VW T3 retkeily/käyttis syncro

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Siitä edukas luovuttaja tilalle:

viewtopic.php?f=11&t=5088
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

dmn kirjoitti:tutkipas jakopään hihnapyörä kampiakselin päästä, olisko päässyt pyörähtämään. Varsinkin jos ongelmana on ollut vaelteleva ajoitus ...
Ajotus oli kohdallaan, tarkistin kun päivällä purin koneen irti autosta.

Nyt sitten menossa jx takaisin paikalleen, jospa se vielä palvelis siihen asti että uusi ahu saadaan hommattua. :roll:

Ja pastorille vielä kiitokset paisarista :D
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

Pitkästä aikaa ehtii tänne kirjoitella. Heinäkuussa ensimmäisen ahun antauduttua erinäisten vaiheiden jälkeen laitoin vanhan jxsän konehuoneeseen, jotta autoa sai liikuteltua omin avuin. Nyt viime viikonloppuna uusi yritys tdi swapista eri koneella ja ainakin toistaiseksi mennään mtdin voimalla eteenpäin. Reilu tuhat kilsaa nyt rullattu ja pienten vaikeuksien kautta alkaa taas näyttään valoisammalta. Ensin vesimarkka jolla tulppasin lohkolämppärin reijän tipahti pois ja jäähdytysnesteet valahti kenturalle, noh uusi vesimarkka kaupasta ja tälläkertaa hitsitäpeillä varmistettiin ettei tulppa tipu uudelleen ja tiivistys tehtiin kemiallisella metallilla. Sitte oli erinäisiä polttoainevuotoja ja nyt enää täytyy vaihtaa uusi sovitinpultti turbon öljyletkuun, koska vanha on halki ja valuttaa norona öljyä. :? Lisäksi ebayn kautta löytyny k24 odottelee paikalleen menoa, suuttimet pitäis ehtiä vaihtaa isompiin ja hehkut pitäisi värkätä.

Jos nyt jotakin positiivista niin kyllä tuolla tdillä tölkistä tulee ihan eri auto ajaa ku ei tarvi mennä kaasu pohjassa kokoaikaa :D

Samalla ku laitettiin ahu paikalleen niin vaihdoin rosteriset vesiputket auton alle. Nyt ois kaikki paitsi lämppärin vesiletkut uusittu. ;)
6X7A1184_01.jpg
Vielä sitten siihen vanhaan hajonneeseen koneeseen palaten sen verran et sitä diaknosoitiin parin tutun autoharrastajan ja koneistamon kanssa ja todennäkösesti siinä koneessa olleissa suuttimissa oli vika. Suuttimet otin jo siitä irti mutta ei ehditty vielä testaamaan millaiset suihkut niissä on.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

Nonii nyt ois tdi kone ja 225/75 16 renkaat otteessa. 8-) Muutoskatsastus hoitui ongelmitta, mutta määräaikaiskatsastuksessa pomppas laahaavasta takajarrusta. Eli käsijarrun säädöllä pitäis mennä läpi. :roll:
IMG_20191008_180712-01_20191009083149025.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Tuomo Lehmikangas
AktiVWisti
Viestit: 142
Liittynyt: 24.02.2012 11:46

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja Tuomo Lehmikangas »

eetttuu kirjoitti:niin vaihdoin rosteriset vesiputket auton alle.
Mistä hommasit rosteriputket? Minkälaiset ja olivatko hyvät?

Olen sattunut kuulemaan tämän auton vaiheista muuta kautta ja täytyy nostaa hattua että auto on taas liikkeellä.
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

Tuomo Lehmikangas kirjoitti:
eetttuu kirjoitti:niin vaihdoin rosteriset vesiputket auton alle.
Mistä hommasit rosteriputket? Minkälaiset ja olivatko hyvät?

Olen sattunut kuulemaan tämän auton vaiheista muuta kautta ja täytyy nostaa hattua että auto on taas liikkeellä.

Juu kyllähän tää auto vähän vastusti tossa heinä-elokuun vaihteessa :D taisin viikon aikana käyttää 4 kertaa konetta irti, kerran pelkkää vaihelaatikkoa ja tais se öljypohjaki kertaalleen haljeta ja aina kun tuntu että on kasassa niin joku uus paikka porsi :oops: ja tilannetta ei auta yhtään et työkalut ja vehkeet on eripuolilla suomee ku missä oon töissä...

Ja ne rosteriputket oli bernd jägeriltä tilattu. Meni heittämällä paikalleen ja kaipa nuo kauemmin kestää ku tuo auto :roll: bernd jägeriltä ostin myös kaikki koneen vesiletkut ja vaihoin ne samalla. Aika kallis sijoitus mutta nyt ei tarvi huolehtia siitä että haperot vesiletkut porsii tienpäällä.
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

Viime syksynä tuli katsastuksen jälkeen kilsoja reilu 8000 ja tdi pelaa hienosti. :) Sitten laitoin jouluna tölkin seisontaan kun työkuviot muuttui kevään ajaksi. Nyt kevään projekti olisi hitsailla uutta peltiä autoon, purkaa väliseinä pois, heittää eristeet seiniin ja laittaa taakse penkki paikoilleen ja rakentaa muutenkin sisustaa retkeilyä silmällä pitäen ja katsastaa auto matkailuautoksi.

Kysymys eristämiseen liittyen, jos mulla tulee seinään ensin peltiä vasten äänieriste, sitten ewona villa niin laitanko vielä ewonan ja vanerin väliin höyrysulkumuovin tms? Entä miten kannattaa lähtä ohjaamon kattoverhoilua irrottamaan etten riko sitä?
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja Joker »

Minä teippasin höyrysulun. Vuosia ollut ja viimeksi nyt auki parista kohtaa ja villat kuivat eikä kostumista näy, eikä muutenkaa ole muuttunut mikään. Kosteuttahan mulla ainakin erä ja retkihommissa osaa olla ja kylmissä yövyn, niin paperilla pitäisi olla hyvä asia. Tästä on varmasti monta koulukuntaa.
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

Kevät on kulunu käyttis syncroa paikkaillessa ja retkeilyautovarustusta rakennellessa. Ohjaamon lattiasta tuli ruostevaurioita korjattua ja samalla laitoin äänieristeet lattiaan ja takaosan seiniin ja kattoon. Takaosan seinät täytin ewonavillalla. Lattiaan olisi tarkoitus laittaa finfoam ja uusia samalla vaneri. Kattoon tulee myös ewona ja verhoiluksi harmaa vaahto pvc. GL penkki löysi paikkansa peräkontista.

Tekemättä jäi takaosan lattiasta pari pientä paikkaa ja moottoripahka on vielä äänieristämättä. Alla muutama kuva nykytilanteesta.
IMG_20200413_135728_20200514202225144_20200514202252786_20200514202305289.jpg
IMG_20200503_144617_20200514202412991_20200514202440326.jpg


Tommonen korotus tuli moottoritilan päälle värkättyä ja kaapin kiinnitin kuskin penkin taakse. Nyt auto on enää perus lieden asentamista vaille valmis matkailuautoksi muutoskatsastettavaksi.

Tommonen 16" doka tuli pellosta haettua. :roll: :D nyt alustavasti suunnitelmissa ois aloittaa tuon hitsailut kunhan muilta kiireiltä ennättää ja ens keväänä varmaan heittää tdi peräluukkuun ja muutenkin käyttökunnostaa auto.

IMG-20200518-WA0011.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hyvä että meni sulle tämä eikä saksan maalle ;) ;) ;)
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

Kesä alkaa olemaan ohi ja pikkuhiljaa on saatu autoa rakenneltua eteenpäin. Ennen juhannusta asensin katolle aurinkopaneelin, vaihdoin tupakka ikkunalliset ovet, kääntöalustan vänkärin penkkiin ja vänkärille gl kapupenkin ja muutoskatsastin auton täyden veron matkailuautoksi yms muita pikkuhommia. Kesä tuli reissattua keskeneräisellä sisustalla mutta nyt olisi tarkoitus talven aikana rakentaa sisustaa taas hieman eteenpäin.
IMG_20200531_123531_20200919223147107_20200919223501045_20200919223514138.jpg
IMG_20200624_132906_20200719093813863.jpg
Tuon pienen kaapin tilalle olisi tarkoitus rakentaa isompi, mihin saisi sisälle esim. Ruuanlaittovälineet yms pikkusälää jotka nyt pyörivät kasseissa ja laatikoissa ympäri autoa reissussa ollessa. Myös jääkaappi olisi tarkoitus päivittää kompurakaappiin ja sijoittaa se sitten uuden kaapiston sisälle, pois muutenkin vähäistä sisätilaa viemästä tuosta vänkärin penkin takaa. Pikku planari odottelee tölkkiin päätymistä, kun en oo vielä päättänyt laitanko sen takapenkin alle vai jonnekkin muualle.

Tosiaan pohjoisnorjassa tuli lomalla pyörähdettyä viikon reissu ja siellä auto pelas hienosti, paitsi vaihdelaatikko, joka rusahtaa aika ikävästi 4 - -> 3 vaihtaessa :?
IMG_5232_20200719094541665_20200719094649103_20200919221118544.jpg
Vaihdelaatikon rutinan johdosta puotin vaihteiston irti ja kiikutin sen järkiautolle lempäälään huoltoon. ;) nyt kun laatikko on huolossa uusin taakse viimeisetkin jarruputket ja vaihdan eteen uudet jarrusatulat vanhojen huonokuntoisten tilalle. Sitten pitäis pari paikkaa hitsata umpeen ja rakenta joku parempi ratkaisu koneen ilmanputsarille, nyt on menty bilteman ralliputsarilla ja imuäänet on ollu melko kovat. Hommaa on mutta eiköhän se siitä :roll:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
sdracing
AktiVWisti
Viestit: 181
Liittynyt: 26.04.2014 21:01
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja sdracing »

Tuleeko laatikkoon jotain parannuksia samalla? Ja mites doppeli, ootko kerennyt vielä sen kimppuun? :)
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

sdracing kirjoitti:Tuleeko laatikkoon jotain parannuksia samalla? Ja mites doppeli, ootko kerennyt vielä sen kimppuun? :)
Juu vahvemmat 3 ja 4 rattaat on tulossa ja decoupleri 8-) doppelia on lähinnä tutkittu sillä silmällä että kuinka iso työmaa siitä on tulossa. Onneksi ns. pahimmat ruostepaikat on helmoissa eikä esim rungossa :D täytynee sille tehdä uusi topicci tuonne projekti puolelle kunhan pääsee sen kunnolla aloittamaan.
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

Pitkältä tuntuneen odottelun jälkeen vihdoin syncro taas ajossa. Ennen joulua sain vaihdelaatikon järkiautosta huollosta ja viikko sitten hain siihen leiman.
IMG20211213101559_01-01-01-01.jpeg
Seisonnan jälkeen ilmeni seuraava ongelma;
Kone lähtee hyvin käyntiin, ei vuoda polttoainetta mistään ja toimii ns "normaalisti" paitsi jos kiihdyttää kovasti. Ahdot nousee noin 0.5-0.7 bar ja sen jälkeen kuin polttoaineen saanti loppuisi... Jos pitää "hyytymisen jälkeen kaasupolkimen pohjassa, menee hetki ja sen jälkeen rupeaa vetämään taas kunnes uudestaan "hyytyy". Polttoainesuodatin ja se takaiskuventtiili siitä päältä uusittu ensimmäisenä, sen jälkeen tutkittu ja uusittu huonot letkuliitokset. Ei ollut vaikutusta. Mistähän tuota vikaa osaisi seuraavaksi etsiä?

Ilmanputsari on bilteman rallimallinen ja sen putsasin myös eli ei pitäisi olla ilman saannista myöskään kiinni.

Koneena tässä on AHU lantikan pumpulla, ennen koneen irroitusta ja laatikon huoltoa, kone toimi hyvin. Ja nytkin pystyy normaalisti ajamaan, yllä kuvattu ongelma ilmenee vain kun kiihdyttää kovasti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kokeile pistää imu ja paluu johonkin sopivan kokoiseen kannuun ja katso jatkuuko vaivat. Tapauksia tullut ilmi jossa pitkään seissyttä dieseliä on muodostanut levä" joka sitten tukkii paikat.
< 15kWh/100km
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

Täytyypä kokeilla. Tuosta diiselin biokomponentti ongelmasta oon venepuolella kuullu juttua mutta ei oo vielä autoissa tullut vastaan. :?

dmn kirjoitti: 01.01.2022 22:45 Kokeile pistää imu ja paluu johonkin sopivan kokoiseen kannuun ja katso jatkuuko vaivat. Tapauksia tullut ilmi jossa pitkään seissyttä dieseliä on muodostanut levä" joka sitten tukkii paikat.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Sanoit, että ilmansaannista ei pitäisi olla kiinni, enkä tiedä minkälainen putkisto sulla on, mutta mulla veti joskus orkkisletkuilla sen JX:n "cobran" lyttyyn, kun sattui olemaan irti ilmansuodattimesta. Tiettyihin kierroksiin veti, sitten loppui jossain vähän yli kolmessa tuhannessa kierroksessa veto, kunnes vähän hidastuttuaan veti taas hetken. Se kumiputki vaan meni paineesta lyttyyn.

Ihan vaan sillä sanon, että varmasti on pois suljettu tuo.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja TT| »

Samaa veikkaisin että ilmasta on kiinni.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

Jep, ilmasta oli kiinni. Juurikin tuo "kobra" meni lyttyyn kun muut letkut oli huonosti paikoillaan. :roll:
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: VW T3 retkeily/käyttis syncro

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

Päivitellään harrastusta tännekkin välillä, eli keväästä asti ajeltiin pääosin vene auton perässä lyhyitä siirtymiä / työmatkaa ja auto pelasi vallan mainiosti.
IMG20220416185918-01.jpeg

Kesällä jäi pohjoisen reissu tölkillä väliin, kun joku rosvo murtautui tölkkiin ja rikkoi lukot ovista yms muuta pientä. Syksyä kohti rupesin tutkimaan pahimpia ruostevaurioita ja niitähän rupes löytymään, syksyllä meni parikin viikonloppua kun parsin autoa kasaan sieltä täältä. Isoimpina kuskin puolelta eturenkaan takaa pystysauman/rungon restaurointi.

IMG20221111124940-01.jpeg

Ja lopuksi vielä uusi lokarin kaari paikalleen

IMG20221112130405-02.jpeg

Ja värikin saatu pääosin yksiväriseksi.

IMG20220914142024-01.jpeg

Myös sisustaa saatu hissukseen eteenpäin. Pari vuotta varastossa odottanut planar 2D pääsi paikalleen. Kattoon mallailin jo verhoilua ja eristeitä. Myös uuden ja isomman kaapin tekaisin vanhan pienen leimaversion tilalle.
GOPR2250-01.jpeg

Planarin asensin kaappiin sisälle, polttoaineen otin auton omasta tankista. Lämmitettävän ilman letkuun laitoin Y-haaran läppäventtiilillä, jolloin voi valita otetaanko lämmitettävä ilma sisältä vai ulkoa, jolloin sisäilma saadaan (ehkä) vaihtumaan ja kuivumaan tehokkaammin. :roll:

IMG20221012200250-01.jpeg
Vielä ennen katsastusta olisi etupäähän puslajumppaa luvassa, sekä jousien ja iskareiden uusiminen joka puolelle. Oon kahlannut foorumia läpi mutta löytyisikö teiltä suosituksia noin +2cm pidemmiksi takaiskareiksi? Vai pääsenkö helpommalla jos teen jatkopalat vakio takaiskareille?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin