VW Transporter Doppelkabine 16" 1.6JX -91

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Syncromika
Vasta alkaja
Viestit: 6
Liittynyt: 27.09.2023 16:53

VW Transporter Doppelkabine 16" 1.6JX -91

Viesti Kirjoittaja Syncromika »

Uusi foorumilainen ja tölkki esittäytyy.
20231007_151647.jpg
Tölkkikärpänen on päässyt puremaan jo lapsena, kun 10 vuotta istuttiin wbx syncro Caravelle GL:n kyydissä.
Haaveissa on pitkään ollut oma syncro ja etenkin 16" malli. Ja elämäntilanne alkaa pikkuhiljaa sallia harrastamisen.
Nyt osui tarjolle 16" Doka, jonka päätin pelastaa ulkomaille myynniltä, sillä ei näitä tunnu enää juuri tarjolle tulevan.

Doka on 1+2 etupenkeillä ja matalalla väliseinällä. Työuransa se on aloittanut Valtionrautateillä ja sen jälkeen palvellut maanrakennusyrityksen käytössä. Jälkimmäisessä se on kaikesta päätellen kokenut kovia ja joutunut kunnolla töihin. Nyt Doka on päässyt viettämään eläkepäiviä hyvässä hoidossa. Tosin tovin jos toisenkin saamme viettää hallin perällä laatuaikaa viettäen, ennen kuin pääsemme yhdessä ajamaan auringonlaskuun :D

Doka on tarkoitus kunnostaa lattiasta kattoon tyylillä isältä tyttärelle. Väri luultavasti vaihtuu, sisustaa viihtyisämmäksi, pientä korotusta ja vähän isompaa kumia ja AFN 1.9 koneeksi. Taas toisaalta myös museointi on käynyt mielessä, katsotaan nyt mihin suuntaan ajatukset kallistuu. Onkohan muuten yhtään Dokaa tai 16" vielä museoitu?

Korissa piisaa eniten tekemistä. Suhteellisen hyvä aihio tuo on, pohja ja kantavat rakenteet vaikuttaa kovalta ja ehjältä, ei juuri pintaruostettakaan. Toki vasta hiekkapuhalluksen jälkeen nähdään täysi totuus. Pintapelteihin tuntuisi painottuvan korjaustarpeet. Edessä ruostetta molemmin puolin seuraavasti: astinlautoja saa korjailla, pyöränkaarien taka alaosa/B-pilarin sauma on ruostunut, helman etuosat ja nostokohdat ruostuneet. Takana taasen pyöränkaarissa ruostetta ja niiden saumakohta takakulman alaosaan on ruostunut. Lisäksi takapuskurin alla oleva peltilippa on ruostunut. Toki se ruostekohta tahtoo monesti vähän levitä, kun alkaa perkaamaan auki... Näihin täytyy tilailla korjauspaloja ja osin pokkailla itse. Sitten oikean puolen C-pilarin alaosa on saanut osumaa, tutkin saako oiottua, mutta epäilen, että tähänkin joutuu laittaan korjauspalaa. Lavan takaosan ylin poikkipalkki on myös saanut osuman ja on vääntynyt/murtunut, sille täytyy myös jotain keksiä. Jos joltain löytyy kokemusta kyseisten kohtien korjauksesta, niin otetaan vinkkejä vastaan! Tai jos on hyviä suosituksia tölkkejä taitavasta korikorjaamosta/maalaamosta? Maalausta en ainakaan ala itse opettelemaan. Korityöt eivät itselle se kaikkein mielenkiintoisin aihe ole, mutta on niistäkin jokseenkin kokemusta. Ne mieluusti skippaisin pois, mutta pakkohan ne on tehdä :D

Tavaratilan luukut, lavan laidat ja oikea takaovi on sen verta kolhuilla, että ne täytyisi löytää jostain. Joko ehjät käytetyt tai sitten uutena.
Kokonainen Doka tai kori kyseillä osilla kelpaisi, jos jostain löytyisi.

Muuten voimansiirto käydään täysin läpi. Järkiautolla taitaa olla melkoisen vahva tietotaito tölkin vaihteistoihin ja periin?
Samoin alustan ja jarrun osat uusitaan tai kunnostetaan täysin. Onneksi etuvetonivelet ja takajarrukilvet vaikuttaa ehjiltä, ne taitaa ne vaikeimmat osat olla löytää?

Lopuksi. Ei kai tässä mitään järkeä ole rahallisesti, eikä muutenkaan, mutta haaveet on tehty toteutettaviksi. Itselle koitan tätä uskotella hyvänä sijoituksena :D sen aika näyttää. Ja epäilen kovasti, että talouden ainoaksi tölkiksi tämä ei jää :D Verkot on vesillä kokoajan :D

Kaikki 16" vinkit otetaan myös vastaan. Päivittelen tänne aina välillä sen mukaan mitenkä projekti etenee. Kovin vauhdilla tämä ei ainakaan etene, sillä harrastamiseen käytettävissä olevat tunnit eivät ole kovin suuria. Tänään kuitenkin työt on aloitettu pesemällä autoa 5 tuntia rasvasta, öljystä ja naftasta. Ehkäpä se on jopa ehkäissyt ruostumista. Mutta kyllä tässä vielä ainakin toiset 5 tuntia saa pesua jatkaa :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Doppelkabine 16" 1.6JX -91

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Tervetuloa vaan! Tuossa kuvassa näyttää auto varsin hyvältä aihiolta. Onnea hankinnasta! Oman auton loota kävi huollossa ja tuunauksessa Järkiautossa ja hyvin on pelannut. Sinne vien varmaan seuraavankin kerran, jos aihetta tulee.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Vastaa Viestiin