VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Tämmöinen tuli noudettua iskuryhmän kanssa pihaa koristamaan, kun alkoi beretalla tulla puolestaan ahdasta pihassa. :D

Kuva

Vähän se vaati kutittelua, että saatiin tuotua ~500km kotiin, oma turbo piti ottaa mukaan, sekä lainakardaani myös. Startti oli vähän viallinen, joten matkan mittaan sen toiminta alkoi hiipua, ja viimeisellä pysähdyksellä ei enää lähtenyt, joten Eicca ja TT saivat työntää käyntiin. Siitä vedettiinkin sitten loput 250km yhtä soittoa. Siirtokilpiinkin jäi vielä kolme varttia aikaa, että olisi yhdet kahvit voinut matkalla vielä juoda, jos olisi uskaltanut pysähtyä. ;)

Nyt sain viimein aikaiseksi alkaa laittaa Sinikkaa leimakuntoon, leima kun on päässyt vanhenemaan jo -08. Ensi alkuun vaihdoin startin Ryynistä Sinikkaan, ja sehän pörähti heti käyntiin. Sitten ajettiin nätisti peppu pystyyn, että pääsi helpommin askartelemaan puuttuvan pakoputkiston pariin. Pakoputkisto lainattiin myös Ryynistä (kuten oli muuten turbokin jo otettu), ja olihan ne Sinikan pakoputken kannakkeetkin joku hävittänyt, joten ne myös. Pari pulttia lisättiin laatikon ja koneen välille.

Kuva

Vähän kaikkea pientä olisi vielä jäljellä, hukkaportti pitäisi tulpata, astinlaudat pitäisi jonkun hitsata ettei leimäsetä niistä hermostu, ja jos oikein katsoin, pitäisi parit turvavyöt kalastaa jostain takaosastolle. Pissapojan säätöä, kesärengasta alle, puskurin päätyjä tarvitaan pari kappaletta. Pohjapanssarinki voisi joskus laittaa kiinni. Maalipintaa voisi paikoitellen vähän rapsutella, pari saumaa vähän kukkii, ja parista vanhasta kolhun kohdasta on nyt pakkelit alkaneet putoamaan.
Viimeksi muokannut DJSigma, 15.04.2014 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Kurre
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 22.02.2012 15:10

Re: VW Caravelle Syncro CL -89, "Sinikka"

Viesti Kirjoittaja Kurre »

DJSigma kirjoitti:.... puskurin päätyjä tarvitaan pari kappaletta.
nehän maksaa melkeen 7 euroa / kpl
uutena
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle Syncro CL -89, "Sinikka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Kurre kirjoitti:
DJSigma kirjoitti:.... puskurin päätyjä tarvitaan pari kappaletta.
nehän maksaa melkeen 7 euroa / kpl
uutena
Onhan ne peräti 7,90€ tuossa mun lähikaupassa. :D

Juu, eipä tuossa oikeastaan hankintalistalla olekaan mitään haastavaa, nuo puskurinpäät saa kaupasta, renkaatkin on varattuna.

Ainoa hankalampi on hitsaaja joka pitäisi saada paikalla, onko vapaaehtoisia? :D
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Caravelle Syncro CL -89, "Sinikka"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kurre kirjoitti:
DJSigma kirjoitti:.... puskurin päätyjä tarvitaan pari kappaletta.
nehän maksaa melkeen 7 euroa / kpl
uutena
Juurikin noin, ovat niin kalliita uutena että voin myydä sulle rengassarjan mukana pari vähän käytettyä halavalla ;)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle Syncro CL -89, "Sinikka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

TT| kirjoitti:
Kurre kirjoitti:
DJSigma kirjoitti:.... puskurin päätyjä tarvitaan pari kappaletta.
nehän maksaa melkeen 7 euroa / kpl
uutena
Juurikin noin, ovat niin kalliita uutena että voin myydä sulle rengassarjan mukana pari vähän käytettyä halavalla ;)
No tietenkin uutta paremmat siihen renkaiden kanssa kaupan päälle sopii myös... ;)
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle Syncro CL -89, "Sinikka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Kuukaudessa on tapahtunut. Tärkeimmät ominaisuudet tuli korjattua, ja leimalle lähdettyä. Viimeinen kimmoke aikaansaamiselle oli käyttöauton hajonnut lämmitys, aamupakkasilla oli liian viileä ajella sillä, joten Sinikka lähti näytille. ;)

Ekalla yrityksellä hylky, muutoskatsastus ei mennyt lapaseen puutteellisten tietojeni vuoksi, lisäksi katsastaja ei pitänyt pohjapanssarin ja kardaanintukien puuttuvasta pultista. Pari korjauskehoitustakin tuli, yksi valo ja rattilukko. Kaikki korjattiin, ja jälkitarkastuksesta saatiin puhtaat paperit ja otteeseen merkittyä maaginen "T" -kirjain D:n eteen.

Kaikkea pientä fiksiä olisi toki vielä vaikka muille jakaa, mutta ensimmäinen etappi suoritettu, auto ajossa, joten nyt voi tempaista sen vanhan käyttiksen auki ja ihmetellä sitä hetken. Parin viikon päästä siitäkin leima vanhenee, joten senkin takia oli aika saada Sinikalle ajolupa.
Viimeksi muokannut DJSigma, 14.04.2014 18:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2616
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Caravelle Syncro CL -89, "Sinikka"

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Loistavaa loistavaa! Kesällä sitten kovasti kilometrejä :)
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle Syncro CL -89, "Sinikka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Iltasella kävin hätäpäissäni vielä laskemassa öljyt ulos, voidakseni kaataa ne takaisin sisään, jotta saan tiedossa olevan määrän öljyä koneeseen, öljytikun tekemistä varten.

Kesärenkaat tuli myös vaihdettua alle, on ehkä vähän törkeän näköinen tuommoinen syncro noilla "matalaprofiilisilla" 185/75R14-renkailla, mutta sellaiset kun sattuu olemaan niin niitä käytetään toistaiseksi. :D

Mittarikin heittää vain 15% (110 mittarin mukaan, gps:llä 94). :lol:
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Eipä pitäisi ainakaan tulla ylinopeussakkoja, kun mittarin mukaan ajat 8-)
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

SyncroVWaari kirjoitti:Eipä pitäisi ainakaan tulla ylinopeussakkoja, kun mittarin mukaan ajat 8-)
Aamulla työnsin liittymästä motarille, naureskelin kun piti kelata vauhtia tuohon sataankymppiin että ehti vierellä ajavan rekan edestä tielle. :lol:
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Pari päivää on puuhasteltu äänentoiston kimpussa. Suunnitelmissa vetää huippu(orggis?)-Blaupunkteille uudet johdot ja katsoa toimivatko ne vielä, sekä vaihtaa rätisevä vanha radio, jonka näyttö on pimeä, uudenkarheaan Motonetin kruununjalokiveen, joko 30€ maksoi. :D

Meni aika kauan jäljittää kuskin oven kajarin johdon reitti kojelaudan sisällä radiolle, mutta se löytyi, ja uudet johdot laitettua, aloin virta yms. -johtoja liittelemään. Auton omaan liittimeet tulee sopivasti sopivan näköisiä johtoja, joten niistä liitosta radion johtoliitinnippuun. Ensin toki käräytetään radion sulake vetämällä johdot oikariin, jonka jälkeen todetaan, että kai se on kuitenkin suotavaa ottaa akulta virta pois. :roll:

Noh, akku on "väärin päin", eli navat oikealla ja sitä kautta miinusnapa ihan moottoriluukun kulman alla, joten se on kauhean hankala irrottaa. Johtopäätös: irroitetaan plusnapa. Seuraavaksi käännetään pulttia auki, kuuluu aika iso räpsähdys, ja asentaja on hetken aikaa ihmeissään, miten vitussa voi vetää oikariin kun ei koske kuin plussaan? Kunnes havaitsen kädessäni olevassa kiintoavaimessa varressa pienen mustuneen kolon. Sehän tuli liitettyä se plusnapa suoraan runkoon sillä kromi-vanadium-johdolla jolla väänsin... :oops: :lol:

Otin sitten kuitenkin sen miinusjohdon irti... :D

Juu, sitten taas radion kimppuun. Kaikki autosta tulevat johdot liitetty radion vastaaviin, eikä lähde. Radion liittimessä on paikat sekä suoralle virralle, että virtalukon kautta tulevalle. Voiko se radio jättää sen takia toimimatta, että se ei saa herätettä virtalukon piuhan kautta? Että se vaatisi ne molemmat? Kokeilin sillä auton virtajohdolla molempiin (en samaan aikaan, vaan toiseen kerrallaan), eikä silti herännyt.

Auton liittimeen tulee ruskea jonka tulkitsin nollaksi, sekä kaksi punaista jotka menevät samaan liittimeen, se on kai niin, sähkökaaviosta katselin, että toinen niistä on jonkun sisävalon tai tupakinsytyttimen tai meikkipeilin valon (niinkuin tossa sellaisia olisi) virta. Ilmeisesti ei tule virtalukon kautta mitään, pitääköhän sellainen lisätä, ja mitenköhän mä sellaista uskallan tehdä? :shock:

Noh, sitten tietenkin kaiken kruununa vielä, akku tai laturi otti itseensä. Ei tietenkään voi todistaa, että juuri tuo akun oikariin vetäminen sen teki, mutta eilen ja toissapäivänä on jääty kolme kertaa tien päälle. Oli toissapäivänä jo parissa käynnistyksessä kuulostanut laiskalta käynnistyminen, ja sitten porukoiden pihassa ei enää lähtenyt. Laturilla verkosta virtaa ja taas lähti, eikä mitään ongelmaa. Eilen aamulla käynnistyi normaalisti kun lähdin töihin, työmatkalla poikkesin ostamaan kaffea ja siellä käynnistyi, mutta kuulosti taas laiskalta. Ja iltapäivällä töissä ei enää lähtenyt.

AL-Plussa palvelu pääsi käyttöön, ja hinaajaukkeli tuli tunnin päästä apuvirran kanssa. Hörähti heti käyntiin, ja siinä ihmeteltiin ja diagnosoitiin, laturi ei ladannut kun miinuskaapeli akussa kiinni, miinuskaapeli irti (apuakku taisi olla vielä kiinni tässä vaiheessa) laturi sitten latasi. Hinaaja totesi, että akussa olisi ehkä joku kenno oikosulussa, jonka takia ei ota virtaa vastaan. Päätettiin, että tällainen vanha kunnon dieseli kyllä käy niin kauan kuin tankissa on löpöä, joten voin yrittää 110km:n matkaa kotiin.

Olisi varmaan käynytkin, jos ei olisi typerä kuski ajanut valot päällä, puhallin kakkosella ja vielä tuulilasinkin pesi pariin kertaan. :roll: :oops:
Mäntsälän kohdalla ei enää valoja näkynyt ja mittarit nukahtivat. Voi toki johtua Mäntsälästäkin... Ja sitten kilometri ennen kotia, tokavikat valot, ja siitä liikkeelle, kakkoselle vaihtaessa nykäisi ja sammui. Seurasi päivän toinen soitto AL-plussaan, ja lopulta hinausauton lavalla kotipihaan. Tämä hinaaja epäili laturia, mutta sanoi akunkin olevan mahdollinen kun kerroin edellisen hinaajan diagnoosista ja kokeilusta.

Tänään voisikin käydä akkukaupassa, ja jos uudella akulla ei ala aukeamaan, sitten aletaan ihmetellä laturia.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 880
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"

Viesti Kirjoittaja Sinky »

Hehe :) aitoa harrastamisen tunnelmaa
Home is where you park it.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"

Viesti Kirjoittaja jarke »

sama kaapeliongelma täällä ratkesi pilteman + laatupikakaapelikengällä , ainakin toistaiseksi myös pysynyt kiinnikin vaikka suht usein olen sitä irroitellut.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Akku- ja hihnakaupassa tuli käytyä. Hihnanvaihto olikin ehkä jo ajankohtainen:
DSC_0051[1].jpg
Tossa laturinjalassa olikin näköjään joku jousikiristys, ensin olin vähän ihmeissäni sen kanssa, mutta hyvinhän se meni. Oikein jopa kiva vaihtaa tuollainen, verrattuna kiilahihnan kiristämiseen vaikkapa JX:ssä. :)

Sitten uutta akkua perään. Ja kerrasta käyntiin ja yleismittarin kanssa ihmettelemään latausta. Ei ladannut. 12,08V näytti, sitten kun tajusin viimein sammuttaa puhaltimen, nousi se 12,25V:iin. Kaikenlaisia välejä mittailin, ei luvannut mikään hyvää. Noh, laturin takakuori peitti D+ -navan, joten johdot irti, kuori irti ja napa esiin. Hiiletkin näkyi samalla, ja taisivat olla ihan kunnossa. Tässä vaiheessa auto takaisin käyntiin, ja mittaamaan b+ ja d+ napojen välistä eroa. Mittasin ensin akun tilanteen, ja ihmeekseni huomasin, että sehän olikin 13,75 edellisen 12,25:n sijaan, eli sehän latasi. Varmuuden vuoksi erinäistä johtojen heiluttelua, kaasuttelua ja muuta, mutta ei eroa. Sitten pois käynnistä, piuhat taas irti, kuori kiinni ja piuhat takaisin, käyntiin, ja edelleen pysyi lukemat >13,75. :shock:

Joku liitos sitten kai kuitenkin oli vialla? Tai joku diodi tokeni vahingossa, tai suuri spagettihirviö auttoi pyhällä hengellään? :shock:

Noh, palasin sitten koko sopan (ehkä) aloittaneeseen radion asennukseen. Kävin vilkaisemassa Punukan radion kytkennästä miten se oli ratkaistu, ja siellähän oli vain haaroitettu virta akulta tulevalta johdolta radion molemmille virtaliittimille. Sama ratkaisu Sinikkaan, ja nyt pelaa. Eikä ilmeisesti tarvitse mennä kaiutinkauppaan, ääni kuulostaa tuoreilla johdoilla ja uudella radiolla oikein hyvältä. 8-)

Lopuksi vielä kerran käyntiin ja akun mittaus, oliko "korjaus" mennyt jo ohi; 13,85V. En jymmärrä mitä tein, mutta ilmeisesti korjasin sen. Ainakin tilapäisesti. :lol:

Nyt ollaan taas siinä tilanteessa, että tarvitaan vain "kovaa ajoa". :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3095
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Olisko ollut kontaktihäiriö vaan D+ navassa?
< 15kWh/100km
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

dmn kirjoitti:Olisko ollut kontaktihäiriö vaan D+ navassa?
Miksei. Siihen laturin kylkeen tulee sellainen liitin, josta ei päältä näe minne liittyy (ilmeisesti D+ ja W?), sen otin irti ja laitoin kiinni, en mä sillekään muuta tehnyt.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 789
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Kuva KuvaKuva
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Joku kosketushärö siinä laturissa on. Eilen ei taas ladannut, mutta kun painoi hieman B+ napaa, alkoi lataamaan. Sitten huomasin, että sen navan alempi mutteri oli hieman löysällä, ja siitä ympäriltä on muovia sulanut:
DSC_0074[1].jpg
Tuosta kun irrottelin molemmat mutterit ja alemman mutterin alla olleen prikan, ja harjailin niitä ja laitoin takaisin kireälle, on se nyt tuntunut lataavan.

Oliskohan kenelläkään samannäköistä laturia, josta näkisi mitä tuosta on sulanut, onko kovinkin kriittinen kohta vaiko vähän tuon navan ympärillä olevan kauluksen reunaa?

Täytynee nyt joka tapauksessa uusia tuo johto, kun on ikävästi kuori katki tuosta. Ettei se nyt ainakaan lyö mihinkään oikariin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7689
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Jos oikein muistan, niin Das Ranchilla on yksi AAZ odottamassa tölkitystä ja taitaa TT|:n Pertissäkin olla tuollainen.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Onneksi on Motonet nyt sunnuntaisinkin auki, sainpa haettua samantien uuden virtajohdon.
1538801_10201621412488758_1369825575747948406_n.jpg
Ihan itte juotin sen kiinnikin uusiin liittimiin, oikein kolvinkin ostin. Saas nähdä pitääkö. Toistaiseksi on pitänyt. :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Vastaa Viestiin