Sivu 1/1

Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Lähetetty: 01.04.2012 21:55
Kirjoittaja ketsa
Palotölökissä on on ollut kaikenlaista vipstaakelia kiinni kojetaulussa ja sen seurauksen nykyään sata ja yksi poraruuvin tai napin reikää... Onko kukaan vaihtanut (tai vaan purkanut irti ja laittanut takaisin) kojelautaa? Kiinostaisi tietää onko paha rasti, eli kannattaako tehdä vai vain totutella reikiin :?

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Lähetetty: 01.04.2012 22:35
Kirjoittaja Niko
Ei oo vaikee... molemmista päädyistä pultit pois, mittaristo irti, rattiakselin joutuu irrottamaan. Itte jouduin purkamaan ku meni puhaltimenmoottori sököks, mut tein kys. rempan inttiaikana iltavapailla autohallilla et sikäli ihan nopee juttu.

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Lähetetty: 02.04.2012 09:04
Kirjoittaja TT|
Suurin vaikeus taitaa olla tuossa että saa ne ruuvit aukeamaan tuulilasin alta, voivat olla ajan patinoimina tiukassa. Tuossa purku-multivanissa tosin irtosivat yllättävän helposti.

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Lähetetty: 02.04.2012 12:47
Kirjoittaja väiski
Ja mikäli ei aiemmin ole irroitettu koelautaa, niin ne rattiakselin ylemmät kiinityspultit joutuu poraamaan auki 8-10 mm poralla.

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Lähetetty: 02.04.2012 12:51
Kirjoittaja TT|
väiski kirjoitti:Ja mikäli ei aiemmin ole irroitettu koelautaa, niin ne rattiakselin ylemmät kiinityspultit joutuu poraamaan auki 8-10 mm poralla.
Sopivilla pihdeillä irtoaa myös.

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Lähetetty: 02.04.2012 13:14
Kirjoittaja Eicca_
TT| kirjoitti:
väiski kirjoitti:Ja mikäli ei aiemmin ole irroitettu koelautaa, niin ne rattiakselin ylemmät kiinityspultit joutuu poraamaan auki 8-10 mm poralla.
Sopivilla pihdeillä irtoaa myös.

Ihan avaimella oon saanut aina auki :shock: onkohan mulla ollut viallisia pultteja? :roll:

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Lähetetty: 02.04.2012 13:23
Kirjoittaja TT|
Eicca_ kirjoitti:
TT| kirjoitti:
väiski kirjoitti:Ja mikäli ei aiemmin ole irroitettu koelautaa, niin ne rattiakselin ylemmät kiinityspultit joutuu poraamaan auki 8-10 mm poralla.
Sopivilla pihdeillä irtoaa myös.

Ihan avaimella oon saanut aina auki :shock: onkohan mulla ollut viallisia pultteja? :roll:
Ymmärsin että tarkotettiin niitä katkeavilla kannoilla olevia pultteja. Sulla on erikoisavaimet, jos nuo aukee ;)

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Lähetetty: 02.04.2012 17:03
Kirjoittaja Eicca_
TT| kirjoitti:
Eicca_ kirjoitti:
TT| kirjoitti:
väiski kirjoitti:Ja mikäli ei aiemmin ole irroitettu koelautaa, niin ne rattiakselin ylemmät kiinityspultit joutuu poraamaan auki 8-10 mm poralla.
Sopivilla pihdeillä irtoaa myös.

Ihan avaimella oon saanut aina auki :shock: onkohan mulla ollut viallisia pultteja? :roll:
Ymmärsin että tarkotettiin niitä katkeavilla kannoilla olevia pultteja. Sulla on erikoisavaimet, jos nuo aukee ;)

Niin siis niitä ristipäitä varmaan meinaatte? Kirjoitimpa hölmösti, ne siis oon jostain syystä kyllä saanut noista romuista ehjänä auki :roll: Räikkään tai vääntövarteen ristipää kärki ja vasaralla naputellut samalla vääntäen niin hyvin on auennut :)

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Lähetetty: 02.04.2012 17:12
Kirjoittaja hege
väiski kirjoitti:Ja mikäli ei aiemmin ole irroitettu koelautaa, niin ne rattiakselin ylemmät kiinityspultit joutuu poraamaan auki 8-10 mm poralla.
Ne on yleensä melko löysällä. TT:n multivanista toinen lähti linjapihdeillä ja toinen vaati papukaijapihtejä. Niissä on just riittävästi suoraa pintaa että saa pihdeillä auki.

Eli orkkikset on ennen asennusta kutakuinkin tän näköisiä ja niissä on sama kierre kuin normi M8 pulteilla:
Kuva
(Ylläoleva pultti on sama eicalle kuin ristipää :D :D :D Ei saa kiusata ;) )

Kaikki paikat missä kiristetään tai ollaan muovin kanssa tekemisissä on pahoja. Muovit on joskus kovettunut niin korpuksi että menee tosi herkästi rikki. Kun irrotat kojelautaa niin valmistaudu että mittaristo tai nopeusmittarin vaijeri saattaa hajota.
Samoin rattiakselin alla olevat muovit halkeilee herkästi.
Irroita lämppärin säädön namiskat tosi varovasti, niistä tahtoo irrota päät jos vetää liian kovasti. Lämppärin säädön taustalevyn kiinnitykset tahtoo myös katketa jos sen irroittaa varomattomasti. Muutaman kerran hajonnut käteen lämppärin moottorin kytkin, hätävalokytkin ja valokytkin. Ne saa yleensä kasattua jos jouset ja kuulat löytyy.

Mittariston liitin ei oikein tykkää irrottelusta ja asentelusta, pinnit menee siellä sisällä rullalle jolloin ei ota kontaktia ja joku mittarivalo tai mikä tahansa saattaa lopettaa toiminnan. Liitin on helppo fiksata vääntelemällä pinnit takaisin asentoonsa pienellä ruuvimeisselillä. Sytkärin liitin tahtoo aina unohtua, irrotus sekä kiinnitysvaiheessa. Samalla kun purat kaikki niin kannattaa uusia palaneet polttimot. Jos olet fiksu niin purat ja putsaat ja rasvaat valokatkaisijan, se on näissä tyyppivika ja tahtoo hitsaantua kiinni (tai muovi sulaa jolloin kytkin lukkuituu päälleasentoon ja valot sammuu kun kontaktipintoja pitelevät muovit ei enää pitele niitä kiinni toisissaan).

Kiinnitä kojelauta nätisti, se on peltiruuveilla niin kiinnityksistä tahtoo mennä kierteet. Varsinkin oven takana olevat kuusiokantaiset tahtoo järjestään olla korkanneet.

1h 40min kesti omassa autossa jarrutehostimen vaihto, eli ei ole mikään mahdoton tehtävä. Helppo muistaa kun joutuu kellon asettamaan oikeaan aikaan. ;)

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Lähetetty: 02.04.2012 17:14
Kirjoittaja Eicca_
Ai niin noi... :oops: joo noi joutuu yleensä siirtoleukapihdeillä nitkutella. Lämppärin vivut kannattaa ottaa kärkipihdeillä tai jollain muilla väliin sopivilla niin ei nupit irtoo 8-)

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Lähetetty: 02.04.2012 18:08
Kirjoittaja väiski
Kahdessa on ollut juuri tuollainen pultti ja "mutterina" ulospäin sellainen umpinainen, ehkä messinkinen, jossa ei ole kantteja ollenkaan. Sen kun on porannut auki, niin miltei käsin on voinut pyörittää.

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Lähetetty: 02.04.2012 22:00
Kirjoittaja Jukkapoika

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Lähetetty: 02.04.2012 23:13
Kirjoittaja ketsa
Kiitokset kaikille vinkeistä ja Jukkapojalle loistavasta kuvasarjasta. Pitääpä koittaa purkaa diisselitölkistä varaosa irti ja katsoa meneekö hermot muoviosien kanssa.

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Lähetetty: 03.04.2012 10:45
Kirjoittaja oskari
Kannattaa vaihtaa puhaltimen moottori samalla, kun kojelauta on irti. Uusi Boschin moottori maksaa Motonetissa muistaakseni n. 30e, ei kallis investointi. Jos ei raaski ostaa uutta, niin on hyvä voidella vanhan moottorin laakerit.

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Lähetetty: 03.04.2012 19:54
Kirjoittaja lode
Joo muutaman kerran on tullut myös itse purettua kojelauta ja kaikki hilppeet, ei paha operaatio mutta aikaa menee.
Taas olisi kojelaudan vaihto autosta toiseen päittäin edessä...

En oo kyllä ikinä saanu mittaristoa tai nopeusmittarin vaijeria rikki kojelautaa purettaessa :o onko se edes mahdollista? :?

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Lähetetty: 03.04.2012 20:31
Kirjoittaja hege
Uudemman nopeusmittarin kiinnitys on muovinen ja voi haurastuessaan hajota (Vurressakin hajonnut). Vanhempi kierremalli tuskin hajoaa.

Komppaan puhaltimen vaihtoa. Ja kannattaa samalla myös putsata lämppärin kenno joka on ihan tukossa kaikesta tiepölystä ja muusta. Kaikki ilmanohjausläpät kannattaa myös tarkastaa ja rasvata.

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Lähetetty: 03.04.2012 20:59
Kirjoittaja tixu
Kannattaa myös voidella pyyhkijänmoottorin varret samalla !

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Lähetetty: 08.04.2012 22:27
Kirjoittaja ketsa
Postitölkillä tuli harjoiteltua kojetaulun irroitusta, 15min homma oli ja lämppärin hanikoitten taustalevy meni hajoitettujen osien taivaaseen :shock:

Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että en ala riisselitölkistä tuohon kojetaulua vaihtamaan, vaan lykkään homman hamaan tulevaisuuteen. Ehkä jostain kävelee sitä ennen vaikkapa priima irrallinen kojelauta vastaan.

Re: Kojelaudan vaihto - paha rasti?

Lähetetty: 28.04.2012 22:50
Kirjoittaja AT5nok
Eihän tuo suuri töinen operaatio ole, jos ei ole kojelautaan kiinnitettyjä releitä ym ja kilometritolkulla sähköjohtoja, jotka kulkevat kojelaudan reikien läpi.

Muutama kuva oman kesäauton lämppärin moottorin vaihdosta menneeltä viikolta.