VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"
Iski mystinen sähkövika, auto ei lähde käyntiin. Startatessa pyörii ahtimen jäähdytyspuhallin?
Startin herätevirtapiuhan liittin irti startilta, mittasin yleismittarilla että sen kautta on 0,05 V vähemmän jännitettä kuin akun napojen välillä, eli piuha on jostain yhteydessä runkoon. Otin irti virtalukon päästäkin, sieltäkin löytyy jännite paksujen piuhojen välistä, eli menee startin kytkennät uusiksi. Onneksi Fixus on läheltä ja sieltä löytyy osia hyllystä.
V-tuttaa firmat, joilla tavaraa löytyy nettisivuilla, mutta sitten kun sitä tarvii, niin menee tilaukseksi ja toimitusaika tietty jotain muuta kuin huomenna.
Startin herätevirtapiuhan liittin irti startilta, mittasin yleismittarilla että sen kautta on 0,05 V vähemmän jännitettä kuin akun napojen välillä, eli piuha on jostain yhteydessä runkoon. Otin irti virtalukon päästäkin, sieltäkin löytyy jännite paksujen piuhojen välistä, eli menee startin kytkennät uusiksi. Onneksi Fixus on läheltä ja sieltä löytyy osia hyllystä.
V-tuttaa firmat, joilla tavaraa löytyy nettisivuilla, mutta sitten kun sitä tarvii, niin menee tilaukseksi ja toimitusaika tietty jotain muuta kuin huomenna.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"
Startille uusi heräte releohjattuna, sopivia johtoja meni valmiiksi kojelaudan sisältä taakse "sähkökeskukseen", ei tarvinnut kuin pikasen jatkaa molemmista päistä ja kytkeä rele akun ja startin väliin.
Vanhaan herätejohtoon kun kytkee jännitteen, kytkeytyy puhaltimen ja kiertovesipumpun rele, vaikka se kaiketi on maaohjattu.
Samalla kun aloin oiretta eilen tutkia, huomasin tankin kannakkeen pettäneen ja tankin pudonneen, makaa nyt vaihdelaatikon päällä. Yleensä Syncron tankkeja joutuu irrottamaan voimakeinoin, mutta tuo päätti pudota itsekseen. Kannake on ollut rikki vaikka kuinka kaun, korjailin sitä reikänauhalla joskus reilu vuosi sitten leimasetää varten.
Uusi kannake on tilattu Syncro-osiin erikoistuneelta verstaalta, vaihdan samalla kun TDI koneenkin.
Vanhaan herätejohtoon kun kytkee jännitteen, kytkeytyy puhaltimen ja kiertovesipumpun rele, vaikka se kaiketi on maaohjattu.
Samalla kun aloin oiretta eilen tutkia, huomasin tankin kannakkeen pettäneen ja tankin pudonneen, makaa nyt vaihdelaatikon päällä. Yleensä Syncron tankkeja joutuu irrottamaan voimakeinoin, mutta tuo päätti pudota itsekseen. Kannake on ollut rikki vaikka kuinka kaun, korjailin sitä reikänauhalla joskus reilu vuosi sitten leimasetää varten.
Uusi kannake on tilattu Syncro-osiin erikoistuneelta verstaalta, vaihdan samalla kun TDI koneenkin.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"
Moottorimajapäivä taas, mittatikuksi JX:n mittatikku ja sille adapteri AAZ mittatikun suojaputkesta. Poralla JX suojaputken mentävä reikä katkaistuun AAZ suojaputkeen jäynämiehen ohjeiden mukaisesti.
Vaikka liitoksesta tuli kohtuu tiivis, niin tungin väliin tiivisteliimaa.
Jakohihna meni paikalleen toisella yrittämällä, välissä piti käydä vaihtamassa kiristinrulla Mätixessä, kun murtui "kiristyskorvake" irti, eli se kohta josta käännetään kireälle.
Pumpun ajoitustakin hahmottelin paikalleen, mutta kun ei ollut mukana arvoa mihin säätää, niin jäi toiseen kertaan. Kännykästä loppui tietenkin akku, kun piti alkaa soitella ohjeita
Vaikka liitoksesta tuli kohtuu tiivis, niin tungin väliin tiivisteliimaa.
Jakohihna meni paikalleen toisella yrittämällä, välissä piti käydä vaihtamassa kiristinrulla Mätixessä, kun murtui "kiristyskorvake" irti, eli se kohta josta käännetään kireälle.
Pumpun ajoitustakin hahmottelin paikalleen, mutta kun ei ollut mukana arvoa mihin säätää, niin jäi toiseen kertaan. Kännykästä loppui tietenkin akku, kun piti alkaa soitella ohjeita
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"
UN-4272 "SIMO"
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"
Seuraavat renkaat sitten Mersun 16" vanteille, 7" / ET31
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"
Kuva vville, julkaistu ilman lupaa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"
Näkyypi Woimaakin olevan savussa!
Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"
Puut vinossa
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"
Minä en ole kuvaa kääntänyt
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter Syncro 1.9 TDi "BSM" 1990 - "Simo"
7.4.2014 oli moottorin vaihtopäivä. Aluksi AAZ alas, vauhtipyörän/kytkimen, ahtimen ja pakoputkiston purku siitä. Sitten 1Z tilalle ja oheislaitteiden viimeiset kasaamiset. Eihän se heti käyntiin lähtenyt...
8.4.2014 Tölkkiguru Rampen avustuksella dieselit pumpulle ja suutinputkista suuttimille, syöttöä lisää reilusti ja kone käy kuin Tölkkiin tehty.
20 Km koeajon jälkeen alkoi öp-summeri huutaa, koneessa pientä öljyvuotoa jotka tukittu kiristelyllä, mutta summeri jatkaa kiukutteluaan.
Takaisin Ranchille, tuulen nopealla elinluovuttaja Cordoballa öljynpainemittarikauppaan ja sen jälkeen mittaamaan paineita, jotka oli ok. Laturin W-lähdöstä liitin irti ja kotimatkalle...
Vinkkinä uudempien koneiden latureita käyttäville, ilman W-lähtöä ei surise summeri, vaikka öljynpaineet katoisivat.
8.4.2014 Tölkkiguru Rampen avustuksella dieselit pumpulle ja suutinputkista suuttimille, syöttöä lisää reilusti ja kone käy kuin Tölkkiin tehty.
20 Km koeajon jälkeen alkoi öp-summeri huutaa, koneessa pientä öljyvuotoa jotka tukittu kiristelyllä, mutta summeri jatkaa kiukutteluaan.
Takaisin Ranchille, tuulen nopealla elinluovuttaja Cordoballa öljynpainemittarikauppaan ja sen jälkeen mittaamaan paineita, jotka oli ok. Laturin W-lähdöstä liitin irti ja kotimatkalle...
Vinkkinä uudempien koneiden latureita käyttäville, ilman W-lähtöä ei surise summeri, vaikka öljynpaineet katoisivat.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter Syncro 1.6TD>1.9TD>1.9TDI 1990 - "Simo"
Öljynpaineet taas tapissa ja summeri huutaa kierroksilla. Ei varmaan auta kuin ottaa öljypumppu irti ja ihmetellä tai vaihtaa toinen tilalle.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter Syncro 1.6TD>1.9TD>1.9TDI 1990 - "Simo"
Ei löytynyt uutta öljypumppua tähän hätään, joten varaosavarastojen penkomista ja sieltä löytyi lähes uuttuuttaan kiiltävä Febi, joka saa kelvata toistaiseksi.
Öljypohja ei olisi halunnut irrota, mutta lievällä VWäkivallalla aukesi kolme pulttia, joissa kuusiokolo pyöri tyhjää.
Jospa huomenna illalla tai ylihuomenna ehtisi vaihtaa pumpun ja kasata öljypohjan takaisin, niin pääsisi taas syncroilemaan...
Öljypohja ei olisi halunnut irrota, mutta lievällä VWäkivallalla aukesi kolme pulttia, joissa kuusiokolo pyöri tyhjää.
Jospa huomenna illalla tai ylihuomenna ehtisi vaihtaa pumpun ja kasata öljypohjan takaisin, niin pääsisi taas syncroilemaan...
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter Syncro 1.6TD>1.9TD>1.9TDI 1990 - "Simo"
Hain varoiksi pusillisen uusia M5 pultteja. Pulttikaupan myyjä piti TDI:n pultteja erikoisina eikä tietenkään sellaisia löytynyt, joten tyydyin JX-tyylisiin kuusiokoloihin.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter Syncro 1.6TD>1.9TD>1.9TDI 1990 - "Simo"
Öljypumppu vaihdettu. Kokeilin tuon koneen alkuperäisen ylipaineventtiiliä, saman verran noissa kaikissa kolmessa oli mielestäni vastusta.
Summeri huutaa edelleen, anturin reiästä pulppuaa öljyä kun anturin löysää, eli ei sekään ilmeisesti ole tukossa.
Mystinen vika, no ajetaan hetki W-lähdön piuha irti ja seuraillaan taustapeilistä öljynpainemittaria, josko se herkistyisi.
Summeri huutaa edelleen, anturin reiästä pulppuaa öljyä kun anturin löysää, eli ei sekään ilmeisesti ole tukossa.
Mystinen vika, no ajetaan hetki W-lähdön piuha irti ja seuraillaan taustapeilistä öljynpainemittaria, josko se herkistyisi.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter Syncro 1.6TD>1.9TD>1.9TDI 1990 - "Simo"
VW pumpussa on pienempi poistoaukko kuin Febin pumpussa, voisi luulla että hukkaa ylipaineen tehokkaammin.
Paljonkohan se öljynpainekello kestää painetta, tuli vaan mieleen ettei olisi hajonnut ylipaineesta?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter Syncro 1.6TD>1.9TD>1.9TDI 1990 - "Simo"
Vihdoinkin löytyi 9V paristo yleismittariin ja pääsin mittaamaan anturin. Anturi maadotti, summeri huusi. Piuha suoraan maihin ja taas summeri huusi. Liitin irti mittaristolta ja takaisin kiinni. Enää ei huuda...
Tulipahan vaihdettua öljyt koneeseen samalla kun vaihdoin öljypumpun.
Tulipahan vaihdettua öljyt koneeseen samalla kun vaihdoin öljypumpun.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter Syncro 1.6TD>1.9TD>1.9TDI 1990 - "Simo"
Edellisen öljyn vaihdon jälkeen autolle ei ole tullut tehtyä muuta, kuin ajettu.
Dokan hakureissu kajaanista pisin yksittäinen, sitten nurkka-ajoa Etelä-Suomessa ja viime viikonloppuna BIF2014 sekä pieni kierros Itä-Suomessa (reilu 800 Km)
Nesteet pysyy koneessa, lämmöt mittarin mukaan ainakin kurissa vaikka kuinka polkisi, ja polttoaineen kulutuskin alle 10 l/100 Km.
Arpakone yllätti positiivisesti
Dokan hakureissu kajaanista pisin yksittäinen, sitten nurkka-ajoa Etelä-Suomessa ja viime viikonloppuna BIF2014 sekä pieni kierros Itä-Suomessa (reilu 800 Km)
Nesteet pysyy koneessa, lämmöt mittarin mukaan ainakin kurissa vaikka kuinka polkisi, ja polttoaineen kulutuskin alle 10 l/100 Km.
Arpakone yllätti positiivisesti
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter Syncro 1990 - "Simo"
Arpakoneella ajettu nyt vajaa 4000 Km, toistaiseksi ei ole tarvinnut kuin tankata.
Tänään uusi alapallonivel ja raidetangonpää oikealle puolelle, alkaa auto olla katsastuskunnossa. Wagenhausin henkilökunnalle kiitos alapallon vaihdosta tukivarteen. Varastosta löytyi Callen purkujäämistöstä alatukivarret, irto varteen oli helppo vaihdatta pallonivel ja sitten vaan vaihtaa koko tukivarsi, kun oli sopivasti aikaa.
Tänään uusi alapallonivel ja raidetangonpää oikealle puolelle, alkaa auto olla katsastuskunnossa. Wagenhausin henkilökunnalle kiitos alapallon vaihdosta tukivarteen. Varastosta löytyi Callen purkujäämistöstä alatukivarret, irto varteen oli helppo vaihdatta pallonivel ja sitten vaan vaihtaa koko tukivarsi, kun oli sopivasti aikaa.