VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Ja minä katoin vain silmällä sen keskelle ja osu ekalla kerralla
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Niin mäkin tein ekalla kerralla. Nyt oli liikaa aikaa ja kone irti ja muuta mikä helpotti, niin tuli kikkailtua.Jouni kirjoitti:Ja minä katoin vain silmällä sen keskelle ja osu ekalla kerralla
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2617
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Datanörtti opetteli taas uusia taitoja. Vauhtipyörän pultit tuli vaihdettua uusiin, kun niitä sai näppärästi Motonetin hyllystä. Loppukiristyskin meni pulttipyssyllä jurruuttamalla. Ei tarvinnut mitään lukituksia asennella. Tussilla vaan merkit ja 90 astetta oikean momentin päälle. Sitten paineasetelman ja kytkinlevyn asennus. Ja, kun viksummat kehottaa keskittämään kytkinlevyn, niin kannattaa uskoa Sitten hallikaverin avulla loota kiinni koneeseen ja paketti ois kasassa.
Huomenna pitäisi taistella uusi kaasuvaijeri paikalleen. Mikäli on vinkkejä, niin innolla otetaan vastaan. Konetta en aiemmin aio äheltää paikalleen. Lisäksi on tässä vaiheessa syytä huuhtoa syylärinnesteet, että saa punaiset vihreän tilalle.
Huomenna pitäisi taistella uusi kaasuvaijeri paikalleen. Mikäli on vinkkejä, niin innolla otetaan vastaan. Konetta en aiemmin aio äheltää paikalleen. Lisäksi on tässä vaiheessa syytä huuhtoa syylärinnesteet, että saa punaiset vihreän tilalle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Tuo kannen vesilähtö ja siitä vesipumpulle tuleva letku kannattaa seuraavaksi laittaa paikalleen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2617
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Ok. Kun vaan muistais...
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- beretta
- Tölkkitohtori
- Viestit: 666
- Liittynyt: 21.02.2012 16:53
- Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
- Viesti:
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
niinniin,ja uusi kytkinsylinteri uudella letkulla myös kun on noin hyvin nyt esillä,liittää vaan letkun auton alla kun paketti on paikoillaan. ainiin,että mistäkö tiedän
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2617
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Beretan vinkki vastaanotettu kiitos! Motonetin varastosaldo näyttää nollaa, mutta kai tuon jostain Fiksuksesta tms saa tilattua.
Tänään värkkäsin kaasuvaijerin kanssa. WBX:n vaijerihan on vaihdettava swapissa dieselin vaijeriin. Lämmin halli ja öljymonttu helpotti kummasti hommaa. Vaihto meni jotakuinkin näin:
1. etupelti auki (Mairessa on lanssivarustus ja ei ole oikeata etupanssaria) ja vararengas pois.
2. kaasupolkimen alta suojakotelo irti (neljä ristipääruuvia).
3. kaasuvaijeri irti säätöholkista (olikohan 8- vai 10-millinen ja listalla sai nätisti).
4. vähän auton keskikohdan takaa ainoa kiinnike irti (10-millinen pultti ja mutteri).
5. sitten vaan kiskoo vaijerin irti. Itse aloitin takaa ja lopuksi edestä.
6. uuden vaijerin öljyäminen. Itse laitoin aseöljyä ja liruttelin sitä melko hartaasti.
7. vaijeri paikalleen. Aloitin sen keskikiinnikkeen ruuvaamisella. Ensin toki työnsin vaijerin takaosan konehuoneen puolelle. Sitten etuosa yhden ainoan rungon reiän läpi ja mahdollisimman suoraa reittiä eteen asti.
Vanhassa vaijerissa oli melko paksu suojakuori ja uudessa aivan ohut kuori. Varmaan värkkään sen alkuperäisen putken vielä lisäsuojaksi. Kaasupolkimen alla oleva suojakotelo nimittäin sisältää aika paksun ja parin tuuman pituisen läpiviennin. Uusi vaijeri olisi liian ohut siihen.
Ainakin Brickwerks myy erilaisia vaijereita takapotkuun ja syncroon. Minä ostin omani Motonetista ja ei siellä kyllä ollut eritelty mikä mihinkin kävisi. Aivan hyvin näytti menevän silti paikalleen.
Tänään värkkäsin kaasuvaijerin kanssa. WBX:n vaijerihan on vaihdettava swapissa dieselin vaijeriin. Lämmin halli ja öljymonttu helpotti kummasti hommaa. Vaihto meni jotakuinkin näin:
1. etupelti auki (Mairessa on lanssivarustus ja ei ole oikeata etupanssaria) ja vararengas pois.
2. kaasupolkimen alta suojakotelo irti (neljä ristipääruuvia).
3. kaasuvaijeri irti säätöholkista (olikohan 8- vai 10-millinen ja listalla sai nätisti).
4. vähän auton keskikohdan takaa ainoa kiinnike irti (10-millinen pultti ja mutteri).
5. sitten vaan kiskoo vaijerin irti. Itse aloitin takaa ja lopuksi edestä.
6. uuden vaijerin öljyäminen. Itse laitoin aseöljyä ja liruttelin sitä melko hartaasti.
7. vaijeri paikalleen. Aloitin sen keskikiinnikkeen ruuvaamisella. Ensin toki työnsin vaijerin takaosan konehuoneen puolelle. Sitten etuosa yhden ainoan rungon reiän läpi ja mahdollisimman suoraa reittiä eteen asti.
Vanhassa vaijerissa oli melko paksu suojakuori ja uudessa aivan ohut kuori. Varmaan värkkään sen alkuperäisen putken vielä lisäsuojaksi. Kaasupolkimen alla oleva suojakotelo nimittäin sisältää aika paksun ja parin tuuman pituisen läpiviennin. Uusi vaijeri olisi liian ohut siihen.
Ainakin Brickwerks myy erilaisia vaijereita takapotkuun ja syncroon. Minä ostin omani Motonetista ja ei siellä kyllä ollut eritelty mikä mihinkin kävisi. Aivan hyvin näytti menevän silti paikalleen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2617
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
"Mitä ostit toissapäivänä" -ketjua ei ole, niin kerrotaan sitten tänne, että ostin toissapäivänä jykevän tunkin. Vakiokorkuisella ja vakiorenkaisella syncrolla sain renkaat n. 5 cm irti lattiasta. Eli ei tuo 500 mm maksimikorkeus oikein näiden autojen kanssa riitä. Huomenna olisi nimittäin tarkoitus hilata Mairen persuus ylös ja livauttaa kone paikalleen. Saapa nähdä mikä katastrofi tästä vielä tulee...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2617
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Eipä ole ikinä teettänyt noin paljon työtä ja hikipisaroita kahden pultin kiinnittäminen. Kone on kuitenkin paikallaan. Vauhtipyörän pirulainen vaan jäi paljaaksi. Millä mää peitän tuon?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2617
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Nyt on myös aika miettiä pakoputken rakentamista. Juuri lopettelin puhelun kaverin kanssa joka lupautui sen parsimaan minulle. Rosterista on turbon laippa ja samalla materiaalilla ois tarkoitus tehdä koko systeemi. Voidaanko käyttää JX:n putkea mallina ja mitä pitäisi huomioida muuta?
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Itse tein millisestä alumiinista tuon paskalevyn koneirtoinaisena väliin, mutta kun sulla on tuo paketti jo kasassa niin pistä Depeche Mode Strangelove https://www.youtube.com/watch?v=JIrm0dHbCDU soimaan ja kehitä siihen jotain.
Putken suhteen, jousto johonkin ahtimen jälkeen. Tarkstele mistä ruuvista meinaat kannakoida ja miten. Käy ostamassa tarvikepuulaakista sopivat kumit ja tarvittaessa niitä terskallisia pyörötankoja. Sitten hitsaamaan. Todella helppo homma tuohon laitteseen, sen kun alkaa tekemään. Itsella jousto ekalla suoralla taaksepäin ja putki kahdesta kohtaa kiinni, Seatin keskivaimennin vaimentimena, en tiedä miten se voisi olla parempi...
Putken suhteen, jousto johonkin ahtimen jälkeen. Tarkstele mistä ruuvista meinaat kannakoida ja miten. Käy ostamassa tarvikepuulaakista sopivat kumit ja tarvittaessa niitä terskallisia pyörötankoja. Sitten hitsaamaan. Todella helppo homma tuohon laitteseen, sen kun alkaa tekemään. Itsella jousto ekalla suoralla taaksepäin ja putki kahdesta kohtaa kiinni, Seatin keskivaimennin vaimentimena, en tiedä miten se voisi olla parempi...
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2617
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Kiitoksia vinkeistä! Saa vielä jatkaa tarinaa, jos jollain tulee jotain mieleen. Ensi lauantaina todennäköisesti otetaan mittoja putkesta ja tilataan tarpeet.
Näpertelin tänään vähän pienempiä, mutta silti tärkeitä juttuja. Loota ja kardaani on nyt kiinni. Laitoin lisäksi sen alkuperäisen kaasuvaijerin kuoren paikalleen ja kytkin muutamat piuhat. Ainakin startin johto jää tuuman-pari liian lyhyeksi sen muuttuneen paikan vuoksi. Ruuvasin vielä sen mustan sähköboksin paikalleen ja nyt herääkin kysymys, että mitäs releitä ja vipstaakeja minä sinne tarvitsen? Joku sammutusrele ainakin ja mitä muuta?
Nyt, kun kone ja loota on oikeassa asennossa, niin oli ihan pakko kokeilla konemuovia paikalleen. Hyvin näytti sopivan
Näpertelin tänään vähän pienempiä, mutta silti tärkeitä juttuja. Loota ja kardaani on nyt kiinni. Laitoin lisäksi sen alkuperäisen kaasuvaijerin kuoren paikalleen ja kytkin muutamat piuhat. Ainakin startin johto jää tuuman-pari liian lyhyeksi sen muuttuneen paikan vuoksi. Ruuvasin vielä sen mustan sähköboksin paikalleen ja nyt herääkin kysymys, että mitäs releitä ja vipstaakeja minä sinne tarvitsen? Joku sammutusrele ainakin ja mitä muuta?
Nyt, kun kone ja loota on oikeassa asennossa, niin oli ihan pakko kokeilla konemuovia paikalleen. Hyvin näytti sopivan
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
SuoraputkiJoker kirjoitti:IItsella jousto ekalla suoralla taaksepäin ja putki kahdesta kohtaa kiinni, Seatin keskivaimennin vaimentimena, en tiedä miten se voisi olla parempi...
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
WBX -> TD/TDI swapin sähköimuutoksista voisi voisi kerätä tiedot TDI swap ketjuun. Sammutussolenoidille pitää saada virta virtalukolta. Joku johto sinne WBX:äänkin tulee virtalukolta. Sähköpiirrustuksista löytyisi...Hanttapuli kirjoitti:Ainakin startin johto jää tuuman-pari liian lyhyeksi sen muuttuneen paikan vuoksi. Ruuvasin vielä sen mustan sähköboksin paikalleen ja nyt herääkin kysymys, että mitäs releitä ja vipstaakeja minä sinne tarvitsen? Joku sammutusrele ainakin ja mitä muuta?
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2617
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Eli ostan vain yhden sammutussolenoidin (tarkempaa mallinumeroa tms.?) ja jatkan sitä startin piuhaa? Ei muita muutoksia?
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Eikös sulla ole se sammutussolenoidi jo pumpussa kiinni. Siihen kiinni vaan musta johto johtonipusta, johon tulee siis jännite kun virrat päällä.
< 15kWh/100km
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2617
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Ei mitään käsitystä. Eikö diesel tarvitse vielä jonkun ison pääsulakkeen ja jotain erikoisempia releitä? Ja miten hehkut jne kytketään? Melko ulalla kyllä taas ollaan...dmn kirjoitti:Eikös sulla ole se sammutussolenoidi jo pumpussa kiinni. Siihen kiinni vaan musta johto johtonipusta, johon tulee siis jännite kun virrat päällä.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Sammutussolenoidi = se pumpun nestepäässä oleva osa, johon saa m5 mutterilla johdon kiinni.
Konehan käy maailman tappiin niin kauan kun tuohon osaan tulee sähköä, sähkön katkettua sulkee polttoainelinjan ja kone sammuu.
Ainoa toinen osa mihin tarvitset sähköä on hehkutus, laita vaikka nappihehku kun TDI-miehen ei tartte hehkutella muuta kuin kovilla pakkasilla. Tuohon tarvitset järeähkön releen, painonapin ja kasan sähköjohtoja. Voi laittaa myös jonkun sulakkeen jos haluaa, mutta tuskin tarttee. Jos sulla ei oo hehkuihin sopivaa johtosarjaa niin muistaakseni sen hehkun päähän menee kätevästi tuollainen "sähköpihdellä" puristettava johdon jatkopala..
Konehan käy maailman tappiin niin kauan kun tuohon osaan tulee sähköä, sähkön katkettua sulkee polttoainelinjan ja kone sammuu.
Ainoa toinen osa mihin tarvitset sähköä on hehkutus, laita vaikka nappihehku kun TDI-miehen ei tartte hehkutella muuta kuin kovilla pakkasilla. Tuohon tarvitset järeähkön releen, painonapin ja kasan sähköjohtoja. Voi laittaa myös jonkun sulakkeen jos haluaa, mutta tuskin tarttee. Jos sulla ei oo hehkuihin sopivaa johtosarjaa niin muistaakseni sen hehkun päähän menee kätevästi tuollainen "sähköpihdellä" puristettava johdon jatkopala..
< 15kWh/100km
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Olikos sulla se JX-musta boksi, siinä olis suoraan rele ja sulakkeet hehkuille. Voithan ne itsekin tehdä, jos haluaa. Ja käyntiin se lähtee ilman hehkujakin, voit sitten syssymmällä miettiä.
Pakoputki on tosiaan helppo tehdä, JX vaimentimen kun laitat niin ei tarvitse niitä kannakkeitakaan miettiä. Itse olen tehnyt tuon alkukäyrän jostain motonetin tms J-putkesta, sen jälkeen jousto ja toisella 90 mutkalla vaimentimeen kiinni. Dogboxilta löytyy sitten proompi versio rosterisena versiona, sama turbo samassa paikkaa kuitenkin kaikissa näissä tapauksissa, että malleja löytyy. Ja tuolla virityksellä se on sieltä myös irrotettavissa ilman vaimentimen tai turbon irrotusta.
Pakoputki on tosiaan helppo tehdä, JX vaimentimen kun laitat niin ei tarvitse niitä kannakkeitakaan miettiä. Itse olen tehnyt tuon alkukäyrän jostain motonetin tms J-putkesta, sen jälkeen jousto ja toisella 90 mutkalla vaimentimeen kiinni. Dogboxilta löytyy sitten proompi versio rosterisena versiona, sama turbo samassa paikkaa kuitenkin kaikissa näissä tapauksissa, että malleja löytyy. Ja tuolla virityksellä se on sieltä myös irrotettavissa ilman vaimentimen tai turbon irrotusta.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2617
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Makella tais olla doppelissa nappihehkusysteemi. Se vaikuttaa kätevältä. Jos päädyn vetämään kokonaan uuden piuhan startille, niin samaan suojaputkeenhan nämä muutkin kaapelit sais. Pitää nyt vielä vähän miettiä ja suunnitella. Samoin kuin sitä pakoputkea. Kiitos kummallekin vinkeistä!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.