Transporter tuli taloon!

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
IsoD
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 09.07.2016 10:37

Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja IsoD »

Noniin, tuolla Syncrojen osastolla keskusteltiin jo aiheesta ja laitan sitten tänne kuulumiset.

Etsin siis koko kesän itselleni tölkkiä ja lopulta sellainen löytyi.
Vuosimallia 90, ja ihan tavallinen mutta erittäin hyvin säilynyt Transporter väliseinällä varustettuna.
Ok, pientä tuunausta siihen on tehtynä, kuten tuo karjarauta, 17" blingbling vanteet ja jotkut chevyvanin peilit mutta muutoin on aika orggiskunnossa.
Pelleiltään todella hyvä ja maali on alkuperäinen. Hansikasloosterista löytyi jopa käyttöohjekirja.
Kone on vaihdettu edellisen omistajan toimesta CS vapariksi, joka antaa tälle laitokselle harvinaisen flegmaattisen suorituskyvyn mutta se ei minua yllättänyt.
Se vähän, että myyjä oli takaloosteriin sujauttanut toisen moottorin joka on turbomalli, mutta jonka tarkkaa identiteettiä en vielä ole onnistunut tekemään.
Ehkä foorumilaisista löytyy joku joka ensisilmäyksellä heittää mallin. Olisiko oma arvaus lähellä eli 1.6 TD, eli JX?

Kuva2016-07-13 19.17.32 by Mika Sivonen, on Flickr

Kuvia löytyy flickeristä, linkin takaa. Myös sen kyseessä olevan vara mosan kuva :)
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Perhana, että on komea! Loisto hankinta!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7679
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Hienö löytö. Kuvan perusteella moottori on JX.
Onko mahdollisesti autossa ollut vai jostain muualta hankittu moottori.

Jos moottorin kunnosta ei ole tietoa, siitä saa kaikki tarvittavat osat 1.9 TD / TDI tölkittämiseen, joten moottoria ei kannata hukata, vaikka olisi romu.
IsoD
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 09.07.2016 10:37

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja IsoD »

Kiitos.

Tuo motti pitäisi perimätiedon mukaan olla (jota minulla on vain käytettävissä) oikein hyväkuntoinen.
Irrallaan ollessaan voisi tarkastaa ja laitella jo valmiiksi ja heittää sitten jossain vaiheessa paikoilleen.
Tässä autossa on aiemmin ollut TD kone ja joka oli tarinan mukaan leikannut kiinni joten lienee nyt jo kattilan kansina.
Rekisteriotteen mukaan tehoa saisi olla 51 kw joten kaiketi tuo takapaksissa oleva kone on alkuperäisen mallinen.
Lisäksi mukaan oli laitettu extra vaihdelaatikko, puskurit, parit vilkut ja takavalot :)
Eiköhän näillä pärjäillä hetken aikaa.
Vaihteetkin toimii oikein hyvin, mitä nyt kakkosvaihdetta pitää hiukan etsiä, mutta sekin vetreytyy kun voitelee nivelet.

Auto tuli harrastajalta jolla oli aikanaan ollut kaikkiaan kymmenkunta erilaista tölkkiä. Sittemmin hävittänyt niitä pois. Tämä oli viimeinen.
Jäljelle jäi joitain pallokeuloja ja traktorieta :)
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Kyllä toimiva kone kannattaa loppuun ajaa. Sen aikanaan luovuttaessa siitä tosiaan saa öljypohjaa ja muuta tarpeellista mitä voi kierrättää seuraavaan koneeseen. Jännä homma muuten tuo ylimääräiset vilkut ja takavalot. Niitä jostain syystä tuntuu autojen mukana "aina" tulevan. Mullakin on varastossa useammatkin parit :)
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7679
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Osassa tölkeistä on rekisteritiedoissa jostain syystä sekä 1.6D CS että 1.6TD JX tiedot. 51KW on JX:n teho, joten sen voit huoletta heittää paikalleen.
2,5 l on max iskutilavuus ja 134,4 hv on max teho jonka saa Tölkkiin muutoskatsastettua vakioalustalla.

Minullakin on noita vilkkuja jokunen kertynyt :D
IsoD
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 09.07.2016 10:37

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja IsoD »

Nyt on siivottu ja tutkittu hiukan tarkemmin ostosta.
Pari juttua korjattavaksi / kysyttäväksi.

Mukana tuli kaksi avainta josta toinen käy starttiin ja toinen ei mihinkään. Eli ovia ei saa lukkoon.
Tämä taisi olla kohtuu helppo homma sarjoittaa itsekin mutta olisiko kuitenkin paras etsiä 4 luukkuun sopivaa lukkoa.
Se on ilimeisesti aika helppo vaihtaa?

Hehkuista. Minulla kun ei ole kovin paljon kokemusta näistä vanhan liiton dieseleitstä, vain uudemmista niin saattaa tulla vähän tyhmiä kysymyksiä. :oops:
Tämähän hehkuttaa aika pitkään, kuten on odotettavissakin tällaiselle koneelle. Miten kauan olisi sellainen normi hehkutusaika?
Konetilasta kuuluu sellaista selvää rapinaa kun hehku on päällä. Onko normaalia? Kuuluu väliseinän läpi asti.
Ja erään vihjeen mukaan sisävalon pitäisi selvästi himmentyä kun hehkutus on päällä.
Tässä niin ei kyllä tapahdu vaikka tiirasin miten. Lisäksi hehkutus on yhtä pitkä vaikka olisi lämmin kone.
Autossa ei ole lohkolämmitintä. Miten teillä on lähtenyt pakkasella käyntiin ilman lohkaria?
Lohkolämmitin ideoita otetaan myös ilolla vastaan.

Muutoin olen ihan tosi tyytyväinen hankintaani. Hymyilyttää aina kun kuljen Tölkkini ohi 8-)
En vain ole kerennyt muiden kiireiden vuoksi kapistuksella oikein ajelemaan vielä että pääsisi kunnolla tutustumaan.
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Näillä keleillä lie (muistinvaraisesti) hehkutusaika luokkaa 10-15s ihan kylmällä koneella ja ihan lyhyt lämpimällä eli sekunnin pari.

Lohkolämppäriksi ehdolle yhdeksi vaihtoehdoksi http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1500k ... piva-malli jos sulakkeet riittää myös työpaikalla ym tai sitten se 1000W malli.
Mulla tuo ja ollut hyvinkin tyytyväinen poislukien sen että työpaikan 6A tolpan sulake ei riittänyt jotta joutui sinne vaihdattamaan isomman.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja TT| »

Luultavasti siellä on hehkun lämpöanturin piuha irti, tai anturi viallinen. Sillon hehkuttaa aina maksimiajan, eli voit plussakeleillä täräyttää käyntiin joskus 10s kohdilla.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
IsoD
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 09.07.2016 10:37

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja IsoD »

Kiitos jälleen vastauksista.

Olen joskus bongannutkin tuon tt-thermo.fi homman mutta unohtanut.
Tuohan on loistokeksintö. Ja voi siirtää sitten konesta toiseen kun vaihto on ajankohtainen :)
Laitoitko Roiala mihin kohtaan sijoittanut lämmittimen? Mulla on perslaudassa ilmeisestti Defan pistokkeen reikäkin valmiina.

Oliko tuo lämpö anturi missä kohtaa CS koneessa?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7679
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Lämpöanturi on suurella todennäköisyydellä kannen päästä lämppärille lähtevän liitoksen juuressa tai kannen sivulähdössä.
Koska auto on ollut alunperin TD, niin siinä saattaa olla kaikki kolme anturia tai sitten vain kaksi.
Ihan arvauksena, jos konehuoneeseen on nostettu se CS sellaisenaan, siitä puuttuu yksi anturi ja jossain on yksi piuha irrallaan, päässä naaras Abikoliitin.

- lämpömittari
- hehkujen ohjaus
- kiertovesipumppu (TD)

Jos se yksi anturi puuttuu, voit vaihtaa kyydissä tulleesta JX:stä sellaisen vesilähdön, johon saat puuttuvan anturin.
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Mulla on lämmityslaitteen letkussa TT-Thermo, kiinnittetty vaihdekepin juureen edessä ja pistokekkin edessä.
IsoD
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 09.07.2016 10:37

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja IsoD »

Kokeilin niin että laskin mielessäni viiteentoista ja starttasin. PAM! Kylmänä käyntiin. Lämpimänä käytännössä heti. Eli pitää käydä läpi nuo anturit. Mielestäni kannen päässä on joku anturi jossa on piuha kiinni ja vesilähdön juuressa on kanssa piuha kiinni. Auton omassa johtosarjassa on ainakin kaksi irrallaan olevaa isoa liitintä ja yksi piuhapari jotka on poikkaistu kokonaan.
No, tämä vaatisi sähkökuvien tutkimista. Löytyisikö jostain netin syövereistä hyvää pdf:ää tölkin sähköistä?
Myös joku tehdasmanuaali tai vastaava korjausopas tölkille kiinnostaisi myös. Niiden avulla on tuon Citroen DS:nkin sielunelämän opiskellut. :geek:

Tänään pääsin ajelemaan hiukan enemmän. Kakkosvaihde on vaikea löytää. Pitää vähän nykäistä pakin vastuksen puolelle ja kakkonen löytyy hiukan ykkösen linjan vasemmalta puolelta hetkuttamalla. Risteystilanteissa kun valot vaihtuu, on keppi kovassa käytössä kun etsii oikeaa pykälää. Pakkikin lipsahtaa melko herkästi pykälää ykkösen sijaan. Olisiko vaihteiston pään nivel? Voitelin spray vaseliinilla kepin juuren pallon ja hiukan helpotti vaihteiden löytyminen.
Muutoin tuo loota tuntuu varsin napakalta ja 1, 3, ja 4 sekä pakki löytyy aika kivuttomasti.

Pakko lisätä että ei se vapari niin laiska olekaan kun suhtautuu asiaan oikein. Ihan hienosti se vetää alhaalta. Vielä ei ole kiire TD koneen vaihdolle :D

Tölkki kääntää katseita kun kaupungilla kurvailee :lol:
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7679
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Olen Tölkin sähkökaaviot joskus ladannut tänne foorumille, en vaan nyt löytänyt. Pitää näköjään taas ladata johonkin, niin löydän itsekkin.

Kiertovesipumppu: punainen/ruskea
Hehku: sininen/valkoinen
Lämpömittari: keltainen/punainen

Uudemmissa Tölkeissä niiden parina on ruskea maajohto lukittavalla liittimellä, vanhemmissa yksinapaisena ja abikoliittimellä.
IsoD
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 09.07.2016 10:37

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja IsoD »

AT5nok kirjoitti:Olen Tölkin sähkökaaviot joskus ladannut tänne foorumille, en vaan nyt löytänyt. Pitää näköjään taas ladata johonkin, niin löydän itsekkin.

Kiertovesipumppu: punainen/ruskea
Hehku: sininen/valkoinen
Lämpömittari: keltainen/punainen

Uudemmissa Tölkeissä niiden parina on ruskea maajohto lukittavalla liittimellä, vanhemmissa yksinapaisena ja abikoliittimellä.
Tämmöinen siellä oli kannen päässä abicolla kiinni. Auton johtosarja on selvästi uudempi kuin kone.
Mahtaako tuo toimia? Vai haluaisiko ruskeaa kaveriksi tuonne liittimeen?
Lämpömittari ainakin toimii.
Kuva2016-07-20 14.16.07 by Mika Sivonen, on Flickr

Kaksi johtoa on kokonaan poikkaistu. Puna/keltainen ja ruskea vai onko tuo puna/ruskea??
Kuva2016-07-20 14.15.18 by Mika Sivonen, on Flickr
???

Tölkkejä näkee täällä päin aika harvoin ja tänään tuli Inkeroisesta päin iloinen seurue valkoisella tölkillä käsiä heiluttaen vastaan :)
Oli iso suksiboksi katolla.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7679
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Uudemmat muoviset vesilähdöt tarvitsevat sen ruskean maajohdon, jota ei ole vanhemmissa Tölkeissä. Jos koneessa on anturit metallisissa vesilähdöissä, niin silloin sitä uudemman version maajohtoa ei tarvita, maadoitus tulee moottorin kautta.
IsoD
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 09.07.2016 10:37

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja IsoD »

Kurkkasin ilmanputsarin koteloon. :shock: :!:

Kuva2016-07-21 22.25.34 by Mika Sivonen, on Flickr

Taitaa olla lähtö heti aamulla öljyn ja suodattimien vaihtoon...
Koska lie viimeksi niitäkään kukaan katsonut? :roll:

Lisäksi olen porsastellut. Jäähdytinnesteen täyttösäiliö oli ihan tyhjä. No minä kokeilin kaataa sinne nestettä joka lirusi iloisesti pienen putken keskikohdasta maahan... Hirveä sotku pihatiellä.
Aiemmin sattui että kyydissä ollut vaihdelaatikko oli kellahtanut kyljelleen ja oli valuttanut puolet öljyistään lattialle mattojen alle. Havaitsin asian vasta asfaltille tippuvasta öljystä. Mietin ensin että mikä perkele voi vuotaa keskeltä autoa... Lattian sai siivottua mutta öljyä tippuu silti koko ajan vähän. Ensin liukuoven sisältä ja nyt vielä loput kotelosta. Niin että on nyt ainakin se puoli ruostesuojattu ja liukuovi toimii todella liukkaasti :lol:

Aina välillä oikeasta etukulmasta kuuluu vaihtelevaa vikinää joka muuttuu ohjatessa ja jarruttaessa. Joskus se kuulostaa hiiren parittelukutsulta mutta yltyy välillä ihan helvetilliseksi huutamiseksi. Hiljenee jarrua painaessa, paitsi joskus, kun jarru alkaa vinkua vielä kovempaa. Ohikulkijoiden iloksi ja lapset irvistää ja työntää sormia korviinsa. Sitten taas hiljenee. Taitaa olla jarruissa jotain sanomista. Jarrulevyn takana oleva pelti on ihan entinen ja lärpättää valtoimenaan. Liekö se osuu jarrulevyyn tms?

Muutoin on ollut ihan persikkaista :D
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3092
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja dmn »

Sitä parempihan on suodatusteho, mitä enemmän partikkeleita on filtteriin tarttunut (kunnes imaisee koko filtterin sisäänsä)!

Vaihdelaatikkoöljy on kyllä viheliäisen hajuista, haisee mielestäni käyneeltä hernekeitolta.

Löysällä oleva laakeri aiheuttaa pientä vinkumista, mutta epäilenpä että sulla saattaa olla jopa ihan jarrupala loppu?
< 15kWh/100km
Portu
AktiVWisti
Viestit: 320
Liittynyt: 17.01.2015 00:27

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja Portu »

Inkeroisten pojat kävi hakee osia viikko sitten! Mikäli tarvetta jollekin kysele, löytyy mm. Sähkösarja jx!
Itse vaikutan myllykosken liepeillä ja kun Westynkin hävisi uuteen kotiin, niin kasapäin osia on nurkissa.
Tosin jotain kivaa tölkkiä etsi kyllä, mut pitänee katsoa löytyykö..
IsoD
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 09.07.2016 10:37

Re: Transporter tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja IsoD »

dmn kirjoitti:Sitä parempihan on suodatusteho, mitä enemmän partikkeleita on filtteriin tarttunut (kunnes imaisee koko filtterin sisäänsä)!

Vaihdelaatikkoöljy on kyllä viheliäisen hajuista, haisee mielestäni käyneeltä hernekeitolta.

Löysällä oleva laakeri aiheuttaa pientä vinkumista, mutta epäilenpä että sulla saattaa olla jopa ihan jarrupala loppu?
Jarrupalat lienee vaihtokunnossa. Levyissäkin on jo jonkin verran kulumaa. Voisi olla melko hyvä idea käydä jarrut lpi uusin osin. Tuskin ovat kallita.
Vaihteistoöljy on karsean hajun lisäksi erittäin hyvin tuntkeutuvaa. Ei vain sieltä oven sisältä valu vaan kynnyskotelosta ja alasaumasta läpi. Kele kun sitä ei saa loppumaan ennen kuin viimeinen tippa tippuu.

Portulle kiitos vihjeestä! Pidetään mielesä.
Vastaa Viestiin