VW T3 retkeily/käyttis syncro
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 86
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Eilen käytin autoa leimalla ja taas saa vuoden ajella. Ennen katsastusta paikattiin kuskin puolen takimmaista tunkin korvakkoa ja herkisteltiin käsijarru. Ei mitään ihmeempiä siis.
Tänään siirsin ilmanputsarin akun taakse nurkkaan ja aloitin setvimään takavalojen sähköjä. Peräkärryn pistokkeelle oli virrat otettu rosvoliittimillä ja se aiheutti erinäisiä ongelmia takavalojen kanssa.
Releytin takavalot ja karsin rosvoliittimet pois. Toistaiseksi kaikki pelaa ja valot palaa kirkkaampina.
Tänään siirsin ilmanputsarin akun taakse nurkkaan ja aloitin setvimään takavalojen sähköjä. Peräkärryn pistokkeelle oli virrat otettu rosvoliittimillä ja se aiheutti erinäisiä ongelmia takavalojen kanssa.
Releytin takavalot ja karsin rosvoliittimet pois. Toistaiseksi kaikki pelaa ja valot palaa kirkkaampina.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 86
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Viikolla harrasteltiin isän LT hyötyajoneuvoon vesipumppu. Tarkoitus oli DOKAilla mutta pakkanen haittasi harrastamista.
Eilen totesin, että öljypohjan vuodot riittää ja tempasin öljypohjan irti, liimat ja uusi tiiviste väliin ja öljypohja takaisin paikalleen.
Letkulämmitintä oon harkinnu koko viikon kun ollut vajaa -30 pakkasta, kun tähän koneeseen ei lohkolämmitin sovi paikalleen. Toistaseksi on ilman lämmittelyjä heränny mtdi aamuisin henkiin.
Asentelin myös lisävesipumpun lämppärin letkun väliin. Nyt riittää tyhjäkäynnillä kierto lämmittämään hyttiä myös.
Ja tänään hinailtiin tielle hyytynyttä kalustoa kahteen otteeseen, nöyrästi tuli autot tölkin perässä
Eilen totesin, että öljypohjan vuodot riittää ja tempasin öljypohjan irti, liimat ja uusi tiiviste väliin ja öljypohja takaisin paikalleen.
Letkulämmitintä oon harkinnu koko viikon kun ollut vajaa -30 pakkasta, kun tähän koneeseen ei lohkolämmitin sovi paikalleen. Toistaseksi on ilman lämmittelyjä heränny mtdi aamuisin henkiin.
Asentelin myös lisävesipumpun lämppärin letkun väliin. Nyt riittää tyhjäkäynnillä kierto lämmittämään hyttiä myös.
Ja tänään hinailtiin tielle hyytynyttä kalustoa kahteen otteeseen, nöyrästi tuli autot tölkin perässä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 86
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Juhlapäivä! Kolmen vuoden jälkeen etuperän lukko toimii taas. Akseli oli kohtuullisen jumissa, mutta wd40 ja "pari" tuntia nitkuttelua auttoi asiaan.
Lisäksi tuli värkättyä decouplerin merkkivalon lukija kohdalleen ja nyt palaa keskimmäinenkin valo kun nuppi on ylhäällä
Lisäksi tuli värkättyä decouplerin merkkivalon lukija kohdalleen ja nyt palaa keskimmäinenkin valo kun nuppi on ylhäällä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 86
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Viimeviikolla tuli harrasteltua parina päivänä.
Vaihdoin suuttimet isommilla kärjillä oleviin. Eli AHU suutinrungot ja AEL koneesta 0,216 kärjet. Kärkien varaosanumero: DSLA 150 P502.
Maltillinen viritys mutta toistaiseksi tuntuisi, että turbo herää uusilla kärjillä paremmin vaikka syöttöruuviin ei ole kärkien vaihdon jälkeen koskettu. Kaiketi uusissa suuttimissa on parempi suihku tms.
1 ja 3 pytystä suuttimet nousi nätisti nyppäämällä pois ja 2 ja 4 pytystä joutui liukuvasaralla paukuttamaan suuttimet irti. Tein adapterin liukuvasaraa varten parista mutterista. AHU:n suuttimissa kierre on M14x1,5.
Myös pakoputki palautettiin menemään alkuperäistä reittiä. Ei meinaa enään tunnistaa autoa omakseen, kun on niin hiljainen tuohon lyhyeen putkeen verrattuna.
Lisäksi eristin välijäähdyttimen kumimatolla muusta moottoritilasta vasemman takavalon taakse, sekä tein nurkkaan koteloon ilman ohjaimen, jotta "kiduksista" tuleva ilma menee kaikki jäähdyttimen läpi. Jäähdyttimen alle takanurkkaan reikä ja flekti liikuttamaan ilmaa jäähdyttimen läpi. Reikään suojaksi kanttailin pellin, jotta kaikki rapa ei roisku takarenkaasta flektin reikiin.
Flektin + eristyksen vaikutus oli huomattavasti isompi kuin odotin. Nyt auto kulkee kone lämpimänä yhtä "kevyesti" kuin kylmällä koneella
Toistaiseksi flektiä ohjataan kuskin paikalta napista, pitänee joskus harrastaa ahtoilman lämpötilaan perustuva ohjaus flektille.
Lisäksi tuli purettua takatukivarret varaosa-autosta ja niistä olisi tarkoitus avartaa / restauroida tähän käyttikseen tukivarret joihin sopisi isommat renkaat tai talvella ketjut.
Vaihdoin suuttimet isommilla kärjillä oleviin. Eli AHU suutinrungot ja AEL koneesta 0,216 kärjet. Kärkien varaosanumero: DSLA 150 P502.
Maltillinen viritys mutta toistaiseksi tuntuisi, että turbo herää uusilla kärjillä paremmin vaikka syöttöruuviin ei ole kärkien vaihdon jälkeen koskettu. Kaiketi uusissa suuttimissa on parempi suihku tms.
1 ja 3 pytystä suuttimet nousi nätisti nyppäämällä pois ja 2 ja 4 pytystä joutui liukuvasaralla paukuttamaan suuttimet irti. Tein adapterin liukuvasaraa varten parista mutterista. AHU:n suuttimissa kierre on M14x1,5.
Myös pakoputki palautettiin menemään alkuperäistä reittiä. Ei meinaa enään tunnistaa autoa omakseen, kun on niin hiljainen tuohon lyhyeen putkeen verrattuna.
Lisäksi eristin välijäähdyttimen kumimatolla muusta moottoritilasta vasemman takavalon taakse, sekä tein nurkkaan koteloon ilman ohjaimen, jotta "kiduksista" tuleva ilma menee kaikki jäähdyttimen läpi. Jäähdyttimen alle takanurkkaan reikä ja flekti liikuttamaan ilmaa jäähdyttimen läpi. Reikään suojaksi kanttailin pellin, jotta kaikki rapa ei roisku takarenkaasta flektin reikiin.
Flektin + eristyksen vaikutus oli huomattavasti isompi kuin odotin. Nyt auto kulkee kone lämpimänä yhtä "kevyesti" kuin kylmällä koneella
Toistaiseksi flektiä ohjataan kuskin paikalta napista, pitänee joskus harrastaa ahtoilman lämpötilaan perustuva ohjaus flektille.
Lisäksi tuli purettua takatukivarret varaosa-autosta ja niistä olisi tarkoitus avartaa / restauroida tähän käyttikseen tukivarret joihin sopisi isommat renkaat tai talvella ketjut.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 86
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
En malttanut odottaa irrallaan olevien tukivarsien restaurointia vaan poistin autossa paikallaan olevista tukivarsista "kynkän" ja avarsin etukaaria.
Renkaiksi tuli bfg All Terrainit koossa 245/75r16. Vanteet on 6' leveät ja et30. Ahtain paikka on takatukivarsi.
Kyllähän nuo vähän "katu-uskottavammat" kumit on.
Renkaiksi tuli bfg All Terrainit koossa 245/75r16. Vanteet on 6' leveät ja et30. Ahtain paikka on takatukivarsi.
Kyllähän nuo vähän "katu-uskottavammat" kumit on.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 86
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Laitetaan tänne muistiin tai muiden iloksi yksi tapa etuiskareiden jatkamisesta.
Käytin iskarin jatkopalikan mallina oberin iskarinjatkopalikkaa. Tallilla isot pojat ohjeisti, että jos iskaria jatkaa saman verran kuin jousta pidentää, niin pitäis mennä kohtuu hyvin. Etujouset on tässä noin 2cm korottavat, joten iskareita jatkettiin 20mm.
Jatkopalikat pyöräytettiin sorvissa. Kierteet orkkis iskareissa on M10x1.
Iskareita pitää muokata jatkoja varten. Ensin kierre jatketaan koko ohuemman osan matkalle.
Sitten iskari katkaistaan jatkolle sopivaksi.
Tämän jälkeen ruuvataan palikat iskareiden jatkoksi. Itse laitoin vielä väliin ruuvilukitetta.
Myös iskareiden yläpään kumiosia pitää muokata jos jatkot on tämän malliset. Reikiä piti isontaa jotta jatkopala istuu paikoilleen.
Ja sitten ei muuta kuin asentamaan. Jos tekisin jatkopalat nyt uudestaan, niin tekisin ne lujemmasta materiaalista ohuemmiksi, jotta kumiosia ei tarvitsisi muokata.
Käytin iskarin jatkopalikan mallina oberin iskarinjatkopalikkaa. Tallilla isot pojat ohjeisti, että jos iskaria jatkaa saman verran kuin jousta pidentää, niin pitäis mennä kohtuu hyvin. Etujouset on tässä noin 2cm korottavat, joten iskareita jatkettiin 20mm.
Jatkopalikat pyöräytettiin sorvissa. Kierteet orkkis iskareissa on M10x1.
Iskareita pitää muokata jatkoja varten. Ensin kierre jatketaan koko ohuemman osan matkalle.
Sitten iskari katkaistaan jatkolle sopivaksi.
Tämän jälkeen ruuvataan palikat iskareiden jatkoksi. Itse laitoin vielä väliin ruuvilukitetta.
Myös iskareiden yläpään kumiosia pitää muokata jos jatkot on tämän malliset. Reikiä piti isontaa jotta jatkopala istuu paikoilleen.
Ja sitten ei muuta kuin asentamaan. Jos tekisin jatkopalat nyt uudestaan, niin tekisin ne lujemmasta materiaalista ohuemmiksi, jotta kumiosia ei tarvitsisi muokata.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
"Tölkkifoorumi korotussarjan" kanssa on tehty samalla tavalla alkuperäisiin kierteen jatko.
Siinä sarjassa jatkot olivat iskarin paksuiset, joten ei tarvinnut kumeksia silpoa.
. Vanhoista iskareista saa kuulemma sorvattua hyviä jatkopaloja.
Siinä sarjassa jatkot olivat iskarin paksuiset, joten ei tarvinnut kumeksia silpoa.
. Vanhoista iskareista saa kuulemma sorvattua hyviä jatkopaloja.
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 86
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Katsoinkin tuon "tölkkifoorumin korotussarjan" kuvia ja huomattavasti paremmalta näyttää. Jos päädyn doppelin kanssa samanlaiseen iskariratkaisuun niin teen palikat joko iskarin varsista tai muutoin sorvautan varret iskarin varren paksuuteen.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Kannattaa katsella mitä täällä on kokemusperäisesti kerrottu eikä uskoa ainakaan kaikkea oberilaisten kertomaa
Jousitusgometriaa on selvittänyt useampikin harrastaja ja sen perusteella joskus yli 10v sitten tuotettiin sarja korotusosia.
Varmaan uusikin olisi joskus saatavana, jos olisi rahoittaja. Edellisen rahoitti yksi harrastaja ilman kaupallista tarkoitusta.
Siinä sarjassa kaikki palikat olivat oikeassa mittasuhteessa toisiinsa.
Erään kaupallisen yrittäjän tuotoksessa saattoi esim iskarin jatko olla ylipitkä jousten korotukseen nähden, joka aiheutti kovaa iskarien pohjaamista sisäänjoustossa.
Jousitusgometriaa on selvittänyt useampikin harrastaja ja sen perusteella joskus yli 10v sitten tuotettiin sarja korotusosia.
Varmaan uusikin olisi joskus saatavana, jos olisi rahoittaja. Edellisen rahoitti yksi harrastaja ilman kaupallista tarkoitusta.
Siinä sarjassa kaikki palikat olivat oikeassa mittasuhteessa toisiinsa.
Erään kaupallisen yrittäjän tuotoksessa saattoi esim iskarin jatko olla ylipitkä jousten korotukseen nähden, joka aiheutti kovaa iskarien pohjaamista sisäänjoustossa.
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Kokemuksena 2kpl iskareita on katkennut jatkoilla about 20tkm sisäön. Katkeaa "uuden" kierteen pohjasta. 1kpl "reippaassa" ulosjoustossa ja toinen muuten vaan. Yksi syy miksi vaihdoin täyspitkiin. Hyvä niin pitkään kuin kestää.
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 86
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Mietin tuota kestävyyttä itsekkin, mutta eihän nuihin iskareiden yläpäihin pitäis mitään hirveitä vääntöjä syntyä. Lähinnä maksimi ulosjousto arveluttaa mutta aika näyttää kestääkö.
Mitkä iskarit sulla muuten edessä on?
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Kyllä se jatko tekee heikon paikan uuden kierteen tyveen, jossa jatkon verran lisävipua. Siitä ne katkesi. Saattaa kestää, toi oli vaan mun kokemus. Jotain perusmerkkiä oli katkenneet, nyt trailmasterin korosarja.