Kalsariportteri

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Maza323
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 28.01.2020 21:33

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja Maza323 »

Harrasteilla kyllä osataan rahastaa. :D
Kotimaiset 1.8t swappiosat ei mahdottoman kalliit tosiaan olisi mutta sitten pitäisi vielä jostain löytää mielellään kokonainen elimenluovuttaja järkihintaan ja järkimetreillä ettei tarvitsisi heti alkaa moottoriremonttiin siltikin. Halvimmat 1.8t autot pyörii alta tonnin mutta aika arpaa on mitä sillä rahalla sitten saa. Ja rahaa on jo palanut suht paljon näihin hankintoihin ja kun tuntuu olevan ettei nämä bensasyncot ainakaan missään kovassa huudossa ole kun niitä jokunen ollut pitkiäkin aikoja myytävänä niin sijoituksen järkevyys mietityttää vaikka eihän näissä muutenkaan mitään järjellä perusteltavaa oikein ole... Joo, voihan sen loppuraadon myydä osina jolloin voi saada jopa tuurilla siltä osin rahansa takaisin jollain aikavälillä.

Tutkailin nopeasti noita kohta DG konetta mitkä löytyy ja niissä on eroja. Tämä autossa oleva on kai varhaisempi versio kuin hyllystä löytyvä. Ymmärsin jostain että ainakin vesikierrossa on eroja mutta onko muuta? Vesipumppu ainakin eri näköinen. Oletan kuitenkin että lohko sama eli voin vain vaihtaa tuosta vanhemmasta koneesta tarvittavat osat tuohon uudempaan. Tietääkö kukaan onko näin? Moottorit ei nyt vielä ole vierekkäin kun vanha autossa kiinni pihamaan perillä ja toinen varastossa joten tarkempi vertailu jäi vielä tekemättä.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja ketsa »

1.9 wbx:iä on kahdella eri lohkolla. Merkittävin ero on runkolaakereissa, mutta minun ymmärtääkseni siitäkään ei ongelmaa tule, kunhan sinulla on oikean malliset laakerit. Uudemman malliset lohkot ovat olleet halutumpia, koska niihin saa sovitettu "kuplan" moottoriin tarkoitetun stroker- kampiakselin.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Maza323
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 28.01.2020 21:33

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja Maza323 »

Pitkästä aikaa jotain pölinää tämän tiimoilta. Muut eli ilmajäähyt vieneet aikaa niin paljon ettei tälle ole tullut tehtyä oikeastaan mitään sitten konerikon. Seisoi vaan samoilla sijoillaan pihassa mihin jäi talvella koneen hajottua. Aloitin purkailemaan risaa konetta pois keväällä mutta jäi kesken kun tosiaan muissa murheita riitti koko kesäksi. Kuplakin tuli katsastettua muutaman välivuoden jälkeen pienien remonttien myötä ja ilmajäähybussiin tuli vaihdettua vaihteisto ja koneen öljyvuotoja tilkittyä.
Purkailin hieman alkuja myös varastosta löytyvää DG myllyä että olisin näistä kahdesta yhdistellyt yhden ”toimivan” wbx:n. No nyt sit syksyn lähestyessä iski taas se hulluus ja hilasin tontille kokonaisen Audin 1.8t koneella. Oli kaupan ihan kotinurkilla ja mittarissa suht sopivat kilsat. Ainakin nyt alkuun hahmotellaan haasteen suuruus ennen kuin tapahtuu oikeasti mitään. Tai oikeastaan ihan ekaksi pitää saada Audissa oleva kone käymään kunnolla ennen muita suunnitelmia. Audi seissyt pitkän tovin niin pieniä käyntiongelmia tuntuu olevan vaikka ajamalla pihaan tulikin.

Caravellen kanssa ei muuta ole tapahtunut kuin käytetty pihassa traktorin korvikkeena. Edelleen vuotaa öljyä ja pakoputki puhki. Nyt sitten siitä heittäyty startti mykäksi ja yllättäen ihan keskelle pihaa. Pitää sekin jossain välissä vaihtaa että saa taas käyvään kuntoon. Papereista ei vieläkään tietoa mutta asiaan saatu lähes 100% varmuus että sen kilpiin saa niillä selvityksellä mitä olen autosta kasaan saanut. Pitäisi vaan löytää aikaa saattaa auto semmoiseen kuntoon että kannattaisi edes harkita konttorin suuntaan ajelua.

Mitään hyvää kuvaa ei nykytilasta ole tullut otettua kummastakaan mutta heitetään 2022 kesältä tunnelmakuvaa kalsarin retkiltä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
tixu
AktiVWisti
Viestit: 433
Liittynyt: 23.03.2012 21:50
Paikkakunta: Rusko

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja tixu »

Mä ostin 1.8 t passatin 500€ ja myin loppu raadon 500€ eteenpäin. autolla oli ajettu 450tkm ja hyvin on toiminut, vaihdoin kaikki stefat ja huolsin turbon. Onhan rivikoneen kunnostaminen paljon halvempaa kuin boxerin jos sellainen eteen tulee. Kone on pystyssä dieselin laatikossa kytkinkoppa käännettynä ,niin että kone on pystyssä.
Puretaan , kootaan ja katotaan toimiiko!
Maza323
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 28.01.2020 21:33

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja Maza323 »

Joo ei tuo audikaan paljoa maksanut. Samaa hintaluokkaa kyllä. Mittarissa 236tkm ja löytyi ihan huoltokirja joka tukee tuota lukemaa eli pitäisi olla melko hyvä siirrettäväksi ja todennäköisesti tarjoaa jopa hieman luotettavampia kilometrejä kuin melkein 40v ikäinen wbx. Puran tarpeelliset talteen ja loppuraato joko osina tai kokonaisena myyntiin.

Tarkoitus oli laittaa tämä wbx:n laatikkoon hemimotors sovitteella.

Kiinnostaa hieman millä tavalla tuo kytkinkopan kääntö on toteutettu?
tixu
AktiVWisti
Viestit: 433
Liittynyt: 23.03.2012 21:50
Paikkakunta: Rusko

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja tixu »

Tossa kuvia välilevystä, nää ei ole mun laatikosta mut toteutus on sama.Jos sulla jää audista v-laatikko ja vaivdekeppi kilkkeet , niin olen kiinostunut niistä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Puretaan , kootaan ja katotaan toimiiko!
Maza323
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 28.01.2020 21:33

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja Maza323 »

Kiitos tästä! Tämähän selventää hyvin miten toteutettu.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja dmn »

Tein tixulle tuon välilevyn, sellaiset huomautuksen vielä että sorvasin holkin mikä istuu jämptisti kytkinkopan akselin reikään, joten uuden paikan voi hakea tarkasti vaan pyörittämällä. Aloituspisteitä varten tein sopivan paksuisia kartiopäisiä tappeja pultinreikiin sekä varsinaiseen kohdistappeihin, jolla sai siirrettyä paikan adapteriin jämptisti.
< 15kWh/100km
Maza323
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 28.01.2020 21:33

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja Maza323 »

Pientä takapakkia otti 1.8t koneprojekti kun käyntiongelmat ei sähkövikojen korjaamisen jälkeen loppuneetkaan. Puola, tulpat ja ilmamäärämittari meni vaihtoon ja muuta pientä että saatiin suurin osa vioista pois. No herjaksi jäi vieläkin nelosen sytytysongelma joka lopulta johtuikin siitä ettei nelosessa ole yksinkertaisesti puristuksia juuri ollenkaan. Konehommiksihan tämäkin nyt meni. Ei paljon juhlittu kohtuullisella ajomäärällä enää..
Maza323
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 28.01.2020 21:33

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja Maza323 »

Nostin kannen pois koneesta ja nelosen pytty on sen näköinen että on huuhdeltu hyvin. Epäilin aikasemmin että olisiko mäntä ja venttiili kohdannut mutta pika vilkaisulla en jälkiä löytänyt. Pitää tutkia paremmalla ajalla tai viedä kansi koneistamoon tutkittavaksi. Nelosen toinen pakoventtili on aivan musta verrattuna kaikkiin muihin ja nyt kun kuvia katsoin tarkemmin niin tiedä vaikka nelosen toisessa venttiilissä olisi reikä. Voi olla että kuva valehtelee mutta siltä näyttäisi. Kiirettä piti niin en ehtinyt muuta kuin nostamaan kannen pois ja jäi tutkimukset myöhempään hetkeen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Maza323
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 28.01.2020 21:33

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja Maza323 »

Tuntuupa olevan tuuri noiden koneiden kanssa aika paska..

Nostin kannen tosiaan pois ja niinhän se on että venttiili ja mäntä on kohdanneet. Itseasiassa nokkapyörältä oli kiila pettänyt ja nokkapyörä aikalailla täydet 180 astetta pielessä verrattuna ketjun pään merkkeihin. Tästä hämäännyin alkuun kun hihnan merkit osui tosi hyvin kohdalleen ja ketjun pään merkit ei ollenkaan silloin kun hihnan merkit ”oikein”. Hihnalta kun laittoi alamerkin kohdalleen ja ylämerkin puoli kierrosta pieleen niin silloin oli myös ketjun pään merkit oikein. Kiilan pettämisellekin löytyi syy kun purin lisää. Imunokka leikannut kiinni yhdeltä pukilta.. Äkkiä katsoen romu koko kansi tämän jälkeen. Eipä enää tartte juhlia vähillä metreillä mitä mittarista löytyy. Perkele.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja Osku »

Autch!
Maza323
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 28.01.2020 21:33

Re: Kalsariportteri

Viesti Kirjoittaja Maza323 »

Näistä potilaista kumpikaan ei ole edennyt oikeastaan yhtään ja alan harkitsemaan tuosta tumman sinisestä luopumista. Ei se nyt ainakaan parane takapihalla varastona ollessaan. Ei tietysti kyllä sinänsä haittaa vaikka seisoisikin tuolla mutta josko jollain muulla olisi paremmin virtaa kintaissa ja vähemmän harrasteautoja ylläpidettäväksi.. Mutta taitaa olla bensa syncron tarvitsijat aika vähissä nykyään. Ainakin näin olen ymmärtänyt.
Vastaa Viestiin