T3 2WD 1.6TD '90

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
karhunen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 23.04.2012 22:28
Paikkakunta: Tuusula

T3 2WD 1.6TD '90

Viesti Kirjoittaja karhunen »

10v tölkittömän taipaleen jälkeen tuli haettua tällä kertaa takaveto umpipaku pihaan.

Kaukaa ja sadekelillä ihan nätti, mutta lähempi tarkastelu osoittaa että aika roisisti on pystysaumoja fiksailtu ja auto ylimaalattu kahvat ja maskit paikallaan. Sekään ei ole kauheammin auttanut, vaan toisen sävyistä sinistä on sitten sudittu ruosteen päälle joissain paikoissa. Kuitenkin koriltaan ihan mukiinmenevä ja kohtuullisen suorakylkinen. Ovien kynnyskotelot on joku edellinen paikannut, ja luulen että liukuoven alajuoksullekin on hommia tehty - tai ainakin se on siistissä kunnossa.


Tavaratilaan on lyöty laminaatti ja lämpöeristys. Toteutus vaikuttaisi ensi tarkastelulla olevan yhdistelmä finnfoamia, uretaanivaahtoa ja vanerointia. Vähän hirvittää tuo ratkaisu korroosion puolesta.

Vikalistaan on kasailtu kriittisyysjärjesteksessä seuraavaa:
  • Lämpömittari ei toimi. Johtosarjasta mitaten antaa reilun kilo-ohmin vastusta viileänä, mutta anturilta antoi ääretöntä. Kun mittaristosta on lisäksi pimeänä myös kello, niin fiksuinta olisi varmaan selvittää millä tarvikemittari & anturiyhdistelmällä saisi tämän ratkaistua kerralla. Ehdotuksia? 52mm tuplamittarit ajatuksena tuhkakupin kuoppaan.
  • Vänkärin ovenkahva veltto.
  • Liukoven kahva poikki, ja liukuovi aukeaa ajossa takareunastaan n.10 min. Diagnoosi kesken.
  • Etuvanteet raapii tukivarsiin erinäisissä ajotilanteissa. Lääkkeeksi tuumittu 5mm spacereita, mutta pultit tuntuvat noiden aluvalssien kanssa muutenkin vähän lyhyiltä. Mistä pidemmät?
  • Nykyiset iskarit tuntuu olevan ulosjouston osalta aika valmiit. Auton mukana tuli B+G-merkkinen -45mm jousisarja. Mitä iskareita suosittelisitte lähtökohtaisesti näiden kaveriksi?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ex '91 Caravelle C Syncro 14" JX
ex '90 umpipaku JX

'96 T4 Multivan Allstar 2.5B ACU
karhunen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 23.04.2012 22:28
Paikkakunta: Tuusula

Re: T3 2WD 1.6TD '90

Viesti Kirjoittaja karhunen »

Edelleen pikkuvikojen kanssa vastustaa. Kesän helteiden jälkeen alkoi purkaa akkua, ja iltojen pimetessä syypääksi paljastui mittariston valaistus, joka jää palamaan. Valokatkaisijan huolsin ja kokeilin tarvikeosallakin - ei vaikutusta. Onko ajatuksia mistä vikaa lähtisi seuraavaksi etsimään?
ex '91 Caravelle C Syncro 14" JX
ex '90 umpipaku JX

'96 T4 Multivan Allstar 2.5B ACU
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: T3 2WD 1.6TD '90

Viesti Kirjoittaja dmn »

Pelkästään mittariston valo vai myös muut kojelaudan valot (tuuletussäätimien valot, tupakansytytttimen valo, yleensä kyllä näistä on polttomo rikki) ja taisi sisävalokin olla samassa piirissä. Haarukoi mitkä palaa, ota esim. mittaristo irti ja katso sammuuko muut samassa piirissä olevat valot, jos näin on sulla on syypää tiedossa.
< 15kWh/100km
karhunen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 23.04.2012 22:28
Paikkakunta: Tuusula

Re: T3 2WD 1.6TD '90

Viesti Kirjoittaja karhunen »

dmn kirjoitti: 01.12.2021 15:43 Pelkästään mittariston valo vai myös muut kojelaudan valot (tuuletussäätimien valot, tupakansytytttimen valo, yleensä kyllä näistä on polttomo rikki) ja taisi sisävalokin olla samassa piirissä. Haarukoi mitkä palaa, ota esim. mittaristo irti ja katso sammuuko muut samassa piirissä olevat valot, jos näin on sulla on syypää tiedossa.
Kiitos, juuri tämän kaltaisella tärpillä pääsen eteenpäin. Äkkiseltään ei taida palaa mikään mainituista, mutta täytyypä mitata liittimiltä valokatkaisijalla sekä ilman.
ex '91 Caravelle C Syncro 14" JX
ex '90 umpipaku JX

'96 T4 Multivan Allstar 2.5B ACU
karhunen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 23.04.2012 22:28
Paikkakunta: Tuusula

Re: T3 2WD 1.6TD '90

Viesti Kirjoittaja karhunen »

Päivitetäänpä vikalista samalla.
karhunen kirjoitti: 10.04.2021 20:55
  • Ruiskutuspumppu vuotaa. Veikkaan "isoa O-rengasta" pumpun rungossa. Tiivistesarjat tilattu, odottaa motivaatiota.
    • Lämpömittari ei toimi. Toimiipas. Helteillä värähtää, joten aloitettaan termarin vaihdolla samalla kun ruiskutuspumppu käy pöydällä.
    • Vänkärin ovenkahva veltto. Korjattu.
    • Liukoven kahva poikki, ja liukuovi aukeaa ajossa takareunastaan n.10 min. Diagnoosi kesken. Liukuoven sisä- ja ulkokahvat uusittu. Liukuoven säätö tekemättä - pakkasilla ei meinaa saada edes kiinni.
    • Etuvanteet raapii tukivarsiin erinäisissä ajotilanteissa. Lääkkeeksi tuumittu 5mm spacereita, mutta pultit tuntuvat noiden aluvalssien kanssa muutenkin vähän lyhyiltä. Mistä pidemmät? Spacerit ja pinnapultit hommattu.
    • Nykyiset iskarit tuntuu olevan ulosjouston osalta aika valmiit. Auton mukana tuli B+G-merkkinen -45mm jousisarja. Mitä iskareita suosittelisitte lähtökohtaisesti näiden kaveriksi? Heitetään keväällä vieterisarja alle ja ajetaan loputkin kilometrit tolpista ulos.
    • Vilkkuviiksessä kehno kontakti, saa maanitella toimintaan. Varaosaviiksi hankittu, odottaa asennusta.
    • Muuta kosmetiikkaa; Hankittu takakontin "Transporter"-lätkä ja tälle marmorilta asiaankuuluvat kiinnitystutit.
    • Lasinpesimen pumppu jumissa, vaihdettu.
ex '91 Caravelle C Syncro 14" JX
ex '90 umpipaku JX

'96 T4 Multivan Allstar 2.5B ACU
karhunen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 23.04.2012 22:28
Paikkakunta: Tuusula

Re: T3 2WD 1.6TD '90

Viesti Kirjoittaja karhunen »

Kevät tässä onkin keräilty innostusta ja viime viikolla reipastuin nappaamaan pumpun syliin, ja kävin kaverin hallilla vaihtamassa suurimman osan tiivisteistä.

Eilen iski kipinä isommin ja tuli hinku saada jo ennen juhannusta ja ajoon, ja niinpä kasasin pumpun ja jakopään (uusilla osilla) paikalleen, vaihdoin termarin ja ylävesiletkun toisen lämpötilatunnistimen. Pumppua ajoittaessa kävi kyllä melkoinen tuuri, ruiskutusennakko oli heittämällä 0,90mm tasan. Uusi akku konttiin, pumppu täyteen käsipumpulla ja muutamat sahaukset suutinten putket löysällä. Putket kiinni ja 20sek maanittelulla käymään. Onnistumisen iloa!

Talvella olikin sitten jarrunesteet valuneet kuskin jalkatilaan, ja säiliö on tyhjä. Epäilen, että halkaisin sen syksyllä yksin painemenetelmällä ilmatessa. Saapa nähdä.

Seuraavaksi sitten kopat ja apulaitehihna niskaan, jäähdytysjärjestelmän ilmaus ja sähkövikojen kimppuun.
ex '91 Caravelle C Syncro 14" JX
ex '90 umpipaku JX

'96 T4 Multivan Allstar 2.5B ACU
tixu
AktiVWisti
Viestit: 433
Liittynyt: 23.03.2012 21:50
Paikkakunta: Rusko

Re: T3 2WD 1.6TD '90

Viesti Kirjoittaja tixu »

Pääsylinteri todennäköisesti vuotaa. Helppo vaihtaa tiivisteet tai kokonaan.
Puretaan , kootaan ja katotaan toimiiko!
karhunen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 23.04.2012 22:28
Paikkakunta: Tuusula

Re: T3 2WD 1.6TD '90

Viesti Kirjoittaja karhunen »

Tiivisteet onkin jo tilauksessa. Ei ollut vielä haronut ilmaa jarruihin eikä kytkimen piiriin, täyttämällä säiliö tuntui normaalilta. Muuten auto menikin jo kasaan ja perjantaina hakemaan leima.
ex '91 Caravelle C Syncro 14" JX
ex '90 umpipaku JX

'96 T4 Multivan Allstar 2.5B ACU
karhunen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 23.04.2012 22:28
Paikkakunta: Tuusula

Re: T3 2WD 1.6TD '90

Viesti Kirjoittaja karhunen »

karhunen kirjoitti: 01.12.2021 16:53 Päivitetäänpä vikalista samalla.
karhunen kirjoitti: 10.04.2021 20:55
  • Ruiskutuspumppu vuotaa. Veikkaan "isoa O-rengasta" pumpun rungossa. Korjattu. Vaihdettiin nestepään iso O-rengas, syöttövivun O-rengas, "yläkannen" tiiviste, akselistefa ja kuparitiivisteet minne nyt hoksattiin.
    • Lämpömittari ei toimi. Termari ja lämpömittarin anturi ylävesiletkusta vaihdettu, nyt viisari liikkuu toivotulla alueella.
    • Vänkärin ovenkahva veltto. Korjattu.
    • Liukoven kahva poikki, ja liukuovi aukeaa ajossa takareunastaan n.10 min. Diagnoosi kesken. Liukuoven sisä- ja ulkokahvat uusittu. Tätä pitää vielä ihmetellä, kenties lukkolaitevika.
    • Etuvanteet raapii tukivarsiin erinäisissä ajotilanteissa. Lääkkeeksi tuumittu 5mm spacereita, mutta pultit tuntuvat noiden aluvalssien kanssa muutenkin vähän lyhyiltä. Mistä pidemmät? Spacerit ja pinnapultit hommattu.
    • Nykyiset iskarit tuntuu olevan ulosjouston osalta aika valmiit. Auton mukana tuli B+G-merkkinen -45mm jousisarja. Mitä iskareita suosittelisitte lähtökohtaisesti näiden kaveriksi? Heitetään keväällä vieterisarja alle ja ajetaan loputkin kilometrit tolpista ulos.
    • Vilkkuviiksessä kehno kontakti, saa maanitella toimintaan. Varaosaviiksi hankittu, odottaa asennusta.
    • Muuta kosmetiikkaa; Hankittu takakontin "Transporter"-lätkä ja tälle marmorilta asiaankuuluvat kiinnitystutit.
    • Lasinpesimen pumppu jumissa, vaihdettu.
ex '91 Caravelle C Syncro 14" JX
ex '90 umpipaku JX

'96 T4 Multivan Allstar 2.5B ACU
karhunen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 23.04.2012 22:28
Paikkakunta: Tuusula

Re: T3 2WD 1.6TD '90

Viesti Kirjoittaja karhunen »

Leimahan sieltä tuli. Tuulilasin halkeamasta kuitenkin korjauskehoitus - ei kyllä ollut omassa näkökentässäni...
ex '91 Caravelle C Syncro 14" JX
ex '90 umpipaku JX

'96 T4 Multivan Allstar 2.5B ACU
karhunen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 23.04.2012 22:28
Paikkakunta: Tuusula

Re: T3 2WD 1.6TD '90

Viesti Kirjoittaja karhunen »

1200km sisäänajon jälkeen moottoriongelmat alkoivat sitten mukavimassa paikassa Rovajärven ampumakenttäalueella melko kovassa aikapaineessa.

Oireet: Tyhjäkäynti "humppaa", aivan kuin pumppaisi syöttöpoljinta. Lähdettiin ajoon, kun pakko oli. Auto pelasi hienosti noin 40km matkan valtatietä, kunnes pelipaikoille saapuessa havaittiin että tyhjäkäynti huonoa (kuin kävisi vajaalla), kalkattaa kuin ennakot olisivat rajusti aikaisella ja savuttaa vaaleaa (yhdistän aikaiseen ennakkoon). Öljyt, nesteet, lämmöt OK.

Uskallus ajaa loppui, ja lopulta laite hinattiin autojunaan Rovaniemelle. Kaikeksi hämmästykseksi Pasilan autojuna-asemalla startatessa kaikki toimi normaalisti, ja auto tuli ihan muitta mutkitta Tuusulanväylää kotipihaan saakka, missä kävi tyhjäkäyntiä nätisti.

Johtöpäätöksenä näistä: Oisko pumpun dynaamisen ennakonsäädössä nyt jotain isommin pielessä, irti, rikki - vai mikä tällaisen käytöksen voisi selittää?

AAZ:tus tässä nyt ekana on mielessä ja siihen tarkoitukseen olisikin nyt aikeena hommata kunnostettu pumppu.
ex '91 Caravelle C Syncro 14" JX
ex '90 umpipaku JX

'96 T4 Multivan Allstar 2.5B ACU
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 2WD 1.6TD '90

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Joko käy uudella pumpulla?
karhunen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 23.04.2012 22:28
Paikkakunta: Tuusula

Re: T3 2WD 1.6TD '90

Viesti Kirjoittaja karhunen »

AT5nok kirjoitti: 27.08.2022 15:12 Joko käy uudella pumpulla?
"Uusi", AAZ:iin rakennettu JX-pumppu on hankittu ja noudettu, mutta vielä en ole ehtinyt asennushommiin.
ex '91 Caravelle C Syncro 14" JX
ex '90 umpipaku JX

'96 T4 Multivan Allstar 2.5B ACU
karhunen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 23.04.2012 22:28
Paikkakunta: Tuusula

Re: T3 2WD 1.6TD '90

Viesti Kirjoittaja karhunen »

Uusi pumppu paikallaan 0.90mm ennakkolla, ja käynti on hyvää. Hankittu pumppu oli tosiaan Dieselmies Oy:n AAZ:iin rakentama ja kunnostama JX:n pumppu - tietoa sisäisistä muutoksista ei itselläni ole, mutta tekijä totesi olevan varmasti pirteä JX:ään. Heitin syöttöä tai tyhjäkäyntiä säätämättä paikalleen, pölläytely ei kovin rajua ja leimallakin tokalla polkaisulla 1.49 K-arvolla läpi.

Auto on kuitenkin ylärekisterissä laiska, LDA:n kello vaikuttaisi olevan ehjä, mutta puutuu silti yläkierroksilla. Ahtoja ei mittarin mukaan enempää kuin 0.45bar, kuten ei ennenkään, ei taustapeileistä todettavaa savutusta. Mitähän kannattaisi lähteä säätämään? En kaipaa massivista teholisää, mutta vetoja sietäisi ihan maantieajoon olla paremmin, eikä haittaisi jos ahdot olisivat 0.2 korkeammalla.
Viimeksi muokannut karhunen, 03.07.2023 20:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex '91 Caravelle C Syncro 14" JX
ex '90 umpipaku JX

'96 T4 Multivan Allstar 2.5B ACU
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 2WD 1.6TD '90

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ahtopaineen nostaminen jonnekin 0,7 bar paikkeille. Yli 1 bar ei auta nostaa ilman välijäähdytintä.
Vakio K14 ahdin ei ole mikään viriahdin, vaan oikeamminkin ahdistin joka nostaa pakopainettakin.

Hukkaportin ruuvia pitää ruuvata sisäänpäin, niin saat lisää painetta.


Tuolla on aiheesta juttua https://ffp.fi/viewtopic.php?t=64481

Kuva
M10 mutteri löysälle ja kuusiokoloavaimella pulttia kireämmälle, yksi kierros kerrallaan ja testiä.
Imusarjan varoventtiiliä voi joutua säätämään kireämmälle. Itselläni oli AAZ:ssa kaksi jousta päällekkäin, niin ei hukannut ahtoja sitä kautta.
karhunen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 23.04.2012 22:28
Paikkakunta: Tuusula

Re: T3 2WD 1.6TD '90

Viesti Kirjoittaja karhunen »

Kiitos vinkeistä, tämä on ollut itselläkin ajatuksena. Vanhalla pumpulla oli enemmän eloa ylärekisterissä, oma tuntemus on että soppa loppuu ennen ahtoja. Pitänee vielä paineilmalla tarkastella LDA:n toimintaa.
ex '91 Caravelle C Syncro 14" JX
ex '90 umpipaku JX

'96 T4 Multivan Allstar 2.5B ACU
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: T3 2WD 1.6TD '90

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kannattaa melkein kokeilla suulla puhaltamalla letkuun ja samalla liikuttamalla kelloa. Saattaa olla että vuotaa vaan toisessa ääripäässä…
< 15kWh/100km
karhunen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 23.04.2012 22:28
Paikkakunta: Tuusula

Re: T3 2WD 1.6TD '90

Viesti Kirjoittaja karhunen »

Vähemmän yllättäen kulkupuoli parani merkittävästi korjaamalla viat, eli tässä tapauksessa LDA:n kello. Paineilmalla kokeillen vanha kello toimi hyvin noin säätöalueen puoleen väliin asti, kunnes tietyn kynnysalueen jälkeen päästi paineet läpi akselin suojakumin alle. Ihme toimilaitteita, kun seistessä hajoilevat. Paikallaan ollut kello pelasi edellisen pumpun kaverina moitteetta.

"Uusi" kello löytyi hyllystä, mutta tuotti vähän päänvaivaa nelosen suutinputken kanssa, joka ei sitten millään suostunut paikalleen. Pienen tuumaustauon jälkeen ilmeni, että kellon putkiyhde oli muokattu sopimaan AAZ:n suutinputkien kanssa, ja käännetty noin 30' taaksepäin - eli juuri sille linjalle jossa se osuu JX:n suutinputkeen. Päädyin sitten kääntämään kelloa kannakkeessaan noin 90 astetta, jolloin kaksi kiinnityspulteista vielä osuu reikiin ja kellon sai jonkinlaisella varmuudella paikalleen.
kuva_2023-08-02_204650230.png
Nyt vetoaluetta riittää selvästi pidemmälle, ja jaksaa vetää puutumatta kolmosvaihteen loppuun. Nelosella matkavauhdissa vaste syöttöön on selkeästi parempi, ja ahdot nousevat aiempaa nopeammin. Kulkupuoli tuntui nyt vihdoin asianmukaiselta JX:ltä, joten ahtojen nosto saa odottaa IC:n asennusta, josta onkin jonkinlainen visio olemassa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ex '91 Caravelle C Syncro 14" JX
ex '90 umpipaku JX

'96 T4 Multivan Allstar 2.5B ACU
karhunen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 23.04.2012 22:28
Paikkakunta: Tuusula

Re: T3 2WD 1.6TD '90

Viesti Kirjoittaja karhunen »

Vuotava öljynpaineanturi ja lätäköt lohkon notkossa ärsyttivät siinä määrin, että voimaannuin vaihtamaan. Tietenkään millään pakkini kiintoavaimella ei päässyt suoraan anturiin kiinni, joten nostin alipainepumpun pois tieltä. Jos vielä kastelee, niin sitten pitää senkin jalkaan tiiviste uusia. Tuollaisen 36X42X3 O-renkaan saa varmaan muualtakin kuin marmorilta.

Kuvasin LDA:n elämää ajossa, eikä säätöliike kyllä toisellakaan kellolla paljoa yli puolivälin ylety. Voisihan sitä vielä ottaa kummankin kellon auki, ja verrata jousia - jos uusi on kerran AAZ:ille tehdystä pumpusta, niin ehkä kelloonkin on koskettu. Ainakin Diesel Kontorin myymissähän on AAZ:eille jäykempää jousta. Toki voi myös olla, että on ihan kunnossa, eikä 0.45bar kuulukaan antaa enempää soppaa.
ex '91 Caravelle C Syncro 14" JX
ex '90 umpipaku JX

'96 T4 Multivan Allstar 2.5B ACU
karhunen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 23.04.2012 22:28
Paikkakunta: Tuusula

Re: T3 2WD 1.6TD '90

Viesti Kirjoittaja karhunen »

Veto päällä on koko omistusajan välittynyt koriin aika paljon tärinöitä, ja koneen heilumisen ja heiluttelun perusteella tuennat alkaa olla aika valmiita. Moottorin tukikumien osanumerot ja vastaavuudet oli helppo selvittää, mutta mikä vaihteiston kannake 1.6TD JX 4v. Transporterissa tulisi olla? Olen iffauillut, että sen tulisi olla 251399201L. Mielipiteitä?
ex '91 Caravelle C Syncro 14" JX
ex '90 umpipaku JX

'96 T4 Multivan Allstar 2.5B ACU
Vastaa Viestiin