VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2613
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"
No voihan p... Koitahan selvitä. Meillä on ihan pian tärkeitä menoja.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"
Jep.Hanttapuli kirjoitti:No voihan p... Koitahan selvitä. Meillä on ihan pian tärkeitä menoja.
Noh, huomiseksi suunnittelin valoviiksen vaihtoa Punukasta Sinikkaan, jos sillä tokenisi. Ja yleismittarilla jos saisi jotain lukemia valonkatkaisijasta. Jos valonkatkaisija on paskana, sitten mulla on jemmassa yksi kalustejohto katkaisijalla, sillä vaikka väliaikaisesti. Tai suoraan akusta piuhalla kun sillai ainakin toimi...
Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"
Nyt tuli Sinikkaan joku bugi.
Kiihdyttäessä, noin 3400 kierroksen kohdalla kuuluu joku jännä ääni, ja veto katoaa, ei vastaa kaasuun mitenkään, edes kierroksia nostaen (eli siis ei nouse kierrokset kuin olisi vapaalla, ei siis reagoi mitenkään), sitten kun valuttaa hetken, alkaa taas toimia, kunnes taas siinä 3400 kohdalla katkeaa. Sama kaikilla vaihteilla, tai siis ainakin 1-3. Sen reagoimattomuuden aikana tuntuu/kuuluu jotain hankausta tms. Myös savua tuntuisi työntävän silloin jonkun verran.
Mistähän lähtisi hakemaan syytä? Ruisku? Turbo? Vauhtipyörä? Töötti?
Ja sitten tuosta tuntuu tihuttavan öljyä, liekö tuo sen savun lähde, kun tiputtaa turbon päälle? Mutta liittyykö vikaan, ja jos liittyy, onkohan syy vai seuraus?
Kiihdyttäessä, noin 3400 kierroksen kohdalla kuuluu joku jännä ääni, ja veto katoaa, ei vastaa kaasuun mitenkään, edes kierroksia nostaen (eli siis ei nouse kierrokset kuin olisi vapaalla, ei siis reagoi mitenkään), sitten kun valuttaa hetken, alkaa taas toimia, kunnes taas siinä 3400 kohdalla katkeaa. Sama kaikilla vaihteilla, tai siis ainakin 1-3. Sen reagoimattomuuden aikana tuntuu/kuuluu jotain hankausta tms. Myös savua tuntuisi työntävän silloin jonkun verran.
Mistähän lähtisi hakemaan syytä? Ruisku? Turbo? Vauhtipyörä? Töötti?
Ja sitten tuosta tuntuu tihuttavan öljyä, liekö tuo sen savun lähde, kun tiputtaa turbon päälle? Mutta liittyykö vikaan, ja jos liittyy, onkohan syy vai seuraus?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"
Voi olla et vetää ilmanputsarin "cobra" putken lyttyy ja ei saa ilmaa!
Puretaan , kootaan ja katotaan toimiiko!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7679
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"
Toinen veikkaus on jumittava hukkaportti, ahtopaineet nousee yli varoventtiilin avautumispaineen ja se suhauttaa paineet konehuoneeseen. Kun varoventtiili taas sulkeutuu, on imusarjassa ylipaine ja kone jaksaa taas kuljettaa Tölkkiä.
Ruuvaa varoventtiiliä tiukemmalle ja kokeile nouseeko ahtopaine korkeammalle = tapahtuuko vedon katkeaminen korkeammalla ahtopaineellaa. Huom vain kokeellisesti. AAZ / K14 nostaa paineet max 1.8 bar, tosin pakopaine taitaa olla silloin yli 2 bar... Nimim kerran kokeillut
Ruuvaa varoventtiiliä tiukemmalle ja kokeile nouseeko ahtopaine korkeammalle = tapahtuuko vedon katkeaminen korkeammalla ahtopaineellaa. Huom vain kokeellisesti. AAZ / K14 nostaa paineet max 1.8 bar, tosin pakopaine taitaa olla silloin yli 2 bar... Nimim kerran kokeillut
Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"
Se tais olla tämä.tixu kirjoitti:Voi olla et vetää ilmanputsarin "cobra" putken lyttyy ja ei saa ilmaa!
Muistin, että olin vahingossa alakautta tölväissyt sen "cobran" irti ilmanputsarista lauantaina, siitä kun puuttuu kiristyslenkki, ja oli kontti täynnä tavaraa niin en jaksanut alkaa pusaamaan takaisin. Eilen olin sitten näiden oireiden jälkeen laittanut sen takaisin, ja tänään lähdin testiajolle, eikä merkkiäkään ongelmista. Voi toki olla ettei lämmennyt tarpeeksi ja vika ilmestyisi vasta sitten tms. mutta joka tapauksessa vedätin ihan reilusti päälle neljän tonnin kierrokset ennen vaihtamista, ja ihan normaalisti toimii.
Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"
Jaa, tämä muuten ratkesi aikanaan siten, että viiksen liitin oli irronnut...DJSigma kirjoitti:Jep.Hanttapuli kirjoitti:No voihan p... Koitahan selvitä. Meillä on ihan pian tärkeitä menoja.
Noh, huomiseksi suunnittelin valoviiksen vaihtoa Punukasta Sinikkaan, jos sillä tokenisi. Ja yleismittarilla jos saisi jotain lukemia valonkatkaisijasta. Jos valonkatkaisija on paskana, sitten mulla on jemmassa yksi kalustejohto katkaisijalla, sillä vaikka väliaikaisesti. Tai suoraan akusta piuhalla kun sillai ainakin toimi...
Now for something completely different.
Oikea takarengas rumpuineen ja napoineen lähti maaseutumatkalle omin päin. Napamutteri kai antautui.
On kyllä helkutin kätevän tämmönen syncro, kun ilman rengastakaan ei osu mikään muu maahan kuin jarrukilpi. Hinausautokin kelasi sen lavalle ilman ongelmia.
Olikin tullut lykättyä sitä laakerin vaihtoa...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- hillitty
- pikseliseppä
- Viestit: 744
- Liittynyt: 28.06.2012 21:34
- Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta
Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"
Huh huh!!
Tarkista samalla miten akselitappi ja napa on väljiä keskenään
Tarkista samalla miten akselitappi ja napa on väljiä keskenään
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
- Sepi T4 lanssi
Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"
Seuraavana päivänä kävin metsässä kävelyllä. Tämmöinen löytyi.
Ei kovin kaukana, mutta eipä pimeässä löytynyt.
Yllättävän vähän otti kilpi osumaa, tostahan saa vielä melkein kaikki muut osat käyttöön.
Koko paketti irti, ja Punukasta vastaavat tilalle, oli helpoin tehdä noin niin ei tarvinnut näperrellä jarruosien kanssa.
Ja sitten rumpu irti renkaasta, rengas takaisin kiinni ja kovaa ajoa vaan. Ja tuo vannehan on siis keväällä maalattu mustaksi, vähän oli ehtinyt jo rumpua/kilpeä kuluttamaan, kun on pientä värimuutosta vanteen pinnassa.
Kiitos Eicca:lle pysäköintipaikasta ja avustavista toimenpiteistä. Taisikin olla vasta viides kerta kun tämän foorumin ansiosta saan joltain apua tien päällä tölkkeillessä.
Ei kovin kaukana, mutta eipä pimeässä löytynyt.
Yllättävän vähän otti kilpi osumaa, tostahan saa vielä melkein kaikki muut osat käyttöön.
Koko paketti irti, ja Punukasta vastaavat tilalle, oli helpoin tehdä noin niin ei tarvinnut näperrellä jarruosien kanssa.
Ja sitten rumpu irti renkaasta, rengas takaisin kiinni ja kovaa ajoa vaan. Ja tuo vannehan on siis keväällä maalattu mustaksi, vähän oli ehtinyt jo rumpua/kilpeä kuluttamaan, kun on pientä värimuutosta vanteen pinnassa.
Kiitos Eicca:lle pysäköintipaikasta ja avustavista toimenpiteistä. Taisikin olla vasta viides kerta kun tämän foorumin ansiosta saan joltain apua tien päällä tölkkeillessä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"
Tuon jarrukilven voi ihan hyvin vielä käyttää, vähän oikoo vaan
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"
No joo, sehän oli valmiiksi puhkikin, mutta kai sen tosta kasaan saisi, ehkä vähän miggiä näyttää tohon mistä meni katki tuo reuna. Laitetaan sivuun odottamaan, ei ole vielä varasto paisunut niin isoksi, ettikö tuollaiset "ehkä"-osatkin mahtuisi...TT| kirjoitti:Tuon jarrukilven voi ihan hyvin vielä käyttää, vähän oikoo vaan
Siinä menee kuitenkin vähintään ensi kesään ennen kuin tuosta saisi vetarin ja muuta hyödyllistä irroitettua muutenkaan...
Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"
Ja ei ole edelleenkään tuolle mitään tehty...DJSigma kirjoitti:No joo, sehän oli valmiiksi puhkikin, mutta kai sen tosta kasaan saisi, ehkä vähän miggiä näyttää tohon mistä meni katki tuo reuna. Laitetaan sivuun odottamaan, ei ole vielä varasto paisunut niin isoksi, ettikö tuollaiset "ehkä"-osatkin mahtuisi...TT| kirjoitti:Tuon jarrukilven voi ihan hyvin vielä käyttää, vähän oikoo vaan
Siinä menee kuitenkin vähintään ensi kesään ennen kuin tuosta saisi vetarin ja muuta hyödyllistä irroitettua muutenkaan...
Kelataas vähän tätä pikkuhiljaa eteenpäin.
Loppusyksystä päätin tutkia takalasin lämmitintä, se kun oli epäkunnossa. Näppäränä poikana havaitsinkin suht nopeasti mahdollisen vikakohdan
Siihen parsin uutta johtoa tilalle, ja voilá, takalasin lämmitin toimii taas. Lankoja tosin ehjänä tasan yksi.
Seuraavana huoltolistalle pääsi turbo. Turbo piti välillä jotenkin ikävää ääntä, joten päätin ottaa auki ja katsoa onko se lopussa. Turbo vaikutti kuitenkin olevan kohtuullisen ehjä, mutta syypää kummallisuuksille saattoi löytyä tästä:
Pohjapanssari on painanut paluuletkun mutkalle, joka luultavasti on tulpannut öljyn kiertoa jonkun verran.
Korjauksena haettu uusi letku traktoritarvikeliikkeestä, ja käännetty turbon kompurapesää muutama aste jotta letkunlähtö olisi hieman enemmän sivulle ettei törmää suoraan panssariin. Panssaria ei tosin ole laitettu takaisin vielä, niin en tiedä onnistuiko. Samalla otettu ylimääräinen prikka pois turbon hukkaportin putken alta, joka luultavasti vaikutti siihen, että ahtopaineet nousivat liian helposti. Letkun vaihdon myötä öljynpaineet ovat pudonneet reilun barin verran, ja pelottava äänimaailma turbon suunnalta myös katosi.
Paljastaen entistä pahempana kuuluvan säksätyksen, joka arveltiin johtuvan vuotavasta pakosarjasta, mutta siitä lisää ensi jaksossa.
Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"
Ja heti perään toinenkin päivitys.
Talvella sitten tutkin pakosarjaa, ja totesin, että tosiaan, säksätys voi johtua esim. siitä, että yksi pinnapultti oli ilman mutteria, eli voihan se vähän falskata. Laitoin siihen uuden mutterin ja totesin äänen hieman vaienneen.
Helmikuussa sitten eräällä työmatkalla kiinnitin huomiota korkeisiin öljynpaineisiin, vähänkään tyhjäkäyntiä isommilla kierroksilla noisi painee tappiin, tarvikemittarin skaala yltää 7 bar:iin eikä se riittänyt. Isot pojat diagnosoivat vian jumittavaan öljypumppuun, ja antoivat ennusteeksi "korjaa tai moottori hajoaa". Ensi alkuun kokeilin jotain Valvolinen litkua, jospa se liuottaisi mahdollisen tukoksen pois. Sitä öljyjen mukana ulos laskiessa huomasin jäähdytysnestevuodon ja totesin paisarin haljenneen. Jäi sitten koeajot suorittamatta, että olisiko se moottorilitku auttanut vai ei. Siitä samoilla vitutuksilla laitoin Sinikan seisontaan ja jäin kyräilemään. Muutama päivä myöhemmin alkoi ratkaisu jo välähdellä mielessä, ja ajatus oli seuraava:
Paisari vaihdetava -> jäähdytysnesteitä ulos
-> otetaan niin paljon että viallinen lohkolämmitinkin vaihdetaan
-> se on helpompi irrottaa kun ottaa turbon ja pakosarjan pois tieltä
-> vaihdetaan pakosarjan tiiviste kun sekin vuotaa
-> öljypumpun vaihto menee samaan katastrofiin, auttoi litku tai ei
Purkutöiden edetessä kun pääsi tarkemmin näkemään tuota pakosarjaa, tuli havaittua, että siellä oli kahdesta pinnapultista mutterit kadonneet, ja kaksi pulttia puuttui kokonaan, toinen kadonnut ja toinen katkennut. Molemmat puuttuvat pultit juuri turbon kohdalta. Eipä ihme että vähän piti ääntä.
Ne jäljellä olevat mutterithan tietty oli kiinni ainoastaan sen takia, että ne vastusti aivan helvetisti, viimeisen paloittelin dremel-kopiolla palasiksi että sain sarjan irti.
Pakosarja itsessään oli jopa ihan hyvässä kunnossa, ei pahemmin edes kieroutunut, joten se saisi mennä takaisin ilman suurempia kummasteluja.
Katkenneen pinnapultin ulos saaminen vaati lopulta poraamista, vastakierretapit katkeili ja muuta kivaa, joten hain Biltemasta helicoil-setin ja porasin katkenneen pultin pois, luonnollisesti kahteen kertaan, koska katkaisin myös tilalle laitetun pultin kun sitä kiristin. Muutenkin pinnapultteja tuli uusittua yhteensä viisi, kun ne harvat joissa oli mutterit vielä tallella, pitivät muttereistaan niin hyvin kiinni loppuun asti.
Öljypumppuhan oli sitten aika kulunut, en tiedä oliko se jumissa vai ei, mutta vaihtoon meni.
Punukka luovutti hajonneesta koneestaan osan tilalle, jonka varmuuden vuoksi avasin ja putsasin, ja sehän olihin suht täynnä metallisiruja, mutta muuten huomattavasti parempi.
Sittenpä ei ollutkaan muuta kuin kaikki palikat takaisin kiinni uusilla tiivisteillä, ja taas toimii. Öljynpaineet pysyy aisoissa ja nesteet sisällä.
Talvella sitten tutkin pakosarjaa, ja totesin, että tosiaan, säksätys voi johtua esim. siitä, että yksi pinnapultti oli ilman mutteria, eli voihan se vähän falskata. Laitoin siihen uuden mutterin ja totesin äänen hieman vaienneen.
Helmikuussa sitten eräällä työmatkalla kiinnitin huomiota korkeisiin öljynpaineisiin, vähänkään tyhjäkäyntiä isommilla kierroksilla noisi painee tappiin, tarvikemittarin skaala yltää 7 bar:iin eikä se riittänyt. Isot pojat diagnosoivat vian jumittavaan öljypumppuun, ja antoivat ennusteeksi "korjaa tai moottori hajoaa". Ensi alkuun kokeilin jotain Valvolinen litkua, jospa se liuottaisi mahdollisen tukoksen pois. Sitä öljyjen mukana ulos laskiessa huomasin jäähdytysnestevuodon ja totesin paisarin haljenneen. Jäi sitten koeajot suorittamatta, että olisiko se moottorilitku auttanut vai ei. Siitä samoilla vitutuksilla laitoin Sinikan seisontaan ja jäin kyräilemään. Muutama päivä myöhemmin alkoi ratkaisu jo välähdellä mielessä, ja ajatus oli seuraava:
Paisari vaihdetava -> jäähdytysnesteitä ulos
-> otetaan niin paljon että viallinen lohkolämmitinkin vaihdetaan
-> se on helpompi irrottaa kun ottaa turbon ja pakosarjan pois tieltä
-> vaihdetaan pakosarjan tiiviste kun sekin vuotaa
-> öljypumpun vaihto menee samaan katastrofiin, auttoi litku tai ei
Purkutöiden edetessä kun pääsi tarkemmin näkemään tuota pakosarjaa, tuli havaittua, että siellä oli kahdesta pinnapultista mutterit kadonneet, ja kaksi pulttia puuttui kokonaan, toinen kadonnut ja toinen katkennut. Molemmat puuttuvat pultit juuri turbon kohdalta. Eipä ihme että vähän piti ääntä.
Ne jäljellä olevat mutterithan tietty oli kiinni ainoastaan sen takia, että ne vastusti aivan helvetisti, viimeisen paloittelin dremel-kopiolla palasiksi että sain sarjan irti.
Pakosarja itsessään oli jopa ihan hyvässä kunnossa, ei pahemmin edes kieroutunut, joten se saisi mennä takaisin ilman suurempia kummasteluja.
Katkenneen pinnapultin ulos saaminen vaati lopulta poraamista, vastakierretapit katkeili ja muuta kivaa, joten hain Biltemasta helicoil-setin ja porasin katkenneen pultin pois, luonnollisesti kahteen kertaan, koska katkaisin myös tilalle laitetun pultin kun sitä kiristin. Muutenkin pinnapultteja tuli uusittua yhteensä viisi, kun ne harvat joissa oli mutterit vielä tallella, pitivät muttereistaan niin hyvin kiinni loppuun asti.
Öljypumppuhan oli sitten aika kulunut, en tiedä oliko se jumissa vai ei, mutta vaihtoon meni.
Punukka luovutti hajonneesta koneestaan osan tilalle, jonka varmuuden vuoksi avasin ja putsasin, ja sehän olihin suht täynnä metallisiruja, mutta muuten huomattavasti parempi.
Sittenpä ei ollutkaan muuta kuin kaikki palikat takaisin kiinni uusilla tiivisteillä, ja taas toimii. Öljynpaineet pysyy aisoissa ja nesteet sisällä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"
Helicoilien asennuksessa tuli todettua muuten, että ovat ne aika kestävän oloista metallia. Etukäteen olin vähän skeptinen, että miten tälläinen pieni jousenrimpula voi pitää pultin sitten niin kireästi kiinni, mutta kun hetkellisessä mielenhäiriössä yritin ruuvata niitä kaksi peräkkäin samaan reikään ja sitten katkaista ylimääräiset pois, havaitsin, että ovat ne ainakin kovempaa kamaa kuin mun työkalut:
Samassa yhteydessä tuli siirryttyä myös kesärengasaikaan, alkaa meno olla jo kuin F1-varikolla...
Samassa yhteydessä tuli siirryttyä myös kesärengasaikaan, alkaa meno olla jo kuin F1-varikolla...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"
Tuon muutaman kuukauden aikana, kun Sinikka oli pois ajosta edellisten remonttien takia, olikin autoon sitten pesiytynyt jokin sähköhäiriö. Oli alkanut purkamaan akkua. Koskaan ei tiennyt jaksaako startata vai ei, välillä lähti nätisti ja välillä ei startti inahtanutkaan. Aloin kuljettamaan vara-akkua mukana, ja useimmiten sen avulla pääsikin liikkeelle. Kunnes sitten ei, vaikka oli kuinka hyvin virtaa molemmissa akuissa. Eihän se auttanut kuin alkaa etsimään vikaa.
Ensi hätään tutkin startin ja akun piuhat ja liitokset, kaikki liitokset harjasin ja hioin, ja startin herätejohto sai pätkän uutta johtoa.
No eihän se auttanut. välillä lähti, välillä ei. Uutta kohdetta miettimään. Virtalukon osasto tuntui olevan syytön, kun startti ei inahtanutkaan vaikka antoi suoraan akulta virtaa solenoidille, eli itse starttia aloin asiassa syyttämään. Kertaalleen jäin K-Raudan pihaan ja taas sai AL Plus -palvelu hommia, hinuriukkeli tuli apuun ja varavirralla kokeiltiin eikä startti inahtanutkaan. Käski sitten mennä starttaamaan kun hän koputteli solenoidia, ja sittenhän se törähti käyntiin. Solenoidia aloin siinä vaihessa syyttämään, ehkä koko starttia. Varastosta löytyi yksi bendix-vikainen startti, yksi tiettävästi toimiva startti, sekä sitten tämä Sinikassa kiinni ollut ehkä solenoidivikainen startti. Tarkoitus oli sitten kokeilla sillä todennäköisesti ehjällä startilla, että mitenkä lähtisi. No siinä vanhoja piuhoja siitä irrottaessa kävi sitten näin:
Ei sitten jatkettu sillä startilla. Seuraavaksi päädyin kokeilemaan ratkaisua bendix-vikaisen solenoidi yhdistettynä tuon ehkä-ehjän-startin runkoon. Ja ei toimi. Seuraavaksi kaupasta uusi solenoidi tuohon runkoon. Ei toimi.
Isohko meisseli alkoi olla otsassa. Tässä vaiheessa oli lisäksi havaittu, että jos on akku kiinni, palaa oikean puolen vilkut koko ajan. Aivan sama oliko virrat päällä tai ei, vilkku päällä tai ei, vilkkuviiksi kiinni tai ei. Jos oli akku kiinni, vilkut paloi. Meisseli kasvoi.
Tässä vaiheessa olin saanut kanssaharrastajalta pari käytettyä starttia lisää, ja olinpa ehtinyt käydä tilaamassa aivan uudenkin startin, joka tosin ei ollut vielä saapunut. Eli seuraava askel oli kokeilla toista käytettyä starttiä. Ja ei sitten vieläkään mitään.
Nyt oli pakko lähteä etsimään vikaa johdoista, ehkäpä se startin toimimattomuuskin johtuisi siitä, että koko auto on niin oikosulussa, kun vilkku palaa koko ajan ja akku purkautuu, että sen takia se startin solenoidikaan ei herää. Ensin tietty tutkin oikean puolen vilkkujen johdotukset, joista en havainnut mitään heikkoa kohtaa. Sitten takavalon johdotus moottoritilassa. Ja enpä tiedä mitä tein, mutta niitä siellä sulakeboksin lähellä heilutellessa vilkku sammui. Enkä onnistunut enää toistamaan vikaa, aivan sama mihin suuntaan väänsin tai mitä tein, ei vilkku enää syttynyt. Edelleenkään en nähnyt johdoissa mitään vikaa.
Mahtava korjaus taas.
No jatkoin sitten matkaa sinne sulake/releboksiin. No sieltä sentään löytyi näkyvää vikaa.
Tuo punainen virtajohto, joka on poikki, tulee tuolta 10A:n sulakkeelta, jota ei tietenkään ole sähkökaavioissa. Guugeloinnin tuloksena se on ehkä sen turbon jälkipuhaltimen (vaimikäseoli) sulake, puhallin jota Sinikassa ei taida olla.
Toinen katki mennyt piuha ei näy kuvassa, se oli tuolta alimpana olevalta liittimeltä lähtevä johto, joka ilmeisesti on hehkujen releen johto. En kyllä ollut tietoinen niiden toimintaongelmista, mutta saattaisihan sekin vaikuttaa siihen, ettei viime talvena pakkasilla meinannut käyntiin lähteä, jos hehkujen toiminnassa on ollut jotain häikkää. Vai voikohan tuo edes liittyä siihen, enpä tiedä.
Kolmas viallinen johto olikin sitten todennäköisin syypää, eli jotenkuten kuvasta erottuva kuoriutunut maajohto boksin pohjalla.
Ehjäsin ehkä-hehkujen johdon ja eristin maajohdon.
Ja se toimii.
En ole ihan varma mikä oli oikeastaan vikana, ja mikä sen korjasi, mutta seuraavina päivinä kävin joka kerta ulos lähtiessä pari kertaa käynnistämässä, ja joka kerta lähti, joten saatoin hyvillä mielin lähteä heti pari päivän päästä Neste-Ralliin Sinikalla. Eikä jännittänyt yhtään. Toki mulla oli se tilattu upiuusi startti mukana varalla.
Ensi hätään tutkin startin ja akun piuhat ja liitokset, kaikki liitokset harjasin ja hioin, ja startin herätejohto sai pätkän uutta johtoa.
No eihän se auttanut. välillä lähti, välillä ei. Uutta kohdetta miettimään. Virtalukon osasto tuntui olevan syytön, kun startti ei inahtanutkaan vaikka antoi suoraan akulta virtaa solenoidille, eli itse starttia aloin asiassa syyttämään. Kertaalleen jäin K-Raudan pihaan ja taas sai AL Plus -palvelu hommia, hinuriukkeli tuli apuun ja varavirralla kokeiltiin eikä startti inahtanutkaan. Käski sitten mennä starttaamaan kun hän koputteli solenoidia, ja sittenhän se törähti käyntiin. Solenoidia aloin siinä vaihessa syyttämään, ehkä koko starttia. Varastosta löytyi yksi bendix-vikainen startti, yksi tiettävästi toimiva startti, sekä sitten tämä Sinikassa kiinni ollut ehkä solenoidivikainen startti. Tarkoitus oli sitten kokeilla sillä todennäköisesti ehjällä startilla, että mitenkä lähtisi. No siinä vanhoja piuhoja siitä irrottaessa kävi sitten näin:
Ei sitten jatkettu sillä startilla. Seuraavaksi päädyin kokeilemaan ratkaisua bendix-vikaisen solenoidi yhdistettynä tuon ehkä-ehjän-startin runkoon. Ja ei toimi. Seuraavaksi kaupasta uusi solenoidi tuohon runkoon. Ei toimi.
Isohko meisseli alkoi olla otsassa. Tässä vaiheessa oli lisäksi havaittu, että jos on akku kiinni, palaa oikean puolen vilkut koko ajan. Aivan sama oliko virrat päällä tai ei, vilkku päällä tai ei, vilkkuviiksi kiinni tai ei. Jos oli akku kiinni, vilkut paloi. Meisseli kasvoi.
Tässä vaiheessa olin saanut kanssaharrastajalta pari käytettyä starttia lisää, ja olinpa ehtinyt käydä tilaamassa aivan uudenkin startin, joka tosin ei ollut vielä saapunut. Eli seuraava askel oli kokeilla toista käytettyä starttiä. Ja ei sitten vieläkään mitään.
Nyt oli pakko lähteä etsimään vikaa johdoista, ehkäpä se startin toimimattomuuskin johtuisi siitä, että koko auto on niin oikosulussa, kun vilkku palaa koko ajan ja akku purkautuu, että sen takia se startin solenoidikaan ei herää. Ensin tietty tutkin oikean puolen vilkkujen johdotukset, joista en havainnut mitään heikkoa kohtaa. Sitten takavalon johdotus moottoritilassa. Ja enpä tiedä mitä tein, mutta niitä siellä sulakeboksin lähellä heilutellessa vilkku sammui. Enkä onnistunut enää toistamaan vikaa, aivan sama mihin suuntaan väänsin tai mitä tein, ei vilkku enää syttynyt. Edelleenkään en nähnyt johdoissa mitään vikaa.
Mahtava korjaus taas.
No jatkoin sitten matkaa sinne sulake/releboksiin. No sieltä sentään löytyi näkyvää vikaa.
Tuo punainen virtajohto, joka on poikki, tulee tuolta 10A:n sulakkeelta, jota ei tietenkään ole sähkökaavioissa. Guugeloinnin tuloksena se on ehkä sen turbon jälkipuhaltimen (vaimikäseoli) sulake, puhallin jota Sinikassa ei taida olla.
Toinen katki mennyt piuha ei näy kuvassa, se oli tuolta alimpana olevalta liittimeltä lähtevä johto, joka ilmeisesti on hehkujen releen johto. En kyllä ollut tietoinen niiden toimintaongelmista, mutta saattaisihan sekin vaikuttaa siihen, ettei viime talvena pakkasilla meinannut käyntiin lähteä, jos hehkujen toiminnassa on ollut jotain häikkää. Vai voikohan tuo edes liittyä siihen, enpä tiedä.
Kolmas viallinen johto olikin sitten todennäköisin syypää, eli jotenkuten kuvasta erottuva kuoriutunut maajohto boksin pohjalla.
Ehjäsin ehkä-hehkujen johdon ja eristin maajohdon.
Ja se toimii.
En ole ihan varma mikä oli oikeastaan vikana, ja mikä sen korjasi, mutta seuraavina päivinä kävin joka kerta ulos lähtiessä pari kertaa käynnistämässä, ja joka kerta lähti, joten saatoin hyvillä mielin lähteä heti pari päivän päästä Neste-Ralliin Sinikalla. Eikä jännittänyt yhtään. Toki mulla oli se tilattu upiuusi startti mukana varalla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"
Mahtavaa harrastamista
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7679
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"
Ihan Parhautta, kun saa harrastaa kunnolla ja vielä lopulta kuntoonTT| kirjoitti:Mahtavaa harrastamista
Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"
Ja sitten tosiaan oli välillä aikaa vähän autoillakin, eikä vain harrastaa.
Neste-ralliin tuli lähdettyä Hanttapulin kanssa, molemmilla majoituksena viikonlopun ajan toimi oma syncro.
Sinikka "matkailuasennossa":
Ensimmäinen yö Ouninpohjan lähellä meni näissä oloissa:
Seuraavana yönä maisemissa ja parkkipaikassa huomattava parannus, vaikka paikka olikin Surkee Ihan pieni kiusaus oli ajaa leiri parkkiin tuon harjanteen päälle josta kuva on otettu, ei siksi että se olisi ollut hyvä paikka, vaan siksi että se olisi ollut mahdollista :
Josta kolmanteen yöpaikkaan pudotus olikin melkoinen:
Matkalla tuli bongattua myös yksi syncro, Vaajakosken ABC:ltä kaasutti kovaa vauhtia karkuun lauantai-iltana, kun sinne saavuimme. Sama tölkki tuli sitten illan pimeydessä vastaan Myhinpään EK:n lähettyvillä, ja lapa nousi molemmissa autoissa. Vaajakoskella ehdin juuri ja juuri napata kuvan törmäämättä keneenkään tuolla parkkipaikalla...
Ja ei reissua ilman edes pientä korjausta. Pitkin reissua oli Sinikan käynnistyvyys alkanut oireilla, vika vaan ei ollut se pelätty starttiongelma josta toivoin päässeeni eroon, vaan tuntui siltä kuin ei oikein lähtisi käymään kaikilla. Joka käynnistyksellä kuulosti vain pahemmalta, ja sitten alkoi jo olla sitä ettei ensimmäisellä jaksanut pysyä käynnissä vaan sammui. Sunnuntain viimeisellä startilla Jyväskylän keskustassa Hanttapulin tarkka silmä huomasikin Sinikan laskeneen alleen, ja lätäkön sijainti ja näppituntuma viittasivat polttoainevuotoon suodattimen seudulla. Siinä vähän tutkittiin ja todettiin, että mitään ilmiselvää ei näy, mutta suodattimelta pumpulle lähtevä letku oli alapuolelta märkä ja juuri lätäkön yläpuolella. Lätäkkö itsessään oli aika pieni.
Nopea päätös oli se, että tempaistaan käyntiin ja ajetaan kotiin, korjataan sitten kotona. Käynnistyksessä oli jo pahempia ongelmia, pienellä kaasun käytöllä sai käyntiin ja kaasuttelemalla pysyi käynnissä, ja edelleenkään mitään selvää vuotoa ei näkynyt. Ilmaa näkyi putkessa menevän oikein reippaasti. Mutta konepa ei sitten pysynyt lainkaan käynnissä tyhjäkäynnillä, ja kun sammutti, alkoi vuoto juuri diagnosoidussa kohdassa.
Eihän se sitten auttanut kuin alkaa korjaamaan. Diagnoosi oli täydellisen osuva, suodattimelta lähtevä letku oli haljennut päästä noin sentin matkalta, siten että oli juuri kiristyspannan alla eikä siksi edes näkynyt.
Ei muuta kuin parin sentin pätkä pois, letku kiinni ja starttia kehiin. Ja pienen sahauksen jälkeen lähtikin käyntiin taas nätisti, ja polttoaineletkussa ei mennyt yhtään ilmaa.
Sitten ei muuta kuin kamat takaisin sisään ja kohti uusia seikkailuja.
Neste-ralliin tuli lähdettyä Hanttapulin kanssa, molemmilla majoituksena viikonlopun ajan toimi oma syncro.
Sinikka "matkailuasennossa":
Ensimmäinen yö Ouninpohjan lähellä meni näissä oloissa:
Seuraavana yönä maisemissa ja parkkipaikassa huomattava parannus, vaikka paikka olikin Surkee Ihan pieni kiusaus oli ajaa leiri parkkiin tuon harjanteen päälle josta kuva on otettu, ei siksi että se olisi ollut hyvä paikka, vaan siksi että se olisi ollut mahdollista :
Josta kolmanteen yöpaikkaan pudotus olikin melkoinen:
Matkalla tuli bongattua myös yksi syncro, Vaajakosken ABC:ltä kaasutti kovaa vauhtia karkuun lauantai-iltana, kun sinne saavuimme. Sama tölkki tuli sitten illan pimeydessä vastaan Myhinpään EK:n lähettyvillä, ja lapa nousi molemmissa autoissa. Vaajakoskella ehdin juuri ja juuri napata kuvan törmäämättä keneenkään tuolla parkkipaikalla...
Ja ei reissua ilman edes pientä korjausta. Pitkin reissua oli Sinikan käynnistyvyys alkanut oireilla, vika vaan ei ollut se pelätty starttiongelma josta toivoin päässeeni eroon, vaan tuntui siltä kuin ei oikein lähtisi käymään kaikilla. Joka käynnistyksellä kuulosti vain pahemmalta, ja sitten alkoi jo olla sitä ettei ensimmäisellä jaksanut pysyä käynnissä vaan sammui. Sunnuntain viimeisellä startilla Jyväskylän keskustassa Hanttapulin tarkka silmä huomasikin Sinikan laskeneen alleen, ja lätäkön sijainti ja näppituntuma viittasivat polttoainevuotoon suodattimen seudulla. Siinä vähän tutkittiin ja todettiin, että mitään ilmiselvää ei näy, mutta suodattimelta pumpulle lähtevä letku oli alapuolelta märkä ja juuri lätäkön yläpuolella. Lätäkkö itsessään oli aika pieni.
Nopea päätös oli se, että tempaistaan käyntiin ja ajetaan kotiin, korjataan sitten kotona. Käynnistyksessä oli jo pahempia ongelmia, pienellä kaasun käytöllä sai käyntiin ja kaasuttelemalla pysyi käynnissä, ja edelleenkään mitään selvää vuotoa ei näkynyt. Ilmaa näkyi putkessa menevän oikein reippaasti. Mutta konepa ei sitten pysynyt lainkaan käynnissä tyhjäkäynnillä, ja kun sammutti, alkoi vuoto juuri diagnosoidussa kohdassa.
Eihän se sitten auttanut kuin alkaa korjaamaan. Diagnoosi oli täydellisen osuva, suodattimelta lähtevä letku oli haljennut päästä noin sentin matkalta, siten että oli juuri kiristyspannan alla eikä siksi edes näkynyt.
Ei muuta kuin parin sentin pätkä pois, letku kiinni ja starttia kehiin. Ja pienen sahauksen jälkeen lähtikin käyntiin taas nätisti, ja polttoaineletkussa ei mennyt yhtään ilmaa.
Sitten ei muuta kuin kamat takaisin sisään ja kohti uusia seikkailuja.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2613
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Caravelle Syncro CL 1,9TD -89, "Sinikka"
Oli kyllä lysti reissu jälleen! Kaiken kruunasi Latvalan toinen perättäinen voitto Minut olisi vaan voinu leikata pois tuosta kuvasta. Ei näytä oikein hyvältä, kun apujoukot on jo pakenemassa muille teille
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.