2wd jarrupäivitystä
2wd jarrupäivitystä
Ideoita otetaan vastaan asiallisemmista jarruista ja toteutuksesta ...
< 15kWh/100km
Re: 2wd jarrupäivitystä
dmn kirjoitti:Ideoita otetaan vastaan asiallisemmista jarruista ja toteutuksesta ...
Itsellänikin kiinnostaisi, että miten etupään saisi siististi ja alle tonnilla paremmaksi. Jos sitä joskus päivittelisi. Takapää saa olla mitä on. Levyt olisi toki huollon kannalta helpommat, mutta kyllä isoilla rummuillakin pärjää tehon puolesta.
Re: 2wd jarrupäivitystä
Ibiza Cupra R: n AP Racing satulat ja 312mm levyt.
Tai:
http://www.summitracing.com/parts/WIL-140-8276-D/
Wilwoodin settiin joutuu tietenkin muuttamaan keskiöön jaon oikeaksi mutta tehtävissä oleva homma.
Tai:
http://www.summitracing.com/parts/WIL-140-8276-D/
Wilwoodin settiin joutuu tietenkin muuttamaan keskiöön jaon oikeaksi mutta tehtävissä oleva homma.
Vieläkö sillä on se pakettiauton romu? Kyllä sillä on.
Re: 2wd jarrupäivitystä
Melko varmaan joutuu käyttämään jonkin sortin adaptereita kun tölkkiin rupee virittelemään jarruja vai onko tiedossa että jonkun auton satulan kannake kävisi suoraan?
Jos adapterit joutuu joka tapauksessa laittamaan niin sehän on melkeen sama mistä autosta ne jarrukamat on. Joku rohkee vaan kokeilemaan esim. mersun tai uudemman vaggilaisen kamoja, miten istuu.
Adapterit veistelee kätevä jätkä vaikka paksusta puulevystä koesovitukseen ja vie sitten malliksi johonkin metallifirmaan että tämmöset mutta vähän kestävemmät.
Jos adapterit joutuu joka tapauksessa laittamaan niin sehän on melkeen sama mistä autosta ne jarrukamat on. Joku rohkee vaan kokeilemaan esim. mersun tai uudemman vaggilaisen kamoja, miten istuu.
Adapterit veistelee kätevä jätkä vaikka paksusta puulevystä koesovitukseen ja vie sitten malliksi johonkin metallifirmaan että tämmöset mutta vähän kestävemmät.
Re: 2wd jarrupäivitystä
No nuo satulat ei enää hirveitä panostuksia vaadi että passaa.redi kirjoitti:Melko varmaan joutuu käyttämään jonkin sortin adaptereita kun tölkkiin rupee virittelemään jarruja vai onko tiedossa että jonkun auton satulan kannake kävisi suoraan?
Jos adapterit joutuu joka tapauksessa laittamaan niin sehän on melkeen sama mistä autosta ne jarrukamat on. Joku rohkee vaan kokeilemaan esim. mersun tai uudemman vaggilaisen kamoja, miten istuu.
Adapterit veistelee kätevä jätkä vaikka paksusta puulevystä koesovitukseen ja vie sitten malliksi johonkin metallifirmaan että tämmöset mutta vähän kestävemmät.
Vieläkö sillä on se pakettiauton romu? Kyllä sillä on.
Re: 2wd jarrupäivitystä
Itse itseäni korjaten, eihän tuo 2wd:hen olenkaan ihan niin helppo juttu.
Vieläkö sillä on se pakettiauton romu? Kyllä sillä on.
Re: 2wd jarrupäivitystä
Mä olen ajatellut samaa reseptiä kuin mitä maailmalla. ATE 57 satulat ja jäähdytetyt levyt eteen.
http://www.ebay.de/itm/VW-T3-BUS-Pritsc ... 3501wt_906
http://www.ebay.de/itm/VW-T3-BUS-Pritsc ... 3501wt_906
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: 2wd jarrupäivitystä
Noilla käikäleillä passaa nuo minunkin listaamat satulat bold on.hege kirjoitti:Mä olen ajatellut samaa reseptiä kuin mitä maailmalla. ATE 57 satulat ja jäähdytetyt levyt eteen.
http://www.ebay.de/itm/VW-T3-BUS-Pritsc ... 3501wt_906
Vieläkö sillä on se pakettiauton romu? Kyllä sillä on.
Re: 2wd jarrupäivitystä
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 2wd jarrupäivitystä
Onnistuisikohan Mäntsälässä sorvata tölkin alkuperäisistä jarrulevyistä irralliseksi osaksi pelkkä pyörän napa? Irtonavat valmiina tuolta Saksan linkistä maksaa pari sataa, joten vanhoista levyistähän saisi edullisemman ratkaisun. Sitten vaan adapteriraudat ja satulat jostain + tietty levyt ja jarrupäivitys onkin valmis.
Re: 2wd jarrupäivitystä
Pyörännavan sorvaus on tosi helppoa, jarrulevy häviää pölyksi kun sorvin terä osuu siihen. Se on jotain jarrulevyvalurautaa minkä tarkoitus on eristää mahdollisimman hyvin lämpöä, niin ei kestä sorvaamista oikein hyvin.
Jos irtonavat on järkevästi tehty niin ne kestää käytössä paljon paremmin kuin levyistä sorvatut. Etunavoista tuntuu menevän melko usein kierteet kun kiristää huolimattomasti.
Jotain tollaista mä olen syncroon ajatellutkin, mutta en ole saanut tehtyä enkä todennäköisesti saa tehtyä mitään pariin kuukauteen.
Jos irtonavat on järkevästi tehty niin ne kestää käytössä paljon paremmin kuin levyistä sorvatut. Etunavoista tuntuu menevän melko usein kierteet kun kiristää huolimattomasti.
Jotain tollaista mä olen syncroon ajatellutkin, mutta en ole saanut tehtyä enkä todennäköisesti saa tehtyä mitään pariin kuukauteen.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: 2wd jarrupäivitystä
Joo, täytyy katsoa miten tuossa sitten menettelisi. Eipä nuo valmiit navatkaan ihan sikahintaiset ole. Ei tarvisi työllistää niin montaa ihmistä, jos vaan investoi kylmästi niihin jossain välissä. Tottapa noihin käy ihan tölkin omat laakerit?
Re: 2wd jarrupäivitystä
Noi epytec navat näyttäisi olevan vakiolevystä sorvatut, eli hyötyä ei ole jos ne ostaa verrattuna jos sorvaa tai sorvauttaa itse.
Mulla ei vaan ole sorvia täällä kerrostalossa niin ei pysty harrastamaan tommosta.
Ei vaan ole ollut aikaa että olisi tullut hankittua satulat ja levyt että saisi soviteltua adapteriosat.
Mulla on etujarrut ihan loppu, niin jotain tämmöistä pitäisi sovitella, mutta pitäisi sopia 15" vanteeseen. Taakse ajattelin laittaa isommat LT työsylinterit. Jarrutehostin olisi myös tarkoitus vaihtaa bemarin vastaavaan jossa on pinta-alaa 27% enemmän kun vakiossa.
Mulla ei vaan ole sorvia täällä kerrostalossa niin ei pysty harrastamaan tommosta.
Ei vaan ole ollut aikaa että olisi tullut hankittua satulat ja levyt että saisi soviteltua adapteriosat.
Mulla on etujarrut ihan loppu, niin jotain tämmöistä pitäisi sovitella, mutta pitäisi sopia 15" vanteeseen. Taakse ajattelin laittaa isommat LT työsylinterit. Jarrutehostin olisi myös tarkoitus vaihtaa bemarin vastaavaan jossa on pinta-alaa 27% enemmän kun vakiossa.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: 2wd jarrupäivitystä
Tuosta tehostajan vaihtamisesta bemarin palleroon, onko varmaa tietoa mallista ja tarvitaanko jotain modata vai ihan bolt-on?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 2wd jarrupäivitystä
Jos kerran nuo ovat sorvattua mallia, niin sitten saavat olla minunkin. Eiköhän ne järkevää käyttöä kestä. Pyöränpultit momenttiavaimella kiinni, ettei korkkaa jengat.
Satuloita vaan jostain käytettynä metsästämään ja korjaussarjat niille tilaukseen. Kaikessa rauhassa kun pöydällä ehjäilee ja herkistelee, niin hyvät tulee.
Satuloita vaan jostain käytettynä metsästämään ja korjaussarjat niille tilaukseen. Kaikessa rauhassa kun pöydällä ehjäilee ja herkistelee, niin hyvät tulee.
Re: 2wd jarrupäivitystä
Tältä näyttää 312x25 mm levyt tölkissä. Kannatinrauta on Audi 100 (c4), jossa 288 mm levy. Toimii siis adapterin (epytec) kanssa tölkissä 312 mm levyn kanssa. Satulaan kiinnitettävää jarruputken ja letkun telinettä joutui näillä jarrusatuloilla taivutella aika rankasti. Jarruletku on ääriasentoon käännettynä ehkä aavistuksen liian lujilla, joten taidan laittaa tuohon tilalle Venton etujarruletkun, mikäli niissä on liittimet vaan samat. Pituutta Venton letkulla 2 cm enemmän kuin alkuperäisellä, joten se vähentänee riittävästi jännitystä. Jos huomenna toisen puolen laittaisi.
En tiedä sanoa, että menisikö nämä vielä 15 tuumaisen vanteen kanssa, mutta 16 tuumaiseen jäi kyllä vielä jonkin verran tilaa. Mersun 16x7" ET37 vanteen kanssa lopullinen ET näillä levyillä aika tasan 30.
En tiedä sanoa, että menisikö nämä vielä 15 tuumaisen vanteen kanssa, mutta 16 tuumaiseen jäi kyllä vielä jonkin verran tilaa. Mersun 16x7" ET37 vanteen kanssa lopullinen ET näillä levyillä aika tasan 30.
Re: 2wd jarrupäivitystä
Nostellaas vanhaa aihetta..
Jarrupäivitystä pitäisi tölkkiin tehdä. Multa löytyy tallin perukoilta Audin ate 57 satulat ja 288x25 levyt ja näitä oli tarkoitus sovitella tölkkiin eteen, mutta mitä taakse?
Jos hommaan taakse T4 transporterista 280x12 levyt ja satulat niin jääkö etuset liian pieniksi?
Olisiko parempi kombinaatio hommata eteen 312x25 levyt ja tuo aikaisemmin tässä ketjussa mainittu epytecin adapterisarja? Ja olisiko näiden levyjen kanssa taakse parempi vaihtoehto tuo 294x13,5?
Kaikki ideat ja ajatukset otetaan mielellään vastaan
Jarrupäivitystä pitäisi tölkkiin tehdä. Multa löytyy tallin perukoilta Audin ate 57 satulat ja 288x25 levyt ja näitä oli tarkoitus sovitella tölkkiin eteen, mutta mitä taakse?
Jos hommaan taakse T4 transporterista 280x12 levyt ja satulat niin jääkö etuset liian pieniksi?
Olisiko parempi kombinaatio hommata eteen 312x25 levyt ja tuo aikaisemmin tässä ketjussa mainittu epytecin adapterisarja? Ja olisiko näiden levyjen kanssa taakse parempi vaihtoehto tuo 294x13,5?
Kaikki ideat ja ajatukset otetaan mielellään vastaan
Re: 2wd jarrupäivitystä
Meillä on ratataksissa 313 jäähdytetyt joka nurkassa, tölkissä kun on se hyvä puoli että painoa on myös takana joten sielläkin oikeesti saa olla jarruissa voimaa kun ei lukkiudu niin herkästi. Sellainen pieni huomio että taksissa on myös jarrupaineen säädin eli saadaan vielä sillä hienosäädettyä balanssi joten katu autoon ei ehkä ainakaan kannata jäähdytettyinä laittaa täysin samankokoisia laikkoja mutta toi sun 288x25 / 280x12 kombinaatio on luultavasti ihan järkevä. Tölkissä panostaisin ekana etujarruihin ja sitten tehostin isompaan ja vasta sen jälkeen rummut levyiksi, taka rummuissa on paukkua hyvin, etujarrut se ongelma on.
- Jukkapoika
- AktiVWisti
- Viestit: 621
- Liittynyt: 26.02.2012 00:22
- Paikkakunta: Sti
Re: 2wd jarrupäivitystä
Onko suuremmalla tehostimella muuta käytännön vaikutusta kuin pienempi poljinvoiman tarve?
Tarkoitus on muun jarrupäivityksen yhteydessä vaihtaa pääsylinteri isompaan, mutta aloin miettimään pitäisikö tehostin vaihtaa myös kun tuntuu olevan niin suosittua..?
... ja kun nyt Ratataksi mainittiin, mitä sille kuuluu nykyään?
Tarkoitus on muun jarrupäivityksen yhteydessä vaihtaa pääsylinteri isompaan, mutta aloin miettimään pitäisikö tehostin vaihtaa myös kun tuntuu olevan niin suosittua..?
... ja kun nyt Ratataksi mainittiin, mitä sille kuuluu nykyään?
Re: 2wd jarrupäivitystä
Lähinnä pienempi poljin voiman tarve, pääsylkkän isompaan vaihto on myös enemmän kuin suotavaa.
Eiköhän siitä taas kuulla, work in progress...Jukkapoika kirjoitti: ... ja kun nyt Ratataksi mainittiin, mitä sille kuuluu nykyään?