1989 Caravelle 2.1 GL Syncro "Reiska"

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 Caravelle 2.1 GL Syncro "Reiska"

Viesti Kirjoittaja vville »

vville kirjoitti:
T3Syncro kirjoitti:Vasemmalla puolella on varmaan saman ikäinen nivel, jos se oikea puoli on pitänyt meteliä enemmän, niin hiljaisempi on hukkunut taustameluun.
Kurkkaa ne vasemman puolen vetarien suojakumit ekana, jos vähänkään viitettä rikkinäisyydestä, niin puhdistus / rasvan vaihto nyt ainakin.
Pitääpä kurkata. Jos vähänkin epäilyttää, niin taidanpa tilata toiset Roulettet Hotcarsista. Menee alle samalla kun laitetaan etupään korotuspalat.
Suojakumit näytti ehjältä. Hotcarsilta ei löytynyt Syncroon ulompaa etummaista Roulex tai muunkaan merkkistä niveltä, joten tilasin justkampers.comista (tod. näk. Roulex merkkisen) nivelen. Hinta toimituskuluineen oli alle puolet Motonet ym. muiden kotimaisten kauppiaiden hinnasta, toivotaan että toimitus tulee perille kohtuuajassa ja laatu olisi edes 3/4 luokkaa.

Bussi on saanut myös vähän päivitystä äänentoistoon. Vanha CD-soitin vaihtui tuoreempaan bluetooth soittimeen ja korvasin etuovien 4" blaupunktit tuoreemmilla 4". Sitten alkoi nyppimään bassojen puute ja sain mahtumaan Beat 8 aktiivisubbarin apparin penkin alle.

Nyt asennusta odottavat 5,25" erillissarja ja Dynamat matto jota olisi tarkoitus samalla lisäillä oviin. 4" kaiuttimet voi sitten siirtyä korvaamaan vanhat takapenkin alla olevat.
Viimeksi muokannut vville, 13.02.2014 13:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2616
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 1989 Caravelle 2.1 GL Syncro "reissari"

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Hifireissari on kohta osuvampi nimi autolle. Laitahan kuvia asennuksista! Maire on nimittäin tällä hetkellä hyvinkin mykkä. Eli jotain on ennen kesää laiteltava.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 Caravelle 2.1 GL Syncro "reissari"

Viesti Kirjoittaja vville »

Hanttapuli kirjoitti:Hifireissari on kohta osuvampi nimi autolle. Laitahan kuvia asennuksista! Maire on nimittäin tällä hetkellä hyvinkin mykkä. Eli jotain on ennen kesää laiteltava.
Soitinasennukset siirtyi myöhemmälle. tuli yllättäen uuttaa korjattavaa ;).

Rikkoutuneet pyyhkimen mekanismit ja loput vanhat vetonivelet pitää hoitaa kuntoon. Liukuovikin rupesi temppuilemaan.
Jouluaatto menikin vasenta ulompaa etuniveltä ja ylätukivarren puslia vaihtaessa (Tõnis teki työt ja minä seisoin tiellä).
Laitettiin myös korotuspalat paikalleen. JustKampersilta tuli tilattua mittaristoon led valot jotka sain aattona paikoilleen, huima kirkastus.

Kuva
Sitten käytiin Tõniksen kanssa tutustumassa paikalliseen hiekkalaatikkoon. Huikea laaja ja monipuolinen ympäristö ihan lähellä Tallinnaa! Oli hiekan lisäksi myös vettä ja mutaa, mutta louhikkoa onneksi Suomea vähemmän. Tuhannet kiitokset Tõnis & co offielämyksestä! Tuonne pitää päästä takaisin.
Kuva

Tässä reissussa hajosi sitten vetonivel takaa, pääsin kuitenkin kovasti paukuttavalla nivelellä vajaan 20 km matkan Bussipesään.
Maastossa ilmeni että etupään korotussarjan asennuksen jälkeen ilmeisesti etuiskunvaimennin lyö pohjaan liiankin helposti.

Edit: korjattu rikkinäinen kuvalinkki.
Viimeksi muokannut vville, 19.02.2014 13:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 Caravelle 2.1 GL Syncro "reissari"

Viesti Kirjoittaja vville »

vville kirjoitti: Maastossa ilmeni että etupään korotussarjan asennuksen jälkeen ilmeisesti etuiskunvaimennin lyö pohjaan liiankin helposti.
Tiedusteltuani asiaa myyjältä selvisi että hankkimani syncron korotussarja olikin korotussarjan rakennussarja :? , etuiskunvaimentimen jatkoa pitää lyhentää ennen asennusta. Toki tämä tieto olisi ollut hyvästä ja auttanut kovasti ennen asennusta. Nyt saadaan sitten turhaan purkaa ja kasata uudelleen. :(
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 Caravelle 2.1 GL Syncro "reissari"

Viesti Kirjoittaja vville »

vville kirjoitti:
vville kirjoitti: Maastossa ilmeni että etupään korotussarjan asennuksen jälkeen ilmeisesti etuiskunvaimennin lyö pohjaan liiankin helposti.
Tiedusteltuani asiaa myyjältä selvisi että hankkimani syncron korotussarja olikin korotussarjan rakennussarja :? , etuiskunvaimentimen jatkoa pitää lyhentää ennen asennusta. Toki tämä tieto olisi ollut hyvästä ja auttanut kovasti ennen asennusta. Nyt saadaan sitten turhaan purkaa ja kasata uudelleen. :(
Korjataan omaa väärinymmärrystä. Juuri tulleen tiedon mukaan jatkoa ei pidä/tarvitse lyhentää vaan itse iskaria.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7689
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1989 Caravelle 2.1 GL Syncro "reissari"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Vai rakennussarja :)
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: 1989 Caravelle 2.1 GL Syncro "reissari"

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Korotus sarja aihiot siis..


Kaikille muille selvennyksenä että vvillellä ei ole allekirjoittaneen myymä sarja kun on tullut kyselyä siitäkin 8-)






-E
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 Caravelle 2.1 GL Syncro "reissari"

Viesti Kirjoittaja vville »

vville kirjoitti:
vville kirjoitti:
vville kirjoitti: Maastossa ilmeni että etupään korotussarjan asennuksen jälkeen ilmeisesti etuiskunvaimennin lyö pohjaan liiankin helposti.
Tiedusteltuani asiaa myyjältä selvisi että hankkimani syncron korotussarja olikin korotussarjan rakennussarja :? , etuiskunvaimentimen jatkoa pitää lyhentää ennen asennusta. Toki tämä tieto olisi ollut hyvästä ja auttanut kovasti ennen asennusta. Nyt saadaan sitten turhaan purkaa ja kasata uudelleen. :(
Korjataan omaa väärinymmärrystä. Juuri tulleen tiedon mukaan jatkoa ei pidä/tarvitse lyhentää vaan itse iskaria.
Juu ei ole Eican korotussarja vaan Oberschlachsterssin 22mm sarja. Nyt tuonne heidän verkkokauppaankin tullut tiedot tarvittavista iskarinmuokkauksista, pisteet siitä. Tämän lisäksi etuiskarin pölysuoja on melkoisen ahdas iskarin jatkopalalle ja sitäkin on hyvä avartaa.

Suora lainaus.
"Huom! 22mm korotuspalojen kanssa alkuperäistä iskunvaimenninta on lyhennettävä & kierrettä jatkettava vastaavasti, jotta iskarin kokonaispituus jatkuu vastaavan 22mm."
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: 1989 Caravelle 2.1 GL Syncro "reissari"

Viesti Kirjoittaja jarke »

miten tuota iskaria on tarkoitus lyhentää?
Avatar
dogbox
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 21.02.2012 02:36
Paikkakunta: pornainen

Re: 1989 Caravelle 2.1 GL Syncro "reissari"

Viesti Kirjoittaja dogbox »

jarke kirjoitti:miten tuota iskaria on tarkoitus lyhentää?
Unohtakaa noi ooberin ohjeet, on kyllä niin väärin suunniteltu koko homma...
Jos joku on haksahtanu noihin sarjoihin, niin viisainta lyhentää sitä jatkopalaa eikä iskunvaimentimen vartta, tai purkaa kauppa... Luulisi vastuullisen kauppiaan vetävän virheelliset tuotteet markkinoilta ja antavan korvauksetta sopivan!
-jos se ei mahdu talliin, niin saa olla ulkona-
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: 1989 Caravelle 2.1 GL Syncro "reissari"

Viesti Kirjoittaja jarke »

jarke kirjoitti:miten tuota iskaria on tarkoitus lyhentää?
aattelin että vedetäänkö keskeltä laikalla pala pois välistä :shock:
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7689
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1989 Caravelle 2.1 GL Syncro "reissari"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

jarke kirjoitti:
jarke kirjoitti:miten tuota iskaria on tarkoitus lyhentää?
aattelin että vedetäänkö keskeltä laikalla pala pois välistä :shock:
Se on helpoin tapa :)
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 Caravelle 2.1 GL Syncro "reissari"

Viesti Kirjoittaja vville »

vville kirjoitti:
vville kirjoitti:
vville kirjoitti:
vville kirjoitti: Maastossa ilmeni että etupään korotussarjan asennuksen jälkeen ilmeisesti etuiskunvaimennin lyö pohjaan liiankin helposti.
Tiedusteltuani asiaa myyjältä selvisi että hankkimani syncron korotussarja olikin korotussarjan rakennussarja :? , etuiskunvaimentimen jatkoa pitää lyhentää ennen asennusta. Toki tämä tieto olisi ollut hyvästä ja auttanut kovasti ennen asennusta. Nyt saadaan sitten turhaan purkaa ja kasata uudelleen. :(
Korjataan omaa väärinymmärrystä. Juuri tulleen tiedon mukaan jatkoa ei pidä/tarvitse lyhentää vaan itse iskaria.
Juu ei ole Eican korotussarja vaan Oberschlachsterssin 22mm sarja. Nyt tuonne heidän verkkokauppaankin tullut tiedot tarvittavista iskarinmuokkauksista, pisteet siitä. Tämän lisäksi etuiskarin pölysuoja on melkoisen ahdas iskarin jatkopalalle ja sitäkin on hyvä avartaa.

Suora lainaus.
"Huom! 22mm korotuspalojen kanssa alkuperäistä iskunvaimenninta on lyhennettävä & kierrettä jatkettava vastaavasti, jotta iskarin kokonaispituus jatkuu vastaavan 22mm."
Joo, eiköhän tässä päädytä ratkaisuun jossa iskareita ei tarvitse muokata. Poistetaan vain toi iskarin ylipitkä jatko ja säästetään se isompaa jousen korotuspalaa varten.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7689
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1989 Caravelle 2.1 GL Syncro "reissari"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

vville kirjoitti:Joo, eiköhän tässä päädytä ratkaisuun jossa iskareita ei tarvitse muokata. Poistetaan vain toi iskarin ylipitkä jatko ja säästetään se isompaa jousen korotuspalaa varten.
Se nyt varmasti ensimmäinen mikä kannattaa tehdä, ettei mitään mene rikki. Ei ollut hukkareissu lähteä viikko sitten VAG-kahville, selvisi tuonkin kolinan syy ;)

Varmaan muidenkin, jotka ovat ostaneet jostain tee-se-itse rakennussarjoja Tölkin korotukseen, kannattaa nuo vipusuhteet laskea ja varmistaa ettei siellä vaani vaaratekijöitä.

Trafin ohje kertoo aika selvästi, miten iskunvaimennus pitää hoitaa, jos jousitusta korotetaan esim noilla limpuilla. Vastuullinen kauppias antaa varmasti mukaan ohjeet, koska vastaa kuitenkin osien soveltumisesta tieliikennekäyttöön.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 Caravelle 2.1 GL Syncro "Reiska"

Viesti Kirjoittaja vville »

Taas jatkuu yhteiselämä syncron kanssa!

Kuva

Bongasin aamupäivästä kaksi tölkkiä pihasta, kun hovikorjaamo bussipesä toi minun bussin kotiin.

Reiska aka reissari oli talvihoidossa lahden toisella puolen.

Siellä siihen laitettiin;
– taakse kaikki uudet Lobrö vetonivelet, ja yksi ulompi eteen. Nyt autossa ei ole enää kuin 2 vanhaa niveltä (molemmat sisällä edessä).
– uusittiin alkuperäisosilla ylimmäiset etutukivarren puslat
– korjattiin jumittuneet tuulilasinpyyhkimet eteen ja vielä taaksekin sekä kojelaudan irroituksen yhteydessä huollettiin samalla muut huoltoa kaipaavat osat
– korjattiin liukuovi, joka ei ole koskaan toiminut näin pehmeästi ja hyvin kuin nyt
– korjattiin murrossa rikottu apukuskin puoleinen lukko
– korjattiin myös muuta pienempää ja suurempaa jota en nyt muista nimetä

Kaikkien tölkit tuntuvat olevan jokseenkin henkilökohtaisesti nimettyjä, niin ajattelin päivittää samalla oman auton nimen enemmän henkilökohtaiseksi, se sallittakoon. :) Reissarista tuli nyt Reiska.

Kuva
Ja Reiska toivoo nyt lisää lunta.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2616
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 1989 Caravelle 2.1 GL Syncro "reissari"

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Auto alkaa olla kohta kuin uusi! Loistavaa meininkiä. Unon nostokatto on aika erikoinen viritys ;)
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1989 Caravelle 2.1 GL Syncro "reissari"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kyllä se on minun nostokatto, hyvin nousi ;)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2616
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 1989 Caravelle 2.1 GL Syncro "Reiska"

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Kai se on jo paikallaan?
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 Caravelle 2.1 GL Syncro "Reiska"

Viesti Kirjoittaja vville »

Voihan vetonivel, taitaa olla tämän syncron voimansiirto mitoitettu jollekin ihan muulle kuin 2.1 wbx moottorille. Tai sitten tällä ei vaan saa ajaa maastossa jyrkkiä mäkiä ylöspäin :D .

Kaksi päivää ehdin tyytyväisenä ajella, kunnes hajosi vetonivel. Sen verran kesti uusi löbro merkkinen nivel, hajosi takaoikealta.

Tämän vaihdon ajattelin hoitaa kyllä lähestulkoon itse. Ja pitää myös hankkia vara-akseli valmiine nivelineen.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 Caravelle 2.1 GL Syncro "Reiska"

Viesti Kirjoittaja vville »

vville kirjoitti:Voihan vetonivel, taitaa olla tämän syncron voimansiirto mitoitettu jollekin ihan muulle kuin 2.1 wbx moottorille. Tai sitten tällä ei vaan saa ajaa maastossa jyrkkiä mäkiä ylöspäin :D .

Kaksi päivää ehdin tyytyväisenä ajella, kunnes hajosi vetonivel. Sen verran kesti uusi löbro merkkinen nivel, hajosi takaoikealta.

Tämän vaihdon ajattelin hoitaa kyllä lähestulkoon itse. Ja pitää myös hankkia vara-akseli valmiine nivelineen.
No nyt on oikea taka-akseli irroitettu, helpohko homma. Seuraavan kerran kyllä pukitan auton, niin ei tartte ähistä ihan niin paljon. Jonnekin oli nivelestä rasvat kadonnut, hattu ehjän oloinen. Pitääpä tutkia tarkemmin kun saan uuden nivelen ja homma jatkuu. Huomenna sitten takalukko päällä pukkia, niveltä ja omia xzn työkaluja hankkimaan. Kiitokset taas foorumilaisille konsultaatioavusta ja työkalujen lainasta!
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Vastaa Viestiin