VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Jos laitat K14 takaisin, niin uusi putki ei paljoa maksa hydrauliikkaliikkeessä. vanhat palat malliksi, ota vaikka varoiksi se "nippa" öljypohjasta ja ahdin mukaan, niin tekevät varmaan odottaessa.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Saisko joku näistä kiinni:

Kuinka isoja heittoja kannen suoruudessa näkyy, jos se on kiero?
Miten se turbo sai olla väljä vai saiko, ja miten se todetaan?
Männän ulkoreunasta lohjennut pieni pala, tuosta noiden suvänteiden välistä, ei kuitenkaan ylety syvennykseen asti, haittaako tuo?
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

AIka harvoin näistä kannet menee kieroksi vaikka paistaakin koneen. Jos sulla on vaikka metalliviivoitin tai vatupassi tai joku muu melko suora kapistus niin sellaisella kun katot taso pinnasta, jos ei päivä juuri paista läpi niin se on ihan hyvä sitten.

Turbossa tärkein asia on että ei olisi akselin pituus suuntaita väljyyttä, pysty välys jos on n.0,1-1,0mm välillä niin se ei haittaa kun öljynpaine keskittää akselia.

nelosen mäntäkö on ottanut siipeensä?
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Eicca_ kirjoitti:AIka harvoin näistä kannet menee kieroksi vaikka paistaakin koneen. Jos sulla on vaikka metalliviivoitin tai vatupassi tai joku muu melko suora kapistus niin sellaisella kun katot taso pinnasta, jos ei päivä juuri paista läpi niin se on ihan hyvä sitten.
Sillä mä kokeilinkin, tosin en ollut vielä karstoja pyyhkinyt pois niin sen takia ei ihan suoraan istunut, mutta täytyy tsekata uudestaan puhtaampana. Aika hyvältä se näytti.
Turbossa tärkein asia on että ei olisi akselin pituus suuntaita väljyyttä, pysty välys jos on n.0,1-1,0mm välillä niin se ei haittaa kun öljynpaine keskittää akselia.
No mä otin sormilla kiinni akselista ja yritin heilutella, ja mun mielestä ei liikkunut mihinkään? Toki ei maailman tarkin mittaustyökalu, mutta suuntaa antava.
nelosen mäntäkö on ottanut siipeensä?
Jep, nelonen. Kuvassa juuri sumeassa kohdassa ylälaidasta puuttuu pikku biitti.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Beretalla taisi olla pari JX:ää menossa sulatukseen, sieltä voisi löytyä mäntä...
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Nelonen näistä yleensä hajoo kun se käy kylmimpänä, aina kun männästä puuttuu palanen niin se on huono juttu, alumiini on siitä huonoa että kun alkaa jostain sulaa niin se sitten tulee myös sulamaan lisää ja varsinkin männässä sen rakenteellinen rasitus kesto on jo tuossa vaiheessa huonontunut jonkin verran eli suosittelisin kyllä metsästämään ehjän männän tuon tilalle ja varotoimenpiteenä neuvoisin purkamaan kaikki männät ulos ja tarkistaa niidenkin kunto.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Eilen iski joku hetkellinen mielenhäiriö, ja kävin tempaisemassa tölkistä öljypohjan ja männät irti.

Öljypohjaa irrottaessa levitin auton alle nätisti rätin, jonka päälle tiputtelin ne pultit, etteivät sotkeudu siihen tallin lattian hiekkaan ja sahanpuruun. Itse makoilin makuualustalla. Viimeisen irrottua öljypohja putosi alas, suoraan siihen makuualustalleni. Ei päälleni, jätin viimeiseksi pultiksi yläpuolelta avattavan juuri tuon välttääkseni, työvalaisin toki tuli päähän kertaalleen, kun sen magneetti ei napannutkaan kiinni johonkin putkeen...

Vedin alustan pois auton alta ja siirsin pohjan sivuun, ja päätin saman tien pyyhkiä öljyt pois alustalta, etten sotke itseäni turhaan. Ja nappasin siitä vierestä sopivan näköisen rätin jolla aloin hinkata sitä öljyä. Jotain pultteja siitä rätin päältä lennähti purun ja hiekan sekaan, mutta sainpahan pyyhittyä öljyjä pois ettei haalari sotkeennu... :roll:

Juu, nelosmännästä tosiaan puuttuu yläkulmasta parin millin paksuinen, parin sentin pituinen siivu. Ja yksi männänrengas katki, mielestäni sain sen sen verran siististi ulos ettei siinä vaiheessa mennyt rikki. Eli ne mennee vaihtoon. Muut männät ja alakerta muutenkin näytti maallikon silmään ehjältä. Kaikissa männissä oli pientä kerrostumaan siinä männän päällä reunoilla, se lienee ihan normaalia karstaa, millähän sen rapsuttelisi pois? Lisäksi jossain oli pieniä lyhyitä naarmuja männän kyljessä, onko ne vaarallisia?
KuvaKuva

Pitääkö männänrenkaat uusia ns. varmuuden vuoksi?
Onko Motonetin renkaista mihinkään: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=637?
Tuolla sanotaan "1/syl, tarve 4". Mites mä laskin että mulla olisi kyllä useampi noita renkaita per mäntä tuolla?
Viimeksi muokannut DJSigma, 04.09.2013 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ymmärsin tuon motonetin tekstin niin että yksi setti per sylinteri, eli siinä tulisi kaikki yhteen mäntään tarvittavat renkaat.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Niin juu, voisihan se noinkin olla. Ja varmaan onkin.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Jahas, alkaisi olla aika tehdä ostoslistaa. Ilmeisesti mitään muuta ei tarvitse enää rikkoa, kunhan laittaisi vaan kamat ehjänä takaisin kasaan.

Tarvitaan siis:

mäntä, 1kpl
männänrenkaat, 4 srj (kaikki ne kai samalla vaihtaa)
öljypohjan tiiviste
kannentiiviste
venttiilikannen tiiviste
pakosarjan tiiviste
imusarjan tiiviste
jakohihna+kiristin
laturin hihna
pakoputken etupää
turbo tai ruuvipenkki
turbon öljyletku
hehkut+kaapelointi

Ehkä?:

Kiertokangen laakerit, 4 srj, olisiko nuo hyvä vaihtaa samalla, ne on ilmeisesti ne puolikaaren muotoiset lätkät siellä männän varren ja kangen välissä?

Paisari ja kannenpultit on jo hankittuna.

Kaikki tiivisteet, hihnat, männänrenkaat, hehkut ja pakoputken saan Motonetistä, onko jollain olemassa kyseisiin osiin nyt jotain "älä saatana ainakaan sitä osaa Motonetistä osta" -tyyppistä tietoa? Mäntä löytynee täältä foorumilta, ehkä turbon letkukin. Turbon kohdalla on vielä mietinnässä jos hankkisi ruuvipenkin ja koettaisi porata ne vanhat tapit pois ja laittaa uudet, niin tuon vanhan saisi kuntoon, kun mielestäni se oli muuten toimiva ja välyksetön. Ja jos menee vituiksi, niin ostaa sitten uuden.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Jos se turbo on muuten hyvä, niin hommaa siihen vaan jostain loppuun ajetusta ehjä pulttinen pakopesä, niitä luulisi olevan tällä foorumilla useammallakin
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Kuvan perusteella tuo turbon pinnapultti poistuu kyllä kohtuudella tuolta pakopesästä poraamattakin.
Tarvitaan vaan hitsauskone, kourallinen matalia M10 ja M8 muttereita ja hivenen kärsivällisyyttä.
Pahempiakin, 2...3mm kuoppaan katkenneita, on ongittu onnistuneesti migillä ja muttereilla.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3094
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja dmn »

Hitsauskonstin kannalla täälläkin, kunnolla mansikaksi mutteri siihen katkenneen pinnapultin päähän niin lähtee varmasti "ihan sormilla"..
< 15kWh/100km
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Ei ole hitsausvälineitä, eikä -taitoja.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Note to self: älä säilytä suojaamattomia metalliosia ulkoilmalle alttiina, ne alkaa ruostua. Nimim. "kaikki näkyvä ennen kirkas teräs on nyt ruskeaa"...

Kysymys:

Kiertokangen kampiakselin päässä on sellaiset kolot, joihin sopivat laakereiden vastaavat pokkaukset. Kun se kanki kasataan, kummin päin se alaosa tulee, siten, että ne kolot on samalla puolella akselia, vaiko eri puolella?
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Hommahan etenee. Viimeisen viikon aikana tullut oltua ahkera. Viime viikolla tusasin uudet männänrenkaat mäntiin. Enkä edes rikkonut yhtään (uutta), vanhoja meni muutamia palasiksi, kun en jaksanut olla kovin arkka, eikä niillä käytetyillä taida olla uusiakäyttöarvoa... :roll:

Sitten piti tumpata männät koneeseen, mutta eipä löytynyt työkalua jolla kiristää renkaat, että ne sujahtaa sylinterin sisään. Noh, käytin käytettävissäni olevan ajan hyödyksi, ja aloin irrottamaan turbon pakopesää puhaltimesta, vaihtaakseni tilalle beretalta hommatun ehjäpulttisen pakopesän. No eihän sekään mennyt ihan lapaan, viimeinen pultti alkoi pyöristyä, ei suostunut liikahtamaan. Ja juuri se pultti, joka on öljyputken kohdan alla, eli siihen ei mahdu edes pieni lenkkiavain alle, puhumattakaan mutterinhalkaisijasta, jolla sitä olisi voinut silpoa.

Seuraavaksi kerraksi olin käynyt kaupan kautta, tuomisina pieni tohotin ja männänrengasvyö. Männät tuli saatua paikalleen, joskin nelonen vittuili ankarasti. Lievän väkivallan avustuksella sain taottua senkin sisään, vain huomatakseni, että ykkösen ja nelosen kiertokanki oli valunut kampiakselin sivulle, kun akseli oli niiltä kohdin alhaalla. Putosi molemmista vielä laakerit alas, jotka olivatkin vittumaisia pujottaa takaisin ottamatta vaivalla sisään saatuja mäntiä ulos sylintereistä... Nekin sain sitten paikalleen, ja lopulta kanget kiinni kampiakseliin.

Ja nyt tänään, irtosi taas pari tuntia aikaa, ja nyt on öljypohja ja täyttöputki kiinni, samoin kuin kansi. Joskin kansi täytyy vielä irrottaa, koska kiinnityksen jälkeen havaitsin, että eihän se kolmosen hehku mahdu ulos reiästään kansi kiinni, kun ruiskukin on kiinni. :evil:

Mutta kaiken kaikkiaan, tämä alkaa näyttää pahasti siltä, että vielä tämän vuoden puolella tuon pääsee ottamaan jopa ajoon. Osapuutteitakaan ei ole kuin turbon öljyletku, Etran ukkeli ei uskaltanut myydä mulle uutta, pelkäsi ettei kestä kuumuutta tarpeeksi, joten pitää käydä jossain muualla. Ja pitää se turbokin vielä purkaa ja kasata, se yksi mutterikin odottaa vielä avausta... :D
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja TT| »

Siis miten ei hehku sovi pois? Kyllä ne kaikki pitäisi sopia pois ihan kansi ja ruiskupumppu paikallaan, voi vaatia hieman gynekologin sorminäppäryyttä, mutta tulee ne. Ja menee uudet paikalleenkin.
Kuulostaa kyllä ihan asianmukaiselle harrastamiselle, voimia sinne, kyllä siitä vielä hyvä tulee! :)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

No kun ei mahdu. Ottaa kiinni ruiskuun, taisi olla juuri jengat kokonaan auki, mutta ei mahdu nousemaan yhtään ylös. Nelosella oli noin sentti enemmän tilaa, se tuli jo "heittämällä"...

Voi toki olla etten nitkutellut tarpeeksi joka suuntaan, että olisi ehkä johonkin suuntaan sitten taittunut ulos... Mutta voi olla, että on helpompi löysätä kannen pultteja, en mä niitä ole vielä kiristänytkään kun kannen paikalleen saatuani huomasin tuon, ja päätin, että täytynee kokeilla ensin...

Voiko noissa hehkuissa olla kokoeroa, että noissa on pidempi se jenga mihin virtajohto kiinnitetään? Nuo on ne Boschin "pikahehkut", kun sellaiset oli ennestään, niin päättelin että osta samanlaiset niin ei tarvitse relettä hankkia ja vaihtaa (jos niissä on eroa normihehku vs. pikahehku).
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Muutaman kerran hehkut JX:ään ja AAZ:iin vaihtaneena ihmettelen kanssa miksei se muka mahdu sieltä ulos. Tilaa ei ole paljon, mutta normaali hehku kyllä mahtuu molempiin suuntiin. Ahdasta on ja hermoja saattaa vaatia...

Hienosti on homma edennyt, tekemällä oppii... kohta sinulla on pihalla jono Tölkkejä tulossa koneremonttiin ;)
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: VW Caravelle C 1,6td -88

Viesti Kirjoittaja jarke »

T3Syncro kirjoitti:Muutaman kerran hehkut JX:ään ja AAZ:iin vaihtaneena ihmettelen kanssa miksei se muka mahdu sieltä ulos. Tilaa ei ole paljon, mutta normaali hehku kyllä mahtuu molempiin suuntiin. Ahdasta on ja hermoja saattaa vaatia...

Hienosti on homma edennyt, tekemällä oppii... kohta sinulla on pihalla jono Tölkkejä tulossa koneremonttiin ;)
juu, kyllä ne kaikki sieltä pois mahtuu tulemaan, jos ei sormet mahdu niin ota sellaisella pitkävartisella magneetilla mitä noista kaupoista saa.
eli esim. tälläinen:
http://www.huuto.net/kohteet/dowidat--m ... /289584666
Vastaa Viestiin