Pyydys

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Pyydys

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Korkea aika ilmoitella omastakin kulkupelistä, sillä sain ainakin jollain menestyksellä pelistä tänään ensimmäiset savut! Valmista ei todellakaan vielä ole, mutta tästä on hyvä jatkaa.

Kysymyksessä on 2wd coach bussi (M1, henkilöauto) vuosimallia 1989. Autoa on rakennettu kohta yhtä pitkään kuin pyramideja aikanaan. Mitään ihmeellistä tässä ei ole, paitsi Bilteman kattopeltimaali, joka on levitetty auton pintaan tinkimättömästi telalla. Koitan saada rotiskosta kuvan alkuviikosta, mutta olettehan te näitä tölkkejä varmaan ennenkin nähneet.. :roll: Kori paljastui projektin myötä todella huonoksi, mutta entinen kollega armeliaasti hitsasti kaikki paikat kuntoon. Mitään muotovaliota tästä ei todellakaan tullut, mutta eipä tässä näyttelykappaletta rakennetakkaan, vaan aitoa työjuhtaa.

Tekniikkaa:
Moottori: 1. 9 TD AAZ, tai luultavasti ABL, en muista varmaksi.
Moottorin alakerta on porattu 1 mm yli kokoon ja koneistettu muutenkin täysin ehjäksi Tammer-Dieselissä. Kaikki siis uutta. Sylinterikansi on täydellinen uusi Kolbenschmidt. Mitään kanavatöitä ei ole tehty, eli ihan uusi vakiokansi. Tämä hieman kaduttaa jälkikäteen, mutta näillä mennään. Nyt ei viitsi enää kantta uusiksi irroittaa. Mieltä rauhoittaa tieto siitä, että alakerta on pistetty kasaan koneistamolla, eli oma kädenjälki ei pitäisi onneksi sentään siellä näkyä. :)

Moottoria on luonnollisesti hieman piristetty. Ruiskupumppu on varmaan Golfista (LDA mallia "sieni") ja tehty pari vuotta sitten dieselkorjaamolla. Nestepää on joku 11 mm Zexel ja koko pumppu käynyt toki murusina pöydällä. Ahtimena toimii ilmeisesti vanhemman Iveco Daily 2.8 L:n moottorin kyljestä löytyvä Mitsubishin valmiste, jonka ostin uutena. Ei siis mikään superturbo, vaan suht järkevän kokoluokan päivitys tölkin vakioon. Pitäisi riittää ainakin sinne 100 kW tienoille, ellei ylikin. Ainakin tämä oli kriteerinä kun Turbotekniikan kavereita kontaktin kautta kiusasin.

Välijäähdytin on mallia lieriö, 4x6". Maksaa ihan riittävästi osoitteesssa http://www.chargecooler.co.uk/index.php ... cts_id=190. Erillistä vesikiertoa jäähdyttää keulalla Fiat Seicenton/Cinquecenton jäähdytin, jolle nesteet pumppaa Rule 401FC sähköinen pilssipumppu. Luotettavuutta on lisäksi pyritty parantamaan erillisellä Mocal öljynjäähdyttimellä, jolla on filtterijalassa 80 asteisella termostaatilla varustettu ryöstölaippa. Tilauksessa on vanhalta opiskelukaverilta tilavuudeltaan 12 litran alumiininen vesisäiliö, joten kaikkiaan pitäisi tulla ihan riittävä nestetilavuus ahtoilmaa viilentämään.

Vaihteisto: Edellinen omistaja oli vaihtanut alkuperäisen tilalle AAP-tunnuksella olevan laatikon, jossa 4,57 perävälitys, mikä sopii matka-ajoon loistavasti. Perä tuntui pitävän hieman ulinaa, joten laatikko kävi mutkan Lempäälässä näihin vaihteistoihin erikoistuneella pajalla. Täysremontin lisäksi 5. välitys vaihtui arvoista 0,82 arvoon 0.70. Rattaat vitosella ovat luonnollisesti alkuperäisiä vahvemmat ja sama parannus tehtiin nelosvaihteelle. Myös loiskelevyt löysivät tiensä kuorien sisälle, eli voitelu pelaa. Uskoisin olevan pitkäikäinen kirstu.

Koko vaihteensiirto on uusittu, mutta säätöä on vielä luvassa.

Kytkin: 1Z-moottorin vauhtipyörä, joka on sorvattu jotakuinkin samoihin mittoihin kuin JX-moottorin alkuperäinen. Vauhtipyörän kaveriksi on laitettu wasserboxerin 228 mm kytkinlevy ja VR6-moottorin (AAA) asetelma. En uskalla omasta kokemuksesta sanoa mitään momentinsiirtokyvystä, mutta jossain näin väitteen, että ainakin 350 Nm pitäisi ok tällä paketilla. Alkuperäinen kait lipsuu jo jossain 200 Nm nurkilla.

Ohjaus, akselistot ja jarrut.

Tehostettu ohjaus. Vanha ohjausvaihde osoitte vuodon merkkejä, joten vaihdoin tilalle uuden sekä samalla uuden tehostajanpumpun ja vanhat mädäntyneet putket korvasin letkuilla.

Koska oikealla edessä oli väljä alapallonivel, niin vaihdoin koko etu- ja taka-akseliston. Mitä luonnollisin tapa toimia, eikö totta? Yhtään vanhaa niveltä ja puslaa ei ole jäljellä koko autossa, paitsi 3 vetoniveltä. Edestä vaihdoin alkuperäisen 19 mm paksun vakaajatangon Väiskin entisestä Syncrosta poistettuun, eli 2 mm vahvempaan 21 mm malliin.

Eicca ja Hege ottivat ystävälliseti ylimääräiset takatukivarret hiekkapuhallettavaksi ja maalattavaksi, joten takapäässäkin on uusilla heloilla varustetut varret. Samalla vaihtui kätevästi takapyörien laakerit ja takajarrukilvet. Kiitos vielä pojille vaivannäöstä!

Akselistoremontin yhteydessä asensin Avon -30 mm jousisarjan ja Koni Special iskarit joka nurkkaan. Iskarit ovat säädettävät. Hyvältä tuntuivat ainakin ensimmäisellä koeajolla piha-alueella. Vielä pyöränkulmat pitää hifistellä viimeisen päälle ennen pidempiä ajosessioita.

Jarrut on takana uusilla hiluilla kasatut vakiot, mutta edessä on 312x25 mm jäähdytetyt Zimmermanin reikälevyt, joita näkee A4 Audeissa. Satulat luonnollisesti uudet. Tölkin vanha levy taisi olla noin 260 mm halkaisijaltaan, joten momenttivarsi pyörännavasta jarrusatulan männän keskikohtaan on aika paljon pidempi, eli voimaa riittää. Koska en halua jarrunestettä kengilleni, uusin samalla pääsylinterin ja kaikki putket ja letkutkin on vaihdettu.

Sisusta: Ollut alunperin 9 paikkainen, mutta olen heivannut toistaiseksi takapenkit pois. Tarkoituksena on rakentaa toimivat säilytystilat ja sänky reissaamista varten. Ajatuksena on myös mahdollisesti poistaa busseille tyypillinen väliseinän puolikas ja vaihtaa apukuskin penkki yhden istuttavaan malliin. Ratkaisulla haen mukavuutta reissaamiseen, sillä väliseinän yli on tympeä kiivetä, eikä talviaikaan viitsi ovia aina avata.

Ensimmäinen koeajo

Kone lähti ensimmäisellä startilla kahden ilmauspyörityksen jälkeen käyntiin kuin palmun alta. Käyntiääni tosin yllätti pahemman kerran, sillä se oli ehkä yhden sylinterin osalta todella terävä. Korjasin pumpun ajoitusta kahteen kertaan molempiin suuntiin, ja aikaisemmalla toimi paremmin. En tarkistanut mittakellolla vielä tämän hetkistä ennakkoa. Alkuperäinen oli noin 0,85 mm.

Jäähdytysjärjestelmän ilmauksen aikana pidin kierroksia korotettuna. Järjestelmän täytyttyä suoritin noin puolen tunnin koeajon vaihtelevilla kierroksilla työpaikan pihalla ja viereisellä tiellä. Voimaa tuntuu olevan, vaikka turbolta ei mene letkua pumpun LDA:lle, liittimet kun unohtui ostaa viikolla. Käyntiääni oli vielä terävä liikkeelle lähtiessä, mutta muutaman kuormittavan suorituksen jälkeen soundi alkoi olla kuten pitääkin. Olisiko ollut hydraulisissa nostajissa häikkää tms, en tiedä sanoa. Moottori on kasattu pari vuotta sitten, joten en pitäisi ihmeenä, että paikat on vähän jumissa. Illan päätteeksi kaikki toimi kuitenkin normaalisti. Pitää tänään tarkistaa työpäivän jälkeen, että vieläkö on iskussa vai joko se hajosi... :shock:
Viimeksi muokannut resupekka, 24.07.2012 07:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pyydys

Viesti Kirjoittaja TT| »

Hienoa että jaksoit raottaa salaisuuden verhoa :) Kuvat kiinnostaisi erityisesti tuosta IC:n syyläristä, ja muustakin asennuksesta. Voi nimittäin olla joillakin muillakin foorumilaisilla samat palikat tallissa ;)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
uno
AktiVWisti
Viestit: 326
Liittynyt: 13.06.2012 09:27
Paikkakunta: Tallinn, Muuga, Jüri

Re: Pyydys

Viesti Kirjoittaja uno »

Hieno ja mielenkiintöinen juttu, olis vielä kuvat, sitten olis sajebiis :)
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Pyydys

Viesti Kirjoittaja resupekka »

TT| kirjoitti:Hienoa että jaksoit raottaa salaisuuden verhoa :) Kuvat kiinnostaisi erityisesti tuosta IC:n syyläristä, ja muustakin asennuksesta. Voi nimittäin olla joillakin muillakin foorumilaisilla samat palikat tallissa ;)
Se on nyt asennettuna vähän päin sanonko mitä siellä varsinaisen jäähdyttimen edessä. Hitsasin niihin jäähdyttimen edessä oleviin pystyrautoihin pienet metallin palaset, joihin porasin reiät. Niistä ruuvit läpi, jotka porautuvat Fiatin jäähdyttäjässä oleviin sopiviin ruuvin reikiin. Pitää tehdä paremmat kiinnitykset jossain välissä. Ulkomaisia foorumeja selatessa näin kuvat sellaisesta ratkaisusta, jossa varsinaisen jäähdyttimen alakiinnikkeiden ja korin väliin tulee väliholkit. Näin saadaan lisää tilaa asennuksiin, kun jäähdytin siirtyy ainakin osittain hieman taakse päin. Nyt Fiatin jäähdytin on apukuskin puolelta liian ahtaasti. Vesiletkut nojaavat auton omaan jäähdyttimeen.

Piti tänään lähteä työpaikalta koeajolle tölkillä, mutta eiköhän ollut rekisteröintitodistuksen ilmoitusosa jossain hukassa. En saanut otettua liikennekäyttöön enää klo 22 jälkeen, joten ensimmäinen kotimatka kolmeen vuoteen tölkillä ja vielä haaveeksi. :| No, huomenna uusi yritys, jos löytyisi se viimeisen versio ilmoitusosasta jostain kaapin pohjalta.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pyydys

Viesti Kirjoittaja TT| »

Sahailitko siitä pois sen ison palluran yläkulmasta? Mittojen perusteella se on erittäin lähellä oettingerin syyläriä, joten pitäisi suht samoilla konsteilla istua, saa nähdä mikä todellisuus sitten on :P
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Pyydys

Viesti Kirjoittaja resupekka »

TT| kirjoitti:Sahailitko siitä pois sen ison palluran yläkulmasta? Mittojen perusteella se on erittäin lähellä oettingerin syyläriä, joten pitäisi suht samoilla konsteilla istua, saa nähdä mikä todellisuus sitten on :P
Nyt kun mainitset asiasta, niin tainsinpa tehdäkin niin. Tässä on aikaa vierähtänyt ja työvaiheita piisannut, joten en enää muista kunnolla. Mulla on vielä yksi ylimääräinen jäähdytin työpaikalla, jos joku sattuu tarvimaan.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Pyydys

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Redi varmaan saattas ostaa sen? :roll:
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Pyydys

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Eicca_ kirjoitti:Redi varmaan saattas ostaa sen? :roll:
Jos en muista väärin, niin taisi maksaa minulle noin 60e toimituskuluineen. Sillä sen saa noutaa pois. Pikkaisen siinä kevyttä osuma jälkeä kun on pyörinyt nurkissa. Voin laittaa kuvan tänne, että onko kelvollinen myyntiin.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Pyydys

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Joko on LDA letku kiinni ja käyty koeponnistaa 8-)
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Pyydys

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Onhan tuo, mutta vasta tänään tai torstaina pääsen laittamaan välijäähyn vesiletkut. Ilman välijäähyä kyllä on koeponnistettu hieman ja ihan ok tuo kulkupuoli on. Ahtopainemittari pitäisi saada asennettua, ettei vahingossa hajota konetta...
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Pyydys

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Eicca pätevämpänä mekaanikkona osoitti tänään mokan kaasuvivuston kasauksessa ja hoiti homman kuntoon. Samalla autoon tuli lisättyä kytkimen työsylinterin telineen etutuki. Muuttui kytkimen tuntumakin järkevämmäksi sen myötä. Useamman herran voimin tuli säädettyä vaihdevivusto kohdilleen samalla kun itse jäin suustani kiinni muiden kanssa. Nyt menee pykälät hienommin päälle ja autosta tuli kaikkiaan aika paljon helpompi ajaa. Kiitoksia kaikille projektiin tänään osallistuneille!
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Pyydys

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Hienoa että nyt toimii 8-)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pyydys

Viesti Kirjoittaja TT| »

Pitäähän sitä jonkun hämätä sillä aikaa kun muut tekee taikojaan ;)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Pyydys

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Pyörien asennot pitäisi kelvata. Mittauspöytäkirja

Penkissä väärät ohjearvot casterkulmille. Bentleyn oppaan 6 astetta 30' mukaan tuli säädettyä. Auto kun on vähän madallettu. Mainittakoon vinkkinä madaltajille, että jo Avon -30 mm jousilla cambersäätö takana on nyt ihan tapissaan, eli tuon vähempää sinne ei pysty enää säätää. Enempi jos madaltaa, niin varmaan hyvä hommata takalaakeripesien väliin esim. Brickwerksiltä shimmilevyt, jotka tuovat camberin taas normaalisti säätöalueelle.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyydys

Viesti Kirjoittaja redi »

Olis ihan kiva tietää paljonko tossa brickwerksin limpussa on kulmaa.
Itelle joutuu varmaan teettää jotku ihan omat, kun camberia on yli -3 astetta ja taka-akselin kokonaisauraus on 1 asteen hujakoilla.
Säädöthän sieltä takaa ei normaaliolosuhteissa lähde auki muuten kuin puukkosahalla.
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Pyydys

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Kerätkää kolehti isolla porukalla, tilatkaa osat, asentakaa, todetkaa toimivuus säätöpenkissä ja kopioikaa/jatkokehitelkää. Olisi aika fiksua koesovittaa ne sinun autoosi, koska se on taatusti matalin näkemäni. Siitä saisi osviittaa, että millaisella kulmalla maltillisempiin madalluksiin kannattaa suunnitella vastaava palikka. 8-)
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Pyydys

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Mikallahan olis tuollainen Brickwerksin palikka tai siis kaksi tietenkin :roll:
Vastaa Viestiin