Hansu, T3 16" Multivanitusta

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 743
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Jep, hyvälle näyttää putki ja joku mutkakin on mikä äääääntä vaimentaa :)
Eikun eteenpäin.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
mikkovee
AktiVWisti
Viestit: 128
Liittynyt: 28.02.2012 12:02

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja mikkovee »

TT| kirjoitti:Pakoputkea tehty jo sen verran että hitsasin laippaan ekan pätkän, kävisihän se noinkin
Mites meinasit putken ripustukset? Ei vissiin tule vakiopönttöä tähän?

Mikko
-- Maastoslicksi NO GO --
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja TT| »

mikkovee kirjoitti:
TT| kirjoitti:Pakoputkea tehty jo sen verran että hitsasin laippaan ekan pätkän, kävisihän se noinkin
Mites meinasit putken ripustukset? Ei vissiin tule vakiopönttöä tähän?

Mikko
Vakiovaimennin tulee, tuota vähän lyhyemmäksi ja kääntää siihen vaan. Jouston meinasin tuohon keskelle vielä ehkä joskus laittaa. Ei kai tuota putkea tarvitse sen enempää tukea.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
mikkovee
AktiVWisti
Viestit: 128
Liittynyt: 28.02.2012 12:02

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja mikkovee »

Joo, no ei tosiaan tarvi jos normipöntön laittaa.
-- Maastoslicksi NO GO --
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja TT| »

Vanhat akut vaikutti olevan hieman epävarmoja, joten ostin uudet
Kuva
Ahtoputket olisi viimein valmiit
Kuva
Vaimennin piti nostaa paikalleen, etten vedä tuloilmaa niin ettei sovi enää paikalleen. Samalla näki että aika hyvin se alkuputki osu oikeaan paikkaan.
Kuva
Putsarilta turbolle tuleva ilma taitaa tulla nyt suunnilleen TDI:n alkuperäisen kokoisella röörillä, yksi pätkä jäi puuttumaan, jokohan tuon huomenna saisi noilta osin valmiiksi.
Kuva
Putsaripalapeliä taas pelailin, ja huomasin että kenollaan oleva putsari sopisi hyvin nurkkaan ja lähtökin osuisi aika hyvään suuntaan. Pikaisen raadin pohdinnan perusteella ei keksitty miksi se ei voisi toimia noinkin. Ehkä tuo TDI-pönttö kuitenkin sinne tulee.
Kuva
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Saako TDI putsarin helposti kiinni snorkkeliin?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja TT| »

Saa sen ihan yhtä helposti mitä tölkinkin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Putsari näyttää kovasti samanlaiselta kuin se minun AHU:n putsari.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja TT| »

Toledon putsari on muistaakseni tämä nyt paikallaan oleva, jos en ihan väärin muista niin joku pieni ero oli Cordoban laatikkoon, golf/ventoissa sitten ihan eri muotoinen.

Tänään hakattu päätä seinään sen verran että ilma tulee snorkkelin kautta putsariin ja siitä putkea pitkin turbolle. Viemäriputkea hain tuohon puuttuvalle pätkälle, 75mm pisin pätkä ja 90 mutka ja siitä supistajalla 50mm turbolle sopivaksi.
Johtosarjaa aloin sovittelemaan koneeseen ja N75 on jo kytkettynä ja konehuoneen seinään ruuvattuna. Mikähän puusilmä tämänkin johtosarjan oli purkanu ja siivonnu, kun löyty vielä pois napsittavaa :P Saa nähdä muuttuukoo Ecun sijoituspaikka tai ainakin suunniteltu piuhojen veto, kun ei ihan helpolla näyttäisi sopivan poraamaan riittävää reikää liittimille. Tai pitää joku barbababa palkata porariksi!
Huomenna käytävä hydromarketissa, kun sain viimein irtoamaan tehostajanletkun pumpulle tulevan pään, ja en jaksa enää yrittää taivutella alkuperäistä turbon öljyntuloputkea, haetaan suosiolla uusi letkuversio. Jokusen kerran tullut mieleen että olisihan tämän koneen voinut tehdä valmiiksi asti moottoripukissa, mutta aina ei voi voittaa.
Akut on ladattu ja sopivat paikalleen. Uusi lohkolämppärin elementti on paikallaan.

Krisse siivosi olohuoneesta turhat intin jäämistöt pois ja pesi lattian, aiemmin on jo pesty höyryllä kaikki penkit ja ilmeisesti koko kabiinin sisusta. sängyn takaosan patjan päällinen on irrotettava, niin se pääsi pesukoneeseen. Muuttu kyllä värimaailma penkeissä aivan erilaiseksi :)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

No jo on ahkeroitu! Loistava meininki!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja TT| »

Viikonloppuna tuntui ettei mitään saa aikaiseksi ja mikään ei etene, mutta tänään alkoi jo vähän edistyä.
Moottori alkaisi olla mekaanisesti valmis, pakoputki ja kaasupotikan teline pitää vielä värkätä. Ohjaustehostimen letkut sain tapeltua paikalleen, hain hydromarketista suoran pätkän alkuperäiseen painepuolen letkuun, mutta eihän se suoraan käynyt :( Pienellä taivuttamisella väisti moottorituen ja meni helposti paikalleen. Samalla reissulla hain turbolle öljyntuloletkun, kun putkea ei olisi saanut mitenkään taivuteltua paikalleen. No eihän sekään ihan suorilta sopinut, osuu imusarjaan juuri sen verran ettei saa lähtemään kierteille. Vaihteeksi siis turboa vähän löysälle ja sitten sai kierteille ruuvattua, ja turbo taas kiristäen. Ilmantulo on nyt TDI putsari, sen haitariletku MAF jälkeen ja siitä 75mm viemäriputkella 90 mutkaan asti ja siitä 50mm supistuen turboa kohti.
Sähköjä ihmettelin ja läppärin koneen äärelle vietyäni alkoi homma selvitä, jostain löytämäni netistä löytämäni JX to TDI wiring exceli osoittautui erittäin hyvin paikkansa pitäväksi myös Cordoban johtosarjan kanssa. Lisään tuon omilla kommenteilla lisättynä foorumin dokumenttiarkistoon. Suunnitelma ECU:n asennuspaikasta taisi muuttua alkuperäiseen ajatukseen takapenkin alle, kun tässä tapauksessa seinän sisään vientiä varten tarvittavan reiän poraus voisi olla vähän haastavaa. Voi tietysti olla että huomenna ahtaudun poraamaan takavalon aukosta :P Tein hienon testijärjestelyn kytkentöjen tarkistusta varten ja sain lopulta yhteyden ecuun obd kautta ja pari kertaa starttailin, taitaa enää dieseliä uupua. Äkkiseltään näyttäisi siis kytkennät toimivan, huomenna jatkuu.
Kuva
Piuhat nyt kytketty tölkin johtosarjaan varoitusvalojen ja laturin osalta.
Tajusin eilen myös viimeinkin tuon Tigerbusilta tulleen jarruantureiden kytkennän, eli molemmat anturit saa hoidettua tölkin jarruvalojen signaalilla, kun laittaa releen käyttämään kakkosanturia. Cruisea varten olisi siis vaan kytkinanturi asennettava, mutta väliaikaisestihan ilman sen polkimeen yhdistämistäkin voisi käyttää ;) Nopeusanturi olisi enää ratkaistavana. Cordoban Cruiseviikseäkin mallailtiin tölkin mittariston sisälle, saa nähdä miten villiin ratkaisuun päädytään :D

Kun olen kiroillut moottorihuoneessa, niin sisustakin on edennyt! Pinttynyt ajan patina alkaa olla pestynä pois pinnoilta, ja tänään irrotettiin vielä väliseinän pultattu yläosa.
Kuva
Tupakkilasit ja sävylasit on myös nyt molemmilla puolilla paikallaan. Verhot valmistui myös ja odottaa tyynyjen ja säilytysvermeiden kanssa puhdasta sisätilaa että voi asentaa,
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja Heebo »

:lol: Tuoltako se tosiaan näyttikin tuo TDI johtoviidakko... onneks on päässyt jo unohtumaan.

Omassa swapissani raavin pitkään päätä niiden poljinantureiden kanssa... aina pukkas vikakoodia/hehkun merkkivaloa.
Loppujenlopuksi, kun hoksasin että toinen olikin NO- ja toinen NC-kytkiin, alkoi homma selkeytyä.

Ilmanmassamittarista pääsee TT eroonkin pienellä googlettelulla ja kolvailulla... ei tee mokomalla värkillä TDIssä mitään, ellei jostain syystä halua EGR:ää jättää toimintaan.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja Sinky »

Oliko tossa bilteman purkissa myös häkä varotin kaasu varottimen lisäksi?
Home is where you park it.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja TT| »

On joo häkä ja tainnutuskaasut
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja Sinky »

googlettelin joskus noita tainnutus kaasuja ja se taitaa kuitenkin olla enemmän urbaani legenda. Ainakaan aitoa tapausta joka ei ole tapahtunut tutun tutulle tai kuultu jossain on vaikea löytää...
Home is where you park it.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja jarke »

johtosarjojen perusteella voisi luulla että on eksynyt jokin ranskalainen moottori tuonne( anteeksi :oops: :D ), tää on kateellisten höpinää ;)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja TT| »

Noh noh, oletkos siinä! :D Ei ei, tässä on erona se että suurimmalle osalle on joku suht järjellinen tarkotus, eikä vaan satunnaisten käyntihäiriöiden teko. Yksi pinkki eculle menevä johto on enää mysteeri, ei tunnu vaikuttavan mihinkään. Tuo testikuvan spagetti näyttää hurjemmalle mitä onkaan, vedin vaan irtoakulta sähköt että voi helpommin kokeilla ja sitä varten vähän sotkea piuhoja. Ne alkaa olla jo loogisesti niputeltuna.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja TT| »

No eipä se tietenkään mennytkään niin helposti, vaan pari koodia on ja pysyy, eikä lähde käyntiin :(
00522 - Engine Coolant Temperature Sensor (G62)

30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent

01237 Fuel Cut-off Valve
Ilmeisesti on ymmärtääkseni jostain kohtaa plus ja miinus väärin tms.Mmyöskään öljynpaineenvalo ei suostu toimimaan oikein, varmaan samasta syystä, vilahtaa ja sammuu heti. Joku oma idiottiimaisuus tuolla varmaan on, mutta ei enää keksi mitä testata :evil:
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja jarke »

tämä on kommentti joka taastodistaa tyhmyyteni mutta päästän sen silti ilmoille: sammutin solenoidille ei mene virta vaan maajohto ja lämpötila-anturille ei mene maa vaan virtajohto. ? seurauksena tuollaisia koodeja?
vwharrastaja
Getriebe Gott
Viestit: 221
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja vwharrastaja »

Saatko testeristä mitatut arvot näkyviin? Mitä näyttää jäähdytysnesteen arvot jos yhdistät piuhat anturin luona yhteen? Nollaa vai "sataa"? -sais vähän haisua että onko oikeiden johtojen päässä jotain, ja pelaako johdot..
Vastaa Viestiin