VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Varsinkaan kun ei tietoa kaunko öljyt on ollut ajossa.
AVR koodi viittaa netin vaihdelaatikkolistojen ja ETKA:n mukaan 2,1 WBX. Lootassa on kiinni TD kytkinkoppa ja kaikki on tasaisesti mustaa, pultien kantojen päälläkin töhnää, joten tuskin on vaihdettu just ennen kuin on myyty edelliselle omistajalle varaosaksi. Kytkimen työsylinteri ja painelaakeri oli VW/Audi logoilla.
AVR koodi viittaa netin vaihdelaatikkolistojen ja ETKA:n mukaan 2,1 WBX. Lootassa on kiinni TD kytkinkoppa ja kaikki on tasaisesti mustaa, pultien kantojen päälläkin töhnää, joten tuskin on vaihdettu just ennen kuin on myyty edelliselle omistajalle varaosaksi. Kytkimen työsylinteri ja painelaakeri oli VW/Audi logoilla.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Varalaatikosta revittiin PTO juurineen, jotta decoupleri sopii nokalle
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Piti takajarrut avata, kun muutaman kerran peruuttaessa on auto pysähtynyt kuin seinään. Ensimmäisellä kerralla luulin törmänneeni johonkin.
Eipä löytynyt jarruista mitään irti, voisikohan vika olla vaihdelaatikon sisällä?
Vasen takajousi oli katkennut, joten jousen vaihto ja lautaset molemmille puolille jousten alle.
14" tukivarsilla (syncro & 2WD) on riittänyt, kun iskarin alapultin avaa.
16" tukivarsilla ahdistaa vetoakseli, eli tukivarsi ei pääse vapaasti taipumaan alas niin paljoa kuin 14" tukivarsi.
Lättykin taisi mennä väärinpäin, eli pitää ottaa vielä kerran irti
Perä nousi taas "normaalille" korkeudelle
Eipä löytynyt jarruista mitään irti, voisikohan vika olla vaihdelaatikon sisällä?
Vasen takajousi oli katkennut, joten jousen vaihto ja lautaset molemmille puolille jousten alle.
14" tukivarsilla (syncro & 2WD) on riittänyt, kun iskarin alapultin avaa.
16" tukivarsilla ahdistaa vetoakseli, eli tukivarsi ei pääse vapaasti taipumaan alas niin paljoa kuin 14" tukivarsi.
Lättykin taisi mennä väärinpäin, eli pitää ottaa vielä kerran irti
Perä nousi taas "normaalille" korkeudelle
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Tuo ei tullut koskaan perille, kuriiri firma palautti paketin saksaan edellisenä päiuvänä kun posti toi ilmoituksen, että sen voisi noutaa.
No tilasn nyt taas yhden kokeeksi, 2 KW luvataan, katsotaan onko pelkkä puhallin
No Simosta ei tarvitse tulla talviasuttava.
Etupyörän taakse voisi laittaa 2WD tankin täyttöaukkon ja korkin, siitä putki johonkin etuperän eteen löpösäiliölle.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Kurkin alustaa, kun pitäisi kohta leimata.
2,5 v sitten liimailin helmojen etupäitä, alkaa taas olla aika laittaa uutta rautaa molemmin puolin. Jospa tällä viikolla tulisi viimeiset helmojen hitsaukset Simoon.
2,5 v sitten liimailin helmojen etupäitä, alkaa taas olla aika laittaa uutta rautaa molemmin puolin. Jospa tällä viikolla tulisi viimeiset helmojen hitsaukset Simoon.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Eilen piti vaihteeksi vaihtaa vaihdelaatikko nykyisen temppuillessa kakkosvaihteen kanssa.
Eipä ole koskaan ennen startin pultti jumittanut niin kovaa, kuin nyt on.
Startti on adapterissa tavallisilla 6-kulmaisilla pulteilla, joista alempaan ei mahdu mikään avain paikallaan ollessa.
Kuusiokolopultit pitää hakea tilalle, niin saa vastaisuudessa tarvittaessa edes startin irti adapterista.
Kun startin saa irti, pitää tutkia, voiko tuosta silpaista pikkasen tavaraa pois tieltä.
Starttina TDI startti alumiiniadapterilla. Oikeanpuoleinen pultti on niin lähellä starttia, ettei väliin sovi hylsy tai lenkki ohentamattomana.
Ohennettu lenkki sanoi NAX, kiintoavaimet ja lukkopihdit pyöräyttivät pultista kulman. Pari kertaa avain lipsahti niin, että kämmenselkä kolahti johonkin. Eihän sitä touhutessa ehtinyt tutkia, mutta kotiin ajellessa oli niin turvoksissa ettei nyrkkiin meinannut saada puristetttua.
Lopulta ohennettua hylsyäkin sovitettiin ja sen saikin pultin kannalle, mutta kampeaa sen verran ettei vääntämisestä tule mitään. Joku iskevä kone pitäisi saada tungettua sinne, mutta polttoainesäiliö on tiellä.
Käsi hoitui kylmällä, buranalla ja "lääkkeellä"
Huomenna helmoihin palkkia vanhan pellin tilalle, jospa sillä reissulla pulttikin saisi hoitoa.
Eipä ole koskaan ennen startin pultti jumittanut niin kovaa, kuin nyt on.
Startti on adapterissa tavallisilla 6-kulmaisilla pulteilla, joista alempaan ei mahdu mikään avain paikallaan ollessa.
Kuusiokolopultit pitää hakea tilalle, niin saa vastaisuudessa tarvittaessa edes startin irti adapterista.
Kun startin saa irti, pitää tutkia, voiko tuosta silpaista pikkasen tavaraa pois tieltä.
Starttina TDI startti alumiiniadapterilla. Oikeanpuoleinen pultti on niin lähellä starttia, ettei väliin sovi hylsy tai lenkki ohentamattomana.
Ohennettu lenkki sanoi NAX, kiintoavaimet ja lukkopihdit pyöräyttivät pultista kulman. Pari kertaa avain lipsahti niin, että kämmenselkä kolahti johonkin. Eihän sitä touhutessa ehtinyt tutkia, mutta kotiin ajellessa oli niin turvoksissa ettei nyrkkiin meinannut saada puristetttua.
Lopulta ohennettua hylsyäkin sovitettiin ja sen saikin pultin kannalle, mutta kampeaa sen verran ettei vääntämisestä tule mitään. Joku iskevä kone pitäisi saada tungettua sinne, mutta polttoainesäiliö on tiellä.
Käsi hoitui kylmällä, buranalla ja "lääkkeellä"
Huomenna helmoihin palkkia vanhan pellin tilalle, jospa sillä reissulla pulttikin saisi hoitoa.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Startin jumipultti luovutti, piti vaan ensin viilata tilaa hylsylle. Ihmeen kovaa oli kiinni, kun on aikanaan kiristetty kiintoavaimella, kun siihen ei muut sopinut. Pultin mittaa koitin eilen katsella "netti-ETKA:sta, mutta pari sivua antaa ihan väärän kuvan moottorin ja vaihdelaatikon kiinnitysosille.
Onneksi löytyi sopiva Dokan lattialta. Ruuvikauppaan ensi viikolla ja kuusiokolot startin kiinnityspulteiksi.
Voisiko joku vastaavalla startti- & adapterisysteemillä käynnistelevä kurkata, onko oikeanpuoleinen pultti yhtä ahtaassa paikassa vai onko minulla jotenkin erilainen startti. En muista mistä autosta tuo on.
Olin ajatellut, että ruosteet pois ja palkki poikittain tilalle, mutta mestari olikin sitä mieltä, että ensin helmat kuntoon ja sitten vasta palkit suojaamaan helmaa.
Enpä sitten itse hitsannutkaan mitään, kelpaa katsella vierestä, kun Simo saa uutta peltiä
Onneksi löytyi sopiva Dokan lattialta. Ruuvikauppaan ensi viikolla ja kuusiokolot startin kiinnityspulteiksi.
Voisiko joku vastaavalla startti- & adapterisysteemillä käynnistelevä kurkata, onko oikeanpuoleinen pultti yhtä ahtaassa paikassa vai onko minulla jotenkin erilainen startti. En muista mistä autosta tuo on.
Olin ajatellut, että ruosteet pois ja palkki poikittain tilalle, mutta mestari olikin sitä mieltä, että ensin helmat kuntoon ja sitten vasta palkit suojaamaan helmaa.
Enpä sitten itse hitsannutkaan mitään, kelpaa katsella vierestä, kun Simo saa uutta peltiä
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Vieläkö Simo hengissä? kyselee entinen käskyttäjä Andy
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Kyllä se jollain tapaa on hengissä. Pikkasen on vaan venähtänyt katsastusremppa helmojen uusiksi tekeminen ja vahvikepalkit.
Eiköhän se sieltä kuitenkin vielä palaa ajoon, haave olisi BIF reissu sillä päästä tekemään.
Eiköhän se sieltä kuitenkin vielä palaa ajoon, haave olisi BIF reissu sillä päästä tekemään.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Pitkästa aikaa pari päivää aikaa Simon ja kemppisedän kanssa
Simosta poistui kattoteline. Onpahan muuten paskainen katto sen alta
Kylkien parsiminen jatkui sateen salliessa
10v vanha syncro safarilla tullut lommokin oikeni
Viime kesänä BIF- / lomareissussa hajonnut vaihdelaatikko putosi pois ja tilalle tuli laatikko autosta, jonka sisusta on erään foorumilaisen armylanssissa ja moottori Suomen kovimmassa offisyncrossa Vurressa
Loota nousi paikalleen, mutta aamuisen akun vaihdon yhteydessä hajosi miinusnapa, Eipä lähtenyt käyntiin ja öljynpaineenmerkkivalon hapero johtokin päätti katketa, joten jatkan ensi viikolla. Kesälomalla pitää olla Tölkkiaikaa, joko reissussa tai tallissa.
Tavoite saada auto ensi kesäksi reissukuntoon.
Ajatus purkaa kaikki rakennelmat tavaratilasta ja tehdä reissukäyttö edellä uusiksi. Nykyisessä oli alunperin ajatus toimia työkaluvarastona ja pikkuverstaana.
Simosta poistui kattoteline. Onpahan muuten paskainen katto sen alta
Kylkien parsiminen jatkui sateen salliessa
10v vanha syncro safarilla tullut lommokin oikeni
Viime kesänä BIF- / lomareissussa hajonnut vaihdelaatikko putosi pois ja tilalle tuli laatikko autosta, jonka sisusta on erään foorumilaisen armylanssissa ja moottori Suomen kovimmassa offisyncrossa Vurressa
Loota nousi paikalleen, mutta aamuisen akun vaihdon yhteydessä hajosi miinusnapa, Eipä lähtenyt käyntiin ja öljynpaineenmerkkivalon hapero johtokin päätti katketa, joten jatkan ensi viikolla. Kesälomalla pitää olla Tölkkiaikaa, joko reissussa tai tallissa.
Tavoite saada auto ensi kesäksi reissukuntoon.
Ajatus purkaa kaikki rakennelmat tavaratilasta ja tehdä reissukäyttö edellä uusiksi. Nykyisessä oli alunperin ajatus toimia työkaluvarastona ja pikkuverstaana.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Kummasti paranee käyntiin lähtö, kun akunkenkä on ehjä.
Muutama vuosi sittem lisäsin kaksi 10 mm2 maajohtoa moottorista koriin. Nyt molemmat olivat poikki molemmista päistä, kuin veitsellä leikattuna.
Mystistä paskakaapelia motonetistä. Nyt tilalla on jostain purkuautosta varaosakasaan kertynyt kaapeli ja koneen saa käyntiin.
Ainakin 10 v kulki tuo päävirtakytkin mukana odottamassa asennusta:
Muutama vuosi sittem lisäsin kaksi 10 mm2 maajohtoa moottorista koriin. Nyt molemmat olivat poikki molemmista päistä, kuin veitsellä leikattuna.
Mystistä paskakaapelia motonetistä. Nyt tilalla on jostain purkuautosta varaosakasaan kertynyt kaapeli ja koneen saa käyntiin.
Ainakin 10 v kulki tuo päävirtakytkin mukana odottamassa asennusta:
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Tuolle irrotetulle lootalle pitäisi löytää jatkosijoituspaikka tai huoltaja.
Kakkonen ei pysy sisällä, hyppää pois heti kun hipaisee varpaalla syöttöpolkimeen.
Kakkonen ei pysy sisällä, hyppää pois heti kun hipaisee varpaalla syöttöpolkimeen.
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Mulla muuten laukesi reilun vuoden vanha tuollainen päävirtakytkin viime talvena. Tarpeeksi pakkasta ja joka päivä käyttää kytkintä, niin se jousi sieltä sisältä antoi periksi, eikä sitten enää virta kulkenut.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Hyvä tietää ja ostaa varakytkin kyytiin. Itsellä ajatus saada auto ulkopuolelta virrattomaksi tilanteessa, jossa sähkö alkaa tuottamaan esim lämpöä = polttamaan autoa, kuten on muutamalle Tölkille käynyt tuttavapiirissä.
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Joo, tuossahan tosiaan kävi ainakin mulla niin, että kun se jousi hajosi, niin sitten nimenomaan ei virta kulkenut. Eli tuossa sun ajatuksessa, sehän ei haittaa.
Lopputalven vetelin itse aina akunkenkää irti, mutta se jatkuva irrottelu ja kiinnittely ja ehkä aina vähän heikko kiristys hapetti tosi tehokkaasti akun napaa, niin alkoi senkin takia välillä pätkimään, ja lopulta vaihtoin tuollaisen akunkenkäkatkaisijan sinne:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/481830/ ... -katkaisin
Lopputalven vetelin itse aina akunkenkää irti, mutta se jatkuva irrottelu ja kiinnittely ja ehkä aina vähän heikko kiristys hapetti tosi tehokkaasti akun napaa, niin alkoi senkin takia välillä pätkimään, ja lopulta vaihtoin tuollaisen akunkenkäkatkaisijan sinne:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/481830/ ... -katkaisin
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Tuollaista akunkenkäkatkaisijaa olin itsekin ajatellut, mutta tuo päävirtakytkin tuli sähkötyökalupakista esille korjatessani konehuoneen vaurioita lootan vaihdon jälkeen. Piti se ajat sitten laittaa, mutta en keksinyt sille paikkaa. Nyt sattui ruuvipenkki ja pellin pala olemaan sopivasti vieressä, niin oli helppo väkertää kiinnitys sille.
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Mulla on tuo sama edelleen Punukassa, ja samassa paikassa. Se on kiinni vaan parilla nipparilla johdosta jossain tuon takapellin takana menevissä muissa johdoissa.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Josko jo tänä kesänä pääsisi ajamaan Simolla?
Lumet katosi ja auton sai kaivettua säilytyspaikasta esiin.
Noin 5 min pummosuutin TDI sähköä käynnistyskaapeleilla, niin mTDI hörähti käyntiin kuin olisi just eilen sammutettu. Akku pitänee uusia.
Aiheena oli oikea takakulma, jarrusylinteri on vuotanut ja laakerikin oli vaihteeksiväljä.
Jostain pitäisi saada mitat ehjästä napatapista
Piti suihkia kotelosuojaa tuonne sisälle, mutta alkava tihkusade muutti suunnitelmia ja kiireellä kasaan
#työturvallisuus
Jarruneste oli syönyt maalit. Lidlin keittiöpesusuihkeella ja messinkiharjalla suurimmat kurat, brake clenarilla ja rätillä viimeistely, sitten hetkeksi Anitrilia vaikuttamaan ruosteelta näyttäviin kohtiin ja lopulta uutta maalia.
Uudet jarrukengät ja työsylinteri, jospa nyt pitäisi taas
Jostain vielä sokka reikään, kunhan saan kiristettyä momenttiavaimella. Nyt esikiristys 50 cm vääntövarrella
Lumet katosi ja auton sai kaivettua säilytyspaikasta esiin.
Noin 5 min pummosuutin TDI sähköä käynnistyskaapeleilla, niin mTDI hörähti käyntiin kuin olisi just eilen sammutettu. Akku pitänee uusia.
Aiheena oli oikea takakulma, jarrusylinteri on vuotanut ja laakerikin oli vaihteeksiväljä.
Jostain pitäisi saada mitat ehjästä napatapista
Piti suihkia kotelosuojaa tuonne sisälle, mutta alkava tihkusade muutti suunnitelmia ja kiireellä kasaan
#työturvallisuus
Jarruneste oli syönyt maalit. Lidlin keittiöpesusuihkeella ja messinkiharjalla suurimmat kurat, brake clenarilla ja rätillä viimeistely, sitten hetkeksi Anitrilia vaikuttamaan ruosteelta näyttäviin kohtiin ja lopulta uutta maalia.
Uudet jarrukengät ja työsylinteri, jospa nyt pitäisi taas
Jostain vielä sokka reikään, kunhan saan kiristettyä momenttiavaimella. Nyt esikiristys 50 cm vääntövarrella
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Lähtihän se sieltä
Uutta tilalle
Kertaalleen pitää jarrut vielä ilmata ja takajarrut säätää, niin melkein voiis käyttää GT-katsastuksessa vuositarkastuksessa.
Sitten takaosasta kaiken vanerirakeiden purku. lämpö- & äänieristystä ja rokkijakkara ehkä hieman kavennettuna tuosta
Katon verhoilua ym.
Kiinalämppärikin odottaa asennusta.
Uutta tilalle
Kertaalleen pitää jarrut vielä ilmata ja takajarrut säätää, niin melkein voiis käyttää GT-katsastuksessa vuositarkastuksessa.
Sitten takaosasta kaiken vanerirakeiden purku. lämpö- & äänieristystä ja rokkijakkara ehkä hieman kavennettuna tuosta
Katon verhoilua ym.
Kiinalämppärikin odottaa asennusta.
Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"
Siitähän alkaa olemaan 20 vuotta kun tuo mulla oli, hyvä kun pidät hengissä