T3 -88 Transporter "Elisa"

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Atees
Vasta alkaja
Viestit: 9
Liittynyt: 05.12.2016 11:21

T3 -88 Transporter "Elisa"

Viesti Kirjoittaja Atees »

Moro!

Jospa vihdoin oman käyttikseni(projektini) esittelisin myös täällä foorumin puolella!

Kyseessä siis umpikorinen 1.6d takatuuppari vuodelta -88. Metrejä autolle on kertynyt reilu 250 tonnia tuon 28 vuoden aikana. Itse olin jo pari kuukautta edullista tölkkiä etsiskellyt kun viimein uskalsin kirjoittaa facebooksivulle kysyen vinkkejä foorumilaisilta, kun ei sopivaa laitosta meinannut löytyä. Sain sittemmin vinkkiä Forssassa sijaitsevasta tapauksesta jota lähdin sitten onnibussilla hakemaan, luottaen myyjän sanaan, että pääsen vanhemmalla rouvalla takaisin Jyväskylään ongelmitta. Forssasta sitten löytyi laitos joka vaikutti pelittävän hyvin ja niinpä lähdin kiitämään kohti Jyväskylää hymysuin! Alkujärkytys talvella vain etuveto corollalla ajaneelle oli aikamoinen, kun tölkki ei meinannut mustan jään kuorruttamalla tiellä pysyä, mutta hengissä selvittiin. Kilometrejä alla nyt yli 2000 ja akkukengän vaihdolla ja yhdellä hyytymisellä (itsenäisyyspäivänä -23 asteen pakkasella Oulu-Jyväskylä väli) selvitty!

Ajatuksena olisi muuttaa Elisa matkailuautoksi jolla elokuussa uskaltaisi lähtä vallottamaan Eurooppaa. Elisa kävi juuri ensimmäisessä katsastuksessa ja hintaansa nähden raidetangon pään vaihto ja yhden puslan vaihto tuntuu jo voitolta sinänsä! Vuoden vaihteessa saan harrastetallin käyttöön joten ruuvaaminen, hiominen, maalaaminen, tuunaaminen ja ihmettely voi alkaa!

Jospa vielä pientä listaa siitä minkalaista hommaa olisi ajatus tehdä. Joksenkiin itselle tärkeysjärjestyksessä.

-Konetilan huolto. Tiivisteet, suodattimet ja yleinen siistiminen jotta öljynvuodot saadaan kontrolliin.
-äänentoisto/äänieristys
-Takatilan muokkaukset (sänky, jääkaappi, ilmanvaihto, liesi, valaistus ja muu kalustus ja yleinen siistiminen)
-puhaltimen moottorin vaihto, takatilan lämmittimen räpeltäminen toimintakuntoon
-Kaikkien etupenkkien vaihto tai korjaus
-lisävalot/karjapuskuri
-maasto(kyvykkäämmät)renkaat
-aaz swap?
-kaasujärjestelmä/lämmitys

Suurimmat esteet itselle ovat lähes totaalinen kädentaidon puute, tietotaito ja budjetti. Onneksi nämä kaikki ovat kuitenkin kiinni enään siitä, kuinka kovasti itse jaksaa hommia painaa ja perehtyä Elisan ruuvaamiseen. Jospa vuoden vaihteessa otan tallissa parempia kuvia, kerron vähän tarkempia suunnitelmia sitten kun itselle selviää tarkemmin kuinka suuri projekti tästä loppujen lopuksi tulee! Tiiä vaikka yrittäisin tehdän jonkun näköistä vlogia hommasta :D

Kiitos vinkkaajalle autosta, pääsin nyt itse harrastuksen pariin ja kiitos jo etukäteen niille jotka tulevat tässä kädetöntä jeesaamaan tulevien kuukausien aikana! Foorumista on jo nyt ollut suuri apu ymmärtämään tölkin perusasioita!

Atte, 20, Jyväskylä

ps. Jos nuihin mun kuvaamiin hommiin löytyy varaston perältä osia (esim. karjapuskuri tai kalustusta purkuautosta) niin vinkkiä tänne nin tulen noutamaan ne mielellään!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: T3 -88 Transporter "Elisa"

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Hienoa että olet mukana! Hyvästä aihoista on mukava jatkaa.
Itse lähtisin miettimään kannattaako sinun tehdä seuraavia asioita ilman syvempiä perusteita:
-AAZ Swap. Toimiiko 1.6TD OK vai ei? Onko siinä joku ongelma? Ilman budjettia ja ilman mitään ymmärrystä siinä on hieman haasteita, joskaan ei mahdottomia. Vai tehoako sinä haluat lisää?
-Maastorenkaat takavetoon. Miksi ihmeessä?
Laita lisää kuvia autosta.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Atees
Vasta alkaja
Viestit: 9
Liittynyt: 05.12.2016 11:21

Re: T3 -88 Transporter "Elisa"

Viesti Kirjoittaja Atees »

AAZ swap ei todellakaan ole ensimmäisiä hommia mitä on mielessä mutta 1.6d (ei siis 1.6td) meinaa jäädä jalkoihin arkiajossakin. Toki toinen vaihtoehto olisi turbottaa tuo vapari mutten sitte tiedä säästääkö siinä paljoa rahaa suhteessa swappiin! Ja swappiin tuntuu olevan netissä kuitenkin paljon ohjeita. Maastorenkaat nyt lähinnä sitä varten että tuon voi työntää vähän syvemälle metsään pienemmällä riskillä, ja jos siitä tykkää niin sitten syncroa pitää alkaa harkitsemaan. Nekään ei ole ykkösenä hankintalistalla mutta jos näkyy sopivaan hintaat jotkut niin voishan niitä kokeilla lähinnä testimielessä! Lisää kuvia sitten kun kerkiää hyvällä valolla ottaa dokumentointikuvia. Molemmat siis lähinnä ajatuksia jos muu projektointi saadaan valmiiksi (tuskin saadaan, ainakaan ihan lähitulevaisuudessa).
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: T3 -88 Transporter "Elisa"

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

No, totta. Kirjoititkin 1,6d eikä 1,6td. Anteeksi virheeni. Ymmärrän nuhaisuuden.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 -88 Transporter "Elisa"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tervetuloa mukaan.
Kyllähän ne maastorenkaat voi laittaa vaikka ulkonäkösyistä ja pienen korotuksenkin, eli kiekot jousien päälle.
2WD:n ongelma on rengaskoko, eli max vertailurengas kun on se vakio 185R14, eli maastorengas valikoima jää aika olemattomaksi.

AAZ swapin sijaan miettisin suoraan TDI swappia, jos vähänkään enemmän meinaat ajaa. TDI:n polttoainetaloudellisuus on ihan eri luokkaa AAZ:n kanssa, kone on huomattavasti kestävempi ja pääsääntöisesti ovat vielä vähän tuoreempia.

Tämän foorumin yhtenä ideana onkin, olemassa olevan tiedon jakaminen harrastajien kesken. Tekniikka osiossa ja käyttäjien projektikertomuksissa on ratkaistu jo lähes kaikki Tölkin kanssa eteen tulevat ongelmat, mutta silti saa kysyä.
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: T3 -88 Transporter "Elisa"

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Minulle tulee 2wd dokaan 215/70/15 joka lienee suurin mahdollinen koko. Voin toki olla että laki on muuttunut. En tiedä.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Atees
Vasta alkaja
Viestit: 9
Liittynyt: 05.12.2016 11:21

Re: T3 -88 Transporter "Elisa"

Viesti Kirjoittaja Atees »

AT5nok kirjoitti: Kyllähän ne maastorenkaat voi laittaa vaikka ulkonäkösyistä ja pienen korotuksenkin, eli kiekot jousien päälle.
2WD:n ongelma on rengaskoko, eli max vertailurengas kun on se vakio 185R14, eli maastorengas valikoima jää aika olemattomaksi.

AAZ swapin sijaan miettisin suoraan TDI swappia, jos vähänkään enemmän meinaat ajaa. TDI:n polttoainetaloudellisuus on ihan eri luokkaa AAZ:n kanssa, kone on huomattavasti kestävempi ja pääsääntöisesti ovat vielä vähän tuoreempia.
Kuvittelisin että isommilla ja leveämmillä kuviollisilla renkailla voi työntää itsensä tosiaan ainakin hieman syvemmälle suohon ennenkuin sinne jumahtaa kiinni, tämä pääsyy miksi niitä himoan. Ei tullut mieleen heti toki tuo saatavuus kun en rengaskaupoille asti ollut vielä miettinyt.

TDI swap kuulostaa internetin mukaan huomattavasti hankalammalta kuin AAZ swappi, toisaalta mulla nuita kilometrejä kyllä autolle kertyy varmasti paljon, koska auto tulee olemaan käyttis/reissuauto. Pitää selvitellä ja tiirailla lähistön purkuautoja josta sais sitten keikattua jonkun myllyn tuon tilalle. Ja jos sitä tosiaan oppisi hieman kädentaitoja ennen kuin tuommosta alkaa tekemään. Onko sulla käden ulottuvilla joku linkki kuvineen missä joku on tehnyt TDI swapin, yritin tuosssa eilen illalla löytää, huonolla menestyksellä.

Atte
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: T3 -88 Transporter "Elisa"

Viesti Kirjoittaja Joker »

Jos epäilyttää alkaa TDI swappiin, tee AAZi ensin ja ajele kesä. Sitten kun auto on turbotettu ja olet homman rämpinyt läpi, ei seuraavana talvena TDI:n laitto ole kuin viikonlopun homma. Täällä saat varmaan swapissa tuleviin kysymyksiin vastauksen melko pikaisesti.

Osta koko auto. Siitä tarpeelliset irti ja hylsyn käy romu-ukko. Ei tarvitse arpaa ostaa, saa halvemmalla, tarjontaa enemmän ja saat ehkä joitain muitakin osia hylsystä. En maksaisi jostain kilvissä olevasta AAZi Jetasta paria sataa enempää.
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: T3 -88 Transporter "Elisa"

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Tuossa on esimerkkinä tuo mun tekemä tdi-koneenvaihto omaan syncroon. Ei tuo nyt kuitenkaan mikään ihan muutaman tunnin projekti ole. Aazin vaihto on varmaan pykälän helpompi jos ei tarvi pumppua vaihdella.
http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =19&t=3380

Yks vaihtoehto alkuun on se että vaihdat tuonne jostain toimivan jx:n elikkä tölkin orkkis 1,6l turbodieselin. Se kuitenkin liikuttaa takavetoista huomattavasti vaparia liukkaammin eikä varmaan ole kalliita. Vaihdon tekee päivässä, konetta ei tarvi sen kummemmin valmistella, ts. irroitella öljypohjia ja vaihdella koneenkannakkeita. Jos ensi kaudeksi mielii matkailemaan niin kerkeät tekemään talvella autoon muutakin kuin opiskelemaan koneenvaihdon tekemistä. Luonnollisesti kannattaa tehdä perushuollot samalla eli jakohihna+kiristin, uudet filtterit ja öljyt ja pumpun ajoituksen tarkistus niin tuolla pöristelee komeesti kesän eikä tarvi edes muutoskatsastaa jos ei huvita, inssejä ei ole omien kokemusten mukaan paljon tölkkien moottoritilan sisältö kiinnostanut :lol: Voit sitten rauhassa opiskella ja kasailla tdi koneen seuraavaa kautta varten ;) Se on kuitenkin pitemmän päälle järkevin ja taloudellisin vaihtoehto niinkuin AT5nok sanoikin.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 -88 Transporter "Elisa"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Turbottamiseen, teet sen sitten millä moottorilla tahansa, on JX osat helpoin keino.
Jos toimivan JX:n jostain löydät, vaihda se ja sen tilalle sitten AAZ tai TDI.

Nimim Salainenagentti007 teki Sylviin TDI swapin foorumin ohjeiden ja muutaman somen kautta annetun ohjeen avulla, lupasi laittaa dokumentin hommasta jakoon tänne foorumille.

Foorumin T3 tekniikka / moottoriosiossa on varmasti kaikki se tieto, mitä AAZ- tai TDI-swappiin tarvitsee ja kysyä saa aina.
Atees
Vasta alkaja
Viestit: 9
Liittynyt: 05.12.2016 11:21

Re: T3 -88 Transporter "Elisa"

Viesti Kirjoittaja Atees »

Moro!

Taas vähän päivittelyä tännekin kerta autoonkin on tehty päivityksiä!

Elisasta "löytyi" turbo joten kone mahtanee olla 1.6td (JX) swap joka on tehty joskus muutoskatsastamatta. Tämä antaa siis helpon pohjan AAZ swapille, tai sitten suoraa TDI swapille riippuen lähinnä siite miten helposti saan sen onnistumaan (tölkki ainut auto, talli 8km päässä). Kädettömyys ja ymmärtämättömyys on myös hieman edistynyt polttoaine pumppua ruuvatessa ja turbosysteemiä ymmärtäessä. Myös sisätilat on uudistettu ja äänieristetty. Leiman Elisa sai ensi vuoden puolelle, vaikka katsurin määräämien osien vaihto ei poistanut klappia (käski vaihtaa raidetangon vaikka klappi oli hammastangossa :_D)

Erillissarja asennettu ja Grundigin mankka kytketty toimintaan. Kuramatosta tehty sisätilan lattia. Öölit ja suodattimet vaihdettu laturin hihnan kanssa. Vanha skeida revitty pois ja takatilan lämmitin puhaltaa nyt lämmintä ilmaan myös takatilaan vuotamatta(!). Tässä pari kuvaa!

Seuraavana olisi jakohihnan vaihto, ajoitusten säätö jne. Sitten pitäisikin alkaa väsäämään takatilasta siistinpää. Miten tuon muutoskatsastaminen matkailuautoksi onnistuu? onko 1.9 metrin sisätilan korkeus ehdoton? Nyt en tarvi mitään mututuntuma juttuja vaan jos viimesen parin vuoden aikana katsastanut niin faktat ois jees! Tai jossei matkailuajoneuvoksi niin erikoisajoneuvoksi tms?

Mukavasti edennyt projekti tähän mennessä. Polttoainesyötön ja ahtopaineiden säätäminen teki valtavan eron rouvan käyttäytymisessä. Toki savuttaa hieman enemmän käynnistäessä vaan tiellä ei pukkaa voimasavua (ainakaan vielä ;) ).

Tässä muutama kuvake autosta. Tällä hetkellä 1+2 penkit paikallaan (uusine pehmusteineen!)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T3 -88 Transporter "Elisa"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Olettaen että autosi on pakettiauto, josta autoveroa ei ole maksettu, niin verolliseksi matkailuautoksi saat sen katsastettua. Siitä tulee sitten autoveron jämät maksuun, eikä ole mitään sisäkorkeusvaatimuksia. Kyse pitäisi olla siis satasista mitä maksun suuruus on. Ilmeisesti kukaan ei vielä ole tuota käytännössä testannut. Vero pitäisi määräytyä samalla kaavalla, kuin jos toisit nyt samanlaisen auton ulkomailta.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin