Ja sitten voisin vähän tuosta dokasta kertoa. Doppelit on aina olleet lähellä sydäntä, ehkä sen takia että lapsuudessa perheellämme oli -72 pallisdoppeli, jolla viisihenkinen perheemme kuljeskeli vuosikaudet paikasta toiseen. T4:t on omassa käytössä muutoinkin mieluisiksi vehkeiksi tulleet ja ulkolaisia nettisivuja selatessa tuli mieleen, että myös tuollainen T4 pitää joskus saada rakentelun alle. Noin vuosi sitten bongasin nettiautosta yhden mielenkiintoisen ehdokkaan, josta kyselin puhelimessa enemmän ja olin ihan viittä vaille lähtemässä sitä hakemaan, mutta erinäisten kiireiden – ja korkeahkon hinnan - vuoksi jäi tuolloin vielä hakematta. Tästä noin kolme viikkoa eteenpäin samainen auto hyppäsi taas silmään nettiautoa selatessa, nyt tonnia halvemmalla, joten saman tien soittoa myyjälle ja seuraavaksi päiväksi sopimaan noudosta. Auto oli vähän enemmän, mitä ajattelin tarvitsevani, mutta esimerkiksi neliovisuus ja –vetoisuus, Caravelle-keula sekä AXL-koodilla oleva moottori on pelkästään plussaa.
Ostohetkellä tuo tuotos näytti tältä:
ostohetki.png
Ja koska visio oli päässä kutakuinkin valmiina, piti autosta nakata ensitöiksi koirakoppi perältä alas ja myyntiin:
koppipois.png
Vähäiset tekniset ongelmat sai talven aikana melko pienellä työllä parsittua kasaan, kuten myös rajavartiolaitosta varten vedetyt lukuisat sähköhimmelit. Pakoputken uusinta ja käsijarrun kiristys eivät myöskään kovin paljon aikaa vieneet. Kynnykset eivät olleet kovin pahat ruosteen osalta, isoja muutoksia auton normaaliin ulkoasuun ei tarvinnut tässä vaiheessa tehdä ja koska muitakaan peltihommia ei ollut juuri tiedossa, ajelin auton kaverin hallille pohjatöihin ja maalaukseen, jossa se purettiin sitä hommaa varten alkutekijöihin:
purettu.png
No, olihan niissä helmoissa tietenkin vähän enemmän hitsattavaa, mutta siinä ne pohjatöiden ohessa menivät. Varhaisdoppelin peltisiä lokasuojia koitin aikani metsästää maailmalta, mutta paria ei löytynyt mistään ja yksittäisten hintakin oli jotain todella suolaista, joten piti suunnata katseet muualle. Sattumalta löytämästäni satunnaisesta saksalaisesta verkkokaupasta sai lokasuojat melkeinpä mittojen mukaan tilattua, eikä parille hintaakaan jäänyt posteineen kovin montaa kymppiä:
lokarit.png
Auton väriksi valikoitui lopulta Porschen värikartasta 22R Mintgrün, jotta auto erottuisi värin osalta harmaasta massasta. Irto-osat saivat maalia päälleen, mukaan lukien ovenkahvat, peilit ja etupuskuri:
maalatut_irto-osat.jpg
Joskus toukokuussa auto tuli maalattuna takaisin itselleni, jonka jälkeen piti tietenkin vaihtaa alusta ja alkaa suunnittelemaan lava-osuutta autoon. Alusta saakka oli mielessä puulava ja materiaaliksi tätä tarkoitusta varten hain Bauhausista 168 milliä leveää siperian lehtikuusta joitain lautoja. Mietin myös yhtenäisen liimapuulevyä vaihtoehtona, mutta ajattelin että kai tämmönen lauta kestää autossa, jos se kestää terassillakin. Lakkasin sen päältä tumman ruskealla lakalla. Lavaa varten tein erillisrungon, jonka päälle kiinnitin laudat ja koko höskä autoon kiinni läpipulteilla alkuperäisistä lavan rei’istä. Lavalle tuli myös ihan muodon vuoksi läpipulttien alle pienet kiinnityskoukut, jos lavalla haluaa jotain joskus kuljettaakin. Katsastuksessa ei itse lavalle ollut mitään vaatimuksia, koska kyseessä on huoltoauto. Tässä lavan askartelua:
lautalavetti.jpg
lautalavetti_paikallaan.jpg
lautalavetti_lakattu.jpg
Oli jo alusta saakka selvää, että alkuperäiset takavalot eivät miellytä kokonaisuutta, joten briteistä löytämilleni pyöreille ledlampuille piti tehdä pohjat. Nämä vääntelin millisestä pellistä ja tarkoituksella niin pitkät, että vetokoukun reiät peittyisivät. Samaisesta pellistä tuli askarreltua lokasuojan kiinnikkeet. Rekisterikilven valoina on jotkut moottoripyörään tarkoitetut pyöreät tumpit:
takavaloja_tekemässä.jpg
takavaloja_tekemässä2.jpg
takavaloja_tekemässä3.jpg
Etuvalojen osalta vahingossa sain puoli ilmaiseksi tuollaiset ”devil eyes”-umpiot, jotka ei varsinaisesti ulkonäöllisesti miellytä, mutta alkuperäisetkin näyttivät vähän surkeilta kokonaisuudessa, niin laitoin nuo sitten paikalleen. Sen lisäksi ne sattuvat olemaan vielä oikealta ohjattavaan tarkoitetut, joten pitää katsoa talvella, saisiko niistä modattua suomen tieliikenteeseen sopivat vai vaihtuvatko ne vielä muuksi.
Alkuperäiset alleajosuojatkaan eivät miellyttäneet ulkonäön osalta, joten ne tein yleismallin pakoputkesta ja laitoin päihin muovitulpat.
Kesällä aloittelin sisustahommia. Lattiaan, takaseinään ja kattoon laitoin STP Blackiä ja Silveriä:
äänieristys.jpg
Kokeeksi liimailin lattian kumimaton päälle tumman harmaata verhoiluhuopaa, koska varsinaiset kuramatot tulee päälle vielä erikseen eikä tuo niin rasitukselle joudu:
lattiamatot.jpg
lattiamatot2.jpg
Samaista huopaa vaaleamman harmaalla liimasin myös taka- ja sivuseinille niiltä osin, kuin ne on näkyvissä:
takaseinä.jpg
Jossain välissä vaihtelin suuttimet ja käytin auton ohjelmoinnissa. Kulkua tuntuu olevan melko reilusti, verrattuna vaikka varsinaiseen käyttö-Caravelleen. Onhan tuo aika kevyt koppa sen lisäksi että moottorissa tehoja lienee kymmeniä hevosvoimia enemmän.
Tässä vaiheessa siis nyt ollaan menossa. Parin kuukauden verran auto oli ihan arkikäytössä ilman varsinaisia ongelmia ja nyt talviteloille odottelemaan kesken jääneitä askareita.
Alkujaan oli ajatus lyhentää taka-ylitystä joitain kymmeniä senttejä, mutta se ajatus on sittemmin jäänyt. Mielessä myös ollut että tekisi takaosan kyljet ”kuin pakettiautossa”, mutta enpä tiedä siitäkään; jotenkin viehättää kun auto loppuu vähän niin kuin kesken. Tietenkin auton perään olisi kiva saada myös samanhenkinen puoliperävaunu, mutta vielä en ole keksinyt miten sellaisen kilpiin saisi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.