Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Sante
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 24.07.2013 12:45

Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu

Viesti Kirjoittaja Sante »

Tölkki seissyt tuossa 4kk, ja käytin sen katsastuksessa ihan vikalista mielessä, kun alkoi leima umpeutua. Konttorin pihaan jo päästessä haistoin että etujarrut laahannut rankasti ja tarkistuksen jälkeen tuli vikalistaan onneksi vain:
-Etujarrut laahaavat, jarrutestiä ei tehty - hylätty
-toinen raidetangon pää.

Purin etujarrusatulat ja männissä oli pientä kukkaa. Männät siis eivät menneet puristimellakaan sisään. Hioin ne kevyesti ja rasvasin hyvin ja kasaan. Nyt liukuu käsin edestakas nätisti, ei enää hannaa. Piti lyödä satulat kiinni ja ilmata jarrut, kun ilmatessa huomattiin että 1 jarruputki haljennut hommia tehdessä. No auto seisoi viikon ja tänään vaihdettiin uusi jarruputki ja kaikkien jarrujen perusteellinen ilmaus. Nyt on ongelma on se että etujarrut eivät jarruta enää ollenkaan. Takajarrut pelaavat ja ilmatessa takajarruja tuntuu selvä porras pääsylinterissä kun mennään etujarrujen ohi...

Onko vika mahdollisesti pääjarrusylinterissä vai missäköhän mahtaa? :oops: :oops:
vwharrastaja
Getriebe Gott
Viestit: 221
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu

Viesti Kirjoittaja vwharrastaja »

Mitenkäs ilmasitte? Toinen polki, toinen ruuvasi, vai valuttamalla? Ilmeisesti polkemalla... Tuliko polkiessa kunnon ruiskaisu edestä? Etu- ja takajarrut on eri jarrupiireissä, jos ei tule ruiskaisuja edestä, lienee pääsylinterissä vikaa.
Sante
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 24.07.2013 12:45

Re: Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu

Viesti Kirjoittaja Sante »

Ihan polkemalla ilmattiin kaikki pyörät ja sitten letkun kautta pulloon pumppaamalla ruuvi kokoajan auki. Jarrujen ilmauksen jälkeen kun kokeili painaa poljinta oli se erittäin löysä ja painui hitaasti käytännössä aivan pohjaan. Mistään ei siis vuoda yhtään nestettä eikä jarruissa takula ole enää ilmaa, kun melkein 3l ainetta pumpattiin läpi... Voisiko olla juuri pääsylinterissä vika kun poljin on löysä kunnes takajarrupiiri alkaa? eikä siis jarruta etusilla yhtään.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu

Viesti Kirjoittaja TT| »

Onko takakengät kehitty lähelle rumpuja?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Sante kirjoitti:Ihan polkemalla ilmattiin kaikki pyörät ja sitten letkun kautta pulloon pumppaamalla ruuvi kokoajan auki. Jarrujen ilmauksen jälkeen kun kokeili painaa poljinta oli se erittäin löysä ja painui hitaasti käytännössä aivan pohjaan. Mistään ei siis vuoda yhtään nestettä eikä jarruissa takula ole enää ilmaa, kun melkein 3l ainetta pumpattiin läpi... Voisiko olla juuri pääsylinterissä vika kun poljin on löysä kunnes takajarrupiiri alkaa? eikä siis jarruta etusilla yhtään.
:?: :?: :?:
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu

Viesti Kirjoittaja väiski »

Jos kerta vaikka kahteen henkilöön ilmaa, on aina varmempaa sulkea se ilm.ruuvi aina paineen noston ajaksi. Kirkkaasta letkusta alhaalla operoija näkee vieläkö tulee ilmaa ja ylhäällä voi makustella poljin tuntumaa. Siis pumpataan paine ja pidetään poljin pohjassa, pumppaaja huutaa "Paine!", ja alamies avaa ilm.ruuvin. Katsoo tarkoin vieläkö kuplii, sulkee ruuvin ja huutaa: "Kiini!". Jatketaan niin kauan että poljin ei tunnu kumipallolta, eikä letkussa, joka on johdettu pulloon, enään näy ilmakuplia -ne jopa tuntee. Yksin voi tietenki ilmata kun pitää huolen että letkun pää on aina nesteen sisällä, mutta silloin ei tiedä milloin ilman tulo loppuu, jos loppuu ollenkaan.

Ps. Eikös silti taakse ala paine mennä ihan yhtä aikaa etusten kanssa?
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Mettalainen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 29.08.2013 13:53
Paikkakunta: Lohja

Re: Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu

Viesti Kirjoittaja Mettalainen »

Tuo satulamalli on sellainen että ei tahdo vapasti polkemalla tulla ilma pois nimimerkillä kokemusta on
Kaksi henkilöä ja Väiskin ohjeiden mukaan niin onnistuu

Kyllä se paine lähtee takapäässä nousemaan heti kun poljinta painaa välissä on vaan paineensäädin
Sante
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 24.07.2013 12:45

Re: Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu

Viesti Kirjoittaja Sante »

TT| kirjoitti:Onko takakengät kehitty lähelle rumpuja?
Takajarruille ei ole tehty mitään nyt, mutta viime katsastukseen kun auto oli joka pv ajossa ne kehitettiin.


Kaverin kanssa ilmattiin ja alkuun tehtiin juuri noin, että ensin paine, sitten ruuvi auki, ruuvi kiinni ja uudestaan paine jne. Tämän jälkeen pulloon nestettä, letku nesteeseen ja pari kertaa taas edellisellä tyylillä kunnes letku täynnä nestettä. Sitten ruuvi kokonaan auki ja pumppausta kunnes ilmaa ei tule. Mutta etujarrut ovat täysin poissa toiminnasta vaikka näin toimittiin. Voiko olla nuo pääsylinterin männätiivisteet menneet vai?
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Tuollainen jarrujen ilmauslaite, paineilmatoiminen, on osoittautunut useassa eri ajoneuvossa erittäin toimivaksi.
esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/751000/J ... htotyokalu
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3092
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ja suosittelen myös biltema/motonet myymää ilmaussysteemiä, jossa 2x letkut ja takaiskuventtiilit, näillä onnistuu ilmaus yksinkin pienellä budjetilla (n. 5e).
< 15kWh/100km
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Toisaalta näiden ongelmien syy on aika usein liian vesipitoinen jarruneste, ruostuttaa ja kiehuukin. Vaihto sujuu yksin helposti ja nopsasti tuollaisella paineilmavärkillä. Ei niitä turhaan suositella vaihdettavaksi muutaman vuoden välein noita nesteitä. Ja siis ilmaaminen helppoa ja tehokasta, kuin lasten leikkiä. :D 8-)
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: Jarrujen katsastusremontti - Keinot loppuu

Viesti Kirjoittaja väiski »

Ja perusohjehan on että aletaan sieltä kauimmaisesta takanurkasta, vaikka en kyllä tiedä miten se auttaa näissä tölkin kakspiiri (etuakseli ja taka-akseli omana piirinään) systeemeissä.
Eräs vanha asentaja noin yleisesti nureksi noita letkuilmaimia kun hänen mielestään mäntien pitää saada liikuntaa ilmauksen aikana. En sitte ole hommannut enkä käyttänyt vaikka tarjolla on ollut.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Vastaa Viestiin