VW T3 retkeily/käyttis syncro
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 83
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
VW T3 retkeily/käyttis syncro
Morjens! Uusi tölkkiharrastaja Oulusta ilmoittautuu joukkoon. Abaut vuoden ehti olla kova tölkkikuume, ennen kuin sit juhannuksen aikoihin ostin foorumin kautta löytyneen vaaleansinisen syncron. Syncro on 1.6 litrasella turbotiisseli koneella joka oli vaihdettu tehdaskorjattuun moottoriin n.30 tkm sitten. Kokonaisuudessa kilsoja oli mittarissa 366 726. Auto on VR:n vanha huoltoauto.
Siirtokilvillä kävin auton hakemassa. Vähän meinas jännittää, kun auto oli ollut seisonnassa pitkään ja sit ilman työkaluja tai liiemmin kokemusta tölkeistä piti ajaa reilu 500km kotiin Ouluun. Kuitenkin kaikki sujui matkalla hyvin ja kotiin selvittiin ehjänä.
Ostohetkellä autossa ei ollut kardaani paikallaan, rikkinäisten ristikkojen takia. Ohjaustehostimen letku oli ruostunut puhki ja helmoissa oli ruosteen tekemät reijät renkaiden takana. Kuskin askelma oli kohtuu heikossa hapessa, mutta pieniä ruosteen alkuja kyljissä + saumaruosteita lukuun ottamatta auto vaikutti hyväpeltiseltä ja tarkemmin kotona asiaa tutkiessa näinhän se olikin. Lisäksi turbon öljyletku oireili hajoamista, mutta tämä vaihdettiin Laurin toimesta ostohetkellä, iso kiitos tästä! Valojen toiminta oli arvoitus kotimatkalla, koska vasta melkein perillä huomasin takavalojen sammuneen… Muistaakseni ne paloivat kun lähdin puottelemaan kotiappäin. Ovien lukot eivät toimineet peräkonttia lukuunottamatta, yms muita pieniä ominaisuuksia autosta tuntui löytyvän. Laittamista siis tulisi riittämään, mutta sen takia auto tulikin ostettua, harrastukseksi.
Ohjaustehostimen letkut teetettiin paikallisessa hydrauliliikkeessä ja kardaanin ristikot tilattiin ikh:n kautta. Ruosteiden korjaus siirrettiin isän harteille
Kardaani ja ohjaustehostimen letkut paikalleen saatua alkoi sitten sähkö ongelmien selvittely. Valoista ei aluksi palanut muut kuin etuvalot. ja vilkut satunnaisesti. Vika löytyi valokatkaisijasta joka lähti toimimaan sitä käyttämällä, joskus pitänee ostaa uusi kun mittaristonvalojen dimmeri on sulanut rikki. Sitten vielä käsijarrun herkistely ja auto oli valmis leimalle. Suureksi harmiksi kardaanin ristikot eivät poistaneet kokonaan autossa esiintyvää jyrinää ja tärinää kuudenkympin vauhdissa, jyrinä kyllä väheni huomattavasti, ja kun ristikot vetristyi, niin auto ei jyrise enään juuri ollenkaan verrattuna entiseen. Tärinän syyksi olen epäillyt epätasapainoista kardaania…
Viikko auton hakemisen jälkeen sitten oli leima paperissa ja saattoi hetkeksi huokaista helpotuksesta ja keskittyä ajamiseen, sekä sisustan suunnitteluun.
Tähän ketjuun olisi tarkoitus päivitellä säännöllisen epäsäännöllisesti auton rakentelua ja muuta kyseiseen laitokseen liittyvää asiaa. Autoa on laitettu jo aika paljon ostamisen jälkeen mutta tästä lisää kunhan joudan taas tänne runoilemaan.
EDIT: Nyt pitäis kuvienki näkyä, aika paljon joutui kuvia pakkaamaan, mut kaipa nuista selvää saa...
Siirtokilvillä kävin auton hakemassa. Vähän meinas jännittää, kun auto oli ollut seisonnassa pitkään ja sit ilman työkaluja tai liiemmin kokemusta tölkeistä piti ajaa reilu 500km kotiin Ouluun. Kuitenkin kaikki sujui matkalla hyvin ja kotiin selvittiin ehjänä.
Ostohetkellä autossa ei ollut kardaani paikallaan, rikkinäisten ristikkojen takia. Ohjaustehostimen letku oli ruostunut puhki ja helmoissa oli ruosteen tekemät reijät renkaiden takana. Kuskin askelma oli kohtuu heikossa hapessa, mutta pieniä ruosteen alkuja kyljissä + saumaruosteita lukuun ottamatta auto vaikutti hyväpeltiseltä ja tarkemmin kotona asiaa tutkiessa näinhän se olikin. Lisäksi turbon öljyletku oireili hajoamista, mutta tämä vaihdettiin Laurin toimesta ostohetkellä, iso kiitos tästä! Valojen toiminta oli arvoitus kotimatkalla, koska vasta melkein perillä huomasin takavalojen sammuneen… Muistaakseni ne paloivat kun lähdin puottelemaan kotiappäin. Ovien lukot eivät toimineet peräkonttia lukuunottamatta, yms muita pieniä ominaisuuksia autosta tuntui löytyvän. Laittamista siis tulisi riittämään, mutta sen takia auto tulikin ostettua, harrastukseksi.
Ohjaustehostimen letkut teetettiin paikallisessa hydrauliliikkeessä ja kardaanin ristikot tilattiin ikh:n kautta. Ruosteiden korjaus siirrettiin isän harteille
Kardaani ja ohjaustehostimen letkut paikalleen saatua alkoi sitten sähkö ongelmien selvittely. Valoista ei aluksi palanut muut kuin etuvalot. ja vilkut satunnaisesti. Vika löytyi valokatkaisijasta joka lähti toimimaan sitä käyttämällä, joskus pitänee ostaa uusi kun mittaristonvalojen dimmeri on sulanut rikki. Sitten vielä käsijarrun herkistely ja auto oli valmis leimalle. Suureksi harmiksi kardaanin ristikot eivät poistaneet kokonaan autossa esiintyvää jyrinää ja tärinää kuudenkympin vauhdissa, jyrinä kyllä väheni huomattavasti, ja kun ristikot vetristyi, niin auto ei jyrise enään juuri ollenkaan verrattuna entiseen. Tärinän syyksi olen epäillyt epätasapainoista kardaania…
Viikko auton hakemisen jälkeen sitten oli leima paperissa ja saattoi hetkeksi huokaista helpotuksesta ja keskittyä ajamiseen, sekä sisustan suunnitteluun.
Tähän ketjuun olisi tarkoitus päivitellä säännöllisen epäsäännöllisesti auton rakentelua ja muuta kyseiseen laitokseen liittyvää asiaa. Autoa on laitettu jo aika paljon ostamisen jälkeen mutta tästä lisää kunhan joudan taas tänne runoilemaan.
EDIT: Nyt pitäis kuvienki näkyä, aika paljon joutui kuvia pakkaamaan, mut kaipa nuista selvää saa...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut eetttuu, 12.09.2017 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Tervetuloa! Hienoa että jälleen yksi Syncro on pelastettu takaisin liikenteeseen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- Neanterdaali
- AktiVWisti
- Viestit: 507
- Liittynyt: 10.05.2014 09:26
- Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Tervetuloa joukkoon!
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Jos tossa pitäis näkyä kuva kohdassa missä lukee kuva niin eipä näy.
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Tervetuloa.
Kardaanin jyrinään juuri noilla nopeuksilla on isot pojat minulle kertoneet syyksi juurikin epätasapainon.
Valo-ja muita sähköhäröjä tutkiessa kannattaa tarkastaa maadoitukset, takana on maadoitus konetilan vasemmassa sisäseinässä, se voi olla jo niin ruostunut se kohta sen peltiin ruuvatun ruuvin ympäriltä, ettei paljon kontaktia tule, vaikka johdot siellä vielä roikkuisikin.
Ja ei näy kuvia.
Kardaanin jyrinään juuri noilla nopeuksilla on isot pojat minulle kertoneet syyksi juurikin epätasapainon.
Valo-ja muita sähköhäröjä tutkiessa kannattaa tarkastaa maadoitukset, takana on maadoitus konetilan vasemmassa sisäseinässä, se voi olla jo niin ruostunut se kohta sen peltiin ruuvatun ruuvin ympäriltä, ettei paljon kontaktia tule, vaikka johdot siellä vielä roikkuisikin.
Ja ei näy kuvia.
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Tämän oonkin muutaman kerran bongannut kylältä, kuski näyttänyt aina naama naurussa ajavan, ihmekkö se kun tölkillä ajaa Sitä joko naurattaa tai itkettää (sitten kun se hajoaa )
Hulluna tölökkeihin.
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Se parhaiten nauraa kell on paras lääkitys ja tölkit menee jo riipuvuutta aiheuttavien huumeiden puolelle.
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Näyttää aika kelpo aihiolta.
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Ja kyllä minäkin komppaan tuota kardaania.
- Neanterdaali
- AktiVWisti
- Viestit: 507
- Liittynyt: 10.05.2014 09:26
- Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Sama täällä, aina hymyilyttää kun Tölkillä ajaa "Ei riemulla rajaa, kun Tölkillä ajaa"Pastori kirjoitti:Tämän oonkin muutaman kerran bongannut kylältä, kuski näyttänyt aina naama naurussa ajavan, ihmekkö se kun tölkillä ajaa Sitä joko naurattaa tai itkettää (sitten kun se hajoaa )
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Tervetuloa vaan joo!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 83
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Tähän asti saanu kyllä pääsääntösesti hymyssä suin ajella, mitään isompaa ajoon haittaavaa ei oo leiman jälkeen ollu. Vanha ja haprastunut pa letku on ollu isoin murheenryyni Kuitenki aikalailla päivittäisessä ajossa ollu heinäkuusta asti ja vähän reilu 7000km tullu jo rullailtua. Ja hei aina saa tulla jututtaan kylillä jos sattuu yhtäaikaa parkkikselle!
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Onkos tämä muuten 16" vai vaan jotkut muovikaaret osunu etuoviin?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 83
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Ei oo alkuperänen 16", nuo muovikaaret ja vanteet on joku laittanu jälkikäteen
- Neanterdaali
- AktiVWisti
- Viestit: 507
- Liittynyt: 10.05.2014 09:26
- Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
eetttuu kirjoitti:Ei oo alkuperänen 16", nuo muovikaaret ja vanteet on joku laittanu jälkikäteen
Parhaimman näköisiä vanteita mitä syncroon voi ajatella!
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
- eetttuu
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 83
- Liittynyt: 14.07.2017 21:02
- Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Vähän tarinaa tölkin sisustamisesta...
Autossa oli mulle tullessa takatilassa, homeinen vanerointi ja joku alkukantainen työkalulaatikon tapainen systeemi. (Mokasin kun en ottanut tästä kuvvaa ☹ ois ollu kiva verrata nyt jälkikäteen muutosta) Noh vanha takatilan sisustus sai lähtöpassit ja vanerointi sekä laatikot uusittiin + rakensin ”paikan vararenkaalle/lihapolarille” eli laverin joka toimittaa matkaillessa sängynvirkaa.
Toinen pääty laatikosta käytettiin hupiakulle ja invertterille, ja toinen jäi työkaluja varten. Laveri piti tehdä levitettäväksi että ois ees teoriassa mahdollista saada tuo parempi osapuolikin mukaan reissaamaan tölkillä. Sänky/laveri levitettynä on koko auton levyinen, eli juurikin parisängyn kokoinen. (on muuten tillaa loikoilla) Arkkumallinen jääkaappi löysi paikkansa tuosta sängyn ja seinän välistä vararenkaan päältä, näin sängyn alle sopii paremmin tavaraa. Verhot tehtiin sopivan hippityylisestä kankaasta, ja kaikki vaneriosat tuli petsailtua.
Ja kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa:
Tässä kunnossa auto suunnilleen on tänäkin päivänä, ja sisusta on todettu omiin tarpeisiin sopivaksi. Toki kaikkea pientä kehitettävää on aina mielessä
Autossa oli mulle tullessa takatilassa, homeinen vanerointi ja joku alkukantainen työkalulaatikon tapainen systeemi. (Mokasin kun en ottanut tästä kuvvaa ☹ ois ollu kiva verrata nyt jälkikäteen muutosta) Noh vanha takatilan sisustus sai lähtöpassit ja vanerointi sekä laatikot uusittiin + rakensin ”paikan vararenkaalle/lihapolarille” eli laverin joka toimittaa matkaillessa sängynvirkaa.
Toinen pääty laatikosta käytettiin hupiakulle ja invertterille, ja toinen jäi työkaluja varten. Laveri piti tehdä levitettäväksi että ois ees teoriassa mahdollista saada tuo parempi osapuolikin mukaan reissaamaan tölkillä. Sänky/laveri levitettynä on koko auton levyinen, eli juurikin parisängyn kokoinen. (on muuten tillaa loikoilla) Arkkumallinen jääkaappi löysi paikkansa tuosta sängyn ja seinän välistä vararenkaan päältä, näin sängyn alle sopii paremmin tavaraa. Verhot tehtiin sopivan hippityylisestä kankaasta, ja kaikki vaneriosat tuli petsailtua.
Ja kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa:
Tässä kunnossa auto suunnilleen on tänäkin päivänä, ja sisusta on todettu omiin tarpeisiin sopivaksi. Toki kaikkea pientä kehitettävää on aina mielessä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Viksu ratkaisu ja petsatut vanerit oikein hienot!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Ennenkaikkea hieno kuosi verhoissa, värimaailmasta ym. tuli ihan tämä biisi mieleen
https://www.youtube.com/watch?v=hyfmnQHShaM
Sopii hienosti hippipakuun.
https://www.youtube.com/watch?v=hyfmnQHShaM
Sopii hienosti hippipakuun.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro
Teretulemas joukkioon! Kainuun suunnilla jos kuljailet, niin saapi ottaa yhteyttä
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8