VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7679
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 1.6TD -88 "Type"
Kojelauta kasassa ja sähköt parsittu, takajarrut säädetty, kohta kehtaa viedä leimalle. Autolla on ajettu edellisen leiman jälkeen reilu 20 km, joten kulumista ei olisi pitänyt hirveästi tapahtua. Kuukausittain olen koittanut käyttää ja vähän liikutella / jarrutella, ettei ihan ryydy.
Re: VW T3 1.6TD -88 "Type"
Seuraavaan miittiin sitten takavetosella? Sähköjä parsiessani onnekseni huomasin että mun autosta on ollut joskus tuo rattiputki irti ja pultit on laitettu ihan tavalliset. Huomasitko muuten kattoa kun oli kojetaulu irti että mimmonen homma on vaihtaa lämmönsäätövaijeri? Mulla on sökönä.
Re: VW T3 1.6TD -88 "Type"
Kun tuut ens kerran käymään niin voit tutkia tosta Gl syncrosta miten on kiinni kun siitä on kojelauta irtiredi kirjoitti: Huomasitko muuten kattoa kun oli kojetaulu irti että mimmonen homma on vaihtaa lämmönsäätövaijeri? Mulla on sökönä.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7679
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 1.6TD -88 "Type"
redi kirjoitti:Seuraavaan miittiin sitten takavetosella?
Jos ei mitään isompaa huomauttamista ole, niin tarkoitus olisi ottaa tämä kesäksi ajoon ja laittaa Syncro huilaamaan / odottamaan talvea = koittaa saada Oettinger-palikat paikalleen ja vaihtaa kytkin sekä muutenkin pikkasen fiksailla.
redi kirjoitti:Huomasitko muuten kattoa kun oli kojetaulu irti että mimmonen homma on vaihtaa lämmönsäätövaijeri? Mulla on sökönä.
Jos oikein muistan, niin tuo vesiletkujen vieressä kulkeva vaijeri on lämpöhanan säätövaijeri, eli ei vaatine kojelaudan avaamista, jos sen haluaa vaihtaa
Re: VW T3 1.6TD -88 "Type"
Ei vaadi kojelaudan irroittamista. Irroitat:T3Syncro kirjoitti:Jos oikein muistan, niin tuo vesiletkujen vieressä kulkeva vaijeri on lämpöhanan säätövaijeri, eli ei vaatine kojelaudan avaamista, jos sen haluaa vaihtaaredi kirjoitti:Huomasitko muuten kattoa kun oli kojetaulu irti että mimmonen homma on vaihtaa lämmönsäätövaijeri? Mulla on sökönä.
Vaihdekepin edessä olevan panelin (yläreunassa muoviset kiinnityshakaset, varo etteivät hajoa)
Lämpönuppien takana olevan taustapanelin (varovaisesti ettei hajoa nupit ja taustapaneli)
Tuhkakupin että pääset käsiksi lukituspultteihin.
Jos haluat niin voin näyttää proseduurin Vurren kanssa ensi miitissä. Saattaa olla että hana tai vaijeri on rikki. Hana on heti tossa kumiläpiviennin alapuolella, mutta olen irroittanut sen auton alta kun vararenkaan ottaa pois. En muista miksi otin sen auton alta, varmaan koska rystyset vaarassa mennä verille?
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7679
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 1.6TD -88 "Type"
HyVWäksytty leima 0,15 K-arvolla. Ei mitää huomautettavaa. Auto on käytännössä seissyt 11/2010 alkaen, jolloin joku narkkipaska murtautui sivulasin rikkomalla ja repi radion irti kojelaudasta.
Re: VW T3 1.6TD -88 "Type"
Hienoja uutisia! Nyt vaan paanalle rassailemaanT3Syncro kirjoitti:Hyvwäksytty leima 0,15 K-arvoll. Ei mitää huomautettavaa. Auto on käytännössä seissyt 11/2010 alkaen, jolloin joku narkkipaska murtautui sivulasin rikkomalla ja repi radion irti kojelaudasta.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: VW T3 1.6TD -88 "Type"
Vaijeri on Redillä ihan mutkalla, hana voi myös olla jumissa jonka takia vaijeri on väkisin murjottu tai jos hyvä tuuri k'y niin on vaan rasvat kuivunut ja siksi taipunut....hege kirjoitti:Saattaa olla että hana tai vaijeri on rikki. Hana on heti tossa kumiläpiviennin alapuolella,
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7679
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 1.6TD -88 "Type"
Enpä löytänyt uusinta otetta, joten sain leiman samaan kuin viime vuonna.
Tuolla K-arvolla koneen läpi virtaava kaupunki-ilma vaan puhdistuu... Ruuvasin varttikierroksen auki ennen leimaa, viime vuonna K-arvo oli 0,3. Pitää merkata nykyinen asento ja kokeilla kuinka ohkasella pääsee leimasta läpi. Viime vuonna inssi epäili että pakokaasu tulee jostain muualta kuin hormin suusta, joten istui maahan ja sulki hormin kengällään. Vihreä Tölkki = Ekoauto.
Ilmeisesti hukkaportti oli ryytynyt talven aikana, alkumatkasti nimittäin pukkas painetta imusarjan varoventtiilistä kiihdyttäessä, mutta Lahden väylällä karstoja pois puhaltaessa ei enää kuulunut suhinaa ja jaksoi noilla savuilla kelata melkein 110 Km/h ylämäkeen ennen Kehä III:sta.
Jarrut ja iskarit olivat paremmat kuin viime vuonna, vaikka en tehnyt muuta kuin säädin takaa kengät kiinni rumpuihin, 1-2 napsua, kun viime vuonna oli pikkasen heittoa, silloin vasen oli heikompi.
Inssi ajoi iskaritestin jälkeen suoraan nosturille. Siellä alkoi ihmetellä puuttuvaa etuperää, joten pakilla teloille ja jarruja ihmettelemään
Tuolla K-arvolla koneen läpi virtaava kaupunki-ilma vaan puhdistuu... Ruuvasin varttikierroksen auki ennen leimaa, viime vuonna K-arvo oli 0,3. Pitää merkata nykyinen asento ja kokeilla kuinka ohkasella pääsee leimasta läpi. Viime vuonna inssi epäili että pakokaasu tulee jostain muualta kuin hormin suusta, joten istui maahan ja sulki hormin kengällään. Vihreä Tölkki = Ekoauto.
Ilmeisesti hukkaportti oli ryytynyt talven aikana, alkumatkasti nimittäin pukkas painetta imusarjan varoventtiilistä kiihdyttäessä, mutta Lahden väylällä karstoja pois puhaltaessa ei enää kuulunut suhinaa ja jaksoi noilla savuilla kelata melkein 110 Km/h ylämäkeen ennen Kehä III:sta.
Jarrut ja iskarit olivat paremmat kuin viime vuonna, vaikka en tehnyt muuta kuin säädin takaa kengät kiinni rumpuihin, 1-2 napsua, kun viime vuonna oli pikkasen heittoa, silloin vasen oli heikompi.
Inssi ajoi iskaritestin jälkeen suoraan nosturille. Siellä alkoi ihmetellä puuttuvaa etuperää, joten pakilla teloille ja jarruja ihmettelemään
Re: VW T3 1.6TD -88 "Type"
eihän noita leimoja enää lyödä, ootko varma ettei ollut piilokamera ja leikkikatsastaja
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7679
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 1.6TD -88 "Type"
Minulla lyödään, olen rekisteriote keräilijä. Minulla on tallessa auton kaikki otteet leimattunajarke kirjoitti:eihän noita leimoja enää lyödä, ootko varma ettei ollut piilokamera ja leikkikatsastaja
Re: VW T3 1.6TD -88 "Type"
Oliko kalju inssi? tuskin koska meni läpi
Re: VW T3 1.6TD -88 "Type"
Lukeehan tuolla ketkä ovat palvelleet. Tuo K-arvo on kyllä vitsi, omassa pakussa oli omaan käyttöön sopivilla säädöillä 3.5 ja vaparigolfissa 5.7 Tosin molemmissa vuotaa pumppu ja ajotuksia tai suuttimia ei ole minun aikana katsottu. Pakun kone taitaa olla paremmassa kunnossa kun sai helposti alle 2:n kun irrotti LDA:lta letkun ja ruuvasi syöttöä pari kierrosta pienemmälle.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7679
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 1.6TD -88 "Type"
Tuolla "Typen" koneella on nyt ajettu muutama km vaille 300 tuhatta. Juhlat lähiaikoina, kunhan vaihdan sen Syncron tilalle liikenteeseen.
Eilen katselin vanhoja katsastuspapruja. Muutama vuosi sitten oli K-arvo just yli 1 ja silloinkin sovin inssin kanssa, että saan tarvittaessa ruuvata pienemmälle mittauksen aikana, kun en yhtään muistanut millä asetuksilla oli. No eipä tarvinnut silloinkaan ruuvata. Kyllä tuosta käyttöasennossa pikkasen tulee savua, joskus piti tyhjäkäyntiä jo ruuvata pienemmällekkin, kun ei meinannut kierrokset muuten laskea.
Auto kun on ollut lähinnä kesäautona 2002 vuoden jälkeen, niin yleensä leimalla käynti on ajoittunut (31.5. käyttöön otettu) juuri talviseisokin jälkeen. Nyt tein ekan kerran huoltoa katsastusta varten, eli säädin takajarruja ja vaihdoin lämppärin puhaltimen. Puhallin lakkasi toimimasta viime vuonna heti leiman saannin jälkeen (vaivalloisesti alkoi toimia just ennen konttorille menoa) ja jarruissa oli silloinkin heittoa, mutta toisin päin kuin tänä vuonna.'
Silleen hauska auto, että ei siitä ole juurikaan ollut ylläpitokuluja, jos nyt ei lasketa kahta kannen vaihtoa viimeisen 100 tonnin ajalta. Eka meni 40/60% minun ja autoliikkeen (merkkiliike) kanssa ja toinen 30/70%, kun ekasta löytyi valuvika takuun päätyttyä. Ekalla kerralla koittivat luistaa vastuustaan, kun oli yli (just) 200 tKm ajettu ostaessani, mutta kun minulla oli kaksi todistajaa mukana autoa ostaessani ja myyjä kertoi kansirempasta 185 tKm kohdalla. Asiasta ei löytynyt mitään papereita, joten myyjä tyhmänä sanoi että ne löytyy varmasti tuolta heidän korjaamon koneelta. No kansiremppa oli tehty jossain nyrkkipajalla ja ilm. liian matala kansipahvi / vast. Vedet palotilaan, startti paskaksi Vaasassa. Mäkistartilla käyntiin ja Seinäjoen eteläpuolella tien täydeltä vesihöyryä pakohormista. Kansi oli totaalisen paskana siinä vaiheessa, nokka-akselin päällä ollut muovinen öljynohjainkin suli. Vaihtoautopuolen pomo alkoi sitten nikotella korjauskuluista, vihjaili että melkoista käden vääntöä... minä siihen sitten totesin, että tassu pöytään, häviäjä maksaa kaiken. Ei suostunut mutta tuli lopulta 60% vastaan, kun ilmoitin, että olen ollut jo yhteydessä kuluttaja-asiamieheen merkkiliikkeessä tehdystä kansiremontista, jolla pitää olla takuu. Sai kuulemma myyjä ohjeet pitää suunsa kiinni vastaisuudessa minun kanssa asioidessa. No onpa samasta liikkeestä toinenkin episodi, kun eräs myyjä sanoi minulle ovella, "ei meillä ole sinulle autoa". olin silloin etsinyt jonkin aikaa vähän ajettua (VAG) TDI henkilöautoa, pyysin sitten tarjouksen uudesta kun kerran sopivaa käytettyä ei löytynyt. Oli myöhemmin naapuriltani kysellyt, mahdoinko olla tosissani. Naapurini oli kertonut, että kaiketi olin tosissani, kun kerran pihassa seisoo uusi TDI Leon. Oli todennut naapurilleni, hyvä että ostin muualta, kun minun kanssa on aina kaksi vuotta naimisissa, jos minulle myy auton.
No ostin sen uuden auton sitten toisesta liikkeestä ja kirjoitin s.postia kyseisen puulaakin toimitusjohtajalle myyjän halusta tehdä kauppaa ja jutustelusta naapurilleni. Tämä myyjä pyyteli myöhemmin ruokakaupan pihassa anteeksi, eli oli ilmeisesti palaute purrut.
En ole sen jälkeen siitä firmasta autoa itselleni ostanut, mutta tarjouksia olen lasketuttanut piruuttani useampaankin kertaan ja vedättänyt yhden yhdistyksen autohankinnan sille firmalle lähes tappiolliseksi.
Eilen katselin vanhoja katsastuspapruja. Muutama vuosi sitten oli K-arvo just yli 1 ja silloinkin sovin inssin kanssa, että saan tarvittaessa ruuvata pienemmälle mittauksen aikana, kun en yhtään muistanut millä asetuksilla oli. No eipä tarvinnut silloinkaan ruuvata. Kyllä tuosta käyttöasennossa pikkasen tulee savua, joskus piti tyhjäkäyntiä jo ruuvata pienemmällekkin, kun ei meinannut kierrokset muuten laskea.
Auto kun on ollut lähinnä kesäautona 2002 vuoden jälkeen, niin yleensä leimalla käynti on ajoittunut (31.5. käyttöön otettu) juuri talviseisokin jälkeen. Nyt tein ekan kerran huoltoa katsastusta varten, eli säädin takajarruja ja vaihdoin lämppärin puhaltimen. Puhallin lakkasi toimimasta viime vuonna heti leiman saannin jälkeen (vaivalloisesti alkoi toimia just ennen konttorille menoa) ja jarruissa oli silloinkin heittoa, mutta toisin päin kuin tänä vuonna.'
Silleen hauska auto, että ei siitä ole juurikaan ollut ylläpitokuluja, jos nyt ei lasketa kahta kannen vaihtoa viimeisen 100 tonnin ajalta. Eka meni 40/60% minun ja autoliikkeen (merkkiliike) kanssa ja toinen 30/70%, kun ekasta löytyi valuvika takuun päätyttyä. Ekalla kerralla koittivat luistaa vastuustaan, kun oli yli (just) 200 tKm ajettu ostaessani, mutta kun minulla oli kaksi todistajaa mukana autoa ostaessani ja myyjä kertoi kansirempasta 185 tKm kohdalla. Asiasta ei löytynyt mitään papereita, joten myyjä tyhmänä sanoi että ne löytyy varmasti tuolta heidän korjaamon koneelta. No kansiremppa oli tehty jossain nyrkkipajalla ja ilm. liian matala kansipahvi / vast. Vedet palotilaan, startti paskaksi Vaasassa. Mäkistartilla käyntiin ja Seinäjoen eteläpuolella tien täydeltä vesihöyryä pakohormista. Kansi oli totaalisen paskana siinä vaiheessa, nokka-akselin päällä ollut muovinen öljynohjainkin suli. Vaihtoautopuolen pomo alkoi sitten nikotella korjauskuluista, vihjaili että melkoista käden vääntöä... minä siihen sitten totesin, että tassu pöytään, häviäjä maksaa kaiken. Ei suostunut mutta tuli lopulta 60% vastaan, kun ilmoitin, että olen ollut jo yhteydessä kuluttaja-asiamieheen merkkiliikkeessä tehdystä kansiremontista, jolla pitää olla takuu. Sai kuulemma myyjä ohjeet pitää suunsa kiinni vastaisuudessa minun kanssa asioidessa. No onpa samasta liikkeestä toinenkin episodi, kun eräs myyjä sanoi minulle ovella, "ei meillä ole sinulle autoa". olin silloin etsinyt jonkin aikaa vähän ajettua (VAG) TDI henkilöautoa, pyysin sitten tarjouksen uudesta kun kerran sopivaa käytettyä ei löytynyt. Oli myöhemmin naapuriltani kysellyt, mahdoinko olla tosissani. Naapurini oli kertonut, että kaiketi olin tosissani, kun kerran pihassa seisoo uusi TDI Leon. Oli todennut naapurilleni, hyvä että ostin muualta, kun minun kanssa on aina kaksi vuotta naimisissa, jos minulle myy auton.
No ostin sen uuden auton sitten toisesta liikkeestä ja kirjoitin s.postia kyseisen puulaakin toimitusjohtajalle myyjän halusta tehdä kauppaa ja jutustelusta naapurilleni. Tämä myyjä pyyteli myöhemmin ruokakaupan pihassa anteeksi, eli oli ilmeisesti palaute purrut.
En ole sen jälkeen siitä firmasta autoa itselleni ostanut, mutta tarjouksia olen lasketuttanut piruuttani useampaankin kertaan ja vedättänyt yhden yhdistyksen autohankinnan sille firmalle lähes tappiolliseksi.
Re: VW T3 1.6TD -88 "Type"
No niimpäs lukeekinredi kirjoitti:Lukeehan tuolla ketkä ovat palvelleet.
Ihme arvoja... Mulla oli Mtdi koneessa 12mm NP:llä täysillä säädöillä (eli syöttöä n.75%/tuotosta ja ahdot 1,6bar) mitä sillä konstruktiolla pysty käyttää niin K-arvo oli 0,92 tosin siinä pumpun säädöt oli kohdallaan sekä kaikki toimi niin kuin pitää (eli ilman kuormaa ei savua yläkierroksilla tule) ja pumppu ei vuotanut.Tuo K-arvo on kyllä vitsi, omassa pakussa oli omaan käyttöön sopivilla säädöillä 3.5 ja vaparigolfissa 5.7 Tosin molemmissa vuotaa pumppu ja ajotuksia tai suuttimia ei ole minun aikana katsottu. Pakun kone taitaa olla paremmassa kunnossa kun sai helposti alle 2:n kun irrotti LDA:lta letkun ja ruuvasi syöttöä pari kierrosta pienemmälle.
Re: VW T3 1.6TD -88 "Type"
^kyllähän siinä jotain pitää vialla olla, jos K-arvot on noin isoja. En ole logittanut ahtoja paikallaan polkiessa sen enempää, mutta eipä ne normaalisti paljoa nouse ilman kuormitusta. Joten ei pitäisi siis lda myöskään paljoa soppaa tunkea lisää. Golfissa 1.6TD ei ollut koskaan arvot juuri 1 enempää, vaikka sillä vaan ajettiin satoja tuhansia ja kulki.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7679
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 1.6TD -88 "Type"
Syncrossa oli viime vuonna K-arvo lähes kolme ja siitäkin ruuvasin syöttöä pienemmälle. Silloin taisi palaa vanhan ahtimen läpi lykkäämää öljyäkin...
Re: VW T3 1.6TD -88 "Type"
Öljy nostaa k-arvo heti, vaikka syötöt olis minimissä niin öljyä putkeen niin heti on mittarit tapissa
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7679
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Trp T3 1.6 TD 1988 - "Type"
Herättelin eilen käyntiin ja siirsin omalle pihalle. Startti kaipaa pikkasen herkistelyä, jos vaikka ottaisi tämän hetkeksi ajoon.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7679
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Trp T3 1.6 TD 1988 - "Type"
Startin sähköliitoksissa oli hapettumaa ja solenoidikin tuli purettua, putsattua ja voideltua, nyt lähtee nätisti käyntiin.
Radion asensin omalle paikalleen ja sille antennin korin ulkopuolelle. Useamman vuoden antenni oli tuulilasin sisäpuolella, kun ei tuntunut kestävän ulkona. Nyt saa tämä takaveto jättää metsässä "möyrimiset" ja keskittyä tiellä liikkumiseen. Lumirautojen ja ketjujen kanssa on tälläkin tullut jonkin verran aikanaan ajeltua teiden ulkopuolella ja umpihangessa, lähinnä polttopuita hakiessa
Eli nyt otettu liikennekäyttöön kesäautoksi
Radion asensin omalle paikalleen ja sille antennin korin ulkopuolelle. Useamman vuoden antenni oli tuulilasin sisäpuolella, kun ei tuntunut kestävän ulkona. Nyt saa tämä takaveto jättää metsässä "möyrimiset" ja keskittyä tiellä liikkumiseen. Lumirautojen ja ketjujen kanssa on tälläkin tullut jonkin verran aikanaan ajeltua teiden ulkopuolella ja umpihangessa, lähinnä polttopuita hakiessa
Eli nyt otettu liikennekäyttöön kesäautoksi