VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"
VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"
Noloa että tuore foorumilainen esittäytyy vasta aneltuaan foorumilla apua (http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... 6&start=23), mutta huonolle tuurille ei voi mitään
Tässä kuitenkin meikäläisen (jo foorumilla bongattu http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... &start=558) ajopeli jonka kävin kuukausi sitten Oulusta ostamassa:
Vuoden 1988 Syncro Caravelle, joka oli alkujaan pikkubussi, mutta jonka edellinen omistaja oli muutoskatsastanut pakettiautoksi. Ajettu mittarin mukaan noin 280tkm, ja johon edellinen omistaja oli sanojensa mukaan tehnyt täyden koneremontin. Hänen mielestään syncrotölkin pitää olla nimenomaan 1.6TD, joten AAZ:ia hän ei ollut moottoriksi vaihtanut Muuten autossa näkyy käytön jälkiä siellä sun täällä, ja isompina hommina edessä on tuulilasin vaihtaminen ja oikea etumurrosnivel naputtaa risteyksissä siihen malliin että uusia pitäisi. Saa sitten nähdä miten tuo meikäläiseltä onnistuu.
Käytön jäljistä puheen ollen, sivuovi on allekirjoittaneen korkeimman omakätisesti ruttaama Pasilan kirjaston parkkiluolan ovenpieleen: Se siitä tulee kun tunkee tölkillä pieneen tilaan ennenkuin on oppinut kunnolla hahmottamaan sen mitat
Toinen "ikävä oppia kaikki" tapaus on paisuntasäiliön ja täyttösäiliön välinen letku. Tölkki vuotaa jostain jäähdytysnestettä ja yhdessä vaiheessa täyttösäiliö pääsi melkein kuivaksi. Huolissani katsoin nestemäärän myös paisuntasäiliöstä, ja korkkia kiinni kiertäessä tuo letku jäi melkoiselle sykkyrälle mika sitten kiertyi aivan liian lähelle laturin hihnaa. Mikä sitten tietenkin jyysti letkuun kunnon reiän - onneksi huomasin ennen kuin letku oli ihan poikki. Tällä hetkellä letku on hätävarakorjattu ilmastointiteipillä: mutta uusiahan tuo pitää! Onko ehdotuksia kannattaako moinen letku vain hankkia metritavarana Etolasta (tai vastaavasta) vai mistä tuota letkua kannattaisi kysellä? Samantien, onko kellään ideaa mikä on se todennäköisin paikka mistä jäähdytysneste vuotaa? Moottoritilaan kurkkimalla en ole löytänyt mitään selvästi märkää kohtaa, joten homma taitaa mennä siihen että perä ylös, pohjapanssari irti, ja etsimään.
Toinen pikaisia toimenpiteitä vaativa kohta on että tölkin pyöränkulmat taitavat olla ihan mitä sattuu. Maantiellä ohjauspyörää täytyy pitää hieman oikealle käännettynä jotta auto kulkisi suoraan (mitä se sitten kyllä tekee täysin vakaasti), ja parin-kolmentuhannen kilometrin maantieajojen jälkeen oikean eturenkaan oikea reuna on lähes silestone: Ei hyvä, varsinkin kun vasen eturengas on kulunut tasaisesti ja paljon vähemmän. Toisaalta huomasin ajaneeni pitkään niin että vasemmassa renkaassa oli paljon pienempi paine kuin oikeassa. Mutta ei kai syncrotölkki ole niin herkkä rengaspaineille että se voisi saada tuollaisen kulumisen aikaan?
Ja lopuksi vielä sisäkuva: Vaihdekeppiepisodin jäljiltä kepin tyven kumisuojus on vielä ujuttamatta paikalleen, mutta kepin sain hitsautettua KST-Autossa Pieksämäen Jäppilässä. Ei mikään tölkkispesialisti, mutta muuten vaikutti erittäin pätevältä paikalta. Ja mekaanikkokin oli tainnut aikoinaan askarrella syncrotölkkien kanssa enemmänkin, kun hän hommaan ryhtyessään mutisi että "Ai niin, näissä nelivetoisissahan piti aloittaa tiputtamalla pohjapanssari pois tieltä". Minkä tekeminen vaati muutaman kiinnitysmutterin kannan ajamista rälläkällä sileiksi, mutta se on toinen tarina...
Tässä kuitenkin meikäläisen (jo foorumilla bongattu http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... &start=558) ajopeli jonka kävin kuukausi sitten Oulusta ostamassa:
Vuoden 1988 Syncro Caravelle, joka oli alkujaan pikkubussi, mutta jonka edellinen omistaja oli muutoskatsastanut pakettiautoksi. Ajettu mittarin mukaan noin 280tkm, ja johon edellinen omistaja oli sanojensa mukaan tehnyt täyden koneremontin. Hänen mielestään syncrotölkin pitää olla nimenomaan 1.6TD, joten AAZ:ia hän ei ollut moottoriksi vaihtanut Muuten autossa näkyy käytön jälkiä siellä sun täällä, ja isompina hommina edessä on tuulilasin vaihtaminen ja oikea etumurrosnivel naputtaa risteyksissä siihen malliin että uusia pitäisi. Saa sitten nähdä miten tuo meikäläiseltä onnistuu.
Käytön jäljistä puheen ollen, sivuovi on allekirjoittaneen korkeimman omakätisesti ruttaama Pasilan kirjaston parkkiluolan ovenpieleen: Se siitä tulee kun tunkee tölkillä pieneen tilaan ennenkuin on oppinut kunnolla hahmottamaan sen mitat
Toinen "ikävä oppia kaikki" tapaus on paisuntasäiliön ja täyttösäiliön välinen letku. Tölkki vuotaa jostain jäähdytysnestettä ja yhdessä vaiheessa täyttösäiliö pääsi melkein kuivaksi. Huolissani katsoin nestemäärän myös paisuntasäiliöstä, ja korkkia kiinni kiertäessä tuo letku jäi melkoiselle sykkyrälle mika sitten kiertyi aivan liian lähelle laturin hihnaa. Mikä sitten tietenkin jyysti letkuun kunnon reiän - onneksi huomasin ennen kuin letku oli ihan poikki. Tällä hetkellä letku on hätävarakorjattu ilmastointiteipillä: mutta uusiahan tuo pitää! Onko ehdotuksia kannattaako moinen letku vain hankkia metritavarana Etolasta (tai vastaavasta) vai mistä tuota letkua kannattaisi kysellä? Samantien, onko kellään ideaa mikä on se todennäköisin paikka mistä jäähdytysneste vuotaa? Moottoritilaan kurkkimalla en ole löytänyt mitään selvästi märkää kohtaa, joten homma taitaa mennä siihen että perä ylös, pohjapanssari irti, ja etsimään.
Toinen pikaisia toimenpiteitä vaativa kohta on että tölkin pyöränkulmat taitavat olla ihan mitä sattuu. Maantiellä ohjauspyörää täytyy pitää hieman oikealle käännettynä jotta auto kulkisi suoraan (mitä se sitten kyllä tekee täysin vakaasti), ja parin-kolmentuhannen kilometrin maantieajojen jälkeen oikean eturenkaan oikea reuna on lähes silestone: Ei hyvä, varsinkin kun vasen eturengas on kulunut tasaisesti ja paljon vähemmän. Toisaalta huomasin ajaneeni pitkään niin että vasemmassa renkaassa oli paljon pienempi paine kuin oikeassa. Mutta ei kai syncrotölkki ole niin herkkä rengaspaineille että se voisi saada tuollaisen kulumisen aikaan?
Ja lopuksi vielä sisäkuva: Vaihdekeppiepisodin jäljiltä kepin tyven kumisuojus on vielä ujuttamatta paikalleen, mutta kepin sain hitsautettua KST-Autossa Pieksämäen Jäppilässä. Ei mikään tölkkispesialisti, mutta muuten vaikutti erittäin pätevältä paikalta. Ja mekaanikkokin oli tainnut aikoinaan askarrella syncrotölkkien kanssa enemmänkin, kun hän hommaan ryhtyessään mutisi että "Ai niin, näissä nelivetoisissahan piti aloittaa tiputtamalla pohjapanssari pois tieltä". Minkä tekeminen vaati muutaman kiinnitysmutterin kannan ajamista rälläkällä sileiksi, mutta se on toinen tarina...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"
Jos eturenkaan paine on ollut reilusti pienempi, niin voisi ehkä aiheuttaa tuon ongelman. Visco nappaa kiinni ja sitten vääntää toiselle puolelle. Onko puoltaminen edelleen yhtä vahvana olemassa, kun paineet on kaikissa renkaissa samat?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"
TerVWetuloa foorumille
Säiliöiden väliin voit hakea ihan mitä tahansa metritavarakumiletkua
Säiliöiden väliin voit hakea ihan mitä tahansa metritavarakumiletkua
Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"
Tuossa letkun uusimisessa kannattaa letkuksi laittaa sen kokoista joka tiivistyy ihan käsin työntämällä tuohon paisarinkorkin lähtöön, eli ei lemmaria helppo nypätä irti säiliön korkkia avatessa. Lemmariahan tuo ei tarvi koska tuohon letkuun ei synny painetta, mutta tiivis sen liitoksen pitää olla muuten imee ilmaa sisään.
Niin ja tervetuloa woorumille. minun syncro on vielä löytymättä. Kai se on jostain kaukaa haettava.
Niin ja tervetuloa woorumille. minun syncro on vielä löytymättä. Kai se on jostain kaukaa haettava.
Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"
Mikä tekee tästä vaikean diagnosoida on että paineitten tasaamisen jälkeen meni vielä pitkän matkaa niin että rattia sai pitää vahän oikealle käännettynä, jotta auto kulki suoraan. Mutta eilen ajaessani ratin saattoi pitää ihan suorassa. Voi kyllä johtua ihan eri tiestä ja tien profiilista, mutta yleensähän tien profiili viettää oikealle jolloin rattia saa pitää vähän vasemmalle käännettynä. Ipussa taas piti kääntää oikealle. Painevajaushan oli vasemmassa renkaassa, joten kampeaminen vasemmalle täsmää siihen, mutta oikea rengas on se toispuoleisesti kulunut. Alan epäillä että ohjauskulmissa on jotain häikkää kun "kammoksuttu" EO (eli Edellinen Omistaja ) oli vaihtanut oikean alapallonivelen. Olisikohan kulmien hienosäätö jäänyt tekemättä? Tai sitten joku muu nivel on tullut tiensä päähän.TT| kirjoitti:Jos eturenkaan paine on ollut reilusti pienempi, niin voisi ehkä aiheuttaa tuon ongelman. Visco nappaa kiinni ja sitten vääntää toiselle puolelle. Onko puoltaminen edelleen yhtä vahvana olemassa, kun paineet on kaikissa renkaissa samat?
Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"
Hyvä. Tuolta se minustakin näytti, mutta aina parempi varmistaa tietävämmiltä. Eipä siis muuta kuin letku irti ja kaupasta pyytämään että tuommoista letkua noin pitkä pätkä.AT5nok kirjoitti: Säiliöiden väliin voit hakea ihan mitä tahansa metritavarakumiletkua
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"
pasi kirjoitti:AT5nok kirjoitti: Säiliöiden väliin voit hakea ihan mitä tahansa metritavarakumiletkua
Hyvä. Tuolta se minustakin näytti, mutta aina parempi varmistaa tietävämmiltä. Eipä siis muuta kuin letku irti ja kaupasta pyytämään että tuommoista letkua noin pitkä pätkä.
Alapallonivelen vaihdon ei pitäisi vaikuttaa pyörän suuntaukseen, mutta jos on vaihdettua raidetangon päitä samalla, niin sitten saattaa suuntaus muuttua.
Jos olisi keppiä korjatessa tullut puheeksi tuo letku, niin olisi laitettu samantien uusi letkukin, muistelen että moista on varaosalaatikossa pätkä. Ota korkki kauppaan mukaan ja kokeile että letku on sopivan tiukka.
Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"
AT5nok kirjoitti:
Jos olisi keppiä korjatessa tullut puheeksi tuo letku, niin olisi laitettu samantien uusi letkukin, muistelen että moista on varaosalaatikossa pätkä. Ota korkki kauppaan mukaan ja kokeile että letku on sopivan tiukka.
Tuon letkun mie onnistuin tuhoamaan vasta kepinkorjauksen jälkeen...
Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"
Täytyy taas kerran todeta että työ haittaa vakavasti harrastuksia. Niin etten ole saamattomuuttani saanut tänne edes päivitystä aikaiseksi.
Joka tapauksessa taudinkuva on edennyt tavanomaisia latuja. Näyttää nimittäin siltä että ennemmin tai myöhemmin tölkkiharrastajaan iskee pakonomainen tarve saada tölkkiin isompaa rengasta alle. Näin kävi myös meikäläiselle, ja lopputulos on tässä: Alla siis Kumhon nappulakumit kokoa 205/80R16 mersun vantein.
Paitsi omistajansa, niin myös tölkki osoittaa tavanomaisia oireita. Eli Ipu on ottanut pahaksi tavakseen noeta ja öljytä pyrstönsä oikein kunnolla: Ja turbolta on hukassa pitäisikö öljyn olla sisä- vaiko ulkopuolella: Oireisiin kuuluu myös kunnon savutus kylmänä liikkeellelähdettyä. Kun Pastorilla ja Roialalla oli samanlaisia ongelmia tölkkiensä kanssa, niin foorumin lähes yksimielinen diagnoosihan oli että turbo vaihtoon. Onko diagnoosi sama, vai kannattaako ensin kokeilla auttaako turbon öljynpaluuletkun vaihto asiaa? Konstahan mainitsi sen auttaneen oman tölkkinsä öljyisyyteen. Ja jos turbo menee vaihtoon niin onko jossain jollakulla tarkempia ohjeita sen vaihtamiseen (for dummies) kuin Konstan pikaohjeet?
Toinen tölkin ongelma on huono käyntiinlähtö. Startti saa pyörittää konetta vaikka kuinka pitkään ennen kuin se lopulta lähtee. Kuulostaisi hehkutulppavialta, mutta kun sama ongelma esiintyy myös moottorin ollessa lämmin, niin voisiko kyse olla jostain muusta?
Joka tapauksessa taudinkuva on edennyt tavanomaisia latuja. Näyttää nimittäin siltä että ennemmin tai myöhemmin tölkkiharrastajaan iskee pakonomainen tarve saada tölkkiin isompaa rengasta alle. Näin kävi myös meikäläiselle, ja lopputulos on tässä: Alla siis Kumhon nappulakumit kokoa 205/80R16 mersun vantein.
Paitsi omistajansa, niin myös tölkki osoittaa tavanomaisia oireita. Eli Ipu on ottanut pahaksi tavakseen noeta ja öljytä pyrstönsä oikein kunnolla: Ja turbolta on hukassa pitäisikö öljyn olla sisä- vaiko ulkopuolella: Oireisiin kuuluu myös kunnon savutus kylmänä liikkeellelähdettyä. Kun Pastorilla ja Roialalla oli samanlaisia ongelmia tölkkiensä kanssa, niin foorumin lähes yksimielinen diagnoosihan oli että turbo vaihtoon. Onko diagnoosi sama, vai kannattaako ensin kokeilla auttaako turbon öljynpaluuletkun vaihto asiaa? Konstahan mainitsi sen auttaneen oman tölkkinsä öljyisyyteen. Ja jos turbo menee vaihtoon niin onko jossain jollakulla tarkempia ohjeita sen vaihtamiseen (for dummies) kuin Konstan pikaohjeet?
Toinen tölkin ongelma on huono käyntiinlähtö. Startti saa pyörittää konetta vaikka kuinka pitkään ennen kuin se lopulta lähtee. Kuulostaisi hehkutulppavialta, mutta kun sama ongelma esiintyy myös moottorin ollessa lämmin, niin voisiko kyse olla jostain muusta?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"
Voipi tuo öljy tosiaan sekä syöttö että paluu putkestakin tulla, mutta sen ei pitäis sillon aiheuttaa savua putkeen jos putkesta pukkaa sininen savu niin sitten se on kyllä todenäköisesti turbo. Mitä tulee rengas kulmiin niin toisin kun tuossa yllä väitettiin niin ala ja ylä pallo molemmat voivat vaikuttaa nimenomaan siihen että rengas kuluu yksi puoleisesti tosin yleensä nimenomaan niin että kun pallo väljä niin jousitus roikkuu ja syö sisänurkkaa. Auraus kulmat nopeutta kulumista ihan hulluna. Jos ilmaa vähän renkaassa yleensä tyhjä rengas kuluu ulkoreunasta. Kannattaa muuten olla nimenomaan syncron kanssa tarkkana että etu ja takarenkaissa sama koko ja että paineet kohdallaan. Syncron visko nappaa päälle nimenomaan kun pyörimis nopeus eroa syntyy eli silloin voimat vetopaketissa kovia renkaita kuluu ja lisäksi visko voi ylikuumentua ja hajota. Vesi vuotoon on useita mahdollisuuksia, mutta tarkista nyt alkuun vaikka kannen lähtö lämppärille päin se on vuotanut aika usein ostamissani tölkeissä koska volkkarin tiiviste tuohon huono eli jos vuotaa siitä leikka itse paksummasta tiivistepaperista oma toimii paremmin. Se lähtö on kannenpäässä ja auton etupään suunnassa. Kaikkia klemmareita voi myös katsella. Itse olen joskus kevyesti paineistanut vesijärjestelmän niin että olen tehnyt oman sovite palan paisarin säiliön korkin tilalle, jolloin olen voinut varovasti pumpata siitä ilmaa pyörän pumpulla (järki mukana että ei letkut pauku) nopeuttaa huomattavasti vuodon etsimistä kun painetta järjestelmässä mutta kone kylmä eli uskaltaa tunkea sormia jokapaikkaaan ilman että polttaitsensä. Sitten on tietenkin se pahin vaihtoehto eli kansi tai kansi pahvi mutta sekin selviää jos vuoto ei heti löydy paineistettuna mutta vesi katoaa niin pistä tulille jos tulee valkoinen pilvi niin koneessa on vettä ja asia on sillä selvä.
Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"
No sullon kyllä viis kertaa enämpi tuota öljää persiissä kun itellä, en osaa sanoa mikä sen aiheutti koska vaihtoi omistajaa, ehkä se selviää sillä turpon vaiholla..
Hulluna tölökkeihin.
Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"
Kaikki öljy mikä vuotaa tölkin koneesta löytyy aina takalaudasta siellä on aivan kamala imu varsinkin maantiellä. Mulla on vuodellu koneista öljyä välillä suodatin jalasta välillä ollu huolimaton öljynvaihdossa ja lorahtanu panssarille joskus menny turbo ja aina on öljy löytynyt takalaudasta. Eli se että öljy on takalaudassa todistaa vaan sen että öljyävuotaa. Äkkipäätä putsaisin sen turbon ja ympärystön ja pistäsin koneen tyhjäkäynnille ja tarkkailisin hieman tuota turboa ennenkuin suoraan vaihtaisin, voipi olla että sitä alkaa tihkua niistä putkista. Jos on kaveri voi pyytää antaa vähän kaasua jos paine puolella voi olla että tulee enemmän rundeilla. Itse epäilisin paine putkea tossa just turbon tulo puolella se näyttää siltä että juuresta kusis, mutta voipi se olla että turbokin menossa. On meinaan halvempi ja helpompi korjata nuo putket niin aloitaisin niiden tutkimisella tai jopa vaihtamisella voisi olla järkevää vaihtaa vaikka laittaiski uuden turbon koska ei sitä uutta turboa kumminkaan viitsi vanhoihin putkiin kiinnittää, toisinpäin kylläkin.
Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"
Tarkista myös tuleeko savu käynnistäessä auton alta vai putkesta ja jos putkesta minkä väristä savua pukkaa onko sinistä valkosta vai mustaa.
Sininen = Öljy
Musta = Palamaton Diesel
Valkonen = Vesi
Noin ainakin karkeasti, tosin mustan ja sinisen erottaminen välillä hankalaa jos tulee esim turbosta.
Sininen = Öljy
Musta = Palamaton Diesel
Valkonen = Vesi
Noin ainakin karkeasti, tosin mustan ja sinisen erottaminen välillä hankalaa jos tulee esim turbosta.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"
Myöhäisellä oleva ajoituskin tuottaa vaaleata savua
Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"
Turbon vaihtaminen teoria tasolla helppoa (senkun irrotta ja ja ruuvaa paikalleen), yleensä vaan ruostunut niin kovaa kiinni että joutuu purkamaan koko pako ja imu puolen että saa irti pakosarjasta ja putkesta varsinkin jos joku "ei viimeseen 10 vuoteen koskettu" yksilö. Ainakin on hyvä varauta pillin kanssa asiaan tai sitten siihen että purkaa koko imu pako puolen ja vie jollekulle tapeltavaks jolla on pilli ja pääsee hehkutelemaan pultteja. Kannesta taas kamat tuntuu yleensä irtoavan ilman ihmeellisyyksiä, tosin yleensä itse tehnyt tuon mootori auton ulkopuolella joten en tiedä kuinka ahdas tehdä autossa. Lisäksi menee sitten pakoputkikin vaihtoon yleensä ainakin tuo turbon ja pöntön välinen käyrä. Eli helpomalla kyllä pääset jos on pelkät öljy putket/letkut
Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"
Olisiko vuotoa polttoaineletkussa? Parkissa seistessä laskee pikkuhiljaa ilmaa putkeen, jolloin joutuu sahaamaan enemmän että kaynnistyy, mutta jos on pieni vuoto, käy kuitenkin kokolailla normaalisti. Lähteekö helpommin jos on lyhyempi aika edellisestä ajosta?pasi kirjoitti:Toinen tölkin ongelma on huono käyntiinlähtö. Startti saa pyörittää konetta vaikka kuinka pitkään ennen kuin se lopulta lähtee. Kuulostaisi hehkutulppavialta, mutta kun sama ongelma esiintyy myös moottorin ollessa lämmin, niin voisiko kyse olla jostain muusta?
Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"
Kiitos kommenteista ja ehdotuksista. Täytyypi käydä niitä läpi.
Myyjän mukaan tölkkiin tehtiin myös koneremontti reilu vuosi sitten, joten sikäli turbon saaminen irti ilman rälläkkää saattaisi olla jopa mahdollista - ei se ole ruostunut kiinni kuin vuoden verran.
Eli pääsiäisprojektina panssari pois moottorin alta, konetilan (ja ennenkaikkea turbon) puhdistus, moottori lämpimäksi, ja sitten tölkin alle odottelemaan mistä tippuu öljyä taikka glykolia suoraan naamalle.
Tölkki on seisonut pari kuukautta, joten ihan varmaksi en osaa sanoa, mutta kauan sen ei tarvinnut seisoa jotta käyntiinlähtö oli yhtä hidasta kuin kylmänä. Onko joku paikka mistä polttoaineletku alkaa yleensä vuotamaan, vai onko ensimmäinenkin veikkaus että sieltä jostain?DJSigma kirjoitti: Olisiko vuotoa polttoaineletkussa? Parkissa seistessä laskee pikkuhiljaa ilmaa putkeen, jolloin joutuu sahaamaan enemmän että kaynnistyy, mutta jos on pieni vuoto, käy kuitenkin kokolailla normaalisti. Lähteekö helpommin jos on lyhyempi aika edellisestä ajosta?
Taustapeilistä katsottuna savu näyttäisi lähinnä vaaleanharmaalta, ja samanlaiselta kuin mitä kunnossa olevakin tölkki (ainakin JX sellainen) tupsauttaa kylmänä vaihdetta vaihtaessa. Tai noin ainakin tölkin myyjä mulle selitti, ja muistaakseni foorumillakin joskus mainittu. Nyt sitä savua vain tulee reippaasti enemmän.Osku kirjoitti: Tarkista myös tuleeko savu käynnistäessä auton alta vai putkesta ja jos putkesta minkä väristä savua pukkaa onko sinistä valkosta vai mustaa.
Myyjän mukaan tölkkiin tehtiin myös koneremontti reilu vuosi sitten, joten sikäli turbon saaminen irti ilman rälläkkää saattaisi olla jopa mahdollista - ei se ole ruostunut kiinni kuin vuoden verran.
Haa, tuohan on hyvä idea. Täytyy askarrella toivoen vain että löydän sopivan korkin.Osku kirjoitti: Itse olen joskus kevyesti paineistanut vesijärjestelmän niin että olen tehnyt oman sovite palan paisarin säiliön korkin tilalle, jolloin olen voinut varovasti pumpata siitä ilmaa pyörän pumpulla (järki mukana että ei letkut pauku)
Eli pääsiäisprojektina panssari pois moottorin alta, konetilan (ja ennenkaikkea turbon) puhdistus, moottori lämpimäksi, ja sitten tölkin alle odottelemaan mistä tippuu öljyä taikka glykolia suoraan naamalle.
Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"
Jos lähtee huonosti käyntiin ja tupruttelee harmaata savua,niin kävi mielessä vielä oisko pumpun ajotus liikkunu jos rempan yhteydessä pumppu jäänyt löysälle(tai vielä pelottavampaa jako hihna hyppinyt). Yleensä kun mulla tölkki ei ole lähtenyt hyvin käyntiin niin pumpun ajotus tai hehkut on ollut syy niin ja talvella on pari kertaa ollut disel suodatin hyhmässä kun ollut kesä kiiselit sisällä ja yllättänyt pakkaset.
Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"
Jakohihna se tuskin on sillä ajelin Ipulla loppukesän ja alkusyksyn ongelmitta ja oireitta. Hihnan olisi silloin pitänyt päästä hyppäämään ihan tavallisessa ajossa. Samaten huono käyntiinlähtö ja savutus alkoivat esiintyä eri aikoihin - savutukseen ja perän öljyämiseen kiinnitin huomiota jo loppusyksystä, kun taas huono käyntiinlähtö alkoi vaivata vasta tämän vuoden puolella. Pakkasongelmasta ei ole kyse kun tilanne on sama lämpimässä autohallissa. Joten tällä hetkellä todennäkösin syy huonolle käynnistymiselle taitaa olla hehkut, mutta DJSigman mainitsema vuoto kannattanee tarkistaa myös.Osku kirjoitti:Jos lähtee huonosti käyntiin ja tupruttelee harmaata savua,niin kävi mielessä vielä oisko pumpun ajotus liikkunu jos rempan yhteydessä pumppu jäänyt löysälle(tai vielä pelottavampaa jako hihna hyppinyt). Yleensä kun mulla tölkki ei ole lähtenyt hyvin käyntiin niin pumpun ajotus tai hehkut on ollut syy niin ja talvella on pari kertaa ollut disel suodatin hyhmässä kun ollut kesä kiiselit sisällä ja yllättänyt pakkaset.
Re: VW Caravelle Syncro 1.6TD -88, "Ipu"
Ehdotomasti se letku kuulosta hyvin loogiselta itsellä ei ole ollut tuota ongelmaa mutta itsekin tarkistaisin tuon niin uskotavalta kuulostaa.
Sitten jos se lähtee heti tulilla mutta alkaa keraillä pyttyjä mukaan yksitellen niin siten vika voi olla suutimissa ventiileissä kannessa/pahvissa tai mänissä. Jos sahata joutuu paljon ja lähtee vasta sitten käyntiin mutta sitten kerralla niinkatsoppa muuten hehkujen sulake se 50A löytyy siitä mustasta laatikosta siitä kone huoneen vasemasta etu nurkasta. Jos tuo menee ei hehkuta olnkaan ja lähtee ihan pirun nihkeesti käyntiin jos kone hyvässä iskussa pakkasille tai vanhemalla koneella ei lähde olenkaan. Sittenkun sahaa tarpeeks pytyt ja putki täys löpöä ja sitten kun käynnistyy pukka kaiken tuon tulille savun saattelemana.
Sitten jos se lähtee heti tulilla mutta alkaa keraillä pyttyjä mukaan yksitellen niin siten vika voi olla suutimissa ventiileissä kannessa/pahvissa tai mänissä. Jos sahata joutuu paljon ja lähtee vasta sitten käyntiin mutta sitten kerralla niinkatsoppa muuten hehkujen sulake se 50A löytyy siitä mustasta laatikosta siitä kone huoneen vasemasta etu nurkasta. Jos tuo menee ei hehkuta olnkaan ja lähtee ihan pirun nihkeesti käyntiin jos kone hyvässä iskussa pakkasille tai vanhemalla koneella ei lähde olenkaan. Sittenkun sahaa tarpeeks pytyt ja putki täys löpöä ja sitten kun käynnistyy pukka kaiken tuon tulille savun saattelemana.