Sivu 1/2

Erään T3 syncron tarina

Lähetetty: 25.09.2022 12:02
Kirjoittaja RustLighter
Noh nyt on saatu tölsä vihdoin kotia, eihän sitä tullu kyseltyäkään kuin viimeset 6vuotta joka kesä et joko myyt :D, auto alunperin ollut enollani 25vuotta, ja on toinen omistaja, seisonut vuodesta 2016, nyt sitten herkeni myymään kun ei enää innostanut laittaa ajoon. Tämä samainen kampe oli mulla työautona aikanaan 15vuotta sitten 2vuotta, ja ihastuin.

Kuva

Kyseessä siis vuoden 1988 caravelle syncro, takalukko löytyy, kone porsinut (1.9td AAZ), ja paljon muita pikkujuttuja pitäs laittaa. Leiman ei pitäisi vaatia kuin ehjä mosa. Uusi mosa haettu foorumilaiselta(kiitos!), ja kohta alkas remppa, eli vaihtuu aazista aaziin :P pitää vaan kaikki tietyt osat entisestä mosasta siirtää tähän. Alunperin ollut 8? paikkainen taksi 90luvulla, nykyään läpiauki verovapaa 3paikkanen paku.

Ihan aluksi koko auto on pestävä ulkoa ja sisältä, roskat pois ja painepesu sekä ulkoa että sisältä.

Listaa mitä mielessä laittaa:
-vinssi
-tehdä itse "karjapuskuri"/valorauta
-katolle led paneeli, ja valorautaan 2x9"
-työvalot
-sisävalaistus
-talmun keltaset "päivävalot"
-sumarit
-etulukko
-decoupler
-korotus
-16" mutapyörät
-kopin vaimennus/lämpöeristys
-vesijärjestelmän tarkistus/ja tai vaihto (syyläri, vesiputket, vesipumppu, termari, sisäkenno,flekti)
-välijäähy
-öljynjäähdytin termarilla
-lisämittarit ainakin ahtopaine,vedenlämpö.öljynpaine,öljynlämpö,kiekkari,jännite
-Musajärjestelmä
-lälläri
-kirkkaat etuvilkut ja takavalot
-auton maalaus

Tässäpä noita näin aluksi.

sitten muutamia asioita mitä pitää korjata:
-sisäpuhallin on kokoajan täysillä ja nappia ei ole, edes enoni ei muista mitä sille kävi :D, en löydä edes katkasijalle meneviä johtoja, saati numiskaa
eli pitää ostaa tuo nuppi ja vissiin ite tehä siihen piuhotus

-onko näissä automaattihehku alunperin?(nyt viritys on niin että kojelaudassa on numiska hehkulle samalla puolella kun virtalukko, jos ei ole/saa automaatiksi, niin nappi pitää vaihtaa toisellepuolen rattia)

-kojelaudassa olevat mittarit on asennettu niin ettei niitä ajaessa näe, pitää asentaa paremmin näkyviin, sekä paikata turhat reijät kojelaudasta

-ratin viiksien muoveista puuttuu alempi se keskimuovi missä on perslämppärin säädin, pitäs saada se alempi tai molemmat.

-apparille/appareille perslämmitetyt penkit(jos mahdollista), emäntä tykkää :mrgreen:

-akku uusissa, mietin että vedän sisätilaan kerralla isomman 100+A akun, kun ei tuonne vakiopaikalle sovi ku joku 70A tyyliin

-vakio 90ah laturi vaihtoon 120+A(120A latureita monia hyllyssä, jos sais kasattua käypäsen)

-kiekkari uupuu, on kellollinen mittaristo, onko dieseleissä ollut kiekkarillista mittaristoa? Jos on niin sellanen hakusessa(se kello ei pie aikaa muutenkaan :D )

Tässä näin aluksi, ps laittaisin kuvia jos löytäsin ilmaisen sivun minne tallentaa, ja ottaa linkin. Photobucket nykyään näkyy maksullinen olevan. Yhden kuvan laitoin facebookista.

Re: Erään T3 syncron tarina

Lähetetty: 25.09.2022 13:01
Kirjoittaja RustLighter
Siinäpä muutamia kuvia lähtökohteesta.

Re: Erään T3 syncron tarina

Lähetetty: 25.09.2022 15:30
Kirjoittaja Hanttapuli
Hyvä tarina autolla! Nämä sukukalleudet on hyvä pitää omassa perheessä ja ajossa. Kone tietenkin pieni hidaste, mutta muutenhan tuo näyttää varsin hyvältä aihiolta. Ja se konekin onnistuu varmasti

Re: Erään T3 syncron tarina

Lähetetty: 25.09.2022 16:45
Kirjoittaja RustLighter
Hanttapuli kirjoitti: 25.09.2022 15:30 Hyvä tarina autolla! Nämä sukukalleudet on hyvä pitää omassa perheessä ja ajossa. Kone tietenkin pieni hidaste, mutta muutenhan tuo näyttää varsin hyvältä aihiolta. Ja se konekin onnistuu varmasti
Joo tuossa kuvissa näkyykin tuo uus kone, alle 300tkm rullattu borasta revitty aasi, mitä kaikkea kannattaa muistaa tossa vaihoksessa, moottori vaihtuu samaan niin ainaki öljypumppu ja pohja jotka on alkujaan 1.6tdstä, tiivistesarja, varmaan kampparin vaihelaatinkonpään stefa pitää vaihtaa, ööö no kai sitä oppii tehessä mitä puuttuu, ei vaan moneen otteeseen viittis tilailla rojuja :D

Re: Erään T3 syncron tarina

Lähetetty: 25.09.2022 21:12
Kirjoittaja warremies
Isomman akun saat moottoritilaan menemään, kun esim. leikkaat sen alkuperäisen stopparin pois ja työnnät ison akun sinne osittain lattian alle takavalon edessä olevaan tyhjään tilaan. Pitemmän miinusjohdon tietysti tarvitset, mutta tekee sen samalla vaivalla paksumpana. Sitten rakentelet vain uuden kiinnityspannan vaikka M10..12 kierretangoista ja latasta akun yli.

Re: Erään T3 syncron tarina

Lähetetty: 25.09.2022 21:17
Kirjoittaja RustLighter
warremies kirjoitti: 25.09.2022 21:12 Isomman akun saat moottoritilaan menemään, kun esim. leikkaat sen alkuperäisen stopparin pois ja työnnät ison akun sinne osittain lattian alle takavalon edessä olevaan tyhjään tilaan. Pitemmän miinusjohdon tietysti tarvitset, mutta tekee sen samalla vaivalla paksumpana. Sitten rakentelet vain uuden kiinnityspannan vaikka M10..12 kierretangoista ja latasta akun yli.
Tämä kävi mielessä, mulla oli 2kopan jetassa 120ah akku tungettuna :D, mut mielessä oli öljyjäähy toisellepuolen ilmanottoon ja toisellepuolen ilmanottoon tulee välijäähy, niin sillä mietin että ottas akun pois eestä.

Re: Erään T3 syncron tarina

Lähetetty: 27.09.2022 08:19
Kirjoittaja RustLighter
Eihän kellään sattuis olevaan sisälämppärin säätimelle kytkentäkaavioo, tai vois piirtää mulle sellasen, kun tästä on tuo nappi poistettu ja vedetty ilmeisesti suoraan virtalukolta sisäpuhallin täysille, pitää toi johdotus tehdä ite... Toinen mikä kiinnostaa on tosiaan kuten kirjotin ylhäällä että ilmeisesti jos ois oikein ymmärrän että näissä on automaattihehku alunperin, enkä pistäs pahitteeks jos sais toimimaan, onko autohehkun rele takana vai edessä, ja jos niin missä, että voin lähteä etsimään mitä on katkottu ja poistettu, notta pääsen rakentamaan uusiksi?

Re: Erään T3 syncron tarina

Lähetetty: 27.09.2022 10:22
Kirjoittaja dmn
Tuulettimen nopeus säädetään esivastuksella, joka sijaitsee tuuletinboksin sisällä.

Hehkutuksen rele on moottoritilan vasemmassa reunassa, saa omalta lämpöanturilta lämpötilatiedon ja sen perusteella ohjaa hehkutusaikaa.

Re: Erään T3 syncron tarina

Lähetetty: 01.10.2022 11:36
Kirjoittaja RustLighter
Kiitos, löysin onneksi tuon orkkisliittimen sittenkin kojelaudan sisästä, oli nippusiteellä vedetty piiloon ja hyppyjoholla täysille, meinasin pwm konversion tehä tuohon. Sain eilen vanhalla koneella käyntiin ja aika selvä peli on, tulee aivan törkynä savua putkesta, ja puottaa öljyä myös, vesitilasta alkaa heti työntää vettä ulos, eli kansi/pahvi on aika selvä..(huomasin että oli vesisäiliössä sininen korkki kiinni jossai ei kyllä mitään varoventtiiliä ole, eikös noissa pitäs olla? netistä myynnistä löytyy sinistä korkkia jossa ei lue painetta, ja mustaa jossa lukee 1.1bar, kumman ostan?) Noh pitää ruveta vaihtohommiin, kaikki letkut pitää takatilasta poistaa ja tilata uudet, kun on miljoonalla klemmarilla väsätty taideteos, siivoilin auton eilen sisältä, ja tutkiskelin, pari reikää pitää hitsata, painepestävä koko takatila, ja vaihtaa toinen etuvalo ja erinnäisiä polttimoita. Mites tuo viskon öljynvaihto tapahtuu ja mitä litkua se syö? samaten laatikko miten tapahtuu ja mitä syö? Onko takalukko ja laatikkoöljy samassa, vai onko lukollekkin oma öljy?

Sitten yksi kysymys vielä, kun rekkarilla hakee osia ja löytyy tietenkin vain 1.6jx(ei oo katsastettu aazille vaikka vuosikymmeniä sitten vaihettu) osat ja aazi tulee kiinni, niin onko noista miten paljon käypästä toisiinsa, kuten vesipumppu yms vai miten mie haen että saan suoraan aasiin käypäset osat?

Re: Erään T3 syncron tarina

Lähetetty: 01.10.2022 13:25
Kirjoittaja DJSigma
Etsii jollain sopivan ikäisellä muulla autolla niitä AAZin osia, eli 90-luvun Audeja, Volkkareita ja Seatteja joissa olis ollut AAZia. Osa osista taitaa olla kyllä samojakin kuin JX:ssä, ja joka tapauksessahan tarvitsee ne tietyt tölkitysosat olla JX:stä.

Re: Erään T3 syncron tarina

Lähetetty: 01.10.2022 13:56
Kirjoittaja RustLighter
DJSigma kirjoitti: 01.10.2022 13:25 Etsii jollain sopivan ikäisellä muulla autolla niitä AAZin osia, eli 90-luvun Audeja, Volkkareita ja Seatteja joissa olis ollut AAZia. Osa osista taitaa olla kyllä samojakin kuin JX:ssä, ja joka tapauksessahan tarvitsee ne tietyt tölkitysosat olla JX:stä.
Tämä kyllä ymmärretty, täytynee tehä näin. kun vaihtuu aazista aaziin nii helppo nähä noista mitä pitää vaihtaa, tiivistesarjat onkin tilattu, ja syyläri, ja sen sellasta pikkuroipetta, mut pitää samalla vaihtaa vesipumppu tietenkin ja termariksi varmaan 80c

Re: Erään T3 syncron tarina

Lähetetty: 05.10.2022 12:17
Kirjoittaja RustLighter
Eipä tässä oo paljoo kerenny tölsää laittelee(6päivänen työviikko), mut sain nyt ainaki siivottua sen järettömän siivon mikä tuolla kontinpuolella oli, seuraavaks pitäs painepesurilla ja liuottimella pestä koko sisätilat, ja ehkä mahdollisesti maalata jossainvälissä. lattialla menee eteen 3piuhaa joissa 2piuhaa per piuha, saas nähä mitä noista tekee mitäkin kun rupeaa tutkimaan tarkemmin :D

Re: Erään T3 syncron tarina

Lähetetty: 05.10.2022 13:25
Kirjoittaja DJSigma
Noille taaempien sivupahvien kaiuttimille varmaan pari paria menossa, liekö ollut kolmannen takana vielä subbari kontissa? :D

Re: Erään T3 syncron tarina

Lähetetty: 09.10.2022 08:58
Kirjoittaja RustLighter
DJSigma kirjoitti: 05.10.2022 13:25 Noille taaempien sivupahvien kaiuttimille varmaan pari paria menossa, liekö ollut kolmannen takana vielä subbari kontissa? :D
Toi kasettisoitin ollu ainaki sen 25vuotta ja etukajarit pelkästään käytössä. kojelaudan alle nuo menee, mitä vilasin ja 1pari tulee suoraan akusta :D

Re: Erään T3 syncron tarina

Lähetetty: 21.10.2022 12:47
Kirjoittaja RustLighter
Joku vois selventää miten näissä toimii tuo automaattihehku? onko rele takana vai edessä? Tähän kun on ympätty tuo nappihehku..
Hehkun valo syttyy nappia painaessa. Toimii noinkin mut ei haittais vaikka toimis niinkun alunperinkin on toiminut.

Re: Erään T3 syncron tarina

Lähetetty: 23.10.2022 11:54
Kirjoittaja Osku
Takana konehuoneen vasen etunurkka löytyy sähköboxi jossa hehkun releet ja sulakkeet. Hehkun sensori on kannen vesiletkulöhdössä joka on boxin alapuolella.

Re: Erään T3 syncron tarina

Lähetetty: 24.10.2022 18:11
Kirjoittaja AT5nok
Olisiko nappi kytketty ohjaamaan relettä?

Re: Erään T3 syncron tarina

Lähetetty: 25.10.2022 11:07
Kirjoittaja RustLighter
AT5nok kirjoitti: 24.10.2022 18:11 Olisiko nappi kytketty ohjaamaan relettä?
paljon mahollista kun hehkun valo syttyy napista, avasin eilen ton taka releaskin, ja voi jeesus kun joka ikisessä johdossa on rosvoliitin ja johto mikä menee ties minne... On tämän kanssa tekeminen.. :evil:

Re: Erään T3 syncron tarina

Lähetetty: 25.10.2022 15:19
Kirjoittaja AT5nok
Siinä on selvittämistä sitten hetkeksi aikaa

Re: Erään T3 syncron tarina

Lähetetty: 25.10.2022 20:06
Kirjoittaja Osku
Kaikki vieras johto pois vaan ja sitten rupe tutkii sähkökaavion kanssa.
Voi olla että vika on pieni ja korjaus iso.