mäkikärryn syncro

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
mäkikärry
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 02.07.2019 21:58

mäkikärryn syncro

Viesti Kirjoittaja mäkikärry »

Vuoden oli tölkki vähän aktiivisemmin hakusessa ja nyt kuukausi sitten lähti takavedon ostoreissulta mukaan tämä syncro.
Just hommattuna:
Kuva
Kuva
Eli lapin ammattiopiston metsäpuolen vanha peli. Muutaman vuoden ollut yksityisomistuksessa ja rekattu silloin 6 paikkaiseksi matkailuautoksi.
Just 1700€:lla rempattu jx väljällä turbolla, 257tkm rullattu, vm. 1992, takalukko ja bongaspa kaveri tästä myöhemmin vielä ohjaustehostimenkin :) Pumppu tosin jumissa.
Metsäautona ollut ja ruttua löytyy. Takaluukku mutkalla ja liukuovessa sekä kiskon suojapellissä ruttua.
Ruostetta löytyy tulitikkuaskin kokoiset paikat kuskin askelmasta ja apparin b pilarin alta. Muuten on kova kiitos lapin.
Leima kylmänä pari vuotta ja miljoona muutakin vikaa.

Syyslomalla pääsin vihdoin laittelemaan ja saikin valvoa pari yötä että ehti kaiken tehdä ennen "loman" loppua.
Siivottu tuota ei oltu varmaan koskaan :) Sisusta pihalle, hiekkaa ja roskaa muutama kilo ulos ja letkulla pesu.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ei ihme että takatukivarsien kiinnityskohdat ruostuu näistä, kun ei tuolla ole ollenkaan vedenpoistoreikää
Kuva

Koneen tiskaus
Kuva
Kuva

Penkit pesuun ja saunomaan
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Loota ja etudiffiöljyt vaihtelin
Kuva

Rempattu kone ja silti putsari näyttää tältä? :D
Kuva

Tukivarren puslajumppa kuvakollaasi
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kaikennäköistä tuli tehtyä: Katsastus, puslien vaihtelua, takalaakerit, sisustan purku&pesu&kasaus, jarrujen läpikäynti, muoviset sisälokarit asensin, pesu, tarrat pois sekä vahaus, uudet käytetyt renkaat, kaikki perushuollot ynnä muuta pikkuvikojen korjailua.
Ihan perus pulttien ja muttereidenkin kiristelyä sai tehdä paljon. Mm. yksi vaihdelaatikon tuki oli kokonaan irti ja lasinpesunesteen säiliö oli just tipahtamassa alas :) Ihme hommaa.

Kannen muovinen letkulähtö vuoti jäähdytinnestettä ja sen seurauksena keitti 500km siirtymällä ennen korjailuja. Lämpömittari ei pelaa, huomasin vaan kun hytistä loppui lämmin ilma. Kansipahvi tais siinä mennä ja täytyy se vielä vaihtaa. Öljyt harmaata puuroa ja pakkasnestettä katoaa vauhdilla. Toivottavasti ei ole kansi halki tai vuoda jostain muualta. Ja toivottavasti ei kone ottanut glykolista itseensä :oops:

Valmis talven koitoksiin:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Tarkoitus olis pitää käyttiksenä talven yli kunhan saa tuon kansipahvin vielä kuntoon.

Musavehkeetkin olis tarkoitus jossain vaiheessa tähän asentaa. Hyvä ettei ole ollut, niin ei ole antennin reikääkään keulilla. Kuinka isot ja syvät kaiuttimet etuoviin alas sopii? Meneekö 6,5" kokoiset vielä nätisti paikalleen rälläköimättä peltiä?

Kuinka jäykkä viscon kuuluis olla? Perä kokonaan tunkattuna ilmaan haluaa heti lähteä liikkeelle, kun kytkintä nostaa ja saa pidettyä paikallaan ainoastaan jarrua suht voimakkaasti painamalla. Ulompi etupyörä kans piirtää jälkeä sorapihalla jyrkässä käännöksessä. Eikös ton viscon kuuluis ottaa kiinni vasta kun tulee vähän pyörintäeroa etu- ja takapään välillä? Voiko tolla ajella talven yli vai kannattaako kardaani irroittaa suosiolla ennen viscon huoltoa?

Vinkkinä: älkää ostako bilteman harmaata huopaista vaimennusmattoa. En ehtinyt kuin kantaa sen just putsattuun autoon sisälle niin se oli saman tien täynnä lasikuitupölyn näköistä hippua. Lens suoraan roskiin.
Vinkki 2. Tuommoinen vähän paksumpi tiivistenauha auttaa pitämään romut kätevästi kojelaudalla eikä edes näytä pahalta :)
caravelle.cl
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 162
Liittynyt: 25.11.2017 21:17
Paikkakunta: Qsamo

Re: mäkikärryn syncro

Viesti Kirjoittaja caravelle.cl »

Onnea hankinnasta :)
Helmikuussa omistin juuri samanlaisen syncron tosin 3 paikkasen sekin oli lapinammattiopiston entinen auto.
Siinä oli juuri samanlaisia tarroja/tekstejä.huvittavaa
Ja myös takalämmitin oli siirretty eteen :lol:
Tänne foorumille kirjoittelin siitä vähän projektikertomusta.

viewtopic.php?f=19&t=5167
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: mäkikärryn syncro

Viesti Kirjoittaja dmn »

Sanoisin että visko on noiden perusteella ihan ok.
< 15kWh/100km
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: mäkikärryn syncro

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

6,5" kaiuttimet mahtuu vielä oviin ainakin alas etureunaan. Ennemmin jää varmaan elementin syvyydestä kiinni, ja tästä syystä suosin itse matalia elementtejä. Kokemusta on tästä sarjasta ja hyvin mahtui https://www.fanaticaudio.com/shop/kaiut ... gzic650fx/
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
hezuz
AktiVWisti
Viestit: 225
Liittynyt: 06.12.2015 09:33

Re: mäkikärryn syncro

Viesti Kirjoittaja hezuz »

Onnea hienosta hankinnasta! Itselläni vastaava oppilaitoksen peli. Omasta kertomuksesta löytyy kaiutin asennuksista.
-92 T3 Caravelle syncro 1.9TDI http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =20&t=4466
-89 T3 Transporter 1.6TD "Houmer 2.0"
-87 T3 Caravelle 1.6D
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: mäkikärryn syncro

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Onnittelut hankinnasta ja tervetuloa foorumille.

Onneksi hajonneen JX tilalle löytyy Suomesta vaihtoehtoja toistaiseksi (1.9 TD/TDI) edullisesti.
Ehjiä kasiakin on tuolla foorumin torissa ollut aina välillä.
mäkikärry
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 02.07.2019 21:58

Re: mäkikärryn syncro

Viesti Kirjoittaja mäkikärry »

Kiitoksia! :)
Jep. Viikonloppuna kansi irti niin selviää.
mäkikärry
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 02.07.2019 21:58

Re: mäkikärryn syncro

Viesti Kirjoittaja mäkikärry »

No juu. Oli aika selviytyminen tallille, kun turbon akseli katkes matkalla. Huiput oli 50kmh ja komea höyrypilvi tuli takana :D
Kansi tuli irroitettua ja ehjältähän se tiiviste näytti.

Putsattu kansi ja lohko
Kuva
Kuva
Konerempan rahat haihtuneet jo hukkaan, kun pytyt kiillottuneet eikä hoonijäljestä tietoakaan.
Vähän parempi turbo vs vähän enemmän ajettu turbo :)
Kuva
Kuva

Imputket ja venttiilikoppa oli täynnä tätä öljysmäidää
Kuva

No, laittelin samalla uuden jakohihnan ja päätin vaan kasata uudella kannentiivisteellä.
Hyvin lähti käymään ja toimiikin hyvin vaikka en pumppua säätänyt. Ihan hyvä fiilis siitä, eka kannen irroitus itsellä kumminkin. Mutta koeajon jälkeen sama vika edelleen. Huohottimesta tulee höyryä + pakkasnestettä ja öljytaso nousee. Kokeilin vielä viimeisenä hätäratkaisuna työntää pari purkkia bar's leak korjausainetta jäähdytyjärjestelmään, mutta eipä se mitään muuttanut.
Onko todennäköinen vika kannessa vai voiko näissä olla lohkokin halki? Tosiaan ei työnnä mitään jäähdytinnesteen sekaan, ainoastaan öljyn sekaan tulee jäähdytinnestettä.
Tölkkibudjetti on jo nyt miinuksella, joten saa nähä jääkö tää vaan nyt seisomaan. Höh. :oops:
Kesällä tilalle tulee 1.9 kone, mutta nyt ei ole mahdollisuuksia koneswappiin.
Saa tietenkin tarjota ehjää edullista kantta.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: mäkikärryn syncro

Viesti Kirjoittaja Osku »

Mikä oli öljynlauhduttimen kunto jos se vuotais sieltä?
Tosin kyllä se varmaan sillon menis just toisinpäin eli öljyt löytyis jäähdytimestä.
Noi Barksit ja vastaavat kannattaa unohtaa, ne on myynti kikkoja epärehelisille.
Ja hetken päästä ihmetellään kun lämmöt ei pysy alhaalla.
mäkikärry
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 02.07.2019 21:58

Re: mäkikärryn syncro

Viesti Kirjoittaja mäkikärry »

Ei ollut paineilmaa saatavilla, niin yritin mä koeponnistaa sitä omilla keuhkoilla :D Mut ei se kyllä paljoa kerro.
Ja jep, oon vältellyt aina paikkausaineita, mutta nyt päätin antaa mahdollisuuden. Saapahan kesällä sit huuhtoa tota jäähdytysjärjestelmää.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: mäkikärryn syncro

Viesti Kirjoittaja Osku »

Mulla on yks Trumpan alkuperänen jäähdytin hyllyssä odottamassa uudelleen kennotusta noiden aineiden takia eli aina ei huuhtominen auta.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: mäkikärryn syncro

Viesti Kirjoittaja dmn »

On mulla ollu 1.6:sta lohkokin halki, sylinterinseinämässä näkyi sellaisia mustia siksak-kuvioisia 2-3cm pitkiä viiruja.
< 15kWh/100km
mäkikärry
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 02.07.2019 21:58

Re: mäkikärryn syncro

Viesti Kirjoittaja mäkikärry »

Voihan radiator clogger.
Kai mä nyt testaan vielä kannen vaihtaa jos jostain löytyy.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: mäkikärryn syncro

Viesti Kirjoittaja Osku »

Vie se kansi koeponnistettavaksi niin ei tarvitse ehjän kannen tilalle hommata toista ja samalla tiedät etsiä vikaa mualta jos kansi ehjä ja taas jos rikki niin tiedät korjaavasi ongelmaa niin motivaatio kasauksessa parempi.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: mäkikärryn syncro

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ja asennettessa kantta paikoilleen kannatta muistaa että puhaltaa paineilmalla puhtaaksi kannen pulttien reiät, sinne jäänyt ylimääräinen öljy tai vesi saattaa etsiä uuden poistumisreitin kiristettäessä kannenpultteja kolmannen kerran 90° momenttiin
< 15kWh/100km
mäkikärry
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 02.07.2019 21:58

Re: mäkikärryn syncro

Viesti Kirjoittaja mäkikärry »

Löysin ehjän kannen parilla kympillä fb:n myyntipalstalta, joten päätin yrittää ja lykkäsin sen sinne kiinni. No, näyttää toimivan ok eikä vuoda :) jihuu!
Koeponnistus olis toki ollut järkevää, mutta ei ollut erinäisistä syistä mahollisuutta sille. Ja jep, reiät putsailtu huolella.
Kesällä sitten tästä lisää, jos ei ihmeempiä tapahdu.
mäkikärry
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 02.07.2019 21:58

Re: mäkikärryn syncro

Viesti Kirjoittaja mäkikärry »

Jotain eloa tännekin :)

Viimepäivityksen jälkeen nelosvaihde alko pomppimaan pois eli synkrorengasvikaa tai jotain muuta vastaavaa. Vaihdelinkistö ok.
Kone hyytyilee ja sammuilee ajossa. Sitä selvitetty tuloksetta. Enää olis jäljellä testaus toisella ruiskupumpulla, jos vika olis siinä. Kuvassa patenttitankin kanssa vian hakua.
Ja koki vielä ilkivaltaa sen jälkeen kun ajoin noi viat esiin samana keväänä. Lapiolla valoihin ja tuulilasiin yms mätkitty. Maskikin siinä meni halki, mutta nyt oon saanu jo kolme valoo neljästä ehjänä keulille ja takavalot. Mutta vähän huonoo tuuria ja kovaa kohtaloa tälle on nyt tullu vastaan. Liikenteessä ei ole ollut tällä välillä.
Tässä odottelen seuraavaks, että millon olis aikaa itsellä laatikkoa alkaa purkamaan. Se tossa varmaan tähdellisin homma olis seuraavaks.
Ratin vaihdoin tehostamattoman rattiin, että nään nopeusmittarin ylipäätänsä. Kuvassa oma näkymä mittaristoon.

Katsellaan taas muutaman vuoden sisään :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin