hv ja alhaalta riittävästi vääntävä (200-300nm) luonne. Onko listalle vielä jotain muita hyviä ehdokkaita?

1.8t:

Puolesta: moottoreita helposti saatavilla kohtuuhintaan ja osoittautunut luotettavaksi. Tehojen nosto helppoa ja osia saatavilla helposti.
Vastaan: pystyasennuksessa vaatii konehuoneen kopan korotuksen.
Toteutuksen vaikeus ja kustannukset:
Soveltuvuus Biokaasulle tai etanolille:

Vw 2.5l:

Puolesta:
Vastaan:
Toteutuksen vaatimukset ja kustannukset:
Soveltuvuus Biokaasulle tai etanolille:


WBX Ahdettuna:

Puolesta:
Vastaan:
Toteutuksen vaatimukset ja kustannukset:
Soveltuvuus Biokaasulle tai etanolille:

Subaru:

Puolesta:
Vastaan:
Toteutuksen vaatimukset ja kustannukset:
Soveltuvuus Biokaasulle tai etanolille:
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Caravelle C Syncro 2.1 1991 (NAX-876) "Rajatapaus"

Viesti Kirjoittaja ketsa »

En tunne noista moottoreista kuin 1.8T:een ja WBX:n, joten niistä oma vertailuni:

1.8T
+ 150-200hp teho ei vaadi moottorin avaamista (jos aihio kunnossa oleva).
+ Jokkismiehiltä saa todella halvalla adapterirenkaan jolla koneen saa kiinni WBX:n kytkinkoppaan.
+ Vauhtiksenkin saa teetettyä kohtuurahaan pallokeulan 215mm kytkimellä olevasta niinnikään jokkispajoilta.
+ Voi käyttää alkuperäistä 1.8T moottorinohjausta, kunhan tekee johtotöitä ja poistattaa ajoneston.

- Joutuu ähertämään moottorinkannakkeita ja jäähdytysputkia.
- Pytyt pystyssä ihan kuin vessassa :)

WBX Turbo
+ Voi budjetin salliessa käyttää kuplan viritysosia ja vain oma mielikuvitus on rajoittavana tekijänä.
+ Tietyt kuplan viritysosat ovat kohtuu halpoja.
+ Ei tarvitse käyttää aikaa moottorinkannakkeisiin ja jäähdytysputkiin.
+ Lohko ja kannet kestäviksi todistettu turbo kuplissa
+ Kytkinosia (viri) saatavissa hyvin ja kohtuu hintaan.
+ Mäntien ei tarvitse taistella maanvetovoimaa vastaan :)

- Vaatii moottorin avauksen ja ainakin kiertokankien vaihdon parempiin.
- Vaatii aftermarket moottorinohjauksen.
- Moottoriaihion, joka ei tarvitsee laajamittaista peruskunnostusta, löytäminen on haastavaa.


Jos noista itse valitsisin, niin lompakkoon kurkistamalla tekisin päätöksen. Jos budjetti max 1500€, niin valinta olisi 1.8T. Jos käytettävissä olisi 2-4 kertainen määrä rahaa, niin valitsisin WBX:n, koska se olisi mielenkiintoisempi projekti ja lopputulos olisi moottorinkin osalta uniikki. Saattaisin kyllä tutkailla vaihtoehtona WBX:n säilyttämistä vaparina, mutta stroukkaamista 2,5 - 3,0 litraiseksi.

Just my 0,02€.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Una
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 17.08.2017 07:40
Paikkakunta: Lohja

Re: Caravelle C Syncro 2.1 1991 (NAX-876) "Rajatapaus"

Viesti Kirjoittaja Una »

Vw 2.5l 07k:

Puolesta:
- Tehotavoitteisiin pääsee helposti, pelkkä short runner imusarja ja kierrosrajoittimen nosto nostaa tehoa +40hv, vähän joutuu keskiväännöstä tinkimään tuolloin. Myös yli 300hv /9400rpm vapareita tuosta on jenkeissä rakenneltu. Integrated Engineeringiltä saa viripalikkaa aika hyvin jos alkaa tuntua ettei vakio riitä
- Moottorissa on aika matala öljypohja eli maavarat säilynee aika hyvin. Kuvissa ei muutenkaan näytä mitenkään poikkeavan korkealta tuo kone.
- Ei tarvitse sovittaa moottoritilaan välijäähdyttimiä ja ahtoputkia.
- Vääntö pysynee vaihteiston keston rajoissa
- Äänet https://www.youtube.com/watch?v=t_cQI_pQjLA

Vastaan:
- Kone pitää tilata jenkeistä ja sopuhintaista manuaalivaihteista voi joutua etsimään hetken, automaatissa olleen koneen hankinnalla tulee vauhtipyörän kanssa vähän ylimääräistä jumppaa.
- Kukaan ei ole vielä tainnu tuollaista T3:een laittaa, sopivuus paikalleen / toimivuus kallistettuna?
- Säädettävä moottorinohjaus lienee melkein pakollinen että saa tuosta kaiken hyödyn irti.
- Jakopää ketjulla, ilmeisesti venymisongelmaa tuossakin on jonkin verran ainakin alkupään koneissa ollut, lyhennetyt öljyvaihtovälit auttaa. Tai jos laittaa heti kuntoon sen ennen asennusta niin kestänee suht pitkään.
- Varaosasaatavuus euroopassa?

Toteutuksen vaatimukset ja kustannukset:
- SA-kytkinkoppa, moottorinohjaus
- moottorin tuenta saattaa vaatia jonkun verran omavalmisteosia. (lisäys: Nine-x-racing tekee swappikittiä ko koneelle Porsche 944/968:een, jonka osat voisi olla käyttökelposia.)

Soveltuvuus Biokaasulle tai etanolille:
- Säädettävällä moottorinohjauksella etanoli tuskin ainakaan on ongelma
T3 Caravelle 2.2 10v Syncro -92
T4 Transporter 2.4D Syncro -96 Pritschenwagen
Vastaa Viestiin