VW T3 syncro 1.9 TDI - GeländessturmVWohnwagen - Simo
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990
Kytkin asetelma tuli perille, eli huomenna se on Mäntsälässä.
Hyvä niin, nimittäin tänään ajellessa ja kolmosella ylämäkeen kiihdyttäessä kytkin oireili vaihteeksi luistamisesta. Kusee öljyä allensa jostain pohjapanssarin etuosan tasalta, en ole ehtinyt tutkia, mutta veikkaus on että rikkinäinen öp-tiiviste tai kampiakselin stefan ympärillä olevan kehän liimauksesta. Olisikohan öljyä taas päässyt kytkimelle??? AP-tiivistesarja hommatuna valmiiksi seuraavaa kytkinswappia varten.
Apukuskin penkin taakse / alle asensin 60 Ah kakkosakun, Bilteman erotusreleen sekä nelipaikkaisen sulakerasian. Kytkentä tuntui toimivan, joten huomenna pysyy eväät kylmässä
Vedin laturilta 16 mm" kaapelin erotusreleelle ja siitä rinnakkain 2x 6 mm2 kaapelit akun plusnapaan, kun en löytänyt tähän hätään liitinkokoelmastani enempää 16 mm2 liittimiä. Olisin laittanut kolmannenkin, mutta ei löytynyt 6 mm" kaapelillekkaan kolmatta liitintä 10 mm reiällä.
Luulisin tuon kaapelin riittävän akun lataamiseen, kun sen perään ei toistaiseksi pitäisi tulla mitään suuria kuormia.
Kakkosakun taakse ajatuksena kytkeä radio, LA/PR27, kojelaudan tupakansytytinpistokkeet, etupään työvalot, tavaratilan etuosan tupakansytytinpistoke (joka nyt magneetilla kiinni, jolloin paikkaa on helppo vaihtaa tarpeen mukaan).
Jossain on paksumpaakin kaapelia, kunhan vaan saan varastot pengottua ja hommattua lisää liittimiä paksulle kaapelille. Erotin releen sisään ei kyllä paljon nykyistä paksumpi kaapeli mahdu, joten jos etupäähän joskus asennan isommin virtaa tarvitsevaa, esim vinssi, niin varmaan paras vetää paksu kaapeli suoraan taka-akulta / laturilta, ehkä sille oma akku kuskin penkin taakse. Sitten pitää laturikin vaihtaa tehokkaammaksi.
Tavaratilassa 2 x 175 cm 2"x8" lankkuramppia seinään kiinnitettynä.
Ohjaamoon asensin muutaman tupakansytytinpaikan lisää etupenkkien väliin (tietokoneelle, kannettavan PR27 puhelimen lataus), kaksi kartan lukuvaloa, turvavyöleikkuri / lasin rikkomisvasaran penkkien välissä olevan laatikon kanteen.
Tavaratilaan asensin telineen toiselle 6 Kg jauhesammuttimelle sekä 2 Kg sammuttimen, jolla täyttyy offauspaikkojen vaatimus leimatusta sammuttimesta Sammuttimien lisäksi asensin pari sammutuspeitettä.
Auto alkaa olla valmis huomista / ensi talvea varten... (kytkimen vaihto ja LLK asennus tehtävä ennen talvea)
Talveksi pitää asentaa akkulaturi lohkolämmittimen rinnalle, niin piisaa sähkö varmasti käynnistämiseen ja molempien akkujen lataamiseen. (mikäli autosta on jotain jäljellä huomisen jälkeen )
Hyvä niin, nimittäin tänään ajellessa ja kolmosella ylämäkeen kiihdyttäessä kytkin oireili vaihteeksi luistamisesta. Kusee öljyä allensa jostain pohjapanssarin etuosan tasalta, en ole ehtinyt tutkia, mutta veikkaus on että rikkinäinen öp-tiiviste tai kampiakselin stefan ympärillä olevan kehän liimauksesta. Olisikohan öljyä taas päässyt kytkimelle??? AP-tiivistesarja hommatuna valmiiksi seuraavaa kytkinswappia varten.
Apukuskin penkin taakse / alle asensin 60 Ah kakkosakun, Bilteman erotusreleen sekä nelipaikkaisen sulakerasian. Kytkentä tuntui toimivan, joten huomenna pysyy eväät kylmässä
Vedin laturilta 16 mm" kaapelin erotusreleelle ja siitä rinnakkain 2x 6 mm2 kaapelit akun plusnapaan, kun en löytänyt tähän hätään liitinkokoelmastani enempää 16 mm2 liittimiä. Olisin laittanut kolmannenkin, mutta ei löytynyt 6 mm" kaapelillekkaan kolmatta liitintä 10 mm reiällä.
Luulisin tuon kaapelin riittävän akun lataamiseen, kun sen perään ei toistaiseksi pitäisi tulla mitään suuria kuormia.
Kakkosakun taakse ajatuksena kytkeä radio, LA/PR27, kojelaudan tupakansytytinpistokkeet, etupään työvalot, tavaratilan etuosan tupakansytytinpistoke (joka nyt magneetilla kiinni, jolloin paikkaa on helppo vaihtaa tarpeen mukaan).
Jossain on paksumpaakin kaapelia, kunhan vaan saan varastot pengottua ja hommattua lisää liittimiä paksulle kaapelille. Erotin releen sisään ei kyllä paljon nykyistä paksumpi kaapeli mahdu, joten jos etupäähän joskus asennan isommin virtaa tarvitsevaa, esim vinssi, niin varmaan paras vetää paksu kaapeli suoraan taka-akulta / laturilta, ehkä sille oma akku kuskin penkin taakse. Sitten pitää laturikin vaihtaa tehokkaammaksi.
Tavaratilassa 2 x 175 cm 2"x8" lankkuramppia seinään kiinnitettynä.
Ohjaamoon asensin muutaman tupakansytytinpaikan lisää etupenkkien väliin (tietokoneelle, kannettavan PR27 puhelimen lataus), kaksi kartan lukuvaloa, turvavyöleikkuri / lasin rikkomisvasaran penkkien välissä olevan laatikon kanteen.
Tavaratilaan asensin telineen toiselle 6 Kg jauhesammuttimelle sekä 2 Kg sammuttimen, jolla täyttyy offauspaikkojen vaatimus leimatusta sammuttimesta Sammuttimien lisäksi asensin pari sammutuspeitettä.
Auto alkaa olla valmis huomista / ensi talvea varten... (kytkimen vaihto ja LLK asennus tehtävä ennen talvea)
Talveksi pitää asentaa akkulaturi lohkolämmittimen rinnalle, niin piisaa sähkö varmasti käynnistämiseen ja molempien akkujen lataamiseen. (mikäli autosta on jotain jäljellä huomisen jälkeen )
Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990 - "Lelu"
Renkaat vielä ostoslistalle niin alkaa syncro olee hyvässä iskussa
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990 - "Lelu"
Renkaat mietinnässä, koska ajan talvisin 97% kaupungissa lumisohjossa / suolatuilla kaduilla. Offirenkaat himottais, mutta epäilyttää niiden pito ilman nastoja talvella, jonkin verran kun on kokemusta "firman" MKA kalustosta palakuviolla talvikelillä.
Kotimatka sujui tänään hyvin, pikkasen motarinopeuksissa (+100 Km/h) tuntui tasapainottomuutta etuakselilla, mutta ehkä siitä päääsee alustan pesemisellä.
Konehuone kaipaa myös huuhtelua
Kotimatka sujui tänään hyvin, pikkasen motarinopeuksissa (+100 Km/h) tuntui tasapainottomuutta etuakselilla, mutta ehkä siitä päääsee alustan pesemisellä.
Konehuone kaipaa myös huuhtelua
Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990 - "Lelu"
Talvella kyllä esim. noiden jo mun kulahtaneiden mutarenkaiden pito oli aika olematon, mutta pärjäsi kyllä liikenteessä. Umpilumessa tuli kyllä ikävä oikeita hakkapeliittoja. Mutta oikeesti hyvä yleisrengas on kyllä BFG All Terrain, kuvio ei ole ihan niin karkea, mutta toimii hyvin talvellakin, mutta kaikista ronskin ote jää siitä kyllä uupumaan. Tietysti talvellahan voisi vielä pistää ketjut kaveriksiT3Syncro kirjoitti:Renkaat mietinnässä, koska ajan talvisin 97% kaupungissa lumisohjossa / suolatuilla kaduilla. Offirenkaat himottais, mutta epäilyttää niiden pito ilman nastoja talvella, jonkin verran kun on kokemusta "firman" MKA kalustosta palakuviolla talvikelillä.
Kotimatka sujui tänään hyvin, pikkasen motarinopeuksissa (+100 Km/h) tuntui tasapainottomuutta etuakselilla, mutta ehkä siitä päääsee alustan pesemisellä.
Konehuone kaipaa myös huuhtelua
Omakin konehuone näytti tuolta, paljonkohan paskaa on mennyt läpi tuon asentamani bilteman vapaavirtausfiltterin läpi
< 15kWh/100km
Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990 - "Lelu"
En ole edes uskaltanut katsoo dobbelin luukkuun vielä.....dmn kirjoitti:
Omakin konehuone näytti tuolta, paljonkohan paskaa on mennyt läpi tuon asentamani bilteman vapaavirtausfiltterin läpi
Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990 - "Lelu"
Ehkä ne panssarin lisäpellit ei olekaan ihan turhat, jos tuo doppeli joskus pitäisi mölyt mahassaan, niin voisi harkita niiden ruuvaamista paikalleen.Eicca_ kirjoitti:En ole edes uskaltanut katsoo dobbelin luukkuun vielä.....dmn kirjoitti:
Omakin konehuone näytti tuolta, paljonkohan paskaa on mennyt läpi tuon asentamani bilteman vapaavirtausfiltterin läpi
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990 - "Lelu"
Minä olen varannut huomiselle korkeapainepesun... olisi kiva käydä vaa'alla ennen ja jälkeen kylvyn
Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990 - "Lelu"
Mun mielestä sä et ollut edes hirveen rapainen? mutta sun auto kyllä oli joten pese se ainakin nyt ekaksT3Syncro kirjoitti:Minä olen varannut huomiselle korkeapainepesun... olisi kiva käydä vaa'alla ennen ja jälkeen kylvyn
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990 - "Lelu"
Pesun jälkeen olin rapainen ja märkä. 1,5 h korkeapainepesurilla mudan irrotusta ja alkoi Syncrosta löytyä valkoista maalipintaa ja paljaita kohtia pohjasta.Eicca_ kirjoitti:Mun mielestä sä et ollut edes hirveen rapainen? mutta sun auto kyllä oli joten pese se ainakin nyt ekaksT3Syncro kirjoitti:Minä olen varannut huomiselle korkeapainepesun... olisi kiva käydä vaa'alla ennen ja jälkeen kylvyn
Helmakolhun lisäksi löytyi painauma vasemman puoleisessa kardaanin suojuksessa. Keula kolahteli useampaankin kertaan kiviin, mutta sieltä en ainakaan vielä löytänyt mitään isompaa kolhua, ilmeisesti puskuri otti isoimmat tällit vastaan.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990 - "Lelu"
Jatilassa tullutta helma kolhua oijoin ja hitsasin revennyttä saumaa. Pitää koko helma tehdä uusiksi jossain välissä, ehkäpä jostain vakiota vahvemmasta. Etureunan tein uusiksi viime vuonna, nyt liimailin nn 30 cm peltejä kasaan, mutta alkaa olla vaihtamisen tarvetta niissäkin. Naapuri ruudussa kun seisoo Corolla
Kylkiputket tein 50 mm x 50 mm x 5 mm profiiliputkesta ja n 30 mm ainesputkesta.
Pitää tutkia, valehteleeko kuva enemmän kuin 1000 sanaa, vai onko alustassa tuollainen repeämä. En sellaista huomannut silmillä, vaikka useampaan kertaan sovittelin putkea tunkinkorvakkeeseen.
HUOM: paloturvallisuus, 1,5 l painepullo, jossa pesuaineliuosta (autossa oli 2x 6 Kg ja 2 Kg sammuttimet sekä sammutuspeitteitä) Painepullolla helppo sammuttaa alkava palo, jos ei sammu puhaltamalla tai suojakaasulla (CO2).
Kempakissa (Telwin) on langan syötössä ongelma, "letku" jos ei ole suorana, ei lanka kulje läpi. Ilm pitää ostaa uusi "letku"?
Putket paikallaan:
Kylkiputket tein 50 mm x 50 mm x 5 mm profiiliputkesta ja n 30 mm ainesputkesta.
Pitää tutkia, valehteleeko kuva enemmän kuin 1000 sanaa, vai onko alustassa tuollainen repeämä. En sellaista huomannut silmillä, vaikka useampaan kertaan sovittelin putkea tunkinkorvakkeeseen.
HUOM: paloturvallisuus, 1,5 l painepullo, jossa pesuaineliuosta (autossa oli 2x 6 Kg ja 2 Kg sammuttimet sekä sammutuspeitteitä) Painepullolla helppo sammuttaa alkava palo, jos ei sammu puhaltamalla tai suojakaasulla (CO2).
Kempakissa (Telwin) on langan syötössä ongelma, "letku" jos ei ole suorana, ei lanka kulje läpi. Ilm pitää ostaa uusi "letku"?
Putket paikallaan:
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990 - "Lelu"
Tutkin tänään pohjaa ja kyllä siellä on repeämä tunkin korvakkeen etupuolella. Vaatinee kuumaliimaa ennen leimaamista.
Keulapanssaristakin löytyi lommo, eli on sitä tullut Isänmaata pussailtua Jatilassa
Mutaa löytyy jatkuvasti lisää, ihme ainetta kun ei lähde pois vaikka kuinka huuhtelee. No kaippa se sieltä varisee kuivuttuaan, kun käy vähän kallioilla ryskyttämässä.
Keulapanssaristakin löytyi lommo, eli on sitä tullut Isänmaata pussailtua Jatilassa
Mutaa löytyy jatkuvasti lisää, ihme ainetta kun ei lähde pois vaikka kuinka huuhtelee. No kaippa se sieltä varisee kuivuttuaan, kun käy vähän kallioilla ryskyttämässä.
Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990 - "Lelu"
Videoistakin näkee ja kuulee että kyllä se osui. Siinä mutaspoorissa oli muuten kiviä mudan keskellä, ainakin Tuiren pinkkiä panssarimaalia oli niihin jäänyt.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990 - "Lelu"
No etupään kolhut ei haittaa, siellä on rauta tarkoituksella ottamassa iskuja vastaan. Kylki vähän harmitti, kunnes huomasin että sen voisi tehdä kokonaan uusiksi.TT| kirjoitti:Videoistakin näkee ja kuulee että kyllä se osui. Siinä mutaspoorissa oli muuten kiviä mudan keskellä, ainakin Tuiren pinkkiä panssarimaalia oli niihin jäänyt.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990 - "Lelu"
Lista ennen (muutos)katsastusta hoidettavista hommista. Vuosikatsastus viimeistään 1.8.
- WBX/ TDI kytkin
- Öljyvuotojen tilkitseminen
- Jakohihnan vaihto
- Välijäähdytin
- Korotuspalat
- Renkaat
- Pohjan vaurioiden korjaus, ruostesuojaus
- Takapuskurin tekeminen (aihio paikallaan)
- Polttoainetankin kannakkeiden korjaaminen / vaihtaminen (onke kenelläkään ehjiä jouten?)
Mistähän aloittaisi tai siis jatkaisi?
Viimeisen kuukauden melkein kaikki vapaapäivät mennyt auton kanssa. Hauska harrastushan tuo on, mutta Hki ei ole kyllä rakenteluystävällinen paikka. Täältä ei saa osia ja materiaalia kuin ajamalla vähintään 20 Km suuntaansa ja jos meinaa tehdä jotain vähänkään isompaa, pitää lähteä johonkin muualle tekemään.
Nyt on ainakin reilun parin viikon tauko rakentelussa...
- WBX/ TDI kytkin
- Öljyvuotojen tilkitseminen
- Jakohihnan vaihto
- Välijäähdytin
- Korotuspalat
- Renkaat
- Pohjan vaurioiden korjaus, ruostesuojaus
- Takapuskurin tekeminen (aihio paikallaan)
- Polttoainetankin kannakkeiden korjaaminen / vaihtaminen (onke kenelläkään ehjiä jouten?)
Mistähän aloittaisi tai siis jatkaisi?
Viimeisen kuukauden melkein kaikki vapaapäivät mennyt auton kanssa. Hauska harrastushan tuo on, mutta Hki ei ole kyllä rakenteluystävällinen paikka. Täältä ei saa osia ja materiaalia kuin ajamalla vähintään 20 Km suuntaansa ja jos meinaa tehdä jotain vähänkään isompaa, pitää lähteä johonkin muualle tekemään.
Nyt on ainakin reilun parin viikon tauko rakentelussa...
Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990 - "Lelu"
Helmat näyttää hyvältä
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Trp T3 Syncro 1.9 TD 1990 - "Lelu"
Onneksi tuli otettua kuvat sovitteluvaiheessa, niin löytyi repeämäkin.Eicca_ kirjoitti:Helmat näyttää hyvältä
Jospa vastaisuudessa pysyisi helmakotelot suorempina
Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Lelu"
Auto vai kuski?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Lelu"
Molemmat, otin toistaiseksi pois liikennekäytöstä ja ajelen ainakin loppuloman takatuupparilla ja koitan keksiä loman jälkeen aikaa laittaa auton (muutos)katsastuskuntoonEicca_ kirjoitti:Auto vai kuski?
Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Lelu"
Kuullostaa suunnitelmalta