Hansu, T3 16" Multivanitusta

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja Joker »

On ollut vastoinkäymisiä. Omassa projektissa tuon vesijäähyn ympärillä on saanut viettää suhteettoman paljon aikaa, kannakointia, putkia pitänyt modata, boschin pikkupumppuja vaihtaa kerran vuodessa, jne... Voimia, kyllä siitä vielä hyvä tulee.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kuvia, kun ne on kivoja.
Vesiputket Kuva
Jäähdyttimet limittäin, apparin puolelle piti laittaa spaceri että välijäähyn vesilähtöön pääsi kunnolla käsiksi Kuva
Erikoistyökaluja turbon öljyntuloon Kuva
Suunnilleen näin se sinne asettu, tässä vielä ensimmäinen haljennut kenno Kuva
Vesiletkut v2.0 ilman muovipätkää Kuva
Leimaversio mallia kiire Kuva
Uuden kennon koeponnistus Kuva
Reimon kääntöjalkakin tuli hommattua, jos saisi pöytää käytettyä ulkonakin osittain Kuva
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Tuli yövuoron tylsyydessä lukaistua koko ketju läpi. Tuolla ekoilla sivuilla olit pähkäillyt keskuslukituksen jatkamista liukuoveen, mutta tuossa viimeisessä kuvassa ei näy ainakaan liitäntänastoja eli vissiin jäi tekemättä? Itse tilailin edellisen yövuoron tylsyydessä Ebaysta osat keskuslukitusta ja hälytysjärjestelmää varten. Jos nyt ainakin etuoviin laittais, mutta oishan se kätevä tuossa liukuovessakin. Kontista ei niin väliä.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja TT| »

Juu, osat on hyllyssä liukuoveenkin, ei vaan ole sitäkään ennättänyt laittaa. Ollut muut hommat muka tärkeämpiä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja TT| »

Joker kirjoitti:On ollut vastoinkäymisiä. Omassa projektissa tuon vesijäähyn ympärillä on saanut viettää suhteettoman paljon aikaa, kannakointia, putkia pitänyt modata, boschin pikkupumppuja vaihtaa kerran vuodessa, jne... Voimia, kyllä siitä vielä hyvä tulee.
Kyllä nämä ensimmäiset kokemukset jo on osottanut että toimii ihan erimalliin mitä ilmajäähy. Ahtoputket tuntuu sattuneen toimivat, ainakaan ei ole ollut tällä 600km testiajolla mitään ongelmia *kopkop*. Jonkinlainen pantasysteemi pitää kehittää nykyisen jäähyn ympäri, kun siitä puuttuu kaikki pulttikiinnitykset. Onneksi ilmauspultti kuitenkin on. Takapäästä tuo on tuettu kierretangosta tehdyllä tuella, wbx paisarin tuki osui sopivasti.
Pumpuksi suositeltiin tätä https://www.finjector.com/fin/vesipumpp ... p-23757-53, ja oli suoraan hyllyssä niin semmonen siellä nyt on. Toistaiseksi vaikuttaa hyvälle. Sijoitin kennon viereen "kylmälle" puolelle, imee keulalta jäähdyttimeltä ja puhaltaa välijäähdyttimeen. Uusiokäytin edellisen virityksen flektiä ohjanneet releet tähän, pumppu käy kun laturi lataa. Siihen tulee kyllä vedenlämmön mukaan oma ohjain, kunhan ennättää.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Pitää tuollainen pumppu varmaan itsellekkin hommata, jos / kun saan välijäähyn joskus paikalleen.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja Joker »

Tilasin myös.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja TT| »

Aurinkopaneelin ladattavana on ollut yksi 100Ah AGM akku, jolle ei olla oikein keksitty mitään järkevää paikkaa. Samaan aikaan alkuperäinen hupiakku on ollut vähän turhana varmistuksena omalla paikallaan. Satuin joku aika sitten löytämään Suomestakin saatavan 80Ah vapaa-ajan akun https://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja- ... p/3367101/ joten siitä se ajatus karkasi! Nyt tulee kaksi tuollaista etupenkkien alle, joita paneeli(t) lataa. Starttiakku pitäisi nyt sopia konehuoneeseen apparinpuolen takakulmaan. Muutama pätkä johtoa puuttuu vielä. Ihmetystä aiheuttaa myös mihin alkuperäseltä erotinreleeltä menee kaksi ohutta johtoa jonnekin kojelaudan suuntaan. Olisiko eberin kello ollut tuota kautta sähköissä?
Nykyinen starttiakku on mystisesti kaput, laturi lataa sitä ihan ok, väittää saavansa sen täyteenkin. 12,7V näytti ja kun starttaa, niin vaivalloisesti pyörähtää pari kertaa ja jännite tippuu alle 6V. Ei siis kestä kuormaa yhtään.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja TT| »

Woimat tuli laitettua paikalleen. Samalla kiinnitin viimein aurinkopaneelin lataussäätimen kunnolla kuskinpenkin alle, jonne siirsin myös sulakerasian ja planarin sähköt vedin sinne myös odottamaan. Nyt pari päivää on jääkaappi hyrrännyt nuiden akkujen kautta, ja tuntuu kestävän hyvin. Starttiakku pitää vielä sovitella konehuoneeseen ja vetää sille plussapiuha, etupäästä senkin sähköt on jo kytketty. Jotenkin tottunut että on aina varmistuksia, niin tuohon väliin laitoin Bilteman kytkimen, että saa tarvittaessa myös aurinkoakut kytkettyä starttaamaan. TigerExpediltä on tulossa myös pari lisäpalikkaa sähköjärjestelmään, että saa ladattua helpommin akkuja muillakin kun paneelilla ja näkee enemmän mitä missäkin tapahtuu.
Planar 2D on ollut jo aika pitkään myös odottamassa asennusta, ja nyt sekin voi päästä paikalleen. Syksyllä on aikeissa käydä pohjoisen reissu, joten sillekin voi olla käyttöä. Hetken aikaa pyörittelin erilaisia paikkoja tuolle, mutta taitaa se kuitenkin tulla alkuperäisen suunnitelman mukaisesti takapenkin alla olevaan koteloon.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja TT| »

Hansu on ollut ahkerasti käytössä. Planar saatiin asennettua ja toimimaan, ja viikon verran asuttiin Hansussa kun oltiin syysretkellä Oulu-Kainuu-Savo akselilla luonnonpuistoja kiertämässä. Ja starttiakkukin on konehuoneen nurkassa, uudella virtapiuhalla ja ekstralla maapiuhalla samaa kaliiberia. Tiikerikaupasta tuli Bluetooth monitoripalikka, jolla näkee mitä taivaalta tulee ja paljonko akuissa on virtaa. Asensin myös älyboksin starttiakun ja hupiakkujen väliin, ja nyt on kaikki akut optimaalisesti ladattu kun moottori käy.
Sitten saatiin tuon jälkeen vielä Lempäälässä vaihdettua uusi upea vaihdelaatikko paikalleen 8-) On kyllä hyvät välit nyt vaihteissa ja matkakierrokset sopivat. Samassa yhteydessä vaihdettiin vauhtipyörä kaksoismassaan ja startti uuteen TDI-starttiin. On kyllä ihan eri luokkaa millä voimalla ja kierroksilla starttaa. Kaksoismassa poisti yllättävän paljon värinöitä ja melua, toivottavasti myös auttaa värinöitä pois laatikolta ja kestäisi paremmin.
Joulun aikaan oli Hansu ykkösautona jälleen, kun ei tarvinnut mataliin parkkihalleihin sopia. Tuli myös vuoden alkuun heti asuttua taas autossa pari yötä, kun kavereita käytiin morjestamassa heidän mökillään ja toimi Hansu kerran myös vierashuoneena, kun tarvittiin lisää nukkumatilaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja TT| »

Hansu on ollut ykkösautona koronan alusta asti, kun ei ole tarvinnut työpaikoilla käydä. Ennen kesälomareissua otettiin viimein aikaa ja alettiin tekemään sisustaa uusiksi. Kaikki vanhat pois ylhäältä, vanhat villat roskiin, piuhat saatiin käytettyä pääasiassa vanhoja, siirrettin vaan sopiviin paikkoihin. Ewonaa tilalle, taakse iso tavaralokero, kuskin sivulle tuli kapea avoimempi lokero ja kattoverhoilu tuli uusi, sivut kierrätettiin vanhoista. Ja tärkein, mistä koko homma oikeastaan lähti oli kattoluukku/ikkuna. Oli alkukesä niin kuumaa, että ei olisi voinut jättää koiraa päiväksi autoon, jos ei olisi ilmanvaihto toiminut varmasti. Alkuperäinen tuulettimen reikä tuli tukittua tuon myötä. Valoja tuli 5kpl tällaisia yksittäin säädettäviä pyöreitä hyllytasojen alapintoihin https://www.biltema.fi/veneily/veneen-s ... 2000041266. Kattoon tuli kiertämään 5m säädettävää led-listaa, joka valaisee myös etu- ja takakaapit. Lisäksi 6kpl USB-tökkeleitä tuli taakse kaiken elektroniikan lataamiseen. Kaikki takaosan sähköt hoidetaan seinälle sijotetusta, myös kuskinpaikalta yltäen olevasta kytkinpaneelista. Samasta saa myös peruutustyövalot, jotka vaihtui myös ledeihin, ja kattoluukkuun lisätyn tuulettimen.
Sisusta ei "ihan" ennättänyt valmistua loman alkuun, joten 1,5 viikkoa painettiin täyttä päivää auton kimpussa ja siitä rynnättiin kohti Norjaa. Taikurit yllättyivät itsekin miten hyvä tuosta tuli, ja kahden viikon autossa asumisen jälkeen se myös toimii kuten suunniteltu. Bonuksena mikään ei natise tai kolise, eikä irronnut vaikka rymisteltiin todellisia hampaista paikat irti teitä. Reilu 4000km tuli ajettua.
Ennen sisustan rakennuksen loppukiriä käytiin Järkiautossa vaihtamassa öljyt sisäänajettuun laatikkoon ja samalla vaihtui myös moottoriöljy. Välitykset on edelleen loistavat ja konekin toimii niin hyvin ettei sinne muistanut edes kurkata reissun aikana.
IMG_20200803_153945_158.jpg
IMG_20200803_153945_163.jpg
IMG_20200803_153945_160.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Voi, että näyttää hienolta!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Krisse on tainnut hoitaa sisustuspuolen.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja TT| »

AT5nok kirjoitti:Krisse on tainnut hoitaa sisustuspuolen.
Kyllä se ihan yhteistyötä on ollut. Krisse surruutti ompelukoneella kyllä nuo takaosan lokerikot, ja verhot.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta

Viesti Kirjoittaja TT| »

Pohjoisen reissun loppupuolella alkoi olla oiretta että jarrupoljin painui hitaasti pohjaan, kun johonkin pysähtyi. Nesteet pysyi sisällä, ja hidastuvuus oli normaalia joten kotiin päästiin ongelmitta. Sitten oireet paheni ja lopulta ei ollut mitään vastetta ennen kuin just ennen polkimen pohjaan painumista. Pääsylinterin vialle siis vaikutti vahvasti. Kesäkauden päättäjäiset lähestyi ja jarrut olis olleet ihan kivat olla käytössä, niin remontin korjuuseen piti alkaa. Tontilta löytyi T4 tehostin, pääsylinteri ja säiliö, ja saksasta kuului viestiä että tuommoset on tölkkiin menestyksekkäästi sovitettu, joten ei kun purkamaan. Hain varuilta motonetistä uuden T3 pääsylinterin, kun sellainen näytti maan ainoa olevan Helsingin kaupassa.
Pelkän pääsylinterin vaihto olisikin ollut ihan helppo ja nopea homma, mittaristo ja kaikki muut hilppeet siitä reiästä pois ja se on hyvin käsillä. Tehostajan vaihto onkin sitten vähän isompi operaatio, mutta onnistuu ilman kojelaudan irrotusta. Itse päädyin irrottamaan poljinasetelman kokonaisuuten, sekä ruuvasin kytkinsylinterin irti polkimista. Jarrunesteet poistin säiliöstä pumpulla niin tarkkaan kun pystyin, eikä sitä lopulta paljoa tullutkaan ulos kun jarruputket irrotti sylinteristä. T4 tehostin sopii aika suoraviivaisesti paikalleen, saksasta kuului vinkki että laittaa prikat tehostimen ja asetelman väliin spaceriksi. Käyttötankojen pituudessa on noin 1mm ero, eikä T4 tanko ole säädettävä. Noin se asettui varsin hyvin. Lisäksi tangon reiät on noin M10 ja tölkin polkimessa M8, joten tekaisin pienet holkit tapin ympärille, tuli hyvä. Pääsylinteri sopii muuten hyvin paikalleen, ja jarruputket käy toinen suoraan ja toista joutuu vähän kääntämään, mutta mittaristolle tulee vähän ahdasta, joten joutui vähän muotoilemaan tuota suoraankin sopivaa putkea, sekä poistamaan ulomman jarruanturin. Tämä remontti valmistui perjantain jo pimentyessä ja lauantaina piti lähteä Messilään. Illalla kokeilin että kytkin toimii ja ajoin noin 10cm koeajon. Lauantaina ajoin auton ulos pihasta Simon perää ja kysyin Krisseltä toimiiko jarruvalot, no eihän ne toimineet ja huomasin samalla ettei ole kyllä käyttöjarruja ollenkaan :o Ei muuta kun peruutellen takaisin pihaan, hetken ihmettelyn jälkeen ettei tämä vartissa kuntoon tule ja tavarat ja koira Touaregin kyytiin ja Messilään. Harmi ettei Multivan Syncrojen kokoontuminen saanut yhtä yksilöä lisää :D
Sunnuntaina sitten ihmettelemään että mikä mättää, vahva arvaus oli muodostunut että käyttötanko tehostajan sisällä ei ollut osunut pääsylinterin reikään ja niinhän se olikin. Piti taas imeskellä nesteet pois ja irrotella putket, että sai kalastettu tangon paikalleen. Samalla tuli muotoiltua lisää jarruputkea että mittaristo sopii paikalleen paremmin ja myös tukitankoja muotoilin että säiliö sopii eikä hankaudu rikki. Sitten koeajolle, ja nyt toimii jarruvalot sekä tuntuma polkimella on mahtava, kevyt polkimelle jalan siirtäminen riittää normaalissa liikennetilanteessa ja kunnon survaisu aloittaa jarrutuksen heti. Jospa tässä sysksyn aikana saisi vielä etujarrut vaihdettua kunnollisiin, niin alkaisi jarrut olla iskussa.
IMG_20201004_164118.jpg
Sinne se istui
IMG_20200926_170600.jpg
T3 sylinteri edessä, T4 takana. Käyttötangon taso on noin 3cm syvemmällä.
IMG_20200926_161734.jpg
Tehostimien syvyydessä on reilu ero.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin