Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
jusu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 47
Liittynyt: 26.08.2013 11:43
Paikkakunta: Seinäjoki

Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka

Viesti Kirjoittaja jusu »

Terve mieheen.

Mikähän mahtaa olla kuvassa ympyröity mötikkä. Näyttää ihan tehdas asennetulta, mutta mitään virkaa sillä tällähetkellä ei ainakaan ole kun piuha irti. Olsiko se kenties jonkun webaston vesipumppu?
Olen yrittänyt päästä pikkuhiljaa käsiksi noihin T3 saloihin mutta kaikki ei ole vielä selvinnyt... :)
Lisäksi lisä mielenkiintoa teettää noi ylimääräiset johdot joita ei ole mihinkään kytketty, mutta ei ne tunnu mitenkään autoa häiritsevän. Vedenlämpömittariin ajattelin noiden liittyvän kun se ei toimit, mutta hetken luettuani huomasin että sen toimimattomuus taitaa olla enee sääntö kun poikkeus.
Liitteet
2013-10-07-033.jpg
2013-10-07-033.jpg (168.49 KiB) Katsottu 4890 kertaa
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Se on kiertovesipumppu, joka kierrättää vettä öljynjäähdyttäjällä, käynnistyy kun moottori on tarpeeksi kuuma.
Saattaa käynnistyä moottorin sammutuksen jälkeenkin.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ja sen, ja vasemman takavalon takana olevan ilmanpuhaltimen, ohjaamiseksi on tuossa kannen vesilähdössä anturi. Toinen samanlainen anturi on sille lämpömittarille.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
topik
AktiVWisti
Viestit: 175
Liittynyt: 24.02.2012 00:08
Paikkakunta: Jämsänkoski keskisuomessa

Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka

Viesti Kirjoittaja topik »

Tuon pumpun tarkoitus on kierrättää vettä moottorissa sammuttamisen jälkeen jos moottorin lämpö nousee yli 107 asteeseen.
Saa virran ohi virtalukon eli on suoraan tuon isossa vesilähdössä olevan anturin perässä. Aika monesti ne on toimimattomia, kannellehan ja tiivisteellehän se ei tee hyvää jos kone kiehuu hetken jälkilämmöistä sammuttamisen jälkeen .
Omissa tölkeissä tuo on kyllä järestään ollut rikki ja en ole sen kummempia ongelmia jotka ois siitä johtunut havainnut. Tosin käytän aina jäähdytys käyntiä kuuman ajon jälkeen.
Avatar
mandula
300. jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka

Viesti Kirjoittaja mandula »

TT| kirjoitti:Ja sen, ja vasemman takavalon takana olevan ilmanpuhaltimen, ohjaamiseksi on tuossa kannen vesilähdössä anturi. Toinen samanlainen anturi on sille lämpömittarille.
Noista antureista kymysys..

Eli yllä olevan kuvan mukaisesti tossa kannen vesilähdössä on noi kaksi anturia;
Nekö on tasan samanlaisia? Millä osanumerolla noita saa hommattua, eikös niissä ole vielä joku värikoodauskin samalle osanumerolla?

ETKA:sta kuvatus, eli onko toi valittu anturi oikea, entäs toi väri?
Edit. Nyt kun avasin silmät, niin tossahan on tolle erilliselle vesipumpulle oma osanumero ylempänä. Mutta siinäkin taas eri värikoodit..
Liitteet
Etkan kuvatus
Etkan kuvatus
Capture.JPG (179.29 KiB) Katsottu 4696 kertaa
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Mitä anturia niistä olet vailla? Tuossahan näkyy VW:n osanumerot (251-alkuiset), nakkaat niitä Googleen. Osanumerolla hakeminen on muutenkin varmempaa, VW:kin on vaihdellut niitä vuosien mittaan.
Esim. VR6:n alkuperäisen keltaisen tilalle marmoritiskiltä saa mustan.

Ja hieman asian vierestä:
VR6:sta löytyy sama kiertovesipumppu kuin JX:stä. Bosch:n pumppu löytyi Ebay:sta samalta kauppiaalta edullisemmin Tölkin osanumerolla kuin VR6:n omalla. :)
Avatar
mandula
300. jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka

Viesti Kirjoittaja mandula »

Eli lämpömittarin anturia sekä tuon lisäkiertovesipumpun anturia.

Mikä on mikäkin?
Lisäksi vielä kannen päädyssä vesitukissa öljynpaineanturin vieressä on yksi anturi, saman näkönen kun kannen kyljessä olevat.
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Kiertovesipumppu:

(18)... 251919369F ... 104/97c, 2-nap. musta/keltainen
Esim. Motonetissä 37-3563

Mittarin anturi:

(19)... 251919501... 2-nap. musta
tai
19... 251919501D... 2-nap. musta / vihreä
Kumpikin käy. Motonetissä 37-3362
Avatar
mandula
300. jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka

Viesti Kirjoittaja mandula »

Ok. Mulla oli toi mittarin anturi musta, mutta se ei pelittäny. Hain vihreän ja alko pelittää. Huomenna saan kiertovesipumpun anturin.

Toi lohkon päädyn anturi on sit varmaan hehkulle..
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kannen päädyssä on hehkujen anturi
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Esim.Fiksus varaosaliikkeistä kun käy kysymässä MB sprinter kiertovesipumppua niin saa vastaavan tuotteen käteen n.40€ hintaan 8-)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Mahtaakohan tuon kietovesipumpun siirtokapasiteetti riittä vesi-ilmavälijäähylle?
Avatar
dogbox
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 21.02.2012 02:36
Paikkakunta: pornainen

Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka

Viesti Kirjoittaja dogbox »

Ei varmasti riitä :(
-jos se ei mahdu talliin, niin saa olla ulkona-
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Tuommonen JX lisävesipumppu on ainakin tuossa oettinger LLK satsissa... Enpä oo sen kummemmin aineenvaihduntaa/lämpötiloja seuraillut.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

ATsnok kirjoitti:Mahtaakohan tuon kietovesipumpun siirtokapasiteetti riittä vesi-ilmavälijäähylle?
Meillä olis ratataksissa kaksi tuollaista ja sanoisin että 300hp tehoilla ei riittänyt ne, tosin meillä oli pieni kenno silloin.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Eicca_ kirjoitti:
ATsnok kirjoitti:Mahtaakohan tuon kietovesipumpun siirtokapasiteetti riittä vesi-ilmavälijäähylle?

Meillä olis ratataksissa kaksi tuollaista ja sanoisin että 300hp tehoilla ei riittänyt ne, tosin meillä oli pieni kenno silloin.

Peräkkäin vai rinnakkain?
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

ATsnok kirjoitti:
Eicca_ kirjoitti:
ATsnok kirjoitti:Mahtaakohan tuon kietovesipumpun siirtokapasiteetti riittä vesi-ilmavälijäähylle?

Meillä olis ratataksissa kaksi tuollaista ja sanoisin että 300hp tehoilla ei riittänyt ne, tosin meillä oli pieni kenno silloin.

Peräkkäin vai rinnakkain?
Rinnakkain tietysti, eihän ne peräkkäin lisää tuottoa yhtään :)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7678
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Siksi sitä utelinkin, peräkkäin nostaa kyllä painetta ;)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3090
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka

Viesti Kirjoittaja dmn »

Eikös se paine muodostu taas tuotosta (jota on kuristettu), tai vaikee mun näin peruskoulupohjalta on mitään varmaa sanoa :-)
< 15kWh/100km
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Pumpuista puhuttaessa paine ja tuotto on sama asia, tai siis yleensä puhutaan painetuotosta. Virtaama on sitten se toinen jutska, eli paljonko litkua liikkuu, kai siitäkin joku voi tuottona puhua.

Pumput rinnakkain pitäisi tuplata virtaama, eli samalla paineella liikkuu enempi litkua. Peräkkäin ne taas pitäisi lisätä painetuottoa, eli litku liikkuu pidemmälle/korkeammalle. Ymmärtääkseni tuo peräkkäin laittaminen ei läheskään kuitenkaan tuplaa sitä painetuottoa.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Vastaa Viestiin