WBX GL:llä
Re: WBX GL:llä
Kiitos,auto on kaukaa kaunis ,niin kuin moni muijakin!Pehmeesti menee näillä renkailla ! Pirusti paremmat kuin vanhat 14" kivikovat pillerit! Sain sika halvalla ,uudet maksaa vissiin 800€ kieppeillä kierros luulisin.
Puretaan , kootaan ja katotaan toimiiko!
Re: WBX GL:llä
Tuli tehtyä vähän sauma remonttia ja siinä samassa tuli avarrettua takakaariakin .Ei tolla kilikali maalilla nättiä saa ja lakkakin loppui kesken,mut on ainakin hiukan siistimpi!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Puretaan , kootaan ja katotaan toimiiko!
Re: WBX GL:llä
n.500€ saisi kierroksen kotiin tuotunatixu kirjoitti:Kiitos,auto on kaukaa kaunis ,niin kuin moni muijakin!Pehmeesti menee näillä renkailla ! Pirusti paremmat kuin vanhat 14" kivikovat pillerit! Sain sika halvalla ,uudet maksaa vissiin 800€ kieppeillä kierros luulisin.
http://www.ebay.de/itm/4x-Sommerreifen- ... 4#shpCntId
Millä ET:llä nuo vanteet on?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: WBX GL:llä
ET 37 muistaakseni ja takaa menee renkaankylki tukivartta hipoen.Joo ei paha hinta ,mut maksoin vielä vähemmän.Yhtä kyl huutais varapyöräksi.
Puretaan , kootaan ja katotaan toimiiko!
Re: WBX GL:llä
Pientä jarruremonttia! Kaikki takapään hilut tuli uusittua, sitten käsijarruvaijerit ,jarruputket eteen asti ,kun ilmatessa poksahteli vuorotellen.No sitten loputa pääsin ilmaamaan ja vetelin käsijarrusta ,niin etuvaijeri poikki voi ...kele!Onneksi myin Majorin pois ,muuten olisin hakannut kauhalla läjään.On muuten mielenkiitoisessa paikassa takajarruputkien jakoliitin vaihdelaatikon päällä.Ei muuta ,kun pitkällä taltalla irti pellistä ja siiro parempaan paikkaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Puretaan , kootaan ja katotaan toimiiko!
Re: WBX GL:llä
Mutta nyt kestää taas hetken jarrutella! Missä kunnossa on edessä sen jakotukin jarruputket?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: WBX GL:llä
Uusiksi meni nekin! Kaikki oli ruostunut puhki.
Puretaan , kootaan ja katotaan toimiiko!
Re: WBX GL:llä
Minkä takia noissa takalaakereissa on väljää vaikka on uudet !
Puretaan , kootaan ja katotaan toimiiko!
Re: WBX GL:llä
Navat on kuluneet väljiksi Samaisen ongelman takia tänään purettiin hangessa -81 pritsenistä koko napasetin, jos Tuiren saisi edes hetkeksi taas ajoon. Pakko alkaa hommata uusia napoja, tai ylikokolaakereita.tixu kirjoitti:Minkä takia noissa takalaakereissa on väljää vaikka on uudet !
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: WBX GL:llä
Voiko olla, kun joutui prässäämääm pois ja paikalleen ja oli vetoakseliinkin piukka.
Puretaan , kootaan ja katotaan toimiiko!
Re: WBX GL:llä
Laitoitko uuden väliholkin? Alkaa tuntua että erä laakereita on kans ollu viallisia, kun samoin oli tiukkaa kaikki ja asennuksen jälkeen ei välystä. Ja silti pari tuhatta km ja laakeri aivan soirona.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: WBX GL:llä
Nyt katsatettu ja väljät laakerit meni läpi! K-äijä sano, et kyllä niissä väljää pitää ollakkin .
Puretaan , kootaan ja katotaan toimiiko!
Re: WBX GL:llä
Se momenti on aika hirvee eli jos sitä on vähänkin lian vähän hölskyy kans.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7679
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: WBX GL:llä
En tiedä paljonko se momentti pitää olla, mutta yhden napatapin kierteen olen saanut rikki, kun kiristin ja kiristin, aina oli vaan väljä, jäi se väliholkki vaihtamatta.
Re: WBX GL:llä
500 Nm eli 50 kg metrin varella joka on aika vit...i ja se kannattaa lyödä sinne heti kun on pudottanut auton renkaille VW ehdottaa tätä siksi että momenti on niin kova että sitä vääntäessä saattaisi auto pudota pukilta. Jos osat pääse elämään niin sitten ne voi hakata itsensä löysäks ja sit ne hölskyy teki mitä tahansa. Mutta olen samaa mieltä siitä että aina en ymmärrä miksi homma ei mene keralla kuntoon ja onko se sitten se että joku laakeri erä on ollu huonoja vai mikä mutta on mullakin ongelmia ollu noiden kanssa. Onko muuten minkä merkin laakerit mitkä laitoitte kun tuli ongelmia itse en piruutanikan muista kenen oli.
Niin ja on toi momentti niin kova että varmasti on pultin rajoilla eli ei sitä hirveesti kannata ylittääkkään, tai katkeeminen on varmaan seuraus.
Niin ja on toi momentti niin kova että varmasti on pultin rajoilla eli ei sitä hirveesti kannata ylittääkkään, tai katkeeminen on varmaan seuraus.
Re: WBX GL:llä
Mulla meni just ALH tölkin navat kasaan tossa viikonloppuna ja seurailen tätä ketjua jännityksellä koska momentia ei vielä ole väännety, joten purkaminen on vielä suht helppoa, eli jos jotain tärkeitä huomioita vielä tulis esim voiko sen navan tai holkin jotenkin mitata että onko kunnossa tai oliko vielä jotain ajatuksia?
Maalais järjellä ajatellen ne osat on niin nätillä sovituksella että itse olen taipuvainen siihen että ne joko on huono laatuisia laakereita tai sitten joku/jotkut osat (navat rungot tai holkit) on hakannut itsensä hengiltä joko lian pienen momentin takia tai vanhan kuluneen laakerin ansiosta. Mutta olishan se kiva tietää millä noi virheeliset osat tunnistaa (esim. voiko sen keski holkin mitata micrometrillä).
Maalais järjellä ajatellen ne osat on niin nätillä sovituksella että itse olen taipuvainen siihen että ne joko on huono laatuisia laakereita tai sitten joku/jotkut osat (navat rungot tai holkit) on hakannut itsensä hengiltä joko lian pienen momentin takia tai vanhan kuluneen laakerin ansiosta. Mutta olishan se kiva tietää millä noi virheeliset osat tunnistaa (esim. voiko sen keski holkin mitata micrometrillä).
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7679
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: WBX GL:llä
En muista minkä merkkinen se laakeri oli, eräältä nimeltämainitsemattomalta ja joskus Tervakoskella toiminelta firmalta sen ostin, taisi olla vuonna 2012. Veikkaan että väliholkki on vaan liian lyhyt.
Re: WBX GL:llä
Väli holkkihan ei tee muutakun pitää ulomman rullalaakerin noin keskellä rulla pintaa eli ei sen pitäis aiheuttaa välystä.
Siis jos kierre/rihlat ei pohjaa niin homman pitäis rokata, jos kierre pohjaa niin tietenkin osat hölskyy mutta onko tuo oikeasti mitoitettu niin että kierre on pohjaamisen rajalla, nyt en muista että paljonko sitä kierrettä vielä on jäljellä kun navan on vetänyt momenttiin ja pohjaako rihlat. Pitääpä tarkistella jospa tuo olisi se ongelma.
Eikö se mene niin että sisempi laakeri kantaa kuormia molempiin suuntiin ja ulompi vain kantaa kuormaa ei sivuttaisvoimia.
Eli jos laakerin mukana tuleva holkki on oikean kokoinen laakeriin nähden sen pitäisi olla timmi mikäli ei hölsky joko koko laakeri pesässään tai liiku väljästi navassa. Navan holouteen vaikuttaa vain momenti ja navan välykset ja pesään pesän koko laakeriin nähden. Sisä laakerin osatlta väljyyteen vaikuttaa vain lukkorenkaan ja laakerin välinen välys ja pesän koko sekä navan koko ja laakeri pesän koko suhteessa laakeriin.
Siis jos kierre/rihlat ei pohjaa niin homman pitäis rokata, jos kierre pohjaa niin tietenkin osat hölskyy mutta onko tuo oikeasti mitoitettu niin että kierre on pohjaamisen rajalla, nyt en muista että paljonko sitä kierrettä vielä on jäljellä kun navan on vetänyt momenttiin ja pohjaako rihlat. Pitääpä tarkistella jospa tuo olisi se ongelma.
Eikö se mene niin että sisempi laakeri kantaa kuormia molempiin suuntiin ja ulompi vain kantaa kuormaa ei sivuttaisvoimia.
Eli jos laakerin mukana tuleva holkki on oikean kokoinen laakeriin nähden sen pitäisi olla timmi mikäli ei hölsky joko koko laakeri pesässään tai liiku väljästi navassa. Navan holouteen vaikuttaa vain momenti ja navan välykset ja pesään pesän koko laakeriin nähden. Sisä laakerin osatlta väljyyteen vaikuttaa vain lukkorenkaan ja laakerin välinen välys ja pesän koko sekä navan koko ja laakeri pesän koko suhteessa laakeriin.
Re: WBX GL:llä
Suurimmaksi ongelmaksi omissa kohta kymmenen navan vaihtoralleissa on osottautunut väljä napa, aika vaan tekee tehtävänsä. Senpä takia nuita maailmalla tehdäänkin uusia.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!