Vaihdelaatikko?ongelma

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Dave
AktiVWisti
Viestit: 76
Liittynyt: 19.03.2013 20:51

Vaihdelaatikko?ongelma

Viesti Kirjoittaja Dave »

Tölkissä ilmeni peruuttaessa outoa "nypytystä". Kun auton antaa valua taaksepäin, joku selkeästi kinnaa sen verran, että riittää pysäyttämään auton mutta kevysti kun nostaa kytkintä niin muljahtaa esteen yli.
Tunkkailin autoa ilmaan ja pyörittelin jokaisen renkaan vuorollaan. Vika ei ilmennyt. Tarkistin renkaiden ja vetareiden kiinnitykset ja tunnustelin laakereiden kunnon.
Nyt vika näyttäisi ilmenevä, kun auto valuu taaksepäin. Vaihde on pakilla ja kytkin pohjassa. Ihan täyttä varmuutta ei ole ilmeneekö myös, jos kytkin on kokonaan ylhäällä ja peruuttaa tyhjäkäynnillä.

Tuleeko jollekin vaihdelaatikkotietäjälle mieleen mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään?

Vai onko joku paikka mikä pitäisi vielä tarkastaa?

Dave
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaihdelaatikko?ongelma

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Oliko kyseessä syncro vai rwd?
Vieriikö vapaasti jos keppi vapaa-asennossa?
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Dave
AktiVWisti
Viestit: 76
Liittynyt: 19.03.2013 20:51

Re: Vaihdelaatikko?ongelma

Viesti Kirjoittaja Dave »

Kyseessä syncro. Ja vierii vapaasti jos keppi on vapaa-asennossa tai ykkösellä ja kytkin pohjassa.

Ja autossa on decoupler, eikä neliveto ole ollut kytkettynä.
vwharrastaja
Getriebe Gott
Viestit: 221
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Vaihdelaatikko?ongelma

Viesti Kirjoittaja vwharrastaja »

Kokeile pakki päällä ensin toinen takarengas nostettuna ilmaan ihan vaan tyhjäkäynnillä varovasti "ajaa" taaksepäin, 2wd-moodissa ja ilman takalukkoa -tietty, ja sitten toinen takarengas ilmassa sama juttu. Tarttet jonkun ehkä kaveriksi että pääset vähän tarkkailemaan ilmeneekö nypytystä jommassa kummassa tai vaan toisessa, ja samalla voit pyöritellä siten että toinen painaa kytkintä, mutta pakki on päällä, -samat tarkkailut. Jos ilmenee vain toisessa renkaassa, voisi olla kuitenkin vikaa vetareissa.
Dave
AktiVWisti
Viestit: 76
Liittynyt: 19.03.2013 20:51

Re: Vaihdelaatikko?ongelma

Viesti Kirjoittaja Dave »

Täytyy huomenna kokeilla näillä vinkeillä.
vwharrastaja
Getriebe Gott
Viestit: 221
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Vaihdelaatikko?ongelma

Viesti Kirjoittaja vwharrastaja »

Kokeile, ja nosta tunkilla takatukivarren alta, -ideana siis se että vetoakselit on kutakuinkin "ajoasennossa" eikä ulosjoustossa.
Dave
AktiVWisti
Viestit: 76
Liittynyt: 19.03.2013 20:51

Re: Vaihdelaatikko?ongelma

Viesti Kirjoittaja Dave »

Hyvä pointti. Mietinkin just voisko siinä olla syy. Auto on (yllättäen) ollut nosturilla säännöllisesti ja sillon on ollut tapana vilkaista vetarit. Renkaathan kuitenkin silloin roikkuun vapaan.
Dave
AktiVWisti
Viestit: 76
Liittynyt: 19.03.2013 20:51

Re: Vaihdelaatikko?ongelma

Viesti Kirjoittaja Dave »

En ole päässyt vielä tunkin luokse mutta, koska auto on ollut ajossa, niin olen päässyt tarkkailemaan oireita. Ei se vetariongelmalta silti oikein vaikuta.

Eteenpäin mennessä ei mitään oireita.
Taaksepäin:
-vaihde vapaalla, auto valuu taaksepäin --> ei oireita
-eteenpäin vievä vaihde kytkettynä, kytkin pohjassa, auto valuu taaksepäin -->ei oireita
-pakki kytkettynä, kytkin ylhäällä ja vaihde vetaa taaksepäin tyhjäjäkäynnillä --> ei ainakaan selkeitä oireita
-pakki päällä, kytkin pohjassa, auto valuu taaksepäin --> auto tyssää kuin seinään ja liikahtaa vasta, kun pakin ottaa pois silmästä tai nostaa kytkintä sen verran, että auto lähtee vetämään

ps. ostetaan edullinen pieni käyttöauto ja myydään viimeisen päälle toimiva syncro, prkle!
pollari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 23.11.2012 00:23

Re: Vaihdelaatikko?ongelma

Viesti Kirjoittaja pollari »

-pakki päällä, kytkin pohjassa, auto valuu taaksepäin --> auto tyssää kuin seinään
Oletko yrittänyt peruuttaa sellaisessa paikassa missä tarvitaan enemmän moottorivoimaa?

Nyppiminen peruuttaessa vittaa usein kuluneeseen kaksoiskartiolakeriin vaihteistossa.
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: Vaihdelaatikko?ongelma

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Juuri vastaavat ongelmat, kuin itsellä pari vuotta sitten. Rauhottuin laatikon vaihtamalla... Syynä oli laatikon ensiöakselin laakerin päittäisvälys, pääsi kinnaamaan jotenkin.
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: Vaihdelaatikko?ongelma

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Tällä viestillä apua itse hain, ei tullut mutta selvisi aukaisemalla. Laahaus-ääni ei ollut vika ja ei liittynyt tapaukseen (muistaakseni)

http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... ?f=3&t=682
Dave
AktiVWisti
Viestit: 76
Liittynyt: 19.03.2013 20:51

Re: Vaihdelaatikko?ongelma

Viesti Kirjoittaja Dave »

mtavi, ja muutkin, kiitos vastauksista. En ole ehtinyt vielä tutkia tarkemmin kun on ollut muka kiireitä ja hampaat kalisten tarkenee konepyörälläkin niin ei ole autolle ollut niin suurta välttämättömyyttä.

Onkohan tuon ensiöakselin laakerin vaihto minkämoinen homma ja saako niitä jostain? Tiedettäiskö vaikka lempäälässä?
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: Vaihdelaatikko?ongelma

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Dave kirjoitti:mtavi, ja muutkin, kiitos vastauksista. En ole ehtinyt vielä tutkia tarkemmin kun on ollut muka kiireitä ja hampaat kalisten tarkenee konepyörälläkin niin ei ole autolle ollut niin suurta välttämättömyyttä.

Onkohan tuon ensiöakselin laakerin vaihto minkämoinen homma ja saako niitä jostain? Tiedettäiskö vaikka lempäälässä?
Moro Dave, eipä mittään. VWHarrastajan toimesta tuokin laatikko purettiin, että apuja löytyy sielä suunnalta varmasti.
vwharrastaja
Getriebe Gott
Viestit: 221
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Vaihdelaatikko?ongelma

Viesti Kirjoittaja vwharrastaja »

Moron,

En ole kerennyt täällä kauheesti pyörimään... Vaihteiston aukaisua vaativalta tuo hieman valitettavasti kuulostaa, voisi tosin olla vikaa R/G -synkronissa ja / tai laakereissa / rattaissakin.. Nämä R/G -osat löytyy siitä eka sektiosta nokkapalan jälkeen ja ne voi vaihtaa askin ollessa autossakin, eli niiden tsekkaus ja siihen asti laatikon aukaisu antaisi todennäköisesti arvokasta lisätietoo ja onnellisessa tapauksessa vian saisi ehkä myös korjattua. Vaihteistoöljyn poislasku ja talteenotto ja tutkailu ja magneettipropun saaliin tutkiskelut voisi olla se ensimmäinen toimenpide. Henkisesti kannattaa valmistautua kuitenkin vaihteiston etsintään / kunnosteluun. Pidemmälle menevät tutkimukset vaatii käytännössä vaihteiston poisottamista ja purkamista.
MTavin vaihteistossa pääsi akseli liikkumaan pitkittäin, eli vaihteistossa oli isompaa ongelmaa reilusti tarjolla... kunnostaminenkin olisi ollut melko vaativa projekti, vetopyörästöjä myöden oisi saanut korvaavaa osaa laitella. Mutta vika voi olla myös G/R -osiossa..
Vastaa Viestiin