VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
No helvetti, kun avaa silmät ja kunnolla katsoo, niin mahtuuhan se sieltä. En tiedä taas mitä tuli eilen väsyneenä ihmeteltyä. Vaikka eipä se toki helppo ollut, varsinkin kun se vaijeri siinä edessä estää ylöspäin kallistamisen, ja samalla ylhäältä päin takaisin laittamisen, mutta nyt on hehkut vaihdettu.
Sain myös pakosarjan ja turbon kiinni, turbon pultti piti lopulta sahata poikki, ja lämmöllä ja vasaralla sitten erottaa puhallin ja pakopesä, mutta nyt on koko paketti taas autossa kiinni.
Pakosarjan lämpösuoja myös kiinni, mutta en millään muista mihin se toinen lämpökilpi menee?
Imusarjaakin yritin kiinni, mutta oli pultit niin jäykkiä, että alkoi kuusiokoloavain pyöriä kolossaan, niin otin irti ja täytyy käydä hakemassa uudet pultit...
Samoin ostoslistalle tuli se toinen turbon öljyputki, vähän aikaa kun ihmettelin mihin se menee, muistin että sehän tuli turbon mukana irti, kun ei siinäkään pyöri enää ne mutterit.
Sain myös pakosarjan ja turbon kiinni, turbon pultti piti lopulta sahata poikki, ja lämmöllä ja vasaralla sitten erottaa puhallin ja pakopesä, mutta nyt on koko paketti taas autossa kiinni.
Pakosarjan lämpösuoja myös kiinni, mutta en millään muista mihin se toinen lämpökilpi menee?
Imusarjaakin yritin kiinni, mutta oli pultit niin jäykkiä, että alkoi kuusiokoloavain pyöriä kolossaan, niin otin irti ja täytyy käydä hakemassa uudet pultit...
Samoin ostoslistalle tuli se toinen turbon öljyputki, vähän aikaa kun ihmettelin mihin se menee, muistin että sehän tuli turbon mukana irti, kun ei siinäkään pyöri enää ne mutterit.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Turboletkut sain viimein hankittua, Lahden Traktorivaruste teki minulle komeat teflonletkut, hintaa tuli 52€ yhteensä. Tuli otettua varmuuden vuoksi pikkaisen alkuperäistä pidemmät, ettei ainakaan naftiksi jää, mutta alapuolisen letkun kanssa se ei ollutkaan hyvä idea, se kun olikin aika jäykkä vääntää sinne paikalleen, mutta meni kuitenkin, jäi tosin vähän mutkalle, mutta ehkä se siellä silti toimi.
Myös imusarjan pultit hain uudet, pulttikauppa ei myynyt muulla kannalla kuin kuusiokololla, joten piti ottaa sellaiset, mutta otin kovemmalla metallilla, niin ei niin herkästi hajoa se kolo. Jälkeenpäin katsoin, että taitaa olla sama pultti kuin vetarissa, olisihan mulla ollut niitä varalle hankittuna vissiin tusinan verran... Imusarjakin siis takaisin kiinni.
Sanokaas nyt vielä joku mihin se toinen lämpökilpi tulee?
Myös imusarjan pultit hain uudet, pulttikauppa ei myynyt muulla kannalla kuin kuusiokololla, joten piti ottaa sellaiset, mutta otin kovemmalla metallilla, niin ei niin herkästi hajoa se kolo. Jälkeenpäin katsoin, että taitaa olla sama pultti kuin vetarissa, olisihan mulla ollut niitä varalle hankittuna vissiin tusinan verran... Imusarjakin siis takaisin kiinni.
Sanokaas nyt vielä joku mihin se toinen lämpökilpi tulee?
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Ja taas homma etenee. Pakkanen pistää vituttamaan, mutta sain sentään muutaman tunnin hommailtua.
Venttiilikoppa kiinnitetty (kahdesti), jakohihna väännetty paikalleen, toivon mukaan meni hyvin, merkit sun muut toki pysyi paikoillaan niin kai se on ihan ok. Ohjekirja käskee kiertämään kampiakselia kaksi kierrosta ja sitten lyömään hihnaa nuijalla ja vääntämään sitä, vähän jo yritinkin aloittaa, mutta tuli mieleen, että olisiko hyvä laittaa öljyt koneeseen ennen tuota...
Hehkuille tein ja vedin johdot, ja jos oli hehkut numero 3&4 vittumaisia laittaa paikalleen, niin ehkä vielä vittumaisempaa oli laittaa niitä pieniä prikkoja ja muttereita niihin...
Ja polttoaineletkut ja pari vesiletkua kiinnitetty myös. Nyt pitää kaivaa jostain arkistoista kuvat, jotka otin ennen purkua, ja katsoa mihinkäs kaikkialle niitä hehkujen sähköjohdon kanssa nipussa tulevia liittimiä pitäsi laittaa kiinni, ja ennen kaikkea mikä mihinkin.
Enää puuttuisi kaikki ilmaletkut, paisari ja vesiletkut, pakoputki, laturi ja kiilahihna ja hihnapyörät.
Venttiilikoppa kiinnitetty (kahdesti), jakohihna väännetty paikalleen, toivon mukaan meni hyvin, merkit sun muut toki pysyi paikoillaan niin kai se on ihan ok. Ohjekirja käskee kiertämään kampiakselia kaksi kierrosta ja sitten lyömään hihnaa nuijalla ja vääntämään sitä, vähän jo yritinkin aloittaa, mutta tuli mieleen, että olisiko hyvä laittaa öljyt koneeseen ennen tuota...
Hehkuille tein ja vedin johdot, ja jos oli hehkut numero 3&4 vittumaisia laittaa paikalleen, niin ehkä vielä vittumaisempaa oli laittaa niitä pieniä prikkoja ja muttereita niihin...
Ja polttoaineletkut ja pari vesiletkua kiinnitetty myös. Nyt pitää kaivaa jostain arkistoista kuvat, jotka otin ennen purkua, ja katsoa mihinkäs kaikkialle niitä hehkujen sähköjohdon kanssa nipussa tulevia liittimiä pitäsi laittaa kiinni, ja ennen kaikkea mikä mihinkin.
Enää puuttuisi kaikki ilmaletkut, paisari ja vesiletkut, pakoputki, laturi ja kiilahihna ja hihnapyörät.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Mikset laittanut niitä kiinni irtokanteen?DJSigma kirjoitti:Hehkuille tein ja vedin johdot, ja jos oli hehkut numero 3&4 vittumaisia laittaa paikalleen, niin ehkä vielä vittumaisempaa oli laittaa niitä pieniä prikkoja ja muttereita niihin...
Taitaa kuitenkin olla helpompi homma laittaa ne mutterit paikalleen piuhan päässä olevan liittimen kanssa kuin sen kiskon, joka on kuitenkin mutkalla joka suuntaan. 1&2 on mielestäni vaikeimmat, eli ne jotka ovat pumpun takana.
Varren päässä oleva magneetti on hyvä apuväline. Itsellä kun menee pumppu vaihtoon, niin vaihtuu varoiksi hehkutkin, kun on aavistuksen helpompiu tehdä silloin.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
No kun mä rikoin yhden vanhan hehkun kun irrotin sitä virtakiskoa, niin pelkäsin rikkovani nuo uudet hehkut jos ne on kiinni kannessa kun kolistelen paikoilleen sitä... Ensi kerralla (toivon mukaan ei ihan heti...) kun teen kansiremppaa, vaihdan hehkut irrallaan olevaan kanteen. On tuossa tarttunut pari muutakin juttua mitä teen seuraavalla kerralla toisin.T3Syncro kirjoitti:Mikset laittanut niitä kiinni irtokanteen?DJSigma kirjoitti:Hehkuille tein ja vedin johdot, ja jos oli hehkut numero 3&4 vittumaisia laittaa paikalleen, niin ehkä vielä vittumaisempaa oli laittaa niitä pieniä prikkoja ja muttereita niihin...
Taitaa kuitenkin olla helpompi homma laittaa ne mutterit paikalleen piuhan päässä olevan liittimen kanssa kuin sen kiskon, joka on kuitenkin mutkalla joka suuntaan. 1&2 on mielestäni vaikeimmat, eli ne jotka ovat pumpun takana.
Varren päässä oleva magneetti on hyvä apuväline. Itsellä kun menee pumppu vaihtoon, niin vaihtuu varoiksi hehkutkin, kun on aavistuksen helpompiu tehdä silloin.
Juu, ei ne johdot olleet vaikeita, vaan ne prikat ja mutterit... Onhan mulla nyt oikein päin päässäni nuo numerot, 4 on jakohihnan päässä, eikö? Niin silloin 3&4 on ruiskun alla, 1 ja 2 oli paljon helpommat, kun niihin pääsi käsiksi suoraan yläpuolelta.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Ilmaputket ja suodatin kiinnitetty. Turbon pultteihin sorvattu vähän ehjemmät jengat. Öljyt laitettu koneeseen, vesiletkut ja säiliöt kiinnitetty. Laturi ja hihnapyörät kiinnitetty, mutta hihnapyörät tarvinnee irrottaa vielä, unohdin laittaa jakohihnan kotelon alaosan kiinni... 875mm pitkä hihna oli liian pitkä yhden hihnan käyttöön, täytyy käydä hakemassa sentin-pari lyhyempi. Ja muutama sähköjohto ja pari jotain ohutta letkua on vielä irti, kun en muista mihin menevät.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Sylinterien nrointi alkaa jakopäästä.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Mistähän mä olen tuon sitten keksinyt toisinpäin? Varmaan siitä ohjekirjan nokka-akselin lukitusohjeesta, mun mielestä siinä puhuttiin jotain nokan lukitsemisesta ykkössylinterin päässä olevan uran avulla Voi olla että muistan ja käsitin väärin...T3Syncro kirjoitti:Sylinterien nrointi alkaa jakopäästä.
Noh, sitten olen puhunut koko ajan väärin päin niistä.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Oiskoon se ohje hämännyt kertomalla että lukitusraudan ollessa nokka-akselin päässä on 1.sylinteri YKK:ssa.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Joo, se voi olla hämännyt. Muutenkin aina jossain on joutunut menemään maalaisjärjen avulla, kun ei ole ymmärtänyt ohjekirjan ohjetta tai saanut selvää kuvasta, mutta on tiennyt suunnilleen mitä pitää irrottaa...Heebo kirjoitti:Oiskoon se ohje hämännyt kertomalla että lukitusraudan ollessa nokka-akselin päässä on 1.sylinteri YKK:ssa.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Sinänsä djsigman tulkinta on oikein, 1. ja 4. sylinteri ovat yhtäaikaa YKK:ssa, tosin eri tahdissa.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Pakoputki melkein kokonaan kiinni. Moottorin pohjaan tulevat kaksi pulttia kiinnittämättä, kun ei sopinut reiät kohdilleen muiden ollessa kiinni... Hihnapyörät irroitettu ja uudestaan kiinnitetty, jakohihnan kotelon alaosakin kiinni. Pari pientä (M4?) pulttia jäi ylimääräiseksi, ja kotelon yhteen kulmaan tulevaa pulttia ei löytynyt, mutta ei liene vaarallista. Toivottavasti.
Liian pitkän kiilahihnan tilalle ostettu lyhyempi kiilahihna osoittautui pidemmäksi kuin edellinen. Vitun Ossca. Sopivalla hihnalla olisin varmaan kokeillut käyntiin, nyt se jää ylihuomiselle...
Parit johdot toki vieläkin irti, mutta löysin viimein niistä ottamani kuvat, niin tiedän mihin menevät.
Liian pitkän kiilahihnan tilalle ostettu lyhyempi kiilahihna osoittautui pidemmäksi kuin edellinen. Vitun Ossca. Sopivalla hihnalla olisin varmaan kokeillut käyntiin, nyt se jää ylihuomiselle...
Parit johdot toki vieläkin irti, mutta löysin viimein niistä ottamani kuvat, niin tiedän mihin menevät.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Löysin sattumalta kuvan laturin johtokytkennöistä joka on otettu ennen kuin irroitin johdot.
Mä jotenkin muistelin jostain lukeneeni, että toi W-napa oli joku kiekkamittaria varten oleva? Mutta mulla oli siis johdot kiinni noin, eikä tuntunut ongelmia olevan?
Mä jotenkin muistelin jostain lukeneeni, että toi W-napa oli joku kiekkamittaria varten oleva? Mutta mulla oli siis johdot kiinni noin, eikä tuntunut ongelmia olevan?
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Juurikin niin, W on kiekkamittaria varten ja sille on kaikissa johtosarjoissa piuha, olipa mittaria tai ei.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- SyncroVWaari
- JäynäVWaari
- Viestit: 1696
- Liittynyt: 05.03.2012 19:52
- Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Latausvalo on kytketty latausreleen D+ liittimestä, virtalukon siihen liittimeen johon on kytketty muut laitteet jotka toimivat virta päällä asennossa. Kun virran kytkee päälle niin latausvalo syttyy, koska lamppu saa jännitteen virtalukon kautta, ja maadoituksen laturin D+ liittimestä käämityksen kautta. Kun moottori käynnistetään, ja laturin lataus alkaa, niin D+ liittimessä jännite nousee, jolloin myös latausvalo sammuu. Syystä että lampun molemmissa liittimissä on sama jännite, jolloin ei virtaa kulje lampun läpi. Kun taas moottori pysäytetään, ja lataus loppuu, myös lamppu syttyy.DJSigma kirjoitti:Aha. Mikäs tuo D-napa sitten on?
http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/w ... atkytk.htm
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Aha. En ole varma ymmärsinkö, mutta tärkeintä on nyt se, että siinä ei ollut ennenkään johtoa, eikä ole nytkään ja silti tuon pitäisi toimia...
Nyt olis kone kasassa. Pohjapellit puuttuu, ja renkaat, mutta eipä niitä koneen pyörittämiseen tarvita. Mutta ei lähde käyntiin. Pyörittää, mutta ei edes yritä. Mistäs tuota lähtisi perkaamaan, varmaan se ei saa joko löpöä tai virtaa? Jotain voisi kai mitata yleismittarillako?
Positiivinen puoli tässä on se, että kone tuli kaiketi kasattua ihan oikein, kun se pyörittää sitä ihan terveen kuuloisesti.
Nyt olis kone kasassa. Pohjapellit puuttuu, ja renkaat, mutta eipä niitä koneen pyörittämiseen tarvita. Mutta ei lähde käyntiin. Pyörittää, mutta ei edes yritä. Mistäs tuota lähtisi perkaamaan, varmaan se ei saa joko löpöä tai virtaa? Jotain voisi kai mitata yleismittarillako?
Positiivinen puoli tässä on se, että kone tuli kaiketi kasattua ihan oikein, kun se pyörittää sitä ihan terveen kuuloisesti.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Onhan sammutussolenoidin piuha pumpussa kiinni ja kunnossa/ehjä ?DJSigma kirjoitti: Mutta ei lähde käyntiin. Pyörittää, mutta ei edes yritä. Mistäs tuota lähtisi perkaamaan, varmaan se ei saa joko löpöä tai virtaa? Jotain voisi kai mitata yleismittarillako?:D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Joo, on. Sanoo naks kun ottaa johdon irti/laittaa takaisin.
Lumella myös testattu, että hehkut lämpenee. Tosin vaikea sanoa hehkuiko kaikki, kun hehkutus oli niin kauan päällä, että kaikki lumet suli, en sitten tiedä olisko kaikki sulanut jos joku ei olisi toiminut. Pitäisi mitata/testata varmaan kaikki ; hehkut, johdot, rele, että saa varmistettua että ovat toimivia. Mutta mitä ja miten mitata? Johdoista saa mitattua resistanssin, että meneekö läpi, releen voi vaikka vaihtaa kun tuli uusikin hehkujen mukana, mutta mites noiden hehkujen toiminnan voisi mitata?
Lumella myös testattu, että hehkut lämpenee. Tosin vaikea sanoa hehkuiko kaikki, kun hehkutus oli niin kauan päällä, että kaikki lumet suli, en sitten tiedä olisko kaikki sulanut jos joku ei olisi toiminut. Pitäisi mitata/testata varmaan kaikki ; hehkut, johdot, rele, että saa varmistettua että ovat toimivia. Mutta mitä ja miten mitata? Johdoista saa mitattua resistanssin, että meneekö läpi, releen voi vaikka vaihtaa kun tuli uusikin hehkujen mukana, mutta mites noiden hehkujen toiminnan voisi mitata?
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Sanoisin noiden testien perusteella että hehkut toimii ja solenoidi päästää polttoainetta suuttimille, voit vielä löysätä suutin putkea/putkia ja katsoa että dieseliä lentää. Seuraavaksi tarkistaisin että pumpun ajoitus on ihan varmasti oikein.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!